تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805478033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوری از یار مهربان به چه قیمتی؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دوری از یار مهربان به چه قیمتی؟ ایلام - ایرنا - او همیشه با من است، همراه من، مرا آگاهی می دهد، راه درست زندگی را نشان می دهد، به سرمنزل مقصود می رساند، هدایت و همراهی می کند همانگونه که بخواهم.


آری کتاب این گونه است که مرا همراهی کرد و غنی؛ به من آگاهی داد تا جایی که لقب «یار مهربان» به خود گرفت و در زندگی انسان ها جایگاه ارزشمندی یافت.
کتاب به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه فرهنگی و اجتماعی یکی از ابزارهای مهم توسعه محسوب می شود که زمینه آگاهی بخشی مردم جامعه را در حوزه های گوناگون فراهم می آورد.
مطالعه نه تنها زیر بنای تحقیق به شمار می رود بلکه به عقیده بسیاری از کارشناسان جزو نیازهای روحی و معنوی انسان است.
کتابخوانی تا جایی اهمیت دارد که در دین مبین اسلام بر مطالعه و کتابخوانی و کسب علم، ارزش و اعتبار خاصی قایل شده و خداوند متعال نیز در قرآن کریم به قلم و آنچه می نویسد، قسم یاد می کند.
نقش کتاب در هدایت، رستگاری و پیشرفت علمی و فرهنگی انسان­ها و جامعه بشری مورد توجه قرار گرفته و بر کسی پوشیده نیست.
بررسی اجمالی نشان می دهد چنانچه آگاهی مردم رشد پیدا کرده است بی شک در اثر مطالعه این امر محقق می شود به تناسب آن رفتارهای سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی نیز تقویت شده و در فرهنگسازی و توسعه جامعه موثر خواهد بود.
اما تامل در این که کتاب تا چه اندازه در زندگی امروزی ما ایرانیان جایگاه خود را حفظ کرده است، جای بسی تامل و تاسف دارد.
گذری کوتاه به کتابخانه های شهر با انبوهی از کتاب هایی که غبار خاک روی آنها را گرفته و تعداد اندک مراجعان به این مراکز بیانگر غربت فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در جامعه امروزی است.
کتاب این یار همیشگی که با وجود پیشرفت رسانه های مختلف مجازی در بین برخی اهالی همچنان جایگاه خود را دارد، هنوز نتوانسته آنگونه بایسته و شایسته است، جایگاه واقعی خود را بین مردم کسب کند در حالی که کتاب مهمترین ابراز پیشرفت جوامع محسوب می شود و توسعه هر کشوری به سطح آگاهی افراد آن جامعه بستگی دارد.
اگر چه مطالعه و ترویج آن میان مردم و گنجاندن کتاب در سبد فرهنگی خانواده ها دغدغه مسوولان کشور بوده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حرکت کشور به سمت توسعه علمی، مسوولان اقدام های مناسب و مطلوبی از جمله گسترش کتابخانه های عمومی، راه اندازی مراکز کانون پرورش فکری، پخش و نشر گسترده کتاب با موضوع های گوناگون، تعدد مجله ها، روزنامه ها و نشریه های مختلف انجام داده اند ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب همچنان راهی طولانی وجود دارد.
بر اساس آخرین بررسی های انجام شده سرانه مطالعه روزانه افراد در کشور 75 دقیقه و 36 ثانیه است که این نرخ اگر چه از استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد ولی متاسفانه در استان ایلام این سرانه از نرخ کشوری نیز پایین تر بوده و 57 دقیقه و 40 ثانیه است به نحوی که این سوال در ذهن بی جواب می ماند که «دوری از یاری مهربان به چه قیمتی؟».
بسیاری از کارشناسان حوزه فرهنگی و اجتماعی توجه به مطالعه و کتابخوانی در مدارس و خانواده ها، مشارکت رسانه ها برای توسعه مطالعه در جامعه و توسعه کتابخانه ها در مناطق روستایی را از عوامل تاثیرگذار در توسعه فرهنگ مطالعه می دانند.
یک کارشناس اجتماعی گران بودن کتاب و دسترسی نداشتن مردم به تازه های نشر را از مهمترین عوامل در پایین بودن نرخ مطالعه می داند.
سپیده شوهانی می گوید: از طرفی توسعه فضاهای مجازی و اینترنت و محتوای ضعیف برخی کتاب ها و روزنامه ها موجب کاهش روی آوردن مردم به مطالعه می شود، از طرف دیگر خانواده ها نیز در ترویج فرهنگ کتابخوانی به فرزندان اهتمام جدی ندارند.
یک کارشناس دیگر معتقد است: نظام آموزشی در گسترش و نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نقشی کلیدی و سرنوشت ساز دارد.
امیر ابراهیمی افزود: برای ایجاد شوق و رغبت نسبت به کتاب و مطالعه باید در مدارس به نحو شایسته و علمی پرداخته شده و یک برنامه مشخص علمی در این زمینه وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: در این زمینه تجهیز مدارس به کتابخانه های مجهز و ارایه تازه های نشر در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.
رییس حوزه هنری استان ایلام نیز یکی از مهمترین مشکلات حوزه کتابخوانی را بحران کمبود مخاطب عنوان می کند و معتقد است: طی بیش از یک دهه گذشته کتاب مانند بسیاری از برنامه های فرهنگی و هنری دیگر به مصیبت بحران مخاطب دچار شده است.
محمدعلی قاسمی اظهار کرد: این در حالی است که برای چاپ بسیاری از کتاب ها یا اجرای برنامه های فرهنگی میلیون ها ریال هزینه می شود اما به طور معمول با استقبال مخاطب واقعی رو به رو نمی شود.
وی با اشاره به فراهم نبودن زمینه های لازم برای گسترش کتاب خوانی در استان گفت: یکی از شیوه های موفق و آزمایش شده برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی ایجاد «هسته های کتاب خوانی» در محلات و مساجد و برگزاری مسابقات کتاب خوانی در حوزه های تاریخی، ادبی و علمی است.
قاسمی همچنین به ضرورت برنامه ریزی در حوزه مطالعه و کتاب خوانی پرداخت و یادآور شد: یک بررسی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می دهد که زنان خانه دار، پس از دانشگاهیان دومین قشری هستند که بیشترین میزان مطالعه را دارند و همین افراد می توانند در نهادینه کردن فرهنگ کتاب خوانی در نسل های بعدی نیز موثر باشند.
رییس حوزه هنری ایلام در خصوص اجرای برنامه های تجلیل از نویسندگان در هفته کتاب بر ضرورت اجتناب از موازی کاری تاکید و اظهار کرد: باید ساز و کاری بنیان گذاشته شود که در یک برنامه منسجم و هماهنگ و با حضور رسانه های جمعی از نویسندگان و مولفان تجلیل شود.
قاسمی با انتقاد از شیوه های مرسوم اهدای کتاب گفت: با روش های موجود و اهدای کتاب به کتابخانه های روستایی، کتاب به دست مخاطب نمی رسد در حالی که اگر کتاب های اهدایی از طریق کتابخانه ها به اعضای فعال اهدا شوند، ثمر بخش تر خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز توسعه و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی را تنها بر عهده دستگاه های فرهنگی نمی داند و می گوید: ترویج فرهنگ مطالعه به تمامی دستگاه ها مرتبط است و هر یک از ادارات در حوزه اختیار خود باید فعالیت های ابتکاری و خلاقانه در حوزه کتابخوانی انجام دهند.
علی گهرسودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اداره کل از فعالیت های ابتکاری برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان حمایت می کند.
وی ادامه داد: کتاب یکی از محصولات و تولیدهای فرهنگی نظام اجتماعی است که در نظام اسلامی ایران و دین مقدس اسلام از جایگاه والایی دارد.
وی عنصر فرهنگی، ارتباطی و آموزشی را از مزیت های برتری کتاب نسبت به سایر رسانه ها عنوان کرد و گفت: به رغم توسعه و رشد فضاهای مجازی ولی کتاب همچنان جایگاه خود را در جامعه حفظ کرده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام اضافه کرد: این اداره کل برای توسعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه برنامه هایی دارد که توسعه این فعالیت ها در روستاها و توسط دهیاری ها در دستور کار جدی قرار گرفته است.
گهرسودی از آمادگی این اداره کل برای اهدا کتاب به دستگاه های اجرایی برای استفاده ارباب رجوع با هدف توسعه بیش از پیش فرهنگ کتابخوانی خبر داد.
وی با اشاره به بزرگداشت هفته کتاب از 24 آبان تا اول آذر گفت: برگزاری هفته های کتاب و برپایی نمایشگاه های کتاب بیانگر حساسیت نظام در مورد کتاب و کتابخوانی است.
گهرسودی تجلیل از مولفان و نویسندگان کتاب در استان، برپایی نمایشگاه ها، نشست های نقد و بررسی کتاب، برگزاری مسابقه های کتابخوانی و شناسایی علاقه مندان به کتاب و ارایه تازه های نشر را از برنامه های هفته ملی کتاب در استان برشمرد.
وی همچنین از چاپ 66 هزار کتاب با موضوعات مختلف در این استان در سال جاری خبر داد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام میزان مطالعه روزانه مردم این استان را 57 دقیقه و 40 ثانیه عنوان می کند و می گوید: این سرانه در کل کشور 75 دقیقه و 36 ثانیه است.
«علی حیدر مظفری» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پایین بودن سرانه مطالعه روزنامه و نشریه علت اصلی کمی نرخ مطالعه در استان ایلام است.
وی با بیان این که نرخ مطالعه بر اساس خواندن کتاب، قرآن کریم، نشریه ها و روزنامه ها محاسبه می شود، ادامه داد: استان ایلام در زمینه نرخ مطالعه کتاب جزو پنج استان برتر کشور است.
مظفری نقش مدارس و خانواده ها را در افزایش مطالعه مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: توسعه و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی تنها بر عهده این نهاد نبوده و همه دستگاه های فرهنگی در این حوزه مسوولیت دارند.
وی همچنین خواستار مشارکت رسانه های مختلف گروهی اعم از صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری ها در فرهنگ سازی مطالعه بین مردم این استان شد.
وی با اشاره به وجود 36 کتابخانه عمومی در استان، یکی از عوامل احیا فرهنگ کتابخوانی را توسعه فضاهای کتابخانه ای در مناطق روستایی و محروم برشمرد.
24 تا 30 آبان ماه به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.
گزارش از: آزاده خرم
7171/712/ 2025


25/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن