تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804716765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیامدها و آثار اجتماعی مجالس عزاداری


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



پیامدها و آثار اجتماعی مجالس عزاداری
عزاداری سالم عبارت است از: «حزنی که بر قلب یک فرد نسبت به مصایب خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام مستولی می شود و به وسیله هیجانات متعارف، معقول و در محدوده چهارچوب شرع، ابراز می شود.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش جام نیوز، عزاداری سالم  عبارت است از: «حزنی که بر قلب یک فرد نسبت به مصایب خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام  مستولی می شود و به وسیله هیجانات متعارف، معقول و در محدوده چهارچوب شرع، ابراز می شود. بنابراین فردی که حزن قلبی را احساس نکند یا روش ابراز حزنش مورد تایید عقل جمعی و فرهنگ متعارف نباشد و یا خارج از موازین و چهار چوب شریعت مقدس باشد، نمی تواند عزاداری سالمی داشته باشد.   همچنین به برخی از مهم ترین آثار فردی عزاداری از جمله «آرامش روانی» ، « رشد اخلاقی»، « بصیرت افزایی» و « هویت سازی» اشاره کردیم. در ادامه آثار اجتماعی عزاداری را بررسی می کنیم.   برخی از مهم ترین پیامدها و آثار اجتماعی عزاداری به شرح ذیل است؛   1. الگوسازی و الگوپذیری الگو در حقیقت، یک رفتارسنج است؛ یعنی رفتار فرد متاسی و پیرو در موضوع خاصی، با رفتار اسوه و الگو مقایسه می گردد و فاصله آن دو محاسبه می شود تا پیرو به کاستی های وجود خود پی برده، در صدد جبران و تدارک آن برآید.  وجود الگو آثار گوناگونی مانند هدف گذاری، انگیزه بخشی، تقویت اراده، واقع نگری و استفاده از تجربه های نظری و عملی را به همراه دارد.   زندگی امامان برای همه مقاطع رشد انسان از کودکی، نوجوانی و جوانی گرفته تا میان سالی و کهن سالی در خور الگوبرداری است، از جمله: زینب کبری سلام الله علیها الگوی کاملی برای جامعه بانوان، برادری و خواهری عباس و زینب و امام حسین علیهم السلام ، رابطه پدر و فرزندی میان امام حسین علیه السلام  و دختران و پسرانش، ولایت پذیری یاران امام حسین علیه السلام، نوع تعامل با همسران ناسازگار در زندگی امام حسن و امام جواد علیهما السلام، حر الگوی خطاکاران ، برخورد امامان با دشمنان آگاه  و یا فریب خوردگان.   البته مساله الگوسازی عزاداری به همین جا ختم نمی شود بلکه هرکدام از شرکت کنندگان عزاداری مانند علما، مداحان و مجریان مجالس عزا، حتی اصناف  گوناگون مردمی، گروه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می توانند برای دیگران الگو باشند.     2. رشد اجتماعی و دست یابی به هویت جمعی رشد اجتماعی به معنای برقراری ارتباط با افراد و محیط  پیرامون است. روشن است که رشد اجتماعی کارآمد، به شناخت و کاربست ابعاد مختلف جسمی و روانی و روحی فرد و نیز محیط وی بستگی دارد. از این رو هرچه فرد شناخت بیشتری از خود و هویت اش داشته و از مهارت های زندگی بیشتری برخوردار باشد، رشد اجتماعی افزون تری نیز خواهد داشت و مجالس عزاداری تاثیر به سزایی در نیل به بخشی از این شناخت ها و مهارت ها دارد از جمله : هویت خانوادگی : شرکت و تقسیم مسئولیت میان اعضای خانواده و رعایت سلسله مراتب سنی در مجالس عزا، بارزتر شدن مرزهای میان اعضای خانواده  و ایجاد یا تقویت قواعد خانواده مبتنی بر آداب و سنن هر منطقه  در عزاداری  و امثال آن دارای آثار قابل توجهی در هویت خانوادگی است.  هویت ملی : مجالس هر منطقه بر اساس فرهنگ و آداب و رسوم همان جا برگزار می شود و موجب انتقال آنها به نسل های بعدی می شود. این هیات ها و تکیه ها بودند که همواره در تاریخ، از عوامل مهم اجتماع و اتحاد شیعیان و دفاع از کشور و میهن خود در مقابل دشمنان و معاندان به شمار می رفتند؛ مانند آنچه در هشت سال دفاع مقدس شاهد آن بودیم.    هویت اجتماعی : همکاری بین هیئات، مجریان هیئت ها و نیز تقسیم نقش ها و وظایف، فرد و به خصوص نوجوانان را وارد فعالیت های اجتماعی می کند و آنها را به فراگیری مهارت روابط اجتماعی رهنمون می سازد.    هویت تمدنی: تمدن اسلامی که در عرض 50 سال توانست بر جغرافیای وسیعی سیطره داشته باشد، ناشی از الگوی حکومت عادلانه معصومین علیهم السلام  افتخارات علمی و معماری مسلمانان و ارزش های والای اسلامی – انسانی بوده  که همگی در مجالس عزاداری تبیین می شوند.    هویت دینی: وقتی برای حسین علیه السلام و اهل بیت اش گریه می کنیم و همواره به پیامبر اکرم صل الله علیه وآله و حضرت زهرا سلام الله علیها شکوه می بریم و امام زمان (عج) را صاحب عزا می دانیم ، می توانیم حد و مرز دین و آیین خود را مشخص کنیم.    هویت فرهنگی:  برگزاری مجالس عزای خانگی با مشارکت اعضای خانوده، مناسبات بهتر میان اعضای خانوده و بلکه اعضای فامیل را به همراه می آورد و چه بسا این سنت از نسلی به نسل دیگر برسد و فرهنگ حاکم بر خانواده را نیز جهت دهی کند. مقاومت های مردمی در جریان کشف حجاب رضاخان و نیز قیام مردم بر ضد حکومت پهلوی به صورتی گسترده، وام دار همین هیئات و دسته جات حسینی بوده است.   3. مشارکت اجتماعی انسان به عنوان یک موجود اجتماعی، محتاج به تعلق و مورد قبول واقع شدن است؛ یعنی سلامت روانی انسان، به روابط گروهی او وابسته است. هر رابطه مطلوبی می تواند یک عامل پیشگیرانه و یا یک رابطه درمانی نیز باشد و از این رو، استفاده از گروه برای درمان مشکلات مراجعان، از سوی روان شناسان مورد توجه قرار گرفته و در دو حوزه از گروه استفاده می کنند، یکی برای شناخت و کسب اطلاعات از اعضای گروه تحت عنوان گروه سنجی، و دیگری برای درمان مشکلات اعضای گروه تحت عنوان گروه درمانی.   - برپایی مجالس عزاداری به صورت عمومی، هر فردی را در توده ای عظیم از گروه های اجتماعی وارد می کند که همان آثار درمان های گروهی را به دنبال دارد؛ از جمله: هرکسی که از یک مشکل سطحی یا حاد عاطفی برخوردار است با مشاهده توده عزاداران حاجتمند و نذر کننده متوجه می شود که در داشتن مشکل، منحصربه فرد نیست و دیگران نیز به آن مبتلا هستند.   - با شرکت در میان عزاداران، همسالان خود را می بیند که یکدیگر را بهتر درک می کنند و می تواند آزادانه احساسات واقعی اش درباره خود و دیگران را مطرح کند و احساس رضایت مندی را بیشتر تجربه نماید.   - فرد می بیند که یک بزرگسال مانند روحانی یا مسئولان هیات، سعی در شناختن و کمک به حل مشکل او دارند و او را با تمام خطاها و گناهانش و یا مشکلاتی که دارد، پذیرا هستند و همین امر، مایه امیدواری و تقویت اراده شخص می گردد.   - با تجربه ملموس روابط و همبستگی های انسانی و گروهی در لابه لای برقراری مجالس عزا، می فهمد که در معرض ارزش های گوناگون قرار می گیرد و این خود او است که تعیین کننده برقراری روابط خوب یا بد با دیگران است.     4. غلبه بر ناتوانی هایی چون کم رویی و درون گرایی افراطی هر یک از کم رویی و درون گرایی افراطی، فرد را از مدار جامعه و ارتباطات اجتماعی خارج کرده، با غرق کردن فرد در اندیشه های منفی، خود پنداره او، عزت و اعتماد به نفس او را کاهش می دهد. از این رو کافی است به فرد مبتلا آموزش دهیم که چگونه بر آن ها غلبه کند. نمونه ای از درمان های مرتبط با این مسائل که مشاوران و روان درمان گران به آنها تاکید دارند، هر کدام به نوعی در مجالس عزاداری مصطلح ما به عنوان یک حرکت گروهی و اجتماعی وجود دارد. این نمونه های درمانی عبارت اند از: پذیرش بدون قید و شرط؛ حتی اگر رفتار فردی را نمی پسندیم باید برای شخصیت او احترام و ارزش خاص قائل شویم، به خصوص در برابر دیگران. روشن است که هرکس با هر لباس و مقام و هر اعتقادی می تواند در مجلس عزای حسینی شرکت کند. خیل عظیمی از ره گم کردگانی چون رسول ترک ها و علی گندابی ها در چنین مراسمی شرکت کرده اند  و راه روشن هدایت و به اصطلاح سبک زندگی درست را یافته اند و جالب این جاست که هر کسی که با حضور آنان مخالفت می کرده از سوی اهل بیت علیهم السلام  توبیخ و مذمت شده است. تقویت بعد اجتماعی ؛ با حضور اجتماعی پر رنگ در میان دوستان، اردوها و یا اماکن عمومی، می توان بعد اجتماعی خویش را تقویت کرد. کسانی که به شکلی در برپایی هیئت ها و تکیه ها شرکت می کنند، الزاما با افراد مختلفی روبه رو و آشنا می شوند. زمانی که این اقدامات همراه با نیات الهی و خلوص تمام انجام شود، موجبات انبساط خاطر و لذت معنوی نیز فراهم می گردد. از این رهگذر خودپنداره های افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.     شبستان    





۲۴/۰۸/۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن