تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798702273




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نصرنیوز: دولت روحانی که با شعار تدبیر و امید آمد، تدبیر و امیدش دیرتر از سایر نقاط به آذربایجان شرقی رسید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نصرنیوز: دولت روحانی که با شعار تدبیر و امید آمد، تدبیر و امیدش دیرتر از سایر نقاط به آذربایجان شرقی رسید تارنمای نصر نیوز در گزارشی به بررسی عملکرد اسماعیل جبارزاده نماینده عالی دولت یازدهم در استان آذربایجان شرقی پرداخته و نوشته است: دولت حجت الاسلام حسن روحانی که با شعار تدبیر و امید آمد، تدبیر و امیدش دیرتر از سایر نقاط به آذربایجان شرقی رسید.


اسماعیل جبارزاده را 12 سال پیش نخستین بار در جمع قطعه سازان دیدم. آرام و بی صدا و باوقار.
کسی که در آن سال ها جمله " تصویب شد " او بارها از تریبون مجلس در قاب تلویزیون به عنوان منشی هیات رییسه مجلس دیده و شنیده شد.
سابقه حضور در هیات مؤسس حزب کارگزاران سازندگی سابقه سیاسی او را بهتر نشان می دهد. او یک کارگزار با اخلاق در جمهوری اسلامی بوده و است.
16 سال نمایندگی در مجلس شورای اسلامی از او چهره قدیمی و متکی به رأی ملت ساخته است. در آن دوران کمتر صحبت می کرد و شاید به دلیل همین روحیه، کمتر مؤثر دیده می شد. چرا که انگار در این دیار دیده شدن نمادی است برای تأثیرگذاری، اما آن ها که او را از نزدیک می شناسند او را استاد رایزنی و پیگیری می دانند.
دولت روحانی که با شعار تدبیر و امید آمد، تدبیر و امیدش دیرتر از سایر نقاط به آذربایجان شرقی رسید. چرا که قرار بود برای انتخاب استاندار همه تعامل کنند، این دیار هم دیر تعامل است. از پورحسینی رییس ستاد روحانی تا سبحان الهی و بعضی مواقع هم در تعجب درویش زاده و ناگهان اسماعیل جبارزاده اکران شد.
13 آبان ماه سال گذشته او آمد. او آمد و گفت: " ما آمده ایم آذربایجان شرقی، سر ایران را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
همین روزها بود که او برای جشن تولد سکان داری اش شمع یک سالگی را فوت کرد. روزی که او برای حضورش در منطقه 3 اولویت را مطرح کرد. احیای دریاچه ارومیه، ایجاد فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی و جذب سرمایه های بخش خصوصی سه اولویت و وعده وی در این روز بود.
یک سال از حضور استاندار در شمس العماره تبریز می گذرد، یک سال برای قضاوت در مورد عملکرد و کارنامه زود است.
این زود بودن زمانی پررنگ تر می شود که بدانیم دولت روحانی با بیشترین مشکلات زمام امور را در دست گرفت، اما در هر صورت می توان پس از یک سال قضاوت بهتری نسبت به شرایط استاندار داشت.
*** وعده های روز معارفه ***
اگر در ابتدا به وعده های روز معارفه استاندار بپردازیم، نخستین آن احیای دریاچه ارومیه بود.
حضور چند باره معصومه ابتکار، کلانتری و سایرین باعث شد حداقل ظاهر امر نشان از توجه به این موضوع داشته باشد، اما افکار عمومی همچنان از اقدامات و نتایج راضی نیستند.
در این میان با توجه به اقدامات انجام گرفته دریاچه ارومیه حداقل از یک موضوع امنیتی به یک موضوع غیر امنیتی تبدیل شد.
گوش ها برای شنیدن درباره این دریاچه بازتر شد. نتیجه نهایی هم این بود که در فاز اول 700 میلیارد تومان برای احیا بودجه تخصیص داده شد.
هرآن چه بوده و هست جبارزاده در این موضوع خود را پیگیر نشان داد، اما در این میان اقدامات فرهنگی قابل توجهی برای روشن شدن ابعاد این اتفاق تلخ صورت نگرفته است.
ایجاد فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی هم از ابتدا وعده ای برای نشدن بود. این موضوع همواره مخالفان و موافقان زیادی دارد. طرحی که بیان آن پس از مدت ها در کنار سایر مطالبات خود بحثی تازه بود. اینکه دولت روحانی وعده هایی در مورد توجه به خواسته های اقوام مختلف این مملکت داشت نیز نباید فراموش شود، اما به نظر می آید اجرایی شدن این فکر با موانع جدی روبروست.
اما آنچه در این میان بیش از سایر وعده های استاندار موردتوجه بود، جذب سرمایه های بخش خصوصی بود. دولت یازدهم در شرایطی زمام امور را در دست گرفت که کشور با شرایط رکود تورمی مواجه بود. نیازهای اقتصادی شاید بدون اغراق اولویت اول مردم بوده و است. شرایطی که تولید در آن قرار دارد، شرایطی قابل قبول نیست. از طرف دیگر به دلیل تحریم و کاهش قیمت، درآمدهای نفتی ما به پایین ترین حد خود خواهد رسید.
آنچه استاندار سال گذشته وعده داد این بود که با کمک توان بخش خصوصی بتوان در توسعه استان گام برداشت. چرا که دیگر شاید دولت توان لازم را نداشته باشد، اما اینکه این اتفاق در یک سال اخیر افتاده است و یا نه هم زود است و هم هنوز دیده نشده است.
*** بررسی کابینه جبارزاده در بخش کار و صنعت ***
دولت استانی جبارزاده برای شکل گیری زمان زیادی را به خود دید. بطوری که تغییر و هم سویی مدیران استانی گاهاً تا همین چند ماه اخیر هم طول کشید.
مهم ترین بخش از کابینه او بخش صنعت بود. او که در نخستین روزهای صدارتش وعده چک سفید را به بخش خصوصی داد، برای شکل دهی به این بخش ماه ها زمان در نظر گرفت.
از این طول زمان هم تعابیر زیادی شد. تعبیر به معلق بودن میان آسمان و زمین صنعت. این اتفاق خوشایند صنعتگران نبود، بااینکه درنهایت یک درد آشنای دوست داشتنی سکان دار مسند صنعت، معدن و تجارت شد. از این اتفاق اگر بگذریم علیرغم اینکه گفته شد و در آمارها هم آمد که بیکاری کاهش یافته و به 10 درصد رسیده است، اما آذربایجان شرقی استانی صنعتی و نگرانی ها و توقعات هم در آن بالاست. شاید مهم ترین کار استاندار در این بخش، احیای شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت بود. شورایی که جلساتش حداقل منظم است، اما مهم ترین مشکل در این بخش همچنان آمار و ارقام واقعی است. از طرفی آمارهای موجود از پروانه بهره برداری هفت هزار واحد صنعتی خبر می دهد، از طرف دیگر مشاهدات واقع بینانه از فعالیت 10 درصدی این واحدها در منطقه خبر می دهد.
شاید کابینه جبارزاده برای بررسی وضعیت صنعت استان به یک پایش واقع بینانه از وضعیت فعالیت واقعی واحدهای صنعتی نیازدارد.
در بخش مالیات همچنان به زعم مدیران واحدهای صنعتی نا عدالتی مالیاتی از نوع علی الراس آن وجود دارد و این نگاه در این حوزه تغییری نکرده است.
در حوزه کار و تأمین اجتماعی نگرش موجود که توأم با توازن بین کارفرما و کارگر است و احترام به آن هاست، بر ضعف های موجود همیشگی سایه افکنده است.
نکته دیگر این است که استاندار در حوزه صنعت به دلیل ابعاد وسیع و نیازهای متفاوتش به تیمی از مشاورین صنعتی نیاز دارد.
همانطوری که در حوزه اقتصاد استاندار گروه شش نفره ای را انتخاب کرد. زمزمه ها نشان می دهد استاندار به این نکته واقف شده است، اما دراین ارتباط باید دید، در پایان چک سفید استاندار موجودی کافی خواهد داشت.
*** بررسی کابینه جبارزاده در بخش فرهنگ و میراث فرهنگی ***
جبارزاده در این حوزه نیز با تامل انتخاب های خود را انجام داد. شاید بتوان گفت در این حوزه همگام با دولت روحانی، دولت جبارزاده هم متفاوت عمل کرد.
انتخاب های فرهنگی برای عرصه فرهنگ. غریبه های آشنا برای این حوزه انتخاب شدند که خود دردآشنای فرهنگ هستند.
حوزه موسیقی به فعال ترین دوره کاری خود تبدیل شد. به فیلم، سینما و مطبوعات نگاهی متفاوت شد. برای اولین بار استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد که اگر دستگاه دولتی از نشریه ای شکایت کند، بخش حقوقی استانداری برای دفاع از او به دادگاه خواهد رفت.
فضای مطبوعاتی منطقه مناسب تر شد. طی چند سال فاصله خاصی بین هنرمندان منطقه با اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی ایجاد شده بود.
بررسی ها نشان از آب شدن یخ روابط این قشر با این سازمان را دارد. در حوزه میراث فرهنگی نگاه علمی و فرهنگی سایه انداخت.
برای حفاظت از میراث فرهنگی نگاه ها کارشناسی تر شد. نگاه مادی از حواشی میراث فرهنگی دور شد. قرار شد دیگرانی به بهانه برج های تجاری خاطرات کودی ما را پاک نکنند. میدان ساعت ما ثبت ملی شد. قرار شد بافت فرسوده شهر از نگاه صرف تجاری فاصله بگیرد. قرار شد روستاهای ما پایگاه گردشگری شوند، اما در حوزه گردشگری و توسعه این صنعت اقدامات خاصی دیده نشده است.
حوزه صنایع دستی که به زعم عده ای می تواند تأثیر شگرفی در اقتصاد منطقه داشته باشد، نیز با تحول خاصی روبرو نشد. شاید برای مدت یک سال بهنرین اتفاق همان تغییر نگرش در این حوزه است، نگرشی متفاوت.
*** بررسی کابینه جبارزاده در بخش سیاسی و اجتماعی ***
در این حوزه کابینه استانی با کابینه ملی تفاوت چندانی ندارد. فضای آزادانه تر فعالیت ها اگرچه غیرقابل انکار است اما علیرغم آن در حوزه توسعه تشکل های مدنی و شکل گیری آن ها اتفاق خاصی نیافتاده است؛ اما در حوزه انتظامی همچون همیشه برخورد نیروی انتظامی در این استان برخوردی متفاوت تر و مثبت تر از سایر نقاط کشور است.
روحیه توأم بااخلاق و وقار جبارزاده تا حدودی شاید در این امر مثمرثمر بوده است.
استاندار اگر بتواند فقط فرهنگ " اینجا تبریز است " را از موضع منفی خود، از ذهن مسوولان استانی پاک کند شاید، مهم ترین اتفاق در این حوزه بیافتد. در این بخش فاصله گرفتن نگاه های امنیتی به مقوله هایی همچون تیم تراکتورسازی و دریاچه ارومیه شاید مهم ترین اتفاقات مثبت باشد.
آنچه در بالا اشاره شد خلاصه ای از اتفاقات مثبت و منفی دولت جبارزاده در سالی که گذشت بود. اینکه بتوان عملکرد مسوولان را پایش همیشگی نمود، از رسالت های یک رسانه است.
اینکه بتوان نقش یک دوست صادق را برای یک مسوول داشت و خارج از فضای مجیزه گویی اقدامات او را رصد کرد برای یک رسانه مؤثر باید در اولویت باشد.
ما متأسفانه فرصت های نقد و بررسی مدیران را از دست می دهیم و در پایان یک دوره چهارساله کاسه های چه کنم را بر سر می گیریم.
آنچه در بالا آمد مشتی نمونه خروار از این نظرات بود. دیدگاه یک فعال رسانه ای از دولتی که به او قرار است اعتماد کند و امید را به تدبیرش داشته باشد.
587


27/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن