تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803046956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم اندک کتاب درسبد خانواده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سهم اندک کتاب درسبد خانواده شهرری- ایرنا- سالها از آغاز دوران تکامل روحی بشر می گذرد اما بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی، علیرغم این رنسانس فرهنگی بیداد می کند و روز به روز شاهد انحطاط های عجیب و غریب بیشتری هستیم.


به گزارش ایرنا، هر جامعه ای از نظر کیفی و سطح ارزش و آگاهی عمومی، با چند مولفه سنجیده می شود، مولفه اول بعد اقتصادی است، به عنوان مثال کشور ژاپن که بعد از جنگ دوم جهانی آسیب فراوان دید ولی از بحران فجیع اقتصادی سربلند بیرون آمد و به غول تکنولوژی روز دنیا مبدل شد یا آلمان که در جنگ دوم جهانی، به کلی نابودی شده بود، پس از آن، یکباره به قدرتی بزرگ تبدیل شد.
مولفه دوم مرام و مسلک است، متاسفانه برخی از کشورها که داعیه مذهب داشته اند، در جهت بالندگی مردمانشان کارنامه موفقی تری ارائه نکرده اند و نتوانسته اند ازاین ابزار زیر- بنایی، با ظرافت، بهره مناسب برده و به نوعی در سبد خانوادگی این کشورها سهم اندکی به کتاب و کتابخوانی اختصاص داده اند.
مولفه بعدی، حس تعاون و همیاری و نوع دوستی و ... است. همان طور که زندگی ماشینی امروزه ما را مجبور می کند که از غذاهای خوب مادرصرفنظر کنیم و به سوی غذاهای آماده برویم؛ در زمینه های دیگر نیز این اتفاق افتاده است، باید بپذیریم که هرگونه تغییری تدریجی است و شروع این تغییر از قبل پیش بینی نشده است.
لازمه تقابل با این موضوع، امور بازدارنده در مسائل فرهنگی و اجتماعی نیست و این رویارویی نمی تواند کارساز باشد، بلکه تسریع و ترغیب و ارزش گذاری خردورزی در جامعه، چاره کار است و اینجاست که نقش مسوولان رسانه ها آشکار می شود که البته چندان هم موفق نبوده اند.
رسانه های مان خود باعث بخشی از معضلات فرهنگی هستند، می بینیم که آن ها به نوعی به مبلغین زندگی مصرفی تبدیل شده اند، زندگی مصرفی، صرفا در زمره اقتصاد نیست ما در حیطه "خرد ورزی اجتماعی" تاکنون کمتر کار ارزنده و مثبتی انجام داده ایم.
درمقوله ادبیات، می بینیم شاعرانمان رو به انقراض هستند، مخصوصا دراشعار مذهبی؛ میزانسن تمام اشعار خوب مذهبی، به تعزیه های قدیمی بازمی گردد یعنی به نوعی پروسه انجام همان قبلی هاست. محصولات فرهنگی- هنری مان، یا تقلید اند یا تکرار مواد تولیدی گذشته.
درسایر مقولات نیز فقدان این عمل آوری کاملا مشخص است که متاسفانه هر کدام روی عامل دیگر اثر متزائد و کاهنده دارد.
اگر با این رویکرد با نگرش جدیدی وارد شویم، نه تنها روی عامل خردورزی و روی آوردن به محصولات فرهنگی - هنری و مطالعه، اثرمی گذارد بلکه به نوعی در سایر مقوله ها می تواند عمل بشود، مثلا فرش ایرانی، زمانی در دنیا مشهور و منحصر بفرد بود. سپس، در دوره ای رو به فراموشی گذاشت، ولی با ورود چند جوان صاحب سبک و خوش قریحه، با ارائه طرح های جدید و حفظ نقش های زیبای قدیمی، این صنعت از حالت احتضار خارج و مجددا وارد بازار شده و تا جایی که دوباره با استقبال بی نظیرمردم مواجه گشت.
بنابراین، تمامی عوامل برهمدیگر نقش دارند، این روی آوری، نه تنها باعث بالندگی در مولفه مربوطه می شود، بلکه این فرهیختگی روی سایر فاکتورها نیز تاثیرگذار خواهد بود و باعث تولید محصولاتی با کیفیت عام، ولی شاخص گونه در سطح اجتماعی می شود.
درطول تاریخ بشر به اندازه امروز، شاهد امکان هدیه دانش و خرد و اعطای آن به خانه ها نبوده ایم، بدیهی است ما نمی توانیم افراد گمشده را یک به یک به راه راست بکشانیم اما چطورمی توانیم خانواده ها را از ضرر رسانه های آلوده بیرونی محفوظ نگه داریم.
این وظیفه خردمندانه ای است که متولیان و مسوولان عرصه فرهنگی و رسانه ای باید کسانی باشند که خود کمتر دچار خطا باشند، به عنوان مثال، جمع آوری ماهواره ها نه تنها مشکل را رفع نکرد، بلکه ناخواسته در برخی لجاجت را هم ایجاد کرد، مشکل عمده، عدم شناخت کافی از مدنیت است که به نوعی هم سو بودن افراد در یک جامعه متمدن است و ما این مدنیت را نمی شناسیم.
فرهیختگان ما کمکی نمی کنند چرا که بحث های دانشمندان و فرهیختگان مان درون گروهی است و خاستگاه اجتماعی ندارد، باید این بحث ها را به درون جامعه بکشانیم و بعد مردم آن ها را آنالیز کنند.
دو طیف فکری در این راستا، گروهی هستند که قائل به جامعه مدنی بوده و گروه دوم آنهایی که قائل به مدنیت در چارچوب فکری خودشان هستند، بپذیریم جامعه ای خوب و رویایی، در گرو شناسایی آمال و خواسته های کلی افراد آن جامعه و گروههای زیر مجموعه آن افراد از هم است.
بایستی روح جامعه را مخاطب خود قرار دهیم، آن وقت است که دانش و هنر رویای صادقانه ای خواهد بود، در عالم بیداری، کتاب و کتابخوانی، یک نوع نیاز مخفی معنوی برای انسان است که زیربنایش تمام جنبه های نام برده است.
به گفته رییس اداره کتابخانه های عمومی کشور سه هزار و 170 کتابخانه عمومی در سطح کشور وجود دارد که این تعداد بر اساس شاخصه های اجتماعی با خواسته های آرمانی ما فاصله دارد.
«علیرضا مختارپور» افزود: از 78 میلیون ترکیب جمعیتی، بیش از دو و نیم میلیون نفر عضو کتابخانه هستند، در حالی که این آمار حداقل بایستی، 15میلیون نفر باشد و ترویج کتابخوانی نیازمند مشارکت جدی خانواده ، مدرسه و رسانه هاست.
وی از آغاز دوره های مهارت کتابخوانی و قصه گویی برای مادران توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور خبر داد و تاکید کرد: این خود گامی ارزشمند برای آوردن کتاب به سبد خانواده های ایرانی است.
وی تصریح کرد: 11 هزار ناشردر کشور داریم در حالی که تنها 4 هزار کتابفروشی به فروش کتاب مبادرت دارند، بدیهی است که این عدم توازن، مشکلاتی نیز به بار خواهد آورد پس بایستی به فکر ترمیم زیرساخت ها باشیم و در واقع، جامعه ای موفق است که در همه جنبه ها، شاخصه بالا داشته باشد نه فقط یکی.
به گفته مختارپورهر کدام از مولفه های یک جامعه متمدن و مدنی، باید متولی خاص خودش را داشته باشد، متولی کتاب خوانی مردم و رو آوردن آنها به دانش و خرد است نه دولت و مسوولین رسمی و اداری زیرا آن ها بایستی صرفا جهت دهنده، کمک کننده و تسهیل کننده امور باشند.
1724/ف.ا


29/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن