تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819369880




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر ارشاد برای دریافت جایزه‌اش حاضر نشد/ ابتکار: در حوزه محیط زیست به الهام بخشی و تحول دیدگاه نیاز داریم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در مراسم نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست؛
وزیر ارشاد برای دریافت جایزه‌اش حاضر نشد/ "ابتکار": در حوزه محیط زیست به الهام بخشی و تحول دیدگاه نیاز داریم
در مراسم نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست که قرار بود به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایزه‌ای تعلق بگیرد بدون حضور وی از برگزیدگان تقدیر شد.


به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست صبح امروز با حضور سید "مصطفی محقق‌احمدآبادی" معروف به محقق داماد، "محمد درویش" دبیر جشنواره و مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی، "مظاهری" معاون آموزشی و پژوهشی، "عباس صالحی" معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، "معصومه ابتکار" رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در پارک پردیسان برگزار شد.

پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی روح‌بخش از قرآن کریم و پس از خوش‌آمدگویی مجری ، "محمد درویش" دبیر جشنواره و مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی گفت: متاسفانه طبیعت ایران حال خوبی ندارد، نه حال سمندرهای خالدار امپراطور در دره‌ شهبازان خوب است و نه حال میش مرغ‌ها در دشت سوتاوبوکان.

وی افزود: در این سرزمینی که متعلق به ماست، وحشی بافقی بیش از 500 سال پیش دریافته بود که ما اهل قطع درخت‌ها و از بین بردن محیط زیست نیستیم. با وجود این امروز بی‌مهابای فرداها نسل درختان از جنگل های تالش تا کهورهای محمودآباد، ریگان ریشه‌کن می‌شود و سازمان متولی محیط‌زیست ایران بر این باور است که با منطق سرنیزه و چکمه هرگز نمی‌توان، توان تاب‌آوری طبیعت وطنی که دوستش داریم را به آن بازگرداند و سزاوارانه پاس داشت.

وی ادامه داد: تلاش برای توان‌افزایی، ارتقای سواد محیط زیستی و اعتلای فرهنگی ساکنان فلات ایران در سطح اولویت‌های راهبردی ما قرار دارند. تلاشی که در بیست و پنجمین روز از آبان 1393 در روزی که به نام "کتاب، آگاهی و سبک زندگی" نام‌گذاری شده است و شناسه گویایش در همین اجتماع پرشور و فرزانه در تالار شهدای محیط زیست پردیسان قابل ره‌گیری است.

درویش همچنین اظهار داشت: این که امروز می خواهیم همزمان با آیین‌های بیست و دومین سال برگزاری هفته کتاب و کتابخوانی 24 الی 30 آبان، نخستین دوره از جشن ملی انتخاب کتاب سال محیط زیست را برگزار کرده و از بین بیش از 300 اثر در حوزه‌هخای گوناگون تخصصی، حقوقی، دینی، کودک و نوجوان و نشریات دریافت کردیم،‌به انتخاب یک هیئت داوری 64 نفره به صاحبان 25 اثر جوایز را اهدا نماییم.  

دبیر جشنواره نخستین کتاب سال محیط زیست، همچنین عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست امیدوار است بنیان‌گذاری جشن ملی انتخاب برترین کتاب محیط زیست در سالی که به نام فرهنگ است سبب شود تا نویسندگان طبیعت دوست نیز ترغیب به نوشتن در این حوزه شود.

وی در پایان گفت: این جشن بزرگ و عظیم بدون حمایت مقامات ارشد سازمان و مدیران دوستدار طبیعت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل نمی‌گرفت.

مظاهری معاون آموزشی و پژوهشی سازمان محیط زیست با بیان اینکه سازمان محیط زیست بر اساس رسالت خود که مبنی بر حفظ و حراست از منابع طبیعی، عناصر حیاتی، ثروت و سرمایه‌های ملی است گفت: با استناد بر اصل پنجاهم قانون اساسی کشور که حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی می‌داند باید از تمام فرصت‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در جهت تحقق اهداف این سازمان بهره بگیرد چرا که اجرای تصمیم‌های نابخردانه توسط افراد و طمع‌ورزی‌های نا محدود انسان‌ها توازن طبیعت را بر هم زده و موجب وارد آوردن خسارت‌های جبران‌ناپذیر به طبیعت می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان محیط زیست بیان کرد: ضرورت آموزش و دانش‌افزایی برای تغییر رفتار اقشار مختلف جامعه به ویژه مدیران ارشد و تصمیم‌سازان کشور وجود دارد و این ضرورت برای حفظ و نگه‌داری از مواهب خداوندی که پیرامون بشر است مطرح شده است.

وی در خصوص افزایش دانش و آگاهی در جامعه گفت: این امر باید در همه سطوح و همه مقاطع سنی جریان داشته باشد و لازم است که در فرهنگ مردم سرزمینمان کتاب و کتابخوانی سفارش ، تشویق و ترغیب شده و زیرساخت‌های آن فراهم شود.

مظاهری همچنین اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست با پیشنهاد معاون محترم توسعه انسانی، حقوقی و مجلس، آقای مجابی در مهر ماه سال جاری مصمم شد همزمان با برگزاری هفته کتاب اقدام به برگزاری نخستین جشنواره ملی کتاب سال محیط زیست نماید و دبیری این جشنواره به دفتر آموزش و مشارکت مردمی واگذار شد.

وی در پایان گفت: حفاظت از محیط  زیست همراه با بهره‌برداری خردمندانه و پایدار میسر نخواهد بود مگر از طریق همفکری و هم‌افزایی متولیان و مسئولان در حوزه‌های مختلف.

وی با بیان نقل قولی از آیت الله طباطبایی به سخنان خود پایان داد.

مجابی معاونت پشتیبانی جشنواره بیان کرد: قطعا پرداختن و توجه به زبان و دانش برای رشد و نمو مهم است. مشکل محیط زیست وقتی مطرح می‌شود که ما نگاه‌های دینی و غیر دینی را نیز در کنار آن ببینیم.

وی افزود: نگاه غیر دینی به این مساله این است ، انسان موجودی قادر به بهره‌برداری از محیط می‌داند.  

نگاه دینی هم از انسان بعنوان اشرف مخلوقات یاد می‌کند و به همین خاطر او را مسلط به طبیعت می‌داند.

در مورد استفاده از محیط زیست باید اخلاق را در نظر گرفت چون در نگاه دینی مسئله ماورا الطبیعه نیز وجود دارد.


خبر تکمیل می‌شود/






تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن