تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799676172




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتابخوانی؛ فرهنگی بیگانه با مردم البرز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کتابخوانی؛ فرهنگی بیگانه با مردم البرز کرج- ایرنا- روزنامه پیام آشنا روز دوشنبه در گزارشی با عنوان " کتابخوانی ،فرهنگی بیگانه با مردم البرز" به قلم " لیلا خانی نژاد" به موضوع فعالیت نمایشگاه کتاب البرز پرداخت و نوشت: کتابهای بسیاری در حوزه فرهنگی، ادبی، علمی، تاریخی و اجتماعی در پنچمین نمایشگاه کتاب استان بفروش رفت.


روزنامه پیام آشنا در ستون نگاه روز امروز خود آورده است: البرز استان شد تا سایه ای را که سالها تهران بر سر آن انداخته بود پس زده و کرج بعنوان چهارمین کلانشهر نفسی تازه بکشد. مشکلات فرهنگی دردهای بی پایان این استان است که به بستری برای معضلات تبدیل شده است.
یکی از معضلات تلاش برای مجاب کردن مردم جهت مطالعه و جا انداختن فرهنگ کتابخوانی است. در جامعه ای که سرانه مطالعه آن پایین باشد چگونه می توان مردم را قانع کرد تا مطالعه کنند و کتاب بخوانند.
برگزاری نمایشگاه فرصت خوبی بود تا کودکان و نوجوانان، والدین خود را به نمایشگاه کشانده و به این وسیله چند نفری نیز از موهبت کتابخوانی بهره مند شوند، با تازه های نشر و منابع جدید آشنا شده شاید انگیزه ای پیدا کنند و کتابی بخرند و بخوانند.
اشاعه فرهنگ کتابخوانی یکی از مباحثی بود که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، مهندس حسینی کاشانی بر آن اصرار داشت و کلیه دست اندرکاران تلاش کردند تا با برنامه ریزی در شورای استان و با مساعدت و همکاری استاندار و سایر مسوولان مکانی جهت برپایی این نمایشگاه انتخاب شود.
هر چند برپایی نمایشگاه تنها وظیفه ارشاد نیست، اما بدون در نظر گرفتن بودجه و اعتبار کافی نمی توان معجزه کرد. پس نیاز بود تا کلیه دستگاه ها و مراکز فرهنگی دست به دست یکدیگر داده و ارشاد را در این رویداد فرهنگی مدد کنند. در حالی که فضای کافی و دائمی برای برپایی این نمایشگاه وجود نداشت و یا برخی دستگاه ها حاضر به همکاری نبودند، اما بهر حال با تلاش فراوان مهیا شد.
با تمام کم و کاستی ها نباید تنها نیمه خالی لیوان را ببینیم. در جایی که ماه ها تلاش می شود تا لااقل مکانی مناسب و در خور کتاب و ناشران کتاب انتخاب شود و در جایی که برخی مسوولان دغدغه ای جهت برگزاری نمایشگاه کتاب ندارند، کار بسیار سختی است؛ چرا که از برخی مسوولان نباید انتظار رویکرد فرهنگی داشت تا کمک و یاری کنند.
در نشست ها و همایش ها از کتاب با نام یار مهربان یاد می شود، در حالی که همین کتاب نقش بسیار موثری در پویایی و فرهنگ حاکم بر جامعه انسانی ما دارد.
گرد آوری و تمرکز ناشران در نمایشگاه کار بسیار سخت بود، برخی ناشران در موضوعات ادبی و فرهنگی کوشا بودند و آثار خوبی از خود برجای گذاشته اند و اگر چنانچه مکان و امکانات لازم و کافی در اختیار آنان قرار نمی گرفت این تجربه در سالیان آتی باعث می شد تا دیگر دعوت البرزی ها را پذیرا نباشند، از طرفی استقبال سالیان گذشته از نمایشگاه حاکی از آن بود که به نسبت جمعیتی که استان البرز دارد، تعداد افرادی که کتابخوان هستند بسیار اندک است.
پس از پایان کار پنجمین نمایشگاه کتاب از نظر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز این استقبال بسیار کم بوده و وی معتقد بود «بیش از این انتظار داشتم تا در نمایشگاه کتاب حضور یابند» و از سوی دیگر محمد طاهری؛ سرپرست معاونت فرهنگی، مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز این امر را حاکی از مشکلات اقتصادی می داند که گریبانگیر مردم است و از نظر وی استقبال خوبی از نمایشگاه شده است.
و اما افرادی که با مطالعه مانوس بوده اند و کتاب و کتابخوانی در میانشان رواج بیشتری داشته است، توانسته اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند و میراث فرهنگی و گنجینه های معارف و دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را به نسل های دیگر منتقل کنند. یکی از مهمترین راهبردها در یک برنامه ریزی صحیح فرهنگی، رواج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه است.
برای رسیدن به عادت در کتابخوانی نیازمند برنامه ریزی صحیح و منطقی هستیم که جامعه ایرانی با آن فاصله گرفته است. تداوم این فرهنگ نیازمند بحث و بررسی و ایجاد هدف یعنی عادت به کتابخوانی و بسترسازی فرهنگی برای آن، یک برنامه ریزی صحیح و منطقی لازم است که با ارایه راهکارها، فرهنگ کتابخوانی را در جامعه ایرانی عملی ساخته و به تداوم این فرهنگ در جامعه بینجامد.
بالطبع یکی از راه های ترویج فرهنگ کتابخوانی، تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان مردم، نصب پوسترها، جملات کوتاه اما تاثیر گذار و بسیار ساده که این فرهنگ را در میان مردم استان البرز نهادینه کند و انگیزه خرید کتاب و استقبال از کتابخوانی را با ایجاد رفتاری مناسب در میان مخاطبان ایجاد کند. اینکه مردم احساس نیاز به کتاب و کتابخوانی داشته باشند مانند تشنه ای در بیابان است که بدنبال آب می گردد و کتاب نیز موضوعی است که نیاز روحی مردم را برطرف می کند.
ایجاد آگاهی، علاقه به مطالعه در سنین مختلف با توجه به تحصیلات، جنس و معرفی منابع متعدد با کمک کارشناسانی که تنها یک طرفه قضاوت نمی کنند بلکه از جنس مردم و از نگاه آنان به موضوعات مختلف می نگرند در عرصه های مختلف با تشویق مردم را راغب کرده تا با این فرهنگ غنی آشنا شوند.
استان البرز نیازمند یک تحول بزرگ فرهنگی است که می توان با کمک کارشناسان و جامعه شناسان آشنا به امور عرصه تربینی، آموزشی و فرهنگی بدون تعصب و تنها واقع بینانه این معضل را تا حدودی مرتفع نمایند و به مسوولان فرهنگی که در برپایی این نمایشگاه تلاش کردند تا بخشی از فرهنگ کتابخوانی احیا شود خدا قوت گفته تا بیش از پیش بر تلاش خود بیفزایند.
7410 / 1200


03/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن