تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821091129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جايزه پروژه بين المللي يوزپلنگ به استاديار دانشگاه يزد براي حفظ يوز


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ آبان ۱۳۹۳ (۱۰:۶ق.ظ)
جايزه پروژه بين المللي يوزپلنگ به استاديار دانشگاه يزد براي حفظ يوز اقدامات عضو هيئت علمي دانشگاه يزد در چارچوب برنامه توسعه سازمان ملل متحد براي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي و زيست بوم هاي مرتبط با آن منجر به کسب يک جايزه پروژه بين المللي شد.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي اداره کل حفاظت محيط زيست يزد، محمدحسين ايران نژاد عضو هيات علمي دانشکده منابع طبيعي دانشگاه يزد که در پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي و زيست بوم هاي مرتبط با آن فعاليت داشته است گفت: اين پروژه در سه محور حفاظت، پژوهش و آموزش و آگاه سازي فعاليت هاي خود را متمرکز نموده است و زحمت اصلي و اساسي اين پروژه بر دوش محيط بانان گمنامي است که در ميان کوه و دشت و بيابانهاي مرکزي ايران از زيستگاههاي اين حيوان ارزشمند حفاظت مي کنند.
وي که اخيرا موفق به دريافت جايزه پروژه بين المللي براي حفاظت از يوزپلنگ ايراني شده است، در تشريح فعاليت هاي خود در اين زمينه گفت: اينجانب هم در اين سالها توانستم با همراهي اين عزيزان، ضمن انجام مطالعات و پژوهشهايي در مناطق زيست يوزپلنگ در استانهاي يزد، خراسان جنوبي و کرمان بويژه در منطقه حفاظت شده کوه بافق، سهم ناچيزي در حفاظت از تنوع زيستي سرزمينم ايران داشته باشم. تبيين ارزشهاي مناطق تحت مديريت و پيگيري جلوگيري از رخ دادن برخي از اتفاقات مخرب از جمله موضوع ساخت جاده در منطقه حفاظت شده کوه بافق و همکاري داوطلبانه با کارشناسان ملي و بين المللي پروژه در برخي از بازديدها و برنامه هاي پروژه، سبب شد در کنار استاد بزرگوارم دکتر بهرام حسن زاده کيابي به عنوان تقديرشوندگان پروژه در بخش همکاران دانشگاهي پروژه برگزيده شوم.

*يوزپلنگ آسيايي و اهميت آن
وي با اشاره به اينکه يوزپلنگ آسيايي يکي از گونه هاي به شدت در خطر انقراض خانواده گربه سانان در آسياست گفت: در گذشته پهنه هاي وسيعي از کشورها، عراق، کويت، هند، قزاقستان، پاکستان، ترکمنستان، عربستان و عمان وجود داشته اما در تمامي اين کشورها منقرض شده است. بنابراين چشم جهان به نجات اين گونه باارزش به ايران دوخته شده است و به همين خاطر بسياري از منابع جديد آن را به عنوان يوزپلنگ ايراني معرفي مي کنند.
ايران نژاد يوزپلنگ را سريع ترين دونده در بين پستانداران جهان عنوان کرد که با خال هاي توپر بر روي بدنش از پلنگ قابل شناسايي است. ضمن اينکه دو نوار سياه رنگ به نام خط اشکي از گوشه چشم به گوشه دهان امتداد دارد.
وي افزود: يکي از ويژگيهاي يوزپلنگ ها آن است که خال هاي بدن و صورت هر يوز همانند اثر انگشت در انسان ها ،منحصر به فرد است و از همين ويژگي در شناسايي افراد و تخمين جمعيت آنها استفاده مي شود.

*مناطق زيست يوزپلنگ در ايران
استاديار دانشگاه يزد عنوان کرد: مناطق مرکزي و جنوب شرقي فلات ايران زيستگاه يوزپلنگ است که در حال حاضر در استان هاي يزد،سمنان،اصفهان،کرمان و خراسان در زيستگاههاي تحت حفاظت سازمان وجود دارد.مهمترين اين زيستگاهها عبارتند از:پارکهاي ملي کوير، توران، سياهکوه اردکان؛پناهگاه حيات وحش دره انجير اردکان،مياندشت خراسان،عباس آباد اصفهان،دربند راور،نايبندان طبس و مناطق حفاظت شده کوه بافق و کالمند و بهادران مهريز و مناطق شکار ممنوع از جمله آريز بافق.
ايران نژاد با اشاره به اينکه براساس مطالعات ميداني کارشناسان و پژوهشگران و با ابزار دوربين هاي تله اي حضور 50 تا 70يوزپلنگ در ايران قطعي است گفت: البته با توجه به گستره وسيع زيستگاهي اين جانور برآوردها حداکثر به 120 قلاده هم مي رسد. با اين وصف براي رسيدن به جمعيت مطمئن و قابل دوام فاصله داريم.

*خطرات و تهديدهاي يوزپلنگ
وي شکار و کشتن يوزپلنگ قبل از شروع پروژه را يکي از عوامل نابودي اين گونه دانست که خوشبختانه با آگاه سازي جوامع محلي پيرامون زيستگاه ها در سالهاي اخير گزارشي از اين بابت نبوده است.اما مهمترين عامل تهديد کننده جمعيت يوزپلنگ تخريب و اشغال زيستگاهها در شکلهاي مختلف است.شکار طعمه هاي يوزپلنگ هم يکي از عوامل جدي تهديدکننده اين گونه است. زماني که قوچ و ميش ها و کل و بزها، آهو و جبير و خرگوش از زيستگاه ها حذف شود خود به خود باعث ناپايداري جمعيت يوز مي شود.ضمن اينکه متاسفانه تصادفات جاده اي هم در سال هاي اخير يکي از علل کشته شدن 6 قلاده يوز بوده است.اميدواريم با آگاه شدن مردم از اهميت اين گونه هاي باارزش و پرهيز از شکار طعمه هاي آن و توجه بيشتر به تابلوهاي رانندگي در زيستگاه هاي يوز،اين تهديدها کمتر مي شود.

*ارزش هاي يوزپلنگ
ايران نژاد در خصوص ارزش هاي يوزپلنگ گفت: اين حيوان در راس زنجيره غذايي قرار دارد و در تعادل اکوسيستمي نقش مهمي دارد. شبکه هاي غذايي در طبيعت و در يک اکوسيستم به سان مجموعه اي از زنجيره هاي بهم پيوسته اند و نقش حيواناتي که در راس هرم غذايي قرار مي گيرند در بقا و تداوم حيات طبيعت بسيار مهم و اساسي است. ارزشهاي زيبا شناختي و معنوي و جلوه اي از شکوه آفرينش الهي هم در مورد تمامي آفريده هاي خدا و بويژه يوزپلنگ صادق است.

*وظيفه دولت و مردم
وي وظيفه دولت و مردم را مهم دانست و افزود: وظايف حاکميتي دولت حکم مي کند که از تمام سرمايه هاي مادي و معنوي، زيستي و غيرزيستي سرزمين حفاظت کند و اگر چه نقش اصلي را سازمان حفاظت محيط زيست برعهده دارد اما ساير بخشهاي توسعه اي و صنعتي و معدني و کشاورزي نيز بايد احساس مسئوليت بيشتري در حفظ طبيعت ايران داشته باشند.اما به جرات مي توان گفت مردم هر سرزمين نگهبانان اصلي سرمايه هاي خود هستند. آگاه شدن مردم و آگاه نمودن ساير هموطنان مي تواند تعهد بيشتري براي حفاظت از همه اشکال تنوع زيستي اين سرزمين در مردم ايجاد کند و دولتمردان را در مسير تصميم گيري صحيح قرار دهد.

*تفاوت يوزپلنگ با پلنگ
ايران نژاد گفت:از نظر شکل ظاهري مهمترين تفاوت در نوع خالهاي روي پوست دو گونه است که به راحتي قابل تفکيک هستند.خالهاي بدن يوز بصورت توپر و نقاط تيره هستند در حالي که خالهاي روي بدن پلنگ به صورت توخالي هستند.ضمن اينکه وجود دو نوار سياه رنگ به نام خط اشکي يوز را به راحتي از پلنگ قابل تشخيص مي سازد.دست و پاي يوز هم بلندتر و کشيده تر از پلنگ مي باشد.از نظر زيستگاهي يوز در شرايط طبيعي و نرمال بيشتر در دشت هاي وسيع نيمه بياباني و تپه ماهورها زيست مي کند اما پلنگ عمدتا در ارتفاعات بلند و صخره هاي کوهستاني و جنگلي ديده مي شود.البته نبودن فضاي زيستي براي يوز در دشت ها و از بين رفتن طعمه هاي آن مثل آهو و جبير،يوزها را مجبور کرده با وجود بدن ظريف و نازک خود براي پيدا کردن طعمه بعضا در ارتفاعات بالاتر هم مشاهده شوند.

*روز ملي يوزپلنگ
وي نهم شهريور را يادآور خاطره تلخ کشته شدن دو توله يوز توسط چوپاني اطراف شهر بافق يزد قبل از شروع رسمي پروژه يوز در ايران عنوان کرد و در ادامه افزود:زنده گيري سومين توله و انتقال آن به پارک پرديسان(سازمان حفاظت محيط زيست)نقطه عطفي در حفاظت از اين گونه باارزش در ايران بود که خط پاياني بر کشتن و نابودي اين حيوان توسط جوامع محلي باشد و شروعي دلگرم کننده با حمايت جهاني از حفاظت از آن.بنابراين از سال 1380 همه ساله روز نهم شهريور به عنوان روز ملي يوزپلنگ ايراني نام گذاري شده و مراسم و برنامه هاي خاصي براي تبيين اهداف و برنامه هاي ملي و استاني در استانهاي داراي يوز برگزار مي شود.

*برخي ديگر از مهمترين جانوران در معرض خطر انقراض ايران
ايران نژاد در حال انقراض بودن برخي ديگر از جانوران مهم ابراز نگراني کرد و افزود: طبيعت ايران در عين حال که سرشار از نعمات و برکات الهي در زمينه تنوع زيستي است، با توجه به رفتارهاي نامناسب ما در دهه هاي اخير و روند شتابان توسعه ناپايدار گونه هاي زيادي هستند که در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.پستانداراني مانند گوزن زرد ايراني،پلنگ ايراني،گورخر ايراني،خرس سياه،جبير؛پرندگاني مانند هوبره،کبک دري،زاغ بور،ميش مرغ،درناي سيبري،خزندگاني مانند افعي البرزي،بزمجه بياباني و آبزياني مانند ماهي گنويي،اوزون بورون(ماهي خاوياري)و دوزيستاني مانند سمندر لرستاني از اين جمله اند که شديدا نياز به حفاظت دارند تا به مرحله انقراض نرسند.
وي تاکيد کرد: بايد قبل از اينکه اين گونه ها به سرنوشت حيواناتي همانند شير ايراني و ببر مازندراني که پيش از اين منقرض شدند دچار شوند چاره اي انديشيد و اقدامي نمود. تا سهم نسلهاي بعدي فقط خاطره اي از آنها و يا فقط تماشاي نمونه هايي در قفس اسارت نباشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن