محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826263954
اولين فيلم يازده رقمی در سينمای ايران
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: یادداشت/
اولين فيلم يازده رقمی در سينمای ايران
10 میلیارد تومان؛ فروش شهر موشها بالا بود ولی غافلگیرمان نکرد و همین قابل پیش بینی بودن یعنی حرکت در مدار صنعتی و حرفهای سینما.
به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ ده میلیارد تومان؛ فروش شهر موشها بالا بود ولی غافلگیرمان نکرد و همین قابل پیش بینی بودن یعنی حرکت در مدار صنعتی و حرفهای سینما.
چرخ اقتصاد سینما همیشه با فیلمهایی به راه بوده که از یک سری قاعده قابل پیش بینی و تعریف شده (بین عرضه و بازار تقاضا) پیروی میکنند.
هیچوقت نمیشده که روی فیلمهای غافلگیر کنندهای که گیشه ها را دچار شُک میکنند، نمیشده حسابی باز کرد.
سینمای صنعتی یعنی وقتی تصمیم گرفتیم گیشه را منفجر کنیم، خیلی شیک و با اعتماد به نفس، مثل کاشفان معدن یا مهندسان راه سازی، در شیارها دینامیت بکاریم و فیتیله را آتش بزنیم و بووووم!!
ولی پدیدهها شکلی نیستند، آنها بیشتر به عملیاتهای ضربتی و حتی گاهی اوقات تروریستی (فروش به خاطر جنجال و حاشیه) شبیهاند.
اما ما اینجا در سینمای ایران کلکسیون چیزهای برعکس را جمع آوری کردهایم.
فیلمهایی میسازیم میلیاردی و حتی موقع عرضه هم آنها را از دوپینگ اکران و تبلیغات و... بهره مند میکنیم ولی آن فیلم با سر زمین میخورد و برعکس، اکثر اوقات چیزهایی در گیشه موفقاند که اصلاً کسی رویشان حساب نمیکرد.
این اصلاً خوب نیست. چنین چیزی یعنی ما روشمند با مخاطبمان طرف نشدهایم، چون پدیده بی خبر پدیده میشود و موفقیت آن الا در یک حالت تصادفی دیگر، تکرار پذیر نیست.
البته نباید نتیجه گرفت که پدیدهها فیلمهای بدیاند – لااقل همهشان اینطور نیستند – اما از نظر قواعد اقتصادی، سینمای ما نباید در شکل حال حاضرش که پیش بینی ناپذیر و بی قاعده است، باقی بماند و حالا شهر موشها در این آشفته بازار فیلمی میشود که پدیده است، تنها از این لحاظ که میلیاردی شده ولی پدیده نیست!
از ابتدا میشد حدس زد که "شهر موشها 2" رکورد فروش را در سینمای ایران جابجا میکند و حالا این پیش بینی فراگیر درست از آب درآمده و اگر به عوامل موثر در این فروش بالا توجه کنیم، میبینیم که قبلا تمام آنها را سینمای حرفهای و صنعتی دنیا فرموله کرده بود و این فرمولها چند دهه است که خیلی خوب در حال جواب دادن هستند.
یکی از این عوامل موثر، پرخرج بودن کار است. وقتی خبر ساخت یک پروژه پر خرج در فضای رسانهها میپیچد و به گوش مردم میرسد، همه کنجکاو میشوند که آن را ببینند.
البته در سالهای اخیر تولیدات به اصطلاح فاخر، با آن پیوستهای فرمایشی و سفارشی مکررشان، تا حدودی اعتماد مخاطب ایرانی را به پروژههای پر هزینه از بین بردهاند اما "شهر موشها 2" این حُسن را داشت که در بخش خصوصی تولید میشد و حساب آن از مفاخر جدا بود.
مورد دوم را باید نوستالژی دانست. در سینمای حرفهای جهان هم میبینیم که نوستالژی یکی از موثر ترین عوامل جذب مخاطب به سمت سالنهاست و بازسازیهای متعدد از روی یک فیلم را در سینمای هالیوود میتوان روشن ترین نمونهها برای این قضیه به حساب آورد.
ساخت یک فیلم پر خرج در سینمای ایران با این وضعیت شوربای اکران، اساسا ریسک است و تولید کنندگان چنین پروژهای باید از قبل پشتشان به بعضی چیزها گرم باشد.
با این حساب "شهر موشها 2" را میشود ایدهای بلند پروازانه دانست که نوستالژی سری اول، به عنوان یک موتور اضافی کمکش کرده.
البته اگر فیلمی کیفیتهای مناسب فنی و هنری را نداشته باشد، نه نوستالژی برایش معجره میکند و نه هیچ چیز دیگری؛ همانطوركه اگر شما وزنهبردار نباشید، با قویترین دپینگها هم ممکن نیست وزنهی قابل توجهی را بالای سر ببرید.
و اما عامل سوم در پرفروش شدن " شهر موشها 2"،چیزیست که حدود دو دههای میشود از ظرفیت آن غافلیم و برای همین حالا 10 میلیارد تومان،حسابی غافلگیرمان کرده.
عامل سوم تعلق داشتن این فیلم به سینمای کودک است.
اگر یک کودک بخواهد فیلمی را در سینما تماشا کند، لاجرم پدر و مادرش هم باید همراه او به سالن بروند و این یعنی به ازای هر مخاطب 2 یا 3 بلیت فروخته میشود.
روی همین حساب در سینمای حرفهای معمولا فیلمهای کودک را طوری می سازند که هم مخاطب کم سن و سال آنها را بپسندد و هم باب طبع بزرگسالان باشد.
اما ژانر کودک در سینمای ما طی این چند ساله تبدیل شده بود به میدانی برای تمرینهای دسته چندم جلوههای ویژه و در سالهای اوج اینگونهي سینمایی هم خیلی از فیلمسازان ما ژانر کودک را به خاطر فرار از ممیزیهای آن دوره انتخاب میکردند (چون در مورد کارهای کودک حساسیت مضمونی کمتری وجود داشت) كه با اينحال خیلی از آن فیلم ها هم صرفا راجع به کودکان بود نه برای آنها.
مثلا "خانه دوست کجاست؟" برای کودکی که می خواهد با تماشای یک فیلم شاد بشود اصلا گزینه مناسبی نیست چون این فیلم حتی می تواند اعصاب آدم بزرگها را هم به هم بریزد.
یا به یاد بیاورید خیلی از فیلمهای امیر نادری، بهرام بیضایی و... را که به آنها عنوان کار کودک داده میشدولي مخاطبشان بزرگسال بود فاجعه تر آنجاست كه همهي آثارتوليد شده برای خود کودکان هم چندان مناسب سن و سال آنها نبودند و بسیاری از آثار کودک در دهه 60، باعث ترس و غصهي بچهها میشد.
اما اگر "شهر موش ها 2" را همراه با بچه ها در سالن سینما تماشا کنیم، خواهید دید که همهشان چقدر شاد و خوشحال هستند و این یعنی خانم برومند به خوبی متوجه شده که ضعفهای پیشین چه بوده و ظرفیتهای پیش رو کدام است؟
در آخر باید گفت تمام چيزهايي كه به عنوان دلایل برای فروش بالای شهر موشها بهشان اشاره شد را فقط در کنار کیفیت بالای بصری و رعایت تکنیکهای مختلف سینمایی در این فیلم ميتوان موثر دانست والّا نه اخبار پر خرج بودن یک پروژه، نه عقبهی نوستالژیک آن و نه قرار گرفتنش در ژانر کودک، هیچکدام نمیتوانستند آن را به جایگاه اولین فیلم یازده رقمی سینمای ایران (10 میلیارد تومان) برسانند.
این را هم باید گفت که فرمولهای سرراست و مطمئن برای پرفروش شدن یک فیلم، فقط همینهائی نیستند که "شهر موش ها 2" از آنها استفاده کرده و راههای مختلفی برای این قضیه وجود دارند اما متاسفانه آنچنان که از جو سینمای ایران انتظار داریم، ممکن است موفقیت شهر موشها ما را با موجی از تقلیدهای دست چندم مواجه کند، همانطور که فروش بالای "اخراجیها 1" باعث تقلید خیلیها از این فیلم شد ( از جمله خود کارگردان آن!) و کار به جایی رسید که فیلم غیر قابل تحملی مثل "افراطیها" روی پرده آمد....
حالا باید صبر کرد و دید که آیا توفیق "شهر موش ها 2" باعث بوجود آمدن الگوی مناسبی برای جذب مخاطب در سینمای ایران میشود یا موجی از تقلیدهای دست چندم را بوجود میآورد که ذوق و رغبت مخاطب به سالنهای سینما را تا چند پله عقبتر از قبل هم نزول میدهند.
یادداشت از: میلاد جلیلزاده
انتهای پیام/ اس
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
اولین فیلم سه بعدی ژانر کودک در تاریخ سینمای ایران در راه سی و سومین جشنواره فجر
اولین فیلم سه بعدی ژانر کودک در تاریخ سینمای ایران در راه سی و سومین جشنواره فجر رضا خطیبی گفت با دعوت از گروهی از جلوه گران فرانسوی مشغول ساخت اولین فیلم سه بعدی استاندارد سینمای ایران هستیم سیدرضا خطیبی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران پیرامون فیلم سآغاز اکران اولین فیلم علمی–تخیلی ایران از فردا /«تابور» را در هنرو تجربه ببینید
آغاز اکران اولین فیلم علمی–تخیلی ایران از فردا تابور را در هنرو تجربه ببینیدفیلم تابور که در جشنوارههای مختلف جهان به نمایش در آمده و با استقبال فراوان روبرو شده است از فردا 5 شنبه در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران میشود به گزارش خبرگزاری فارس وحید وکیلیفر که در دومین تجربهاکران اولین فیلم علمی – تخیلی ایران فردا + آنونس
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۴۰ فیلم تابور که در جشنوارههای مختلف جهان به نمایش در آمده و با استقبال روبرو شده است از فردا 5 شنبه در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران میشود به گزارش ایسنا وحید وکیلیفر که در دومین تجربه کارگردانی خود به سراغ موضوعی علمی – تخیلی رفته است درباره گاولین فیلم علمی تخیلی ایرانی اکران میشود / انتظار تماشای ماشینپرنده را نداشته باشید
اولین فیلم علمی تخیلی ایرانی اکران میشود انتظار تماشای ماشینپرنده را نداشته باشید فرهنگ > سینما - فیلم تابور به کارگردانی وحید وکیلیفر از پنجشنبه اول آبانماه در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این فیلم در جشنوارههایبازدید محمد احسانی از اولین فیلم سینمایی راما قویدل
بازدید محمد احسانی از اولین فیلم سینمایی راما قویدل محمد احسانی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی از فیلم سینمایی چاقی به کارگردانی راما قویدل بازدید کرد به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران محمد احسانی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی هم اکنون در حال بازده فيلم پرحاشیه سینمای ایران
ده فيلم پرحاشیه سینمای ایرانتاریخ انتشار چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲ ۰۷ سينماي ايران طي دو دهه اخير بيشترين فراز و فرودهاي ممكن را از سوي سينماگران تماشاگران و مديران وقت به خود ديده است فيلمهايي كه در فاصله زماني اوايل دهه هفتاد تاكنون ساخته شدهاند به لحاظگفتوگوی تفصیلی فارس با آرش امینی مدیرکل بینالملل سازمان سینمایی/2 میخواهیم ایران لوکیشن فیلمسازی در دنیا شو
گفتوگوی تفصیلی فارس با آرش امینی مدیرکل بینالملل سازمان سینمایی 2میخواهیم ایران لوکیشن فیلمسازی در دنیا شود سنگی جلوی پای خودم نمیبینم ناگزیر از تغییرات بنیادین هستیمآرش امینی گفت ما انواع اقلیمها در کشور داریم که لازم است به نحو مطلوبى معرفى شوند بازار ما سرمایه فنى و هنرى«کوری» اولین فیلم سینمایی مدیر کل نظارت تئاتر!
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۵ رضا دادویی با دریافت پروانه ساخت فیلم سینمایی کوری قصد دارد این فیلم را با چند بازیگر چهره جلوی دوربین ببرد این کارگردان در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایسنا درباره این فیلم سینمایی توضیح داد فیلمنامه این فیلم توسط آقای پیمان شیرخانی نوشته شده اسکاهش مدت و هزینههای دوره جدید فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران
کاهش مدت و هزینههای دوره جدید فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایرانمدت دورههای آموزش فیلمسازی انجمن از یک سال به هفت ماه و شهریه دوره فیلمسازی بیش از 50 درصد کاهش یافت به گزارش خبرگزاری فارس درنتیجهی سیاستهای جدید آموزشی انجمن مدتزمان دورههای فیلمسازی انجمن سینمای جوانگفتوگویی متفاوت با «مهدی کلهر» از سینمای درباری تا سینمای روشنفکری بهشتی مسئول سانسور صحنه فیلمها
گفتوگویی متفاوت با مهدی کلهر از سینمای درباری تا سینمای روشنفکریبهشتی مسئول سانسور صحنه فیلمها بود ماجرای ورود آیتفیلمیها به سینمای ایرانمهدی کلهر با یادآوری سالهای آغازین سینمای ایران پس از انقلاب گفت یادم هست سید محمد بهشتی که بعداً آمد مسئول سانسور صحنههای فیلمها بودچرا تولید سینمای ایران درباره واقعه عاشورا کم است؟ فرآورده: تولید فیلم درباره عاشورا به تعامل چندسویه نیاز دار
چرا تولید سینمای ایران درباره واقعه عاشورا کم است فرآورده تولید فیلم درباره عاشورا به تعامل چندسویه نیاز دارد هزینه تولید در مرحله آخر قرار داردتهیهکننده فیلم ملک سلیمان گفت بحث اقتصادی در مرحله آخر قرار دارد البته اقتصاد پایه سینما است ولی مسئله ما بحث اقتصاد نیست چون پول باچرا تولید سینمای ایران درباره واقعه عاشورا کم است؟ سلحشور: فیلمنامه عاشورایی را باید کسانی بسازند که با این فر
چرا تولید سینمای ایران درباره واقعه عاشورا کم است سلحشور فیلمنامه عاشورایی را باید کسانی بسازند که با این فرهنگ آشنا هستندفرجالله سلحشور تاکید کرد سینمای ما با واقعهای مثل عاشورا سنخیتی ندارد و اگر یک سناریو به این عوامل بدهیم به یک اثر مبتذل بر ضدعاشورا تبدیل خواهد شد فلذا معضویت در انجمن سینمای جوانان ایران اعتبار اصلی دورههای جدید فیلمسازی
در نشست خبری تحولات آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران عنوان شد عضویت در انجمن سینمای جوانان ایران اعتبار اصلی دورههای جدید فیلمسازی خبرگزاری پانا حبیب ایلبیگی اظهارداشت فیلمسازان ما برند انجمن هستند ما به دنبال مدرك فروشی نیستیم ۱۳۹۳ يکشنبه ۴ آبان ساعت 11 18 به گزارش سروسه فیلم و چند ارجاع سینمایی سهم اندک واقعه عاشورا در قاب سینمای ایران
سه فیلم و چند ارجاع سینماییسهم اندک واقعه عاشورا در قاب سینمای ایرانسه فیلم مستقیم در ارتباط با واقعه عاشورا و چند ارجاع سینمایی اینها همه سهم سینمای ایران در بیش از سهدههای است که از انقلابش سپری شده است خبرگزاری فارس-احسان عباسی سینمای ایران در بدترین وضعیت خود تولیدی معادکاهش مدت و هزینههای دورهٔ جدید فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران
کاهش مدت و هزینههای دورهٔ جدید فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران 1393-08-04 12 26 مدت دورههای آموزش فیلمسازی انجمن از یک سال به هفت ماه و شهریهٔ دورهٔ فیلمسازی بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت مدت دورههای آموزش فیلمسازی انجمن از یک سال به هفت ماه و شهریهٔ دورهٔ فیلم&zگفتگو با «محمدعلی نجفی» کارگردان و اولین مدیر سینمای ایران سینمای ایران دهه 70 از مسیر خارج شد/پرویز
گفتگو با محمدعلی نجفی کارگردان و اولین مدیر سینمای ایرانسینمای ایران دهه 70 از مسیر خارج شد پرویز صیاد اگر در ایران میماند حرف انقلاب را میزد محمدعلی نجفی معتقد است به نظر من اگر پرویز صیاد در ایران میماند میتوانست حرف انقلاب را بزند بسیار هم خوب میتوانست اصلاً به دلیل اینکتمرکز جشنواره استونی بر سینمای ایران / «امروز» در بخش رقابتی
یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۹ هجدهمین جشنواره فیلم شبهای سیاه تالین استونی در بخشهای مختلفاش میزبان فیلمهای ایرانی است به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا فیلم سینمایی امروز ساخته رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در هشتادو هفتمین دوره جوایز سینمایی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها