تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798368268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستاوردهای نخستین سفر دولت تدبیر و امید به خوزستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دستاوردهای نخستین سفر دولت تدبیر و امید به خوزستان اهواز- ایرنا- در 24دی سال 92 خوزستان میزبان رییس جمهوری و هیات دولت در نخستین سفر استانی دولت یازدهم بود. سفری سه روزه که به گفته مسوولان استانی تاکنون دستاوردهای مهمی برای این استان داشته است.


"دکتر روحانی "پس از انتخاب به عنوان رییس دولت تدبیر و امید برای نخستین سفر استانی خود، خوزستان را انتخاب کرد تا با حضور تمامی اعضای هیات دولت به بررسی بخشی از مشکلات این استان بپردازد.
رییس جمهوری در این سفر بارها بیان کرد: هدف از انتخاب خوزستان به عنوان نخستین مقصد سفر هیات دولت یازدهم،نقش بی بدیل این استان در عرصه های مختلف به ویژه در دوران دفاع مقدس و دیدار با مردم سرزمین جهاد و شهادت است.
رییس دولت تدبیر و امید که با هدف دیدار با اقشار مختلف مردم ،نخبگان و اندیشمندان ،ایثارگران ،علما و روحانیان، و عشایر به خوزستان سفر کرده بود، در نخستین گام در مصلای اهواز به دیدار مردم استان رفت و در سخنانی با توجه به تشکیل چندین زنجیره انسانی در اهواز در مخالفت با طرح انتقال آب، به طرح بهشت آباد اشاره کرد و این وعده را داد که این طرح در هیات دولت بررسی شده و در صورت تایید، آب سرشاخه های رودخانه کارون تنها برای مصارف آشامیدنی به استان های اصفهان ،یزد و کرمان منتقل شود.
** وعده های رییس دولت تدبیر و امید به مردم در سفر به خوزستان
روحانی در این سفر برای عمران و آبادانی خوزستان قول هایی داد و گفت: خوزستان با سابقه تمدن بسیار بالا نیاز به حرکت دارد و دولت خود را موظف می داند از توانایی موجود برای پیشبرد توسعه این استان استفاده کند.
1- اجرای طرح 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب
در این سفر رییس جمهوری در خصوص اجرای طرح 550 هزار هکتاری به خوزستانی ها وعده داد که دولت برای تامین 15 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز این طرح، پیش بینی لازم را انجام داده و از طریق صندوق توسعه ملی در طول سه سال آِینده همه این زمین ها آماده کشت می شود.
ایجاد 300 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم با به زیر کشت بردن 550 هکتار زمین کشاورزی در خوزستان از دیگر وعده های دکتر روحانی به مردم خوزستان بود که رییس جمهور قول داد همه توان دولت را برای اجرای این طرح عظیم بکار گیرد.

2-حل مشکل تامین آب آشامیدنی و فاضلاب شهرهای خوزستان
روحانی در این سفر در خصوص تامین آب با کیفیت شهرهای خوزستان تاکید کرد: دولت باید مشکل آب شرب را حل کند و این امر جزو مواردی است که برای آن اقداماتی انجام شده و امیدواریم در این دولت این اقدامات تکمیل شود.
رییس جمهوری در جمع مردم در مصلای شهر اهواز گفت: مشکل آب آشامیدنی اهواز در مدت یک هفته از طریق طرح آبرسانی غدیر حل می شود.
به دنبال این تاکید و پس از یک هفته از سفر رییس جمهوری یعنی در عصر روز چهارم بهمن با حضور وزیر نیرو، این طرح عملیاتی و آب از رودخانه کرخه وارد شبکه آب آشامیدنی اهواز شد تا نخستین وعده سفر استانی رییس جمهور تنها به فاصله هشت روز محقق شود.
برای اجرای این طرح یک تلمبه خانه با ظرفیت 10 متر مکعب بر ثانیه و یک مخزن 42 هزار متر مکعب از نوع فلزی و یک خط انتقال برق به طول 20 کیلومتر به ظرفیت 132 کیلوولت و پست 132 و 33 کیلوولت برای انتقال آب از کانال پای پل واقع در منطقه ام الدبس تا تصفیه خانه کیان آباد اهواز به بهره برداری رسید.
"حمید چیت چیان" وزیر نیرو هزینه اجرای این طرح را هشت هزار و 700میلیارد ریال اعلام و گفت: برای انتقال آب رودخانه کرخه به شهر اهواز، 182 کیلومتر لوله گذاری و کانال کشی شده و طرح انتقال کامل آب به شهر اهواز در اولویت نخست مرحله دوم آبرسانی غدیر است و در اولویت دوم طرح آبرسانی غدیر به شهرهای دشت آزادگان و شادگان انجام می شود.
3- حل مشکل ریزگردها
رییس جمهوری در سفر به خوزستان به بحث و گفت و گوی ایران با طرف عراقی درباره رفع مشکل ریزگردها هم اشاره کرده و گفت:مسوولان کشور مذاکرات مفصلی را با مقامات عراقی داشته و امیدواریم مشکل ریزگرد به صورت مطلوب حل و فصل شود.
در حالی که در شش ماه نخست امسال بر اساس آمار ارایه شده از سوی محیط زیست خوزستان بیش از 60 درصد از گرد و غبار های خوزستان ناشی از کانون ها و چشمه های خاکی در داخل استان است.
4-پاکسازی و لایروبی اروند رود
رییس جمهوری در جمع مردم خوزستان درخصوص طرح پاکسازی و لایروبی رودخانه اروند از انجام مذاکرات با مقامات عراقی خبر داد و بیان کرد: در سفر نخست وزیر عراق به ایران به طور مفصل درباره پاکسازی و لایروبی اروند صحبت شده و توسعه شهرهای آبادان، خرمشهر و بصره در گرو این کار است.
رییس دولت یازدهم بیان کرد: توافقات کلی با نخست وزیر عراق در این خصوص انجام شده و چندی پیش (پیش از سفر اول به خوزستان) هیاتی ایرانی به بغداد رفت و پس از آن هیاتی از عراق به تهران سفر کرد.
رییس جمهوری اظهار کرد: ما تلاش خود را در این مسیر ادامه می دهیم تا در اروندرود نه تنها کشتیرانی انجام و آبادانی ایجاد شود بلکه بتوان بخشی از بیکاری که شما به حق برای رفع آن شعار دادید برطرف کنیم.
5-تصمیم دولت برای اعلام کردن خرمشهر و آبادان به عنوان مناطق آزاد
رییس جمهوری همچنین گفت: دولت تصمیم دارد تمام خرمشهر و آبادان را به عنوان منطقه آزاد اعلام کند.
در این ارتباط، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در 13بهمن 92 از شروع عملیات فنس کشی، طراحی و تعیین گیت گمرکی جدید و نقشه کشی تعیین خرمشهر و آبادان به عنوان منطقه آزاد خبر داد.
"اکبر ترکان" درباره دستور رییس جمهوری مبنی بر قصد دولت در منطقه آزاد اعلام کردن خرمشهر و آبادان گفت: با تمام ظرفیت کوشش می کنیم این خواسته رییس جمهور را عملی کنیم؛ این کار طبق تحقیقاتی که انجام دادیم شدنی است و طراحی آن انجام شده است.
به گفته وی شش دروازه جدید گمرگی محور خرمشهر- اهواز، دروازه گمرگی محور آبادان- اهواز، دروازه گمرکی محور خرمشهر- ماهشهر، اروندکنار و جنوب جزیره آبادان از جمله دروازه های جدید گمرکی هستند که مشخص شده و با این حساب بندر آبادان، بندر خرمشهر و فرودگاه آبادان جزو منطقه آزاد می شوند و مبادلات در داخل این منطقه، آزاد و از مقررات گمرکی مستثنا خواهد بود،اما اگر کالایی از درون این منطقه که 34 هزار هکتار است، بخواهد به سرزمین اصلی آید تابع مقررات گمرکی خواهد بود.
6- راه اندازی آزاد راه پل زال – اندیمشک
رییس جمهوری همچنین با اشاره به اجرای طرح آزادراه بندر امام خمینی- تهران افزود: بخشی از این طرح از اندیمشک تا اهواز باید تکمیل شود.
اواخر اسفند آزادراه پل زال - اندیمشک به عنوان شاخصی در حوزه زیرساخت های خوزستان با حضور مقام های وزارت راه و شهرسازی به بهره برداری رسید که این پروژه جزوطرح های مهر ماندگار نیز قرار داشت.
با بهره برداری از این آزاد راه و تکمیل قسمت های باقی مانده، شبکه ارتباطی مناسبی میان تهران و بندر امام برقرار و علاوه بر کاهش قابل ملاحظه در مصرف سوخت، زمان سفر و استهلاک وسایل نقلیه، بهره برداری از ظرفیت کامل و توسعه بندر امام که بزرگ ترین بندر ایران در شمال خلیج فارس است، مهیا می شود.
برای ساخت قطعه اهواز - اندیمشک هم که در چارچوب کریدور سراسری موسوم به AH8 اجرایی شده برای جلب سرمایه گذار فراخوان صادر و در مرحله بررسی برای شروع پروژه قرار دارد.

**استاندار خوزستان و روند اجرای مصوبات هیات دولت یازدهم
با گذشت 10ماه از سفر هیات دولت به خوزستان "عبدالحسن مقتدایی " استاندار خوزستان از عملی شدن تمام تعهدات این سفر خبر داد و گفت: تمام تعهدات سفر رییس جمهوری به این استان پا برجا است و وعده های دکتر روحانی اجرا شده و یا بزودی اجرایی خواهد شد.
وی از ابلاغ تمام اعتبارات نخستین سفر هیات دولت به خوزستان خبر داد و افزود: با کاهش و نوساناتی که در درآمدها اتفاق می افتد ممکن است تغییراتی در تخصیص ها داده شود اما اصل موضوع ادامه دارد و دولت تمامی تلاش خود را برای اجرای تمامی تعهدات انجام می دهد.
وی گفت: در سفر سال پیش رییس جمهوری به خوزستان دکتر روحانی تعهداتی به مردم دادند و موارد دیگری نیز مدیریت استان به تعهدات رییس دولت افزود، به طوری که پس از ارایه پیشنهاد از استان به رییس جمهوری، با استقبال روبه رو شد و به تصویب رسید.
مقتدایی افزود: رییس جمهوری بویژه در مسایل عمرانی شهرها و کمک به شهرداری ها کمک خوبی به استان کرده که تاکنون بازگو نشده است.
وی گفت: یک بخش اعتبارات مربوط به ابلاغ و بخش دیگر تامین، تخصیص و نقدینگی است اما هیچ یک از مصوبات سفر حذف و یا کاهش داده نشده است.
استاندار خوزستان اظهارکرد: تخصیص و نقدینگی بسته به درآمدهای کشور است به طوری که اگر درآمد کشور پایین آید ممکن است یک پروژه که مقرر شده مدت یک سال اجرا شود کار آن 14 ماه بطول انجامد، اما پروژه هیچگاه حذف نمی شود.
وی درباره طرح احیای 550 هزار هکتاری مصوبه سفر رهبری به خوزستان افزود: آنچه ابلاغ شده همان 550 هزار هکتار است و در پروسه زمانی قید شده به بهره برداری خواهد رسید.
مقتدایی با بیان اینکه مدیران ارشد استانی خواهان افزایش این طرح تا 800 هزار هکتار است گفت: در شورای عالی آب،وزیر جهاد کشاورزی و تمام مسوولان مربوطه حضور داشتند و در آن شورا مصرف بهینه آب توصیه شده است.
استاندار خوزستان افزود: در این طرح مشکلی برای اجرا وجود نداشته و روزانه 60 میلیارد ریال در آن هزینه می شود.
وی اظهارکرد: طبق توافق به عمل آمده و مصوبه نشست شورا، آب از سرشاخه های کارون به جایی دیگر منتقل نمی شود و حتی یک متر مربع از طرح 550 هزار هکتاری نیز کاسته نخواهد شد.
مقتدایی درباره برخی اظهار نظرها در خصوص عملی نشدن تعهدات سفر افزود: اینها اظهار نظر است و ما باید به عنوان کسانی که در استان کار می کنیم تحمل و ظرفیت مطرح شدن این نظریات را داشته باشیم.
وی گفت: اظهار نظر با ایراد و انتقاد فرق دارد و مردم نیز با دیدن روند اجرای پروژه ها و اقدامات عمرانی که انجام شده می توانند در خصوص نحوه عملکرد دولت یازدهم در خوزستان قضاوت کنند.
** معاون استاندار خوزستان: مصوبات سفر رییس جمهوری طبق برنامه و تعهدات اجرایی شده است
معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان نیز گفت: با توجه به مشکلات موجود درخوزستان، طرح هایی در سفر هیات دولت به خوزستان مصوب شد و طبق برنامه و تعهدات تمام اینها اجرایی شده است.
"امید حاجتی"افزود: از مهمترین مصوبات سفر هیات دولت، طرح احیای 550هزار هکتاری اراضی پایاب رودخانه های خوزستان و ایلام است که از این مجموع 50هزار هکتار مربوط به ایلام و بقیه مربوط به خوزستان است.
حاجتی گفت: در بخشی از اراضی که کانال ها و زهکش های اصلی توسط وزارت نیرو انجام و آب مورد نیاز آن تامین شده، موسسه جهاد نصر فعال بوده و کانال های آبیاری و زهکشی سه و چهار را اجرا می کند.
وی از تزریق اقساط نخست و دوم اعتبارات این طرح به جهاد نصر خبر داد و افزود: موسسه با قدرت طرح را پیش می برد و برای مناطقی که در آنها کانال ها و زهکش های اصلی اجرا شده بود و به بازسازی نیاز داشت و محدوده ای که کانال های آن اجرا نشده، تقاضای تامین اعتبار شده است.
حاجتی گفت: از آنجایی که زهاب این طرح عظیم شش و نیم برابر زهاب طرح های نیشکری است و باید کنترل شود برای احداث زهکش سراسری رودخانه تقاضای اعتبار شده است.
معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان در عین حال اظهار کرد: در نشست های هماهنگی با حضور معاون اول رییس جمهوری ،معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری موظف شد همپای اجرای این طرح از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی توسط جهاد نصر، اعتبارات مورد نیاز وزارت نیرو را در بودجه های سنواتی در طول سه سال اجرای طرح در نظر بگیرد.
وی افزود: ممکن است بخش هایی از طرح به دلیل نامناسب بودن وضعیت بارندگی در سال های اخیر ،در تامین آب دچار مشکل شود که این مساله از اراده استان، وزارت نیرو، رییس جمهوری و خارج بوده و به این بستگی دارد که آب لازم در تمام قسمت های طرح جریان داشته و کانال های آبیاری درجه یک و دو به تبع آن سه و چهار اجرا شود.
حاجتی اضافه کرد: اما آنچه در تمام نشست ها با حضور استاندار و معاون رییس جمهوری مطرح و مصوب شد این بود که طرح 550هزار هکتاری به طور کامل اجرا شود.
وی با اشاره به اینکه در تامین آب مورد نیاز این طرح اختلاف نظر بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی وجود داردگفت: وزارت نیرو اعلام کرده که با توجه به وضعیت بارش ها امکان تامین آب مورد نیاز کل طرح وجود ندارد، اما مسوولان استان و وزارت جهاد کشاورزی معتقدند که تامین آب مورد نیاز تمام طرح امکان پذیر است.
وی توضیح داد: در برخی جاها با تغییر تکنیک آبیاری به تحت فشار و مدیریت منابع آب تحقق این امر امکان پذیر است و این مساله هم اینک در دست بررسی قرار دارد.
حاجتی به محدودیت منابع آبی حوضه کرخه و مارون اشاره کرد و افزود: این مساله بحثی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیروست و تلاش می شود با مکانیزم جدید مدیریت و شیوه های نوین آبیاری تمام طرح 550 هزار هکتاری اجرا شود.
معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان همچنین با اشاره به طرح عظیم آبرسانی غدیر گفت: در این طرح تعهد اولیه آبرسانی به شهر اهواز بود که دو هفته بعد از سفر رییس جمهوری این اتفاق افتاد و ای سی آب شهر اهواز با ورود مرحله نخست به میزان قابل توجهی کاهش و کیفیت آب دو برابر شده است.
وی افزود: در مراحل نهایی طرح قرار است آب شهر اهواز از سد دز تامین شود که در این صورت کیفیت آب شرب اهواز با کیفیت آب تهران هم قابل مقایسه خواهد بود.
**بررسی مصوبات سفر هیات دولت به خوزستان
سفر سه روزه هیات دولت به استان خوزستان مصوباتی در پی داشت که به گفته بسیاری از مسوولان و کارشناسان استانی اجرای این پروژه ها و مصوبات به نفع استان است.
طرح احیای 550هزار هکتاری اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام که 500 هکتار از این اراضی در خوزستان است، حل مشکل تامین آب آشامیدنی و فاضلاب شهرهای خوزستان و اجرای طرح آبرسانی غدیر ،الحاق محدوده شهرهای آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند، اجرای طرح های بخش بهداشت و درمان ، تعاون کار و امور اجتماعی ،راه و شهرسازی ،صنعت و معدن،آب و فاضلاب ،عمران شهری و روستایی ،تربیت بدنی و وزارت نفت از مصوبات سفر سه روزه هیات دولت به استان است .
در این سفر با حضور هیات دولت 41 مصوبه به تصویب رسید که بر اساس برآورد انجام شده برای اجرا به اعتباری بالغ بر 48 هزار و 117 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در شش ماه نخست امسال سه هزار و 465 میلیارد ریال از این اعتبارات معادل هفت درصد اعتبار محقق شده که اعداد و ارقام ارایه شده به دراین بند به صورت رسمی از سوی استانداری خوزستان ،معاونت سیاسی اجتماعی ارایه شده است.
گزارشی از نحوه اجرای مصوبات سفر هیات دولت به خوزستان
1-جهاد کشاورزی
جهاد کشاورزی خوزستان در این سفر چهار مصوبه داشت که مهمترین این مصوبات احیای 550 هزار هکتار از زمین های کشاورزی است که 500 هزار هکتار از این اراضی در استان خوزستان و باقی این طرح در استان ایلام اجرایی می شود.
ایجاد بندر صیادی آبادان،اسکله خور ابو خضیر شادگان،طرح مجتمع های آبزی پروری دیگر مصوبات این سفر است.
روند اجرایی طرح:
*مدیرعامل موسسه جهاد نصر به عنوان مجری طرح در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی گفت: با توجه به اینکه اعتبارات صندوق توسعه ملی از اواخر خرداد به حساب موسسه جهاد نصر واریز شده از ابتدای امسال تا 20آبان 20هزار و 152هکتار شبکه فرعی، 28 هزار و 535 هکتار زهکش زیر زمینی و 16هزار و 925 هکتار تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی انجام شده است.
"یدا... شمایلی" افزود: بر اساس برنامه، باید تا پایان بهمن، هر ماه کارهای اجرایی در هشت هزار هکتار از اراضی انجام شود.
وی گفت: مناقصه اجرای 37 پروژه تا امروز، 26 آبان، در خصوص اجرای طرح 550 هزار هکتاری برگزار و این پروژه ها به 20شرکت خوزستانی و ایلامی داده شده است.
مدیر عامل موسسه جهاد نصر افزود: همچنین برای اجرای طرح دو هزار و 501دستگاه ماشین تخصصی، سنگین و نیمه سنگین، کارخانه تولید کانال و ماشین سبک در محدوده طرح وارد استان شده است.
وی اضافه کرد: شش هزار و 278 نفر نیرو تاکنون در طرح مشغول به کار شده اند و بر اساس برنامه بیش از 10 هزار نفر که 90 درصد آنها بومی هستند در این طرح فعالیت خواهند داشت.
شمایلی با مطلوب خواندن روند اجرایی طرح گفت: از اوایل سال 93 تا 26 آبان بیش از هفت هزار میلیارد ریال به این طرح از منابع مختلف شامل اعتبارات تملک دارایی، فاینانس داخلی و منابع صندوق توسعه ملی تخصیص داده شده است.
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر نیز با اشاره به اینکه در استان های خوزستان و ایلام مشکل نقدینگی و تامین اعتبار وجود ندارد افزود:پس از سفر هیات دولت به استان خوزستان در دی پارسال 38 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در مدت سه سال اختصاص یافت که پنج هزار و 100 میلیارد ریال آن تاکنون پرداخت شده است.
"حسن علاقه بند" افزود: با برنامه ریزی انجام شده در مدت سه سال اجرای این طرح، 307 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان های خوزستان و ایلام تا پایان سال 95 نوسازی و تجهیز خواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در خصوص اجرای طرح 550 هزار هکتاری تاکید کرد: با اجرای این طرح پنج میلیون تن به مجموع تولیدات بخش کشاورزی خوزستان اضافه می شود.
"کیخسرو چنگلوایی" ناکافی بودن اعتبارات پرداختی برای اجرای کامل این طرح را یکی از مشکلات اعلام کرد و افزود : در سال نخست طرح باید مناقصه حداقل 300هزار هکتار از این مجموع انجام و پیمانکاران انتخاب می شدند، که با اعتبارات پرداختی تا پایان طرح 320هزار هکتار از اراضی مورد نظر زیر پوشش طرح قرار می گیرد و اجرای بقیه طرح نیازمند تزریق اعتبارات است.
وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح برای 300هزار نفر شغل جدید و پایدار ایجاد می شود گفت: بیشترین تولیدات طرح شامل محصولات زراعی و باغی بوده و زنجیره کاملی از تولید محصولات کشاورزی با توجه به صنایع دام و طیور و شیلات را در بر می گیرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: هم اینک مجموع تولیدات این بخش در خوزستان 14میلیون و 500هزار تن است.
وی یادآوری کرد: در ابتدای اجرای این طرح پیمانکاران بومی در آن نقش چندانی نداشتند اما پس ازسفر استانی هیات دولت و تاکید آقای روحانی و وزرای نیرو و جهاد کشاورزی امروز کفه به نفع پیمانکاران بومی است.
چنگلوایی اضافه کرد: تا زمانی که امکان واگذاری طرح به پیمانکاران واجد شرایط در خوزستان فراهم باشد اولویت با پیمانکار بومی است اما در صورت تمام شدن ظرفیت موجود در این بخش، می توان از دیگر استان های کشور هم پیمانکارانی را به کار گرفت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: 320هزار هکتار از این طرح با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اجرا می شود.
برای اجرای این طرح 1.5میلیارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که برای اجرای شبکه های فرعی، زهکش های زیرزمینی و تسطیح اراضی هزینه می شود.
وی افزود: با افزایش تولید و بهبود وضعیت کشاورزی بویژه در شهرهای مرزی خوزستان، اجرای این طرح افزایش ضریب امنیت اجتماعی و کاهش مهاجرت از روستاها به مناطق شهری و استفاده بهینه از منابع آب و خاک را سبب خواهد شد.
وی گفت: این طرح در سطح 116هزار هکتار شبکه های فرعی، 95هزار هکتار زهکش زیرزمینی و 123هزار هکتار تسطیح اراضی اجرا می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: علاوه بر 39هزار میلیارد ریال اعتبارات صندوق توسعه ملی، 19هزار میلیارد ریال دیگر از محل فاینانس با چین و یک هزار میلیارد ریال دیگر از محل فاینانس با بانک کشاورزی برای این طرح هزینه خواهد شد.
نظر نماینده های مجلس در خصوص اجرای طرح 550 هزار هکتاری در دولت یازدهم
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت استفاده از روش های نوین آبیاری در اجرای هر چه بهتر طرح و نیز مصرف بهینه آب تاکید کرد و گفت: رودخانه های پر آب کارون، دز و کرخه در خوزستان جاری هستند که اگر در بحث برنامه ریزی و آبخیز داری در بالادست این رودخانه ها کار کنیم تا حدودی مشکل تامین آب طرح قابل حل است.
"عباس پاپی زاده" بیان کرد: با توجه به مشکلات موجود و کم آبی نمی توان به یقین در خصوص اجرایی شدن تمامی 550 هزار هکتار نظری داد اما اکنون اجرای پروژه به خوبی در حال انجام است.
نماینده مردم شوش و عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هم این طرح را یکی از مهمترین طرح ها در بخش کشاورزی دانست و گفت: با ا جرای این طرح شاهد تحول چشمگیری در بخش کشاورزی، اقتصاد و اشتغال در خوزستان خواهیم بود.
" سید راضی نوری" بر ضرورت توجه به اشتغال بومی توسط شرکت های مجری طرح مذکور و بهره مندی از توان آنان همچنین بهسازی روستاهای مجاور این طرح تاکید کرد.
وی ادامه داد: این طرح پس ازتصویب در سال 75 به این سمت،راکدمانده بود که دولت دهم اگر چه تلاش خود را برای به ثمر رساندن آن انجام داده، اما به دلیل کمبود اعتبارات نیمه تمام ماند.
نوری گفت: با عنایتی که رهبر معظم انقلاب داشتند از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس، اعتباری مصوب و برای اجرای طرح در اختیار موسسه جهاد نصر گذاشته شد.
وی ادامه داد: هر کار بزرگی مطالعه و پیگیری می خواهد تا طرح به خوبی پیش رود، اگر اجرای این پروژه به خوبی پیش نمی رود اما شروع کار رضایت بخش است.
این نماینده مجلس بر ضرورت شتاب بخشی در اجرای طرح تاکید کرد و افزود: برای اجرای این طرح مساله آب هم مطرح است، زیرا هم اینک اجرای 330 هزار هکتار یعنی دو سوم طرح نهایی شده که انتظار می رود وزارت نیرو آب مورد نیاز طرح را در سریع ترین زمان ممکن تامین کند.
وی اضافه کرد: وزارت نیرو باید هر چه سریعتر نسبت به احداث کانال های یک و دو آبیاری و زهکشی اقدام کند تا کانال های سه و چهار هم توسط جهاد کشاورزی و جهاد نصر به سرعت انجام شود و وقفه ای در کار اتفاق نیفتد.
رییس نظام صنفی کشاورزی خوستان نیز گفت: بیش از 60 درصد از کارهای انجام شده در مدت گذشته به شکل مطلوب انجام نشده است.
"مسعود اسدی" ادامه داد: در این طرح باید زهکشی،تسطیح و کانال گذاری زمین های کشاورزی به بهترین نحو انجام شود.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان نیز بر مدیریت منابع آب تاکید کرد و گفت: مساله کمیت و کیفیت آب رودخانه های خوزستان را باید در کنار هم بررسی کرد.
"محمد رضا شمسایی" افزود: در مرحله نخست باید برای تامین اعتبارات لازم این طرح برنامه ریزی داشت تا بتوان به خوبی طرح های زهکش، شبکه اصلی و فرعی را اجرا کرد.
وی گفت: برای اجرای این طرح در گام نخست در بخش تکمیل شبکه های فرعی به سه هزار و 910 میلیارد ریال و در بخش احداث زهکش های سراسری به چهار هزار و 790 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
بر اساس آمار ارایه شده از سوی استانداری خوزستان ایجاد بندر صیادی آبادان با 15 درصد پیشرفت،ایجاد اسکاه خور ابو خضیر شادگان با 15 درصد پیشرفت فیزیکی و طرح آبزی پروری استان نیز با 55 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.
اسکله ابوخضیر شادگان
مدیرکل شیلات خوزستان گفت: برای ساخت این اسکله 40میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی پیش بینی شده بود که قرارداد آن با سازمان شیلات کشور منعقد شده اما به دلیل مشکلات ملی و تامین نشدن اعتبارات از دو سال گذشته متوقف شده است.
"عبدالرحیم مغینمی" افزود: خور ابوخضیر بندر صیادی مختص قایق های صیادی است که در ابتدا بحث هایی با بنادر و دریانوردی برای استفاده دو منظوره از آن به لحاظ صیادی و کشتیرانی به عمل آمد که با بهره برداری از بندر تجاری شادگان این مساله هم منتفی شد.
وی افزود: استاندار خوزستان در این زمینه نظر مثبت دارند که زیرساخت های صیادی و اسکله ها باید توسعه یابد که از این حیث اجرای این طرح با فعال شدن بندر تجاری شادگان از سر گرفته خواهد شد.
مغینمی گفت: با پیمانکار قبلی طرح تسویه حساب شده و پیمانکار جدید کار را در دست گرفته است.
بندر صیادی آبادان
مدیرکل شیلات خوزستان گفت: برای بندر صیادی آبادان هم 129میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده بود که پارسال وقفه ای داشت و امسال از سر گرفته شده و پیمانکار آن فعال است.
وی از اجرای این طرح بعنوان یک اولویت بخش شیلات خوزستان نام برد که هم اینک مشکلات فنی و مالی آن حل شده و اعتبار خوبی از محل اعتبار پیش بینی شده در نظر گرفته شده است.
مغینمی افزود: یکی از موانع اجرایی اسکله صیادی آبادان ضرورت واردات برخی سازه های مورد نیاز آن بود که به دلیل تحریم ها کار به تاخیر افتاد اما از آنجایی که سازندگان داخلی در این زمینه ورود و اقدام به ساخت این سازه ها کردند مشکل برطرف شد.
وی از اتمام طرح های اسکله خور ابوخضیر شادگان و اسکله صیادی آبادان در برنامه ای سه ساله خبر داد.
2- وزارت نیرو(بخش آب و فاضلاب)
بر اساس گزارش استانداری خوزستان ،معاونت سیاسی اجتماعی ، اجرای طرح آبرسانی غدیر و آبرسانی به شهرهای اهواز، آبادان ،خرمشهر ،شادگان و سوسنگرد با 44 درصد پیشرفت فیزیکی و احداث تصفیه خانه فاضلاب اهواز با 87 درصد پیشرفت فیزیکی از جمله این مصوبات است.
"عزیزا... شهبازی" فرماندار آبادان نیز گفت: هم اینک سهمیه آب آبادان از طرح غدیر از 45 تا 50 هزار متر مکعب به 70 تا 75 هزار متر مکعب افزایش یافته است.
وی افزود: آب دریافتی از طرح آبرسانی غدیر با آب تولیدی در سطح شهرستان آبادان ادغام و در شبکه آبرسانی تزریق می شود.
وی خواستار شتاب بخشی در تکمیل طرح آبرسانی غدیر شد و گفت: مشکل آب آشامیدنی مردم شهرستان آبادان در صورت اجرای کامل این طرح برطرف می شود.
شهبازی با اشاره به رفع مشکل آب آشامیدنی بخش اروندکنار افزود: خوشبختانه هیچ مشکلی برای تامین آب آشامیدنی و بهداشتی اروندکنار وجود ندارد.
اما معاون عمرانی استانداری خوزستان از توقف اجرای طرح آبرسانی غدیر به دلیل مشکلات مالی خبر داد و گفت: این پروژه تا حدود زیادی تاکنون مشکل آب مورد نیاز شهرهای آبادان و خرمشهر رفع کرده است.
"احمد سیاحی" استفاده از فاینانس خارجی را تنها راه حل مشکل پروژه آبرسانی غدیر عنوان کرد و افزود:با توجه به منابع مالی محدود دولت، تنها راه حل مشکل پروژه آبرسانی غدیر استفاده از فاینانس خارجی است.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه آب غدیر به خرمشهر، مینوشهر و شلمچه منتقل شده افزود:برخی کارها در قالب طرح غدیر برای خرمشهر انجام شد اما به دلیل کمبود نقدینگی متوقف شده اند.
"عبدا... سامری" بر ضرورت تکمیل سد سلولی مخزنی خرمشهر به منظور استفاده بهینه از آب غدیر تاکید کرد و ادامه داد: آبی که در رودخانه بهمنشیر ریخته و وارد رودخانه های کارون و اروند می شود به دلیل تکمیل نشدن این سد هدر می رود.
وی گفت: با توجه به ضرورت تکمیل این سد با پیگیری متعدد، وزارت نیرو قسمتی از کار را انجام داده و قول داده تا پایان امسال آن را تکمیل کند.
وی اضافه کرد: سد مخزنی خرمشهر اهمیت بسیاری برای خرمشهر دارد چرا که آب شیرین از سمت اهواز و کرخه به سمت خرمشهر روانه و به هدر می رود.
سامری گفت: در طرح غدیر اولویت باید به خرمشهر داده می شد و در مقطع اهواز کار تنها در حد احداث چند خط لوله بود و نیاز به کار بیشتر وجود نداشت.
*طرح های آبفای استان(مصوبه تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز)
در خصوص اجرای این مصوبه "غلامرضا براتی" مدیرعامل آبفای اهواز گفت: تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه شرق اهواز یکی از قول های رییس جمهوری در سفر نخست هیات دولت یازدهم به خوزستان است که بر این اساس مقرر شد تا پایان امسال این تصفیه خانه وارد مدار شود.
وی افزود: اکنون بخش عمده ای از فاضلاب شرق اهواز وارد رودخانه کارون می شود که بخشی از این تصفیه خانه اجرا شده است.
مدیر عامل آبفا اهواز تاکید کرد: تامین تجهیزات این واحد تصفیه خانه باید ارزی و از خارج از کشور خریداری شود که برای این کار به 10 میلیون یورو نیاز است که تاکنون هیچ اعتباری به این بخش اختصاص داده نشده است.
براتی گفت: برای تکمیل و راه اندازی خط انتقال فاضلاب به این واحد تصفیه خانه 100 میلیارد ریال نیاز است و اکنون پیمانکار طرح در حال راه اندازی تاسیسات داخلی این واحد است.
وی افزود:با پیگیری های انجام شده از سوی استانداری خوزستان مبلغ 20میلیارد ریال برای این طرح از سوی نهاد ریاست جمهوری تامین شده است.
3- بهداشت و درمان
در سفر هیات دولت به خوزستان 11 مصوبه شامل احداث یا تکمیل بخش ها و بیمارستان و یا خرید امکانات و صدور مجوز تامین نیروی انسانی برای بیمارستان ها تصویب شد.
ساخت بیمارستان الوار گرمسیری در شهرستان اندیمشک ،بیمارستان باغملک،بیمارستان خرمشهر ،بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز،از مهمترین این مصوبات است .
در این میان از مجموع یازده مصوبه هیات دولت بیمارستان رامهرمز به اتمام رسیده و بیمارستان خرمشهر و صدور مجوز تامین نیروی انسانی در دست پیگیری و باقی طرح ها در دست اقدام است.
در خصوص اجرای پروژه ساخت بیمارستان شهرستان باغملک "گودرز ترکی زاده "فرماندار این شهرستان گفت:این پروژه 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: برای ساخت این بیمارستان 50 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده که گام نخست آن که ساخت پی ساختمان است انجام شده است و کار مناقصه گام دوم وسوم این طرح در حال انجام است.
تکمیل بیمارستان سوانح و سوختگی شهر اهواز در منطقه فاز دو پادادشهر در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع از دیگر مصوبات هیات دولت است که به گفته "مالک کنانی "معاون مدیریت توسعه منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ابتدا باکمک خیرین ساخته شد و پس از سال ها از زمان ساخت همچنان با 35 درصد پیشرفت فیزیکی عملیلت اجرایی آن متوقف شده است.
تکمیل بیمارستان الوار گرمسیری از دیگر پروژه های بخش بهداشت و درمان خوزستان در سفر هیات دولت است که بر اساس گزارش معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان و فرمانداری اندیمشک این پروژه از سال 91 تاکنون 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بیمارستان الوار در فضایی به مساحت سه هزار متر مربع و زیر بنای یک هزار و 600 متر احداث می شود و میزان اعتبار پیش بینی شده برای این طرح 45 میلیارد ریال است که تاکنون 20 میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است.
4- تعاون،کار و رفاه اجتماعی
در این سفر هشت مصوبه تکمیل بیمارستان تامین اجتماعی و ساخت مجموعه ورزشی در حوزه تعاون ،کار و رفاه اجتماعی به تصویب رسید که تمامی این مصوبات با پیشرفت 50 درصد در حال اجرا است.
بر اساس گزارش معاونت سیاسی استانداری خوزستان از جمله این مصوبات احداث مجموعه ورزشی کارگران اهواز با 83 درصد پیشرفت فیزیکی ، مجموعه ورزشی کارگران آبادان با 66 درصد پیشرفت ،استخر سرپوشیده مجموعه ورزشی کارگران دزفول با 65 درصد پیشرفت ، بیمارستان تامین اجتماعی آبادان با صفر درصد پیشرفت و بیمارستان تامین اجتماعی دزفول نیز به گفته "حبیب ا... آصفی" این پروژه به دلیل تامین نشدن مالی هنوز کلنگ زنی نشده است.
5-راه و شهرسازی
مهمترین مصوبه هیات دولت یازدهم به خوزستان در بخش راه و شهرسازی اجرای پروژه آزاد راه پل زال اندیمشک
دوماه پس از سفر هیات دولت به خوزستان در اسفند پارسال پروژه آزادراه پل زال - اندیمشک به عنوان شاخصی در حوزه زیرساخت های خوزستان با حضور مقام های وزارت راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به اعتبار سه هزار و 900میلیارد ریالی ساخت این آزادراه اظهار کرد: آزادراه پل زال - اندیمشک که ساخت آن از فروردین سال 90 آغاز شده 45کیلومتر طول داشته و نقش چشمگیری در کاستن از میزان تصادفات، کوتاهی مدت زمان سفر و ارتقای ایمنی ایفا کرده است.
ایجاد جاده کمربندی شهرستان باغملک نیز به گفته" گودرز ترکی زاده" با 30 درصد پیشرفت فیزیکی، و ساخت کمربندی ماهشهر نیز به گفته "منصور قمر "فرماندار این شهرستان با 33 درصد پیشرفت از دیگر مصوبات در این بخش است که در حال اجرا است.
6-صنعت ،معدن و تجارت
در سفر دکتر روحانی به خوزستان دو مصوبه در حوزه صنایع و معادن به تصویب رسید که هنوز اجرایی نشده و در دست پیگیری است.
ساخت واحد آلومینیوم مسجد سلیمان و طرح فولاد شادگان مصوبات هیات دولت در این بخش است.
*فولاد شادگان
رییس سازمان صنعت ،معدن و تجارت خوزستان گفت: مراحل ساخت کارخانه فولاد شادگان هم اینک در بخش احیای مستقیم 70درصد و در فولادسازی 35درصد پیشرفت دارد.
"نورا... حسن زاده "بیان کرد: طرح فولاد شادگان از مصوبات سفر نخست هیات دولت یازدهم و رییس جمهوری به خوزستان است که بر اساس برنامه ریزی خرداد سال 94 آماده بهره برداری می شود.
وی گفت:بخشی از تجهیزات کارخانه داخلی و بخشی دیگر وارداتی است که هم اکنون در مرحله نصب قرار دارد.
وی ادامه داد :تولیدات این کارخانه 260 هکتاری در گام نخست تولید آهن اسفنجی است و تولید فولاد خام کارخانه فولاد شادگان در گام دوم در سال 95 صورت می گیرد.
حسن زاده گفت: به گفته مدیرعامل فولاد شادگان، استفاده و جذب نیروهای بومی در این کارخانه برای رونق شهرستان در دستور کار قرار دارد.
وی افزود:فولاد شادگان یکی از طرح های هفت گانه فولادی استانی است که بخش احیای مستقیم آن به دست مهندسان و متخصصان ایرانی با روش ایرانی(pered) در دست ساخت است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به برنامه افزایش تولید فولادسازی شرکت فولاد خوزستان گفت: به دلیل مشکل آلودگی هوای اهواز و آلایندگی زیاد ناشی از فولادسازی، این افزایش ظرفیت به کارخانه دردست احداث فولاد شادگان اختصاص می یابد.
در خصوص وضعیت فولاد شادگان از برنامه افزایش ظرفیت فولادسازی خوزستان از سه میلیون و 200هزار تن به پنج میلیون تن خبر داد و افزود: ظرفیت تولید فولاد شادگان 800 هزار تن بوده و قابلیت افزایش تا یک میلیون تن را دارد و بر اساس سیاست های ایمیدرو 65 درصد سرمایه گذاری آن را شرکت فولاد خوزستان(بخش خصوصی) و 35 درصد را نیز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) تامین خواهد کرد.
وی بیان کرد: با اختصاص یک میلیون و 800هزار تن افزایش ظرفیت فولادسازی خوزستان مجموع ظرفیت تولیدی فولاد شادگان به دو میلیون و 600هزار تن می رسد.
حسن زاده یادآوری کرد: فولاد خوزستان 65درصد طرح را گرفته و بقیه مربوط به ایمیدروست.
*آلومینیوم مسجد سلیمان
رییس سازمان صنعت ،معدن و تجارت خوزستان در خصوص ساخت واحد آلومینیوم مسجد سلیمان افزود: این طرح به 230هکتار زمین نیاز دارد که هم اینک زمین مورد نیاز تحویل داده شده اما تا حدودی مشکلاتی با پتروشیمی مسجد سلیمان در ارتباط با تحویل زمین وجود دارد.
حسن زاده گفت: با توافقات انجام شده با استانداری خوزستان مقرر شد که 50هکتار از زمین تعیین شده در اختیار آلومینیوم سازی مسجد سلیمان قرار گیرد و باقی زمین نیز از منابع طبیعی گرفته شود زیرا در این ارتباط پتروشیمی مسجد سلیمان به وعده خود عمل نکرده است.
وی با اشاره به اینکه در قالب این طرح شش نیروگاه 500مگاواتی باید ایجاد شود بیان کرد:تولید کارخانه در گام نخست روزانه 165هزار تن بوده و توجیه پذیری اجرای این طرح مورد بحث بود، که این میزان به 600هزار تن افزایش یافت و اجرای این طرحدر مدت سه ساله برنامه ریزی شده است.
7-مصوبات وزارت کشور (عمران و شهرسازی)
این مصوبات شامل اجرای پروژه های عمرانی در 42 شهر و بهسازی 82 روستا است که بر اساس اطلاعات معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در سال 92 بهسازی تعداد 51 روستا 100 درصد انجام شده و باقی پروژه ها در حال انجام مناقصه است.
دراین بخش مصوب شد استانداری خوزستان، وزارت کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی اجرای این پروژه ها باشند.
8- ورزش و جوانان
به گزارش معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، ساخت مجموعه ورزشی بانوان ویژه معلولان اهواز با 70 درصد پیشرفت فیزیکی، ساخت استخر کارون اهواز با 85 درصد پیشرفت،زمین چمن شهرستان امیدیه با 80 درصد، تکمیل زمین چمن شهرستان بهبهان با 50 درصد پیشرفت از جمله مصوبات این بخش است.
9- وزارت نفت
ساخت بیمارستان اروندکنار، بیمارستان آغاجاری و بیمارستان دشت آزادگان از مصوبات سفر هیات دولت یازدهم به خوزستان است که بر اساس آمار ارایه شده از سوی معاونت سیاسی استانداری خوزستان این مصوبات هم اکنون به کندی پیش می رود.
وعده هایی که تحقق آنها به حمایت بیشتر دولت نیاز دارد
1- حل مشکل ریزگردها
رییس جمهوری در سفر به خوزستان به بحث و گفت و گوی ایران با طرف عراقی درباره رفع مشکل ریزگردها هم اشاره کرده و گفت: با مقامات عراق مفصل بحث کرده و امیدواریم مشکل ریزگرد به صورت مطلوب حل و فصل شود.
رییس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی خوزستان در خصوص وضعیت مالچ پاشی و بروز گرد و غبارها در خوزستان گفت: وقوع گرد و غبار در خوزستان که در چند روز گذشته نیز شدت گرفته دو منشاء داخلی و خارجی دارد.
"البرز اسماعیل پور" افزود: با توجه به وضعیت خوزستان و همجوار بودن با برخی کشورها و استان هایی که دارای کانون های مستعد برای ایجاد گرد و غبار هستند.
رییس اداره بیابان زدایی خوزستان بیان کرد:در این خصوص لازم است مسوولان استانی و کشوری برای همکاری بیشتر کشورهایی که جزو کانوان های پر خطر گرد و غبار هستند اقداماتی را انجام دهند.
وی گفت:برخی اظهارنظرها که منشاء گرد و غبارهای مدت اخیر خوزستان داخلی است موجب شده که همگان تصور کنند منشاء اصلی این پدیده بیابان های درون استان است.
اسماعیل پور با اشاره به اجرای پروژه های نهال کاری و مالچ پاشی در خوزستان گفت:گردوغبارهای چند رو اخیر در خوزستان ناشی از ذراتی است که از خاک برخاسته و با شن تفاوت دارد.
رییس اداره بیابان زدایی خوزستان گفت: خشکسالی اخیر در بسیاری از نقاط کشور بویژه در خوزستان موجب کاهش آب های سطحی و رطوبت خاک شده به گونه ای که با ورزش بادهای ملایم این خاک های خشک برخاسته و به گرد و غبار تبدیل می شود.
اسماعیل پور با اشاره به اینکه 50 سال گذشته مشکل اصلی خوزستان توفان شن بود گفت: در سال های اخیر با اقداماتی که در راستای تثبیت شن زارها انجام شده این مشکل به نوعی رفع شده اما مساله مهم امروز خوزستان که به معضل تبدیل شده گردو غبارناشی از فرسایش خاک است.
وی افزود:دو کانون مهم عبدالخان در شوش و مناطقی ازشهرستان خرمشهر به عنوان چشمه اصلی ایجاد گرد و غبار در خوزستان هستند.
وی با اشاره به وضعیت تالاب های خوزستان گفت: دو تالاب هور العظیم و شادگان در کاهش گرد و غبار در خوزستان نقش موثری دارند اما بهترین راه حل برای رفع مشکل گرد و غبار در خوزستان تغییر اقلیم و نرمال شدن وضعیت بارندگی ها است.
وی افزود: اداره کل منابع طبیعی خوزستان به عنوان متولی اجرای پروژه مالچ پاشی و بیابان زدایی در اجرای این پروژه موفق بوده و در مدت سه تا چهار سال آینده تمامی کانون های بحرانی استان را مالچ پاشی و درختکاری می کند.
درخوزستان 750 هزار هکتار کانون های بحران فرسایش بادی وجود دارد که 150 هزار هکتار از این اراضی مخاطره آمیز است و باقی اراضی متاثر از این اراضی پرخطر هستند.
از مجموع 150 هزار هکتار اراضی مخاطره آمیز خوزستان نیز که بیشتر در مناطق پایین دست استان قرار دارد پروژه تثبیت شن زارها در یکصد هزار هکتار از این اراضی به صورت مالچ پاشی و درختکاری انجام شده است.
2- لایروبی اروند
روحانی در سفر به خوزستان گفت: در سفر نخست وزیر عراق به ایران مذاکرات مفصلی درباره پاکسازی و لایروبی اروند انجام شده زیرا توسعه آبادان، خرمشهر و بصره در گرو این کار است.
در این خصوص معاون سیاسی ،اجتماعی استاندار خوزستان گفت: به دنبال سفر هیات دولت به خوزستان مذاکراتی از سوی وزارت امور خارجه ایران با طرف عراقی در خصوص لایروبی اروند صورت گرفت.
"فرج ا...خبیر" افزود: وزارت امور خارجه ادامه مذاکرات را انجام داده و با توجه به تحولات سیاسی عراق باید منتظر ثبات دولت در این کشور باشیم تا مباحث را دنبال کنیم.
وی اضافه کرد: امید می رود با تشکیل دولت عراق هر چه سریعتر مباحث در این زمینه ها(ریزگردها و لایروبی اروند) به نتجیه برسد اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: بحث لایروبی اروند از زمان دولت احمدی نژاد مطرح و کارهایی در سطح بین الملل و داخلی و وزارت امور خارجه انجام شد اما به دلیل پایان عمر دولت به سرانجامی نرسید.
"عبدا... سامری" افزود: در این ارتباط نشست های متعددی بین طرف های ایرانی و عراقی انجام شد اما تاکنون نتیجه درستی نگرفته ایم و مشکل اساسی به طرف عراقی برمی گردد.
3- آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه آزاد
رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی از اعلام تمام محدوده آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه آزاد به عنوان یک اقدام غیر کارشناسی نام برد و گفت: مناطق آزاد دارای معایب و محاسن زیادی است اما این اقدام کارشناسی نشده بود.
"صیدعیسی دارایی" افزود: این اقدام نه تنها برای این دو شهرستان مزیتی نداشت که باعث گرانی زمین و مسکن در آنها شد و سود آن به جیب افراد سودجو رفت.
وی درباره ریزگردها هم گفت: مشکل ریزگردها مساله ای ملی است چرا که شامل یک استان نمی شود و چندین استان به ویژه از استان های مرزی عبور و آنها را درگیر کرده و گاهی هم به تهران می رسد.
دارایی اظهار کرد: برطرف کردن این مشکل نیازمند اعمال دیپلماسی قوی از سوی ایران با کشورهای مرزی بویژه عراق و عربستان است و بخشی از آن هم به مسایل داخلی و بحث تالاب ها برمی گردد و نیازمند سرمایه گذاری است.
وی گفت: هورالعظیم یکی از تالاب های بزرگ و مهم کشور است که بر اثر جنگ تحمیلی و تبعات آن خشک شد که باید مهار شده و کمربند سبزی در مناطق مرزی داشته باشیم.
دارایی اضافه کرد: پدیده ریزگردها آثار مخربی روی کشاورزی و صنعت برق دارد که تبعات آن را به طور محسوس می توان روی شبکه برق خوزستان مشاهده کرد.
وی گفت: در عراق ریزگردها با توجه به این که در زمان جنگ، آمریکا از اورانیوم ضعیف شده در این کشور استفاده می کرد اثرات مخرب آن روی زمین وجود دارد.
رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مساله باید در اولویت جمهوری اسلامی قرار گیرد.
وی در خصوص لایروبی اروند افزود: در زمینه لایروبی اروند هنوز نتیجه مشخصی گرفته نشده و نهایی هم نشده است.
دارایی گفت: لایروبی اروند جزو مهمترین اقداماتی است که طبق دستور رییس جمهوری باید در اولویت تدابیر نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد.
7161/640
تهیه کننده: فاطمه کریم زاده


29/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن