تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819070157




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهام عدالت توزيع ثروت بين فقرا يا انباشت ثروت اغنيا / سهام عدالت بُن بست است يا بُرون رفت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ آذر ۱۳۹۳ (۱۶:۲۰ب.ظ)
بررسي آزادسازي معامله سهام عدالت در بورس؛ سهام عدالت توزيع ثروت بين فقرا يا انباشت ثروت اغنيا / سهام عدالت بُن بست است يا بُرون رفت گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، منظور از سهام عدالت ، فروش تسهيلاتي بخشي از سهام شرکتهاي دولتي معين ، به اقشار پايين درآمدي جامعه به منظور تعميم نسبي عدالت اقتصادي است.
مهمترين اهدافي که براي سهام عدالت معرفي شد عبارت بود از توزيع متعادل ثروت ملي و گسترش مالکيت در سطح عموم ، به منظور تأمين عدالت اجتماعي ؛ متکي به خود نمودن خانواده هاي نيازمند و کاهش وابستگي آنان به کمکهاي دولت از طريق نهادهاي حمايتي ؛ ايجاد درآمد دراز مدت براي خانواده هاي کم درآمد ؛ تشويق به پس انداز و سرمايه گذاري منجر به بهبود درآمد خانوارها ؛ کاهش اندازه بخش دولتي و افزايش سهم بخش خصوصي و تعاوني در اقتصاد کشور از طريق واگذاري سهام شرکت هاي دولتي ؛ ارتقاء کارايي بنگاههاي اقتصادي و بهره وري منابع اقتصادي ، انساني و فناوري ؛ افزايش رقابت پذيري در اقتصاد ملي و شتاب بخشيدن به رشد آن ؛ افزايش سطح عمومي اشتغال ؛ کاستن از بار مسئوليت ومديريت دولت در تصدي فعاليتهاي اقتصادي و کارآمدتر کردن دولت در عرصه وظايف حاکميتي بود.
اما اگر از منظر ديگري بخواهيم به اين طرح نگاه کنيم، اصل خصوصي سازي است که اگر شرايط به همين نحوه پيش رود، دولتي ها از اين شرکت ها بيرون نمي آيند ، در واقع در قبال سهام کارخانجات دولتي که واگذار مي‌شود، مي‌بايست به تناسب سهام واگذار شده کرسي‌هاي هيات مديره کارخانجات واگذار شده از نمايندگان دولت خالي شده و در اختيارنمايندگان بخش خصوصي قرار گيرد، اما در موضوع توزيع سهام عدالت اين اصل رعايت نشده است و کرسي‌هاي هيات مديره کارخانجاتي که در قالب سهام عدالت بين مردم توزيع شده است، همچنان در اختيار دولت است.
طبق عقيده کارشناسان، همه چيز سهام عدالت از اول تا آخر آن با ابهام رو به رو است به طوري که مشمولين شرکتهاي سرمايه گذاري استاني، مديريت سهامي که واگذار شده و نحوه محاسبه داراي ابهامات زيادي است، زيرا 9 سال پيش طرحي نوشته و اجرا شده است که از روز اول ابهامات زيادي داشته است که تا به امروز برطرف نشده است ضمن آنکه هنوز زمان 10 ساله پرداخت اقساط تمام نشده و سود سهام پرداخت نشده است.
سهام عدالت طرح بسيار بزرگي است که 50 ميليون نفر را شامل شده و 62 شرکت بزرگ را دربر مي گيرد، حدود 90 هزار ميليارد تومان دارايي دارد و همه جزئيات و ابهامات آن داراي ابهام و اشکال بوده است که بايد مورد بررسي قرار گيرد.
اما دولت بر اين عقيده است که آزادسازي سهام عدالت مي تواند در اين برهه از زمان بسياري از مشکلات دولتي را در بخش هاي تسويه حساب با بانک ها و همچنين تسويه با پيمانکاران را حل و فصل کند.
مجموع سهام واگذار شده به مردم حدود 95هزارميليارد تومان است، 36هزار ميليارد تومان از مبلغ مانده مطالبات دولت از سهام عدالت و مابقي هم تفاوت قيمت درخصوص تغييرات قيمت سهام عدالت و واگذاريي هاي دولت است ؛ پيشنهاد واگذاري سهام عدالت در لايحه خروج غيرتورمي، اکثر مشکلات دولتي مانند بدهي هاي دولتي، کسري بودجه، همچنين مشکلات تامين اعتبارات پروژه و طرح هاي عمراني را مي تواند برطرف کند.

آزادسازي در چنين شرايطي خنده دار است
محمد حسن نژاد، عضو کميسيون اقتصادي مجلس درخصوص آزادسازي معامله سهام عدالت در بورس گفت: با احتساب اوضاع نا به سامان سهام عدالت، مطرح شدن آزادسازي اين سهام واقعا اقدام خنده داري است.
بايد از مطرح کنندگان اين طرح انبوهي سؤال پرسيد، هدف از آزادسازي سهام عدالت چيست، مگر کُد بورسي از سهام عدالت به مردم ارائه شده است يا سهام ها ارزش گذاري شده است، پورتفوي اين سهام ها کدام است، ميزان بدهکاري هنوز مشخص نشده است و اينها سؤالاتي است که اين طرح را به چالش مي کشد ؛ آزادسازي سهام عدالت بدون فراهم سازي زيرساخت هاي آنان به سادگي امکان پذير نيست و نمي شود تصميمي يک شبه درباره آزادسازي آن اتخاذ کرد.
متأسفانه اين طرح در شرايطي مطرح شده است که سهام عدالت متولي خاصي ندارد، اگر فردا اجازه آزادسازي معاملات به مردم ارائه شد و بازار عرضه بورس کشور ريخت، چه کسي مسووليت اين ريزش را بر گردن مي گيرد و اين افتضاح را جمع مي کند ؛ طبيعتا زماني که اجازه آزادسازي داده شود سيل قشر ضعيف مردم به سمت بازارسرمايه مي رود و قيمت ها نيز ريزش مي کند و صاحبان اين سهام ها متضرر مي شوند، آيا اين نکات نيز مورد توجه مطرح کنندگان طرح آزادسازي بوده است.


آزادسازي سهام عدالت پيشنهاد موثر براي تسويه حساب دولت
محمدرضا پورابراهيمي، نائب رئيس کميسيون ويژه اقتصادي گفت: حجم سهام عدالتِ در اختيار دولت، اين امکان را براي دولت فراهم مي سازد تا با 36هزار ميليارد تومان سرمايه، گام مثبتي را براي پرداخت بدهي هاي خود بردارد.
دولت بهترين راهکار را براي تسويه حساب با پيمانکاران، بانک مرکزي و بانک ها در اختيار خود دارد و آن هم واگذاري سهام عدالت و استفاده از منبع 36 هزار ميليارد توماني آن در راستاي پرداخت بدهکاري هاي دولت است.
درست است که بزرگ ترين هدف ارائه سهام عدالت به مردم، توزيع عادلانه ثروت به مردم در دوره هاي گذشته بوده اما؛ متاسفانه امروز سهام عدالت يکي از بزرگ ترين مشکلات اقتصادي کشور است؛ زيرا سهام عدالت چندان از وضعيت مساعدي برخوردار نيست.
اين برگه‌ها نه سود دارند و سهمي مي‌گيرند و نه مي‌توانند وارد مرجع شوند و نه حق اعمال مالکيت اسم سهام عدالت را دارند.
مجموع سهام واگذار شده به مردم حدود 95هزارميليارد تومان است، 36هزار ميليارد تومان از مبلغ مانده مطالبات دولت از سهام عدالت و مابقي هم تفاوت قيمت درخصوص تغييرات قيمت سهام عدالت و واگذاريي هاي دولت است ؛ پيشنهاد واگذاري سهام عدالت در لايحه خروج غيرتورمي، اکثر مشکلات دولتي مانند بدهي هاي دولتي، کسري بودجه، همچنين مشکلات تامين اعتبارات پروژه و طرح هاي عمراني را مي تواند حل و فصل کند.

آزادسازي سهام عدالت نبايد به بازار بورس آسيب برساند
حسين خزلي خرازي، کارشناس بورس و بازار سرمايه و دبير اسبق کانون کارگزاران نيز در همين خصوص گفت: براي آزادسازي سهام عدالت ابتدا بايد تمامي اقساط آن پرداخت شود و طبيعي است که زماني قابليت هرگونه آزادسازي فراهم مي شود که اقساط آن توسط دارنده هاي واحدهاي سرمايه گذاري سهام عدالت پرداخت شود ؛ هر گونه آزادسازي اين سهام بايد با درايت و تدبير فوق العاده اي باشد که در ابتدا، به بازار بورس ضربه نزند؛ برآوردها از اين آزادسازي اين گونه است که دارندگان واحدهاي سرمايه گذاري سهام عدالت اگر واحدهاي آنان آزاد شود، به احتمال قوي، سهام خود را عرضه مي کنند.
عرضه و يا آزادسازي سهام عدالت نبايد باعث ضربه زدن به کليت اقتصاد و بازار بورس کشور شود و بايد در جزئيات بررسي اين طرح، آسيب پذيري هاي بازار سرمايه و همچنين ميزان آسيب رساندن اين آزادسازي بررسي شود.
البته نبايد فراموش کرد که مسوولان دربرابر آزادسازي معامله سهام عدالت در بورس بايد گام هاي حساب شده اي را بردارند؛ ابتدا براي حفظ وضعيت فعلي بازار سرمايه و همچنين براي جلوگيري از تملک صنايع ملي و بنگاه هاي بزرگ اقتصاد ايران توسط اقشار خاص به قيمت نازل بايد تدبيري انديشيده شود.

آزادسازي سهام عدالت به معناي حراج سهام مردم نيست
محمد قسيم عثماني عضو کميسين برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نيز درهمين رابطه اظهارکرد: دولت در لايحه معاملات سهام عدالت به مديران صندوق هاي سهام اجازه دهد که از طريق کارگزاري هاي بورس سهام عدالت را بيشتر از قيمت پايه تعيين شده، به فروش برسانند ؛ بايد پذيرفت يکي از اهداف ارائه سهام عدالت، تقويت اقتصادي خانوارهاي ضعيف است بنابراين بايد تلاش شود که مردم بتوانند از منافع اين سهام استفاده کنند.
طراحي روش خريد و فروش سهام عدالت نيز بسيار مهم است به دليل اينکه اگر به اين نکته توجه نشود امکان دارد دلالان با قيمت کم اين سهام را تصاحب کنند ؛ بخش زيادي از سهام عدالت در دست خانوارهاي کم درآمد بوده که در اثر فشارهاي اقتصادي ممکن است مجبور شوند اين سهام را با قيمت کم به فروش رسانند بنابراين دولت بايد قيمت پايه و کارشناسي شده اي را براي سهام عدالت تعيين کند ؛ در هر صورت در فروش سهام عدالت بايد از حراج اين سهام جلوگيري شود.

نقاط مبهم آزادسازي سهام عدالت بايد برطرف شود
رحيم زارع سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس نيز در همين راستا اظهارکرد: اين يک اصل است که اگر تمامي سياست هايي که نوعا به بازار سرمايه و اقتصاد منتهي مي شود با مديريت مناسب همراه نباشد، اقتصاد را با آسيب هاي بزرگ و جبران ناپذيري مواجه مي کند.
نقاط مبهمي در پرونده وجود دارد و اگر بخواهيم با آزادسازي آن تعدادي شرکت و افراد را به بورس وارد کنيم اقدامي به صلاح اقتصاد کشور نيست.
اگر بخواهيم واقعيت را بيان کنيم، بسياري از شرکت هايي که داراي سهام عدالت هستند اصلا شرايط ورود به بورس را ندارند و در اين بين تنها 14 شرکت هستند که از عهده اين ورود بر مي آيند.
اگر زيرساخت هاي ارائه سهام عدالت به مردم تکميل نشود و از سوي ديگر بخواهيم اين آزادسازي را در دستور کار قرار دهيم در ابتدا اثرات منفي را بر اقتصاد مي گذارد و اهدافي نظير توزيع عادلانه ثروت زير سوال مي رود؛ از سوي ديگر به منابع دولتي چوب حراج زده شده است و با قيمت هاي نازلي اين منابع در بازار سرمايه به فروش مي رسد.

ايجاد نظام سرمايه داري جديد و رانت خواري از شرکت هاي دولتي
غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي، عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، درباره آزادسازي سهام عدالت در بورس گفت: آزادسازي سهام عدالت با فلسفه ابتدايي ارائه اين سهام همخواني ندارد و در همان ابتدا نيز قرار و مبنايي مبني بر اجازه فروش سهام عدالت توسط مردم وجود نداشت.
وي ادامه داد: ارائه سهام عدالت به معناي قرارگيري رانت و امکانات دولتي در نزد مردم بود که اگر آزادسازي سهام اين اتفاق ناميمون رخ دهد؛ يعني امکان فروش دولت را فراهم کرده ايم و اين اقدامي اشتباه و زيان بار براي اقتصاد است و عده اي سرمايه دار شروع به جمع آوري و خريد اين سهام مي کنند و نسبت به گذشته پولدارتر مي شوند و آن دسته از افرادي که نيازمند هستند نيز به نقطه رفاهي نمي رسند؛ حال سؤال اينجاست که کجاي اين طرح عدالت اجتماعي و توزيع عادلانه ثروت را نشان مي دهد.
رويکرد سهام عدالت به عنوان يک منبع درآمد براي اقشار ضعيف جامع با هدف توزيع عادلانه ثروت است و اگر به صورت اشتباه امکان فروش اين سهام را در بازار سرمايه براي مردم فراهم کنيم بار ديگر اين منبع درآمدي را از اقشار ضعيف جامعه سلب مي کنيم.

احمدکريمي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن