تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819921650




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت اطلاع رسانی و روشنگری با رویکرد اخلاق محوری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ضرورت اطلاع رسانی و روشنگری با رویکرد اخلاق محوری تهران-ایرنا-معاون اجتماعی نیروی انتظامی در یادداشتی بر ضرورت اطلاع رسانی و روشنگری با رویکرد اخلاق محوری تاکید کرد.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سردار دکتر سعید منتظرالمهدی در یادداشت خود آورده است، اگر چه اطلاع رسانی همواره در تاریخ واجد اهمیت بوده است و آدمیان برای خوب زیستن همواره نیازمند اطلاعات بوده اند ، اما بی نیاز به هیچ استدلال و گفتگویی در دنیای پر محرک امروزی این اهمیت صد چندان گشته است.
چه ، در جهان پرمخاطره کنونی هیچ یک از آدمیان بدون دسترسی سهل و آسان حداقل به یک مجرای روشنگری و اطلاع رسانی کم تناقض و غنی ، قادر به تنظیم سبک زندگی و سمت و سو بخشیدن به افکار، مواضع و حتی رفتارهای اجتماعی خود نخواهند بود. حتی می توان پا را از این فراتر گذاشت و در توافق با عصب – روان شناسان (نوروسیکولوژیست ها ) اذعان داشت که بدون برخوردار شدن از اطلاعات منتشره از طریق مجاری ارتباطی و اطلاع رسانی، نه مراکز مغزی ( به ویژه مراکز پیشرفته مغزی ) خوب رشد می کنند و نه رفتارها سازگارانه و بالغانه خواهند بود. به بیان و عبارتی دیگر ، آنچه ما را امروزی می سازد و اندیشه و رفتارمان را با مقتضیات دنیای کنونی هماهنگ می نماید، اطلاع رسانی و اطلاعات نغز و راست آزمایی شده است.
امروزه اگر نه همه، حداقل بخش عمده رسالت اطلاع رسانی بر دوش رسانه ها نهاده شده است. چه، رسانه ها خود از آغاز پیدایی رسالت های مهمی نظیر آموزش و انتقال مفاهیم، روشنگری و آگاهی بخشی و نیز سرگرم ساختن و پوشش اوقات و ایام فراغت شهروندان را در صدر رسالت های خود قرار داده اند.
نا گفته پیداست که جامعه نیز از رسانه ها انتظار دارد تا این چند رسالت، به ویژه رسالت اطلاع رسانی را ” شرافتمندانه“ به سامان برساند. در زبان فنی منظور از اصطلاح شرافتمندانه آن است که رسانه، اخبار و اطلاعات را آنگونه که هست و نه آنگونه که متولیان یک رسانه می خواهند یا دوست دارند، به اطلاع شهروندان برساند. به تعبیر دیگر، یک رسانه باید اخبار و اطلاعات را دقیق، سریع، مستند و موثق منتشر سازد. چه ، تنها در چنین شرایطی است که به ادراک یاری می رساند و زمینه های کژ فهمی ، سوء تعبیر و برداشت ناصحیح را از میان می راند. نیازی به حجت نیست که تنها رسانه ای در نشر اخبار و اطلاعات این گونه ( یعنی موثق و مستند و دقیق ) گام فراسو می نهد که پایبند اصول اخلاقی باشد و همواره و همیشه اخلاق را بر مقاصد و اغراض سیاسی و منافع مادی و نظایر آن ارجح بدارد.
از شواهد چنین پیداست که رسانه اخلاق – محور به زودی به منبعی موثق و معتبر برای اطلاع رسانی تبدیل می شود. چنین رسانه ای؛ در نشر اخبار در دام یک سو نگری فرو نمی غلتد بلکه وجوه و ابعاد مختلف اخبار و اطلاعات را باز می گوید. چه، چنین رسانه ای همواره برای شعور مخاطب احترام قائل است.
همچنین چنین رسانه ای از روی آوردن به موج سواری و دستکاری هیجانات مخاطبان اجتناب می ورزد. چرا که متولیان آن رسانه به درستی می دانند که سوار شدن بر بال امواج هیجانی حتی اگر در کوتاه مدت جذابیت رسانه آنها را اندکی فزونی بخشد در بلند مدت آن را به رسانه ای نامعتبر تبدیل خواهد کرد و همواره منافع ملی و ایمنی شهروندان ، را بر منافع گروهی و طیفی و نظایر آن ارجح می دارد.
همچنین این رسانه در تدوین و انتشار اخبار و در فرایند اطلاع رسانی ، از عنصر خلاقیت به بهترین شکل ممکن بهره می گیرد و اگر چه نیازهای مخاطبان را نادیده نمی گیرد اما ، لزوما دنباله رو نیازهای آنان نخواهد بود.
رسانه ای با ویژگی های پیش گفته کارکردهایش در سطح اطلاع رسانی محض محدود نخواهد ماند بلکه به منبعی نیرومند برای ایجاد تحول در حوزه اندیشه و عمل شهروندان تبدیل خواهد شد ، بر روابط اجتماعی شهروندان تاثیر خواهد گذاشت و آنها را بهبود خواهد بخشید. افزون بر آن ، چنین رسانه مقبول و معتبری به عنصری نیرومند برای ” افکارسازی “ تبدیل می شود و اندیشه و رفتار شهروندان را سمت و سو خواهند بخشید. حتی دامنه تاثیر آن تا جهت دهی به ” سبک زندگی “ مردم و کیفیت بخشی به آن پیش خواهد رفت.
ما شواهد پژوهشی پرشماری در اختیار داریم که نشان می دهد شیوه و روش اطلاع رسانی پیرامون حوادث و رخدادهای کشور ، به ویژه رخدادهای جنایی، سهم و تاثیر زیادی بر احساس امنیت شهروندان بر جای می گذارند؛ یعنی از یک سو یک رسانه با پوشش هوشمندانه اخبار و هوشیاری و آگاهی آنان را فزونی بخشد و از دیگر سو رسانه دیگری با بزرگنمایی اخبار حوادث، هیجان آفرینی و ارائه شبه اطلاعات به جای اطلاعات ، می تواند تراز احساس امنیت شهروندان را فرو بکاهد و بیم و هراس آنان را به گونه ای غیر ضروری و نامناسب افزایش دهد. یک رسانه با دقت آفرینی در جامعه ، به بهانه اطلاع رسانی ، می تواند شمار زیادی از شهروندان را دچار علائم پس ضربه ای نظیر اضطراب ، وحشت زدگی ، شوکه شدن و سوءظن به دیگران کند.
رسانه ها سهم و نقش بی بدیلی در آگاهی بخشی ، اطلاع رسانی و روشنگری دارند. آنها با اخلاقی عمل کردن خارج نشدن از دایره انصاف و پایبندی به اصول حرفه ای می توانند به نظم و امنیت جامعه یاری برسانند. از دامنه کژی ها و انحرافات و سوء استفاده ها فرو بکاهند ، ابهامات را از میان برانند، زمینه های شیوع شایعات را از بین ببرند و شادابی و نشاط را به جامعه ارزانی دارند.
اجتمام(1)9105** 1418


25/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن