تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799010456




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد فیلم/ نگاهی به «شیار ۱۴۳»


واضح آرشیو وب فارسی:الف: نقد فیلم/ نگاهی به «شیار ۱۴۳»
محمد رزاقی، 26 آبان 93

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۹
نویسنده و کارگردان: نرگس آبیارامتیاز ما به این فیلم: ۷ از ۱۰«حرکت بر خلاف جریان آب» تعبیری‌ست که سالاری، منتقد سینما، از فیلم شیار ۱۴۳، دومین تجربه بلند نرگس آبیار، در اکران دانشگاه امام صادق بیان کرده بود. «شیار ۱۴۳»، در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نیز حاشیه‌های مختلفی همراه داشته. در این متن سعی دارم بدون در نظر گرفتن این حاشیه‌ها نگاهی بیندازم به صورت و محتوای آن و اینکه فیلم بر خلاف کدام جریان حرکت می‌کند.شیار ۱۴۳ به نسبت فیلم‌های دیگر دفاع مقدس ساده و کم‌هزینه ساخته شده است. در اینجا از پلان‌های پرهزینه‌ی توپ و تفنگ خبری نیست و جای آن‌ها را footageهای( تصاویر آرشیوی) کوتاهی گرفته که به ما تنها اطلاع می‌دهند که جنگی در کار است. تنها صحنه‌ای که از مناطق عملیاتی دیده می‌شود، وانت تویوتایی‌ست که در بیابانی می‌گذرد و سنگری که محل دیدبانی‌ست. فیلم تصمیم خودش را گرفته: اگر می‌خواهد انتظار بی‌پایان مادر را روایت کند، پس نیازی به هیجان انفجار باروت و شلیک گلوله ندارد. در عوض، جلوه بصری فیلم محوطه عظیم معدن مس است. هیولای گودالی خالی که بی‌کران می‌نماید؛ تجسم انتظار الفت. دوزخِ کوره‌ای که مس را ذوب می‌کند و الفتی که دلش را به این کوره مثال می‌زند.فیلم ساختار استواری دارد. در نیم ساعت اول تکلیف مخاطب روشن است، جوان‌های آبادی به جبهه رفته‌اند و خانواده‌ّها – و در مرکز توجه، الفت (مریلا زارعی)، مادر یونس – را در بی‌خبری و نگرانی گذاشته‌اند و این داستانِ فیلم است که ۵۰ دقیق بعدی درگیر آن هستیم. روایت فیلم نسبتا ساده است و پیچیدگی‌هایی که مخاطب عام را از فیلم جدا کند ندارد. با این حال از سکانس آغازین فیلم و جمله «الفت! [...] یونس برگشته.» پیش‌آگهی‌هایی (foreshadow) در کار هستند که ذهن مخاطب را درگیر پایان‌بندی فیلم کند و حدس بزند که این بازگشت به چه صورتی می‌تواند رخ بدهد. همینطور برای درک موقعیتِ سربازی که در آغاز فیلم معرفی می‌شود، بایستی تا انتهای فیلم صبر داشته باشیم. نمادپردازی فیلم هم ساده و روان است، مانند گودال و کوره‌ی معدن مس، قالی که بافت آن با کودکی یونس شروع می‌شود و اتمامش در پایان‌بندی فیلم است و رادیویی که تنها هدیه و یادگاری یونس به الفت بوده. در نتیجه فیلم در مقام نخستْ مخاطب عام را برای خود برگزیده است و با دریافت جایزه‌ی فیلمِ برگیزده‌ی تماشاگران جشنواره فیلم فجر، به هدفش رسیده.فصل پایانی فیلم تقریبا در ۱۰ دقیقه بسته می‌شود که به نسبت سایر فیلم‌های داستانی زمان کوتاه‌تری دارد. در نتیجه‌ی کوتاهی این زمان، ضرب‌آهنگ فیلم بالاتر می‌رود و اضطراب و بی‌قراری الفت، بیننده را در خود حل می‌کند. شیار ۱۴۳ در خلق لحظه‌های احساسی کاملا موفق است؛ بازی فوق‌العاده مریلا زارعی (سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن)، تدوین بجا و سکوت‌های عمیق و در ورای همه این‌ها متن واقع‌گرایانه و ملموس فیلم، باعث این موفقیت شده‌اند.بازی باورپذیر و کارگردانی سلامت، هرچند از فضایل یک فیلم است ولی آن چنان نادر و نایاب نیست که صِرف این‌ها فیلم را از جریان کلی سینمای دفاع مقدس ایران بیرون بیاورد و در یادها باقی بگذارد. نرگس آبیار از منظری به مسئله دفاع مقدس می‌پردازد که کمتر در فیلم‌های بعد از جنگ دیده شده است و همین است که «شیار ۱۴۳» را از جریان کلی سینمای دفاع مقدس ممتاز می‌کند.جنگی که در فیلم آبیار وجود دارد، آنی نیست که صحنه‌هایی از رشادت و فتح و سربلندی داشته باشد. هشت سال دفاع مقدس در فیلم شیار ۱۴۳ از فاصله‌ای دور دیده که نه، شنیده می‌شود. اطلاعات ما از جنگ محدود می‌شود به گزارش‌های کوتاهی که رادیو پخش می‌کند و اطلاعاتی که پایگاه بسیج روستا ندارد. و این‌ها همه چیزهایی‌ست که الفت می‌داند و نمی‌داند. علاوه بر این، نه الفت نه چهار جوانی که عزم رزم کرده‌اند و نه حتی مسئول بسیج روستا هیچ کدام حرفی راجع به محتوای جنگ و دفاع نمی‌زنند. جنگ برای الفت چیزی نیست مگر جای خالی یونس. نه شکایتی دارد نه می‌تواند شرایط را تغییر دهد. چاره‌ای نیست مگر انتظار بر لبه‌ی این گودال خالی بی‌کران. الفت میل‌ّهای مادرانه خودش را نیز سرکوب می‌کند. حتی نمی‌خواهد آرزو کند که پسرش مثل بقیه جوان‌ها که درسشان را خوانده‌اند، کسی شده باشد. او وظیفه خود را تحمل این شرایط می‌داند یا به قول خودش «[مگه] می‌تونم راضی نباشم؟»شیار ۱۴۳ سرگذشت جوانانی است که جانشان را فدا کردند و مادرانی که در انتظار جانشان به لب رسید. کسانی که از انتظارشان امیدی به چیزی نبستند مگر پاره‌ای از تن کسی که پاره‌ای از تنشان بوده.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن