تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820043280




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگرانی بنگاه دروغ‌پراکنی برای افق رسانه در افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



نگرانی بنگاه دروغ‌پراکنی برای افق رسانه در افغانستان
بی بی سی با ادعای بی طرفی به فعالیت رسانه‌ای گسترده در دنیا مشغول می‌باشد. اما این شبکه که از سوی دولت انگلستان حمایت می‌شود، بارها وابستگی سیاسی خود به منافع انگلستان را نشان داده است.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز، روئسای بخش جهانی و آسیا و اقیانوسیه شبکه بی‌بی‌سی انگلیس درباره کاهش کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، هشدار داده‌اند که «این خطر وجود دارد که رسانه‌های این کشور به کنترل سیاستمداران درآیند.»

بر اساس گزارش "بی بی سی" (BBC)، "پیتر هاروکس" رئیس بخش جهانی و "بهروز آفاق" رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه بی‌بی‌سی در سفری به کابل، این موضوع را در گفتگو با "بی‌بی‌سی فارسی" مطرح کردند.  
هاروکس گفت: «سرازیر شدن کمک‌های خارجی در سیزده سال گذشته به رشد و افزایش رسانه‌ها در افغانستان کمک کرده، اما با خروج نیروهای بین‌المللی و کمک‌های خارجی، وضعیت رسانه‌ها هم تغییر کند.»  
او افزود: «با تغییرات سیاسی در افغانستان، ممکن است سطح کمک‎ها کاهش پیدا کند. بنا بر این، وضعیت رسانه‎ها در افغانستان تغییر خواهد کرد. فکر می‎کنم، این خطر وجود دارد که رسانه‎ها بیشتر جانب‎دار شوند و تحت کنترل افرادی با برنامه‎های سیاسی قرار بگیرند.»  
رئیس بخش جهانی بی‌بی‌سی گفت: «این رسانه با حضور گسترده‌ای که در بازار رسانه‌ای افغانستان دارد، می‌تواند به بهبود کیفیت رسانه‌های افغانستان کمک کند.ما به رسانه‌ها یاد می‌دهیم که منافع مخاطبان‌شان را مستقلانه در نظر بگیرند.»  
هاروکس افزود: «ما چندین شریک رسانه‌ای در این کشور داریم که از طریق برنامه‌های آموزشی به آنها در ارتقای ظرفیت‌شان کمک می‌کنیم و با رادیو و تلویزیون ملی همکاری می‌کنیم. به خبرنگاران استانداردهای بالای رسانه‌ای را آموزش می‌دهیم.»  
پتر هاروکس در سخنان خود در این گفتگو مدعی شد: «ما بیش از هر زمانی دیگر با مخاطبان خود نزدیک هستیم و مخاطبان ما اشتباه‌های ما را به ما گوش‌زد می‌کنند و بی‌بی‌سی هم به صدای آنها گوش می‌دهد. در حالی که دیگر رسانه‌ها معمولا این کار را نمی‌کنند و به صدای مالکان و حکومت‌های‌شان گوش می‌دهند. بی‌بی‌سی منافع مخاطبش را اولویت می‌دهد. این است که بی‌بی‌سی معتبرترین رسانه شده است.»
      بهروز آفاق رسانه‌ها را یکی از موفق‌ترین بخش‌ها در دوره پس از فروپاشی حکومت طالبان در افغانستان ارزیابی کرد و مدعی شد: «بی‌بی‌سی هنوز هم در این کشور شش و نیم میلیون مخاطب دارد که حدود ۴۰ درصد مخاطبان رسانه‌ها را تشکیل می‌دهد. به گفته او، این بیانگر اعتماد بالای مردم این کشور به بی‌بی‌سی است.»  
آفاق افزود: «بی‌بی‌سی هنوز هم از نظر اعتماد بیننده و شنونده در بالاترین درجه قرار دارد و این کاری است که ما می‌توانیم بکنیم. بی‌بی‌سی همچنان می‌تواند اخبار بی‌طرف، موثق و دید جهانی را به مردم افغانستان عرضه کند.»  
رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه بی‌بی‌سی گفت: «اخیرا تلویزیون پشتوی بی‌بی‌سی آغاز به کار کرده، برنامه‌های رادیویی به زبان‌های فارسی و پشتوی این رسانه برای افغانستان افزایش یافته و تلاش می‌شود که از تلویزیون فارسی هم برنامه‌های بیشتری از افغانستان و برای مخاطبان در این کشور پخش شود.  
او گفت: «نمی‌تواند قول بدهد که برنامه‌های تلویزیونی بی‌بی‌سی برای افغانستان تغییر می‌کند، اما تاکید کرد که در نظر است که مستندهای برتر افغان‌ها از طریق تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پخش شود.»  


شایان ذکر است که با شدت یافتن رقابت رسانه‌های خبری در افغانستان مدیران شبکه سلطنتی انگلیس (بی‌بی‌سی) سعی می‌کنند که این رقابت را از نزدیک دنبال و جایگاه این رسانه را در بازار رسانه‌ای این کشور و میزان اعتماد مخاطبان به آن را بررسی کنند.     این در حالی است که ۷۰ شبکه تلویزیونی، نزدیک به ۲۰۰ ایستگاه رادیویی و تعداد زیادی وبسایت خبری در افغانستان فعال هستند که دخالت‌های خارجی و ایجاد نیاز کاذب مخاطبان به مطالب متنوع رسانه‌ای (که شامل مسائلی چون خشونت، هیجان، موسیقی و سکس) زمینه فعالیت آنها را فراهم کرده است.     بی بی سی که خود را رسانه‌ جهانی و در سطح حرفه‌ای می‌داند، با ادعای بی طرفی به فعالیت رسانه‌ای گسترده در دنیا مشغول می‌باشد. اما این شبکه که از سوی دولت انگلستان حمایت مالی می‌شود، بارها وابستگی سیاسی خود به منافع انگلستان را در اقصی نقاط جهان نشان داده است.  
      104  




۲۰/۰۸/۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن