تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803711898




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جوانان ایرانی بيکار چه می کنند؟


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
جوانان ایرانی بيکار چه می کنند؟




موضوع اشتغال جوانان در ايران طي دوره هاي گذشته همواره مسئله چالش سازي بوده است. براساس آمارهاي رسمي مرکز آمار، نرخ بيکاري کشور در سال گذشته معادل 10.4 درصد بوده که اين رقم براي جوانان 15 تا 24 ساله معادل 24 درصد است.





روزنامه ابتکار: موضوع اشتغال جوانان در ايران طي دوره هاي گذشته همواره مسئله چالش سازي بوده است. براساس آمارهاي رسمي مرکز آمار، نرخ بيکاري کشور در سال گذشته معادل 10.4 درصد بوده که اين رقم براي جوانان 15 تا 24 ساله معادل 24 درصد است.

 اين در حالي است که شمار بيکاران در فصل بهار، دو ميليون و 530 هزار نفر بوده که در فصل تابستان به دو ميليون و 257 هزار نفر کاهش يافته است.بررسي نرخ بيکاري جوانان15 تا 24 ساله حاکي از آن است که 22 درصد از جمعيت فعال اين گروه سني بيکار بوده اند. اين شاخص در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي بيش تر بوده است.

روند تغييرات نرخ بيکاري جوانان15 تا 24 ساله کل کشور نشان مي‌دهد اين شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 1 درصد و نسبت به فصل بهار 1 و نه دهم درصد کاهش يافته است.همچنين نرخ بيکاري جوانان 15 تا 29 ساله نيز حاکي از آن است که 22 درصد از جمعيت 29- 15 ساله بيکار بوده اند. اين شاخص در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي بيش تر بوده است.

 بررسي روند تغييرات نرخ بيکاري جوانان 15 تا 29 ساله نشان مي‌دهد که اين شاخص نيز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 9 دهم درصد و نسبت به فصل بهار 2 درصد کاهش پيدا کرده است.اگر بخواهيم نرخ بيکاري جوانان 15 تا 24 ساله را در شهرها معيار قرار دهيم، وضعيت بسيار بدتر است و اين نرخ به 28.2 درصد مي‌رسد.

با در نظر گرفتن سهم غيرقابل انکار دو بخش صنعت و خدمات در توسعه اقتصادي و از آنجا که عمده اشتغال صنعت و خدمات در شهرها محقق مي‌شود، مي‌توان به ناکارآمدي سياست گذاري هاي کشور در خصوص اشتغال جوانان در شهرها به طور خاص و کل کشور به طور عام پي برد.نرخ بيکاري 24 درصدي جوانان کشور، 24 درصد از جواناني را نشان مي‌دهد که نقشي در توليد اقتصاد کشور ندارند.

اين نرخ تعداد زيادي از جوانان را معرفي مي‌کند که در بازه زماني دبستان تا دانشگاه، چه از سمت دولت و چه از سمت خانوار سرمايه گذاري کلاني روي آنها انجام شده، اما اين سرمايه گذاري امروز به هدر رفته است. بدتر آن که به دليل مهيا نبودن شرايط کار، بخشي از اين جوانان به کشورهاي ديگر براي زندگي بهتر و کار مهاجرت کرده اند.

امروز ضمن گسترده شدن سطح بيکاري، شاهد ابتلاي اقشار تحصيلکرده به اين بيماري هستيم. اقشاري که دامنه تحصيلات عالي ندارند آمادگي پذيرش بسياري از مشاغل را دارند، اما افرادي که تحصيلات دانشگاهي دارند توقعات و انتظارات بيشتري از پذيرش نوع شغل دارند و اين مسئله به تشديد شرايط بيکاري دامن مي‌زند.طبق برآوردهاي صورت گرفته، رشد تشکيل سرمايه کشورمان در سال 91 منفي بوده و در سال 92 تنها 1.3 درصد رشد داشته است.

 بنابراين چگونه مي‌توان انتظار داشت با اين حجم اندک سرمايه گذاري، شغلي براي جوانان در کشور فراهم شود.اما موضوع ديگري که در ميان است بحث کم تخصصي يا بعضا بي تخصصي نيروي کار است. اغلب جوانان جوياي کار، تخصص قابلي که ياراي کمک رساني به کارفرمايان را داشته باشد، ندارند که اين موضوع تا حد زيادي متاثر از آموزش نامطلوب نظام پرورشي کشور است.

 کم توجهي و عدم سرمايه گذاري در مزيت هاي نسبي کشور مانند کشاورزي زمينه مهاجرت بسياري از جوانان را از روستاها به شهرها و در جهت پيدا کردن شغل به وجود آورده که اين مسئله ضمن برهم زدن توزيع جمعيتي شهرها و روستاها و تشديد بيکاري در شهرها، وضعيت توليد در روستاها را به مخاطره انداخته است.






تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن