تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798377097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ نماینده مردم مبارکه درباره آلایندگی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پاسخ نماینده مردم مبارکه درباره آلایندگی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تهران- ایرنا- «علی ایرانپور» نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی درباره آلایندگی کارخانه فولاد مبارکه گفت: سلامتی مردم شهرستان مبارکه قابل گذشت و معاوضه با هیچ چیزی نیست.


به گزارش ایرنا، نماینده مردم مبارکه در مجلس افزود: در پی پخش گزارشی از بخش خبری 20:30 دوشنبه 17/6/93 شاهد هجمه گسترده رسانه ای محیط زیست و شرکت فولاد مبارکه بودیم که لازم است برای تنویر افکار عمومی نکاتی را به آگاهی مردم شریف و صبور شهرستان مبارکه، استان و کشور برسانیم.
وی تصریح کرد: اولا در نامه 29 نماینده گرامی مجلس نهم به رییس مجلس، صرفا رسیدگی به وضعیت آلودگی های زیست محیطی شهرستان مبارکه مورد تاکید قرار گرفته است. پس از آن نیز کارگروهی شامل 5 نفر از نمایندگان محترم عضو در کمیسیون بهداشت و کشاورزی به دستور آقای دکتر لاریجانی رییس محترم مجلس به شهرستان اعزام شد تا از نزدیک وضعیت آلاینده ها و دغدغه مردم شریف شهرستان مبارکه را بررسی و گزارش آن را تقدیم رییس مجلس کنند.
ایرانپور اظهار داشت: گزارشی که در مجلس قرائت شد، بخشی از گزارش کارگروه اعزامی مجلس به شهرستان مبارکه بود که تایید کننده نگرانی های مردم بزرگوار در وجود آلاینده ها و آسیب های بخش های مختلف از جمله آب و خاک و هوا و کشاورزی منطقه از این آلاینده های زیست محیطی است.
وی اضافه کرد: در این گزارش به طرح یک سوال پرداختم که چرا یک دستگاه نظارتی مانند سازمان حفاظت محیط زیست در تفاهمنامه ای، یک ساختمان با وسعت 250 هزار متر مربع و زیربنای 31 هزار و 840 متر مربع را از یک واحد صنعتی که باید تحت نظارت و پایش های زیست محیطی آن سازمان باشد دریافت می کند اما بررسی های بعدی خبرنگاران بخش خبری 20:30 و گزارش دوم پخش شده آنها گویای آن است که بر خلاف اظهارات مدیر کل محیط زیست استان مبنی بر لغو آن تفاهمنامه، کتبا ابلاغی مبنی بر لغو تفاهمنامه مذکور صادر نشده و تلاش مدیر کل استان برای آن که ثابت کند تفاهمنامه بین رییس هیات امناء دانشگاه محیط زیست و فولاد مبارکه تنظیم شده است نیز با نشان دادن امضای معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست همراه با آرم رسمی سازمان حفاظت محیط زیست در بالای تفاهمنامه نقش بر آب شد.
وی افزود: نکته چهارم اظهارات مدیر کل محیط زیست استان در خصوص ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده و آیین نامه اجرایی آن برای پرداخت عوارض ناشی از آلایندگی صنایع به شهرداری ها و دهیاری ها است. موضوع مهم در این رابطه آن است که نماینده شهرستان مبارکه در مجلس نهم تاکنون در هیچ یک از اظهارات و مصاحبه های خود صحبت از دریافت عوارض نکرده است و اصولا سلامتی مردم قابل معامله حتی با هزاران میلیارد تومان عوارض آلایندگی نیست چرا که اگر قرار است شهرستانی با پول آلایندگی صنایع، شهرستانی پر از گل و بلبل باشد اما مردم آن از سلامتی به عنوان حق طبیعی حیات برخوردار نباشد، این گل و بلبل به چه کار انسان های بیمار خواهد آمد.
وی تصریح کرد: ضمن آنکه اگر ایراد و اشکالی به قانون یا آیین نامه های اجرایی ماده 38 مورد اشاره وارد است، چرا سازمان محیط زیست تلاشی برای ارایه لایحه قانونی به مجلس یا پیشنهاد اصلاح آیین نامه اجرایی به هیات دولت برای رفع این ایرادات نداشته است؟
نماینده مبارکه گفت: همانگونه که در اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «در جمهوری اسلامی ایران، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می گردد از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.»
به گفته وی، براین اساس حفاظت از محیط زیست وظیفه ای عمومی است که باید از سوی همه دستگاه ها و مسوولان محترم شمرده شود.
ایرانپور اظهار داشت: در سال های اخیر همیشه یکی از دغدغه های جدی مردم عزیز این شهرستان بهره مندی از محیط زیست سالم بوده و این یک حق بدیهی است که نمی توان انسان را از مطالبه آن برحذر داشت.
وی تصریح کرد: طبیعی است که این مطالبه به حق در دوره های مختلف از سوی مردم بزرگوار شهرستان مبارکه از نمایندگان خود در ادوار مختلف مجلس مطرح بوده است اما آنچه در این دوره مورد پیگیری قرار گرفته مساله رفع الاینده ها برای برخورداری مردم از محیط زیست سالم است و تا امروز هیچگاه صحبت از عوارض آلایندگی و پرداخت پول به منطقه نبوده چرا که یچ چیزی را نمی توان جایگزین سلامت مردم و یا کسانی کرد که طی سال های گذشته به دلیل ابتلا به انواع و اقسام بیماری ها، سکته های قلبی و مغزی و سرطان های جان خود را از دست داده اند.
نماینده مردم مبارکه به سخنان معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه آلودگی هوا مستقیما باعث افزایش سکته می شود، اشاره کرد و گفت: بررسی ها و اظهارنظر مسوولان بهداشتی در شهرستان مبارکه نیز گویای ان است که از سال 1387 تا پایان نیمه اول سال 1253 نفر در شهرستان مبارکه به علت سکته های قلبی و مغزی در شهرستان مبارکه فوت کرده اند که فقط تعداد 217 نفر این افراد از اول اردیبهشت 92 لغایت تا پایان شهریور 93 به رحمت الهی رفته اند.
به گفته وی، رییس سابق سازمان محیط زیست کشور در سال 90 در بازدید از شرکت فولاد مبارکه اظهارداشته است که جنس و ذات فعالیت های صنعتی همراه با آلایندگی است.
ایرانپور گفت: از سوی دیگر مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در مراسم معارفه در مراسم معارفه خود در حضور صدها گوش شنوا و از جمله خبرنگاران رسانه ها اظهار داشت که حتی روشن کردن شمع نیز نیاز به اکسیژن دارد و دود ایجاد می کند پس نمی توان انتظار داشت فولاد مبارکه با تولید هفت میلیون تن فولاد آلودگی نداشته باشد.
وی افزود: براساس اسناد موجود آنچه که مشخص است این است که وضعیت آلاینده های خروجی دودکش در یکی از دوره های اندازه گیری یعنی یکی از همان سال هایی که محیط زیست مدعی رعایت استانداردهای زیست محیطی از سوی فولاد مبارکه بوده است میزان SO2 دودکش واحد گندله سازی بالاتر از حد استاندارد و وضعیت پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب انسانی و دریاچه کوچک میزان توتال و فکال کالیفرم از حد استاندارد بالاتر بوده است.
ایرانپور گفت: این در حالی است که ملاحظه اسناد مرتبط با وضعیت اندازه گیری گازهای خروجی درخصوص غلظت سولفور در یکی از دودکش های واحد گندله سازی در دو مقطع زمانی مختلف حرف های دیگری برخلاف ادعاهای مدیرکل محیط زیست و سنجش های سازمان حفاظت از محیط زیست می زند.
نماینده مبارکه در مجلس اظهار داشت: شهرستان مبارکه دارای بیش از 500 واحد صنعتی است که بی تردید بسیاری از آنها در ردیف صنایع پاک و غیرآلاینده هستند اما نکته حائز اهمیت این است که در همین شهرستان با مساحتی کم، صنایعی مستقر هستند که آلاینده اند ولو به زعم سازمان محیط زیست در حد استاندارد.
وی گفت: اکنون فرصت مغتنمی است تا سازمان حفاظت محیط زیست یا اداره کل آن در استان اصفهان که متناسب با نامشان باید بواقع حافظ محیط زیست باشند پاسخ دهند که از تجمیع میزان همین آلاینده های در حد مجاز و استاندارد در شهرستان مبارکه چه اتفاقی رخ می دهد؟ به معنای ساده تر اگر به عنوان مثال حداستاندارد هر نوع آلاینده را 5ppm محاسبه نماییم در این صورت اگر 20 واحد صنعتی در این شهرستان هر کدام دارای همین 5ppm آلایندگی باشند، از تجمیع آلایندگی این 20 واحد صنعتی آیا در واقع وضعیتی برابر با 100 ppm آلودگی حاصل نخواهد شد؟
نماینده مردم مبارکه در مجلس نهم تصریح کرد: پس شاید اکنون زمان آن باشد تا به جای نگرانی از اینکه اگر صنعتی آلاینده اعلام شود ممکن است شاهد توقف صادرات محصولات آن شرکت باشیم، سلامتی مردم را بر هر چیزی ارجح دانسته و بدور از جوسازی و صحبت از عوارض و پول آلایندگی، واقعا نظارت بر عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی در مقاطع مختلف زمانی را، شرعا و قانونا وظیفه خود دانسته و بر تحقق آن اصرار ورزیم.
ایرانپور اظهار داشت: یکی از دلایل استقرار شهر جدید مجلسی در جوار فولاد مبارکه در کنار اسکان سرریز جمعیتی شهر اصفهان با افق سکونت 140 هزار نفر، فراهم شدن زمینه سکونت افراد شاغل در آن صنعت در شهر مجلسی بوده اما کافی است آماری از محل سکونت بیش از 21 هزار نفر کارکنان فولاد مبارکه ارائه شود تا با این سوال مواجه شویم که اصولا علت عدم استقبال مدیران و کارکنان فولاد مبارکه از سکونت در شهر مجلسی چیست؟ چرا محله یک صفاییه در شهر مبارکه، که با اعتبارات فولاد به محل اسکان صدها خانوار از کارکنان فولاد مبارکه تبدیل شده بود، اکنون دیگر کمترین ساکنان فولادی را در خود جای داده است؟
وی گفت: راستی اگر وضعیت زیست محیطی شهرستان مبارکه خوب و همه چیز مطلوب است، چرا مدیران شرکت فولاد مبارکه سکونت خود و خانواده هایشان را در مبارکه بر نمی گزینند تا از این همه آب و هوا و خاک و محیط زیست سالم همه و همه در کنار هم بهره مند شویم؟
سیام 9103**ل.الف.ی**م.ب**1572


20/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن