تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820763355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حضرت زینب(س) بزرگترین جهادگر اسلام است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: یک کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام : حضرت زینب(س) بزرگترین جهادگر اسلام است خبرگزاری پانا: یک کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: حضرت زینب(س)، بزرگترین جهادگر اسلام است، فردی که با کلام فصیح و بلیغ و تأثیرگذار خود در برابر یزید، او را به عجز و ناتوانی انداخت.
۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۵ آبان ساعت 11:49



به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، دکتر مرضیه محمدزاده در نشست بزم اندیشه موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی که با حضور فعالان و نخبگان فرهنگی شهر مشهد برگزار شد به تحلیل وقایع تاریخی قیام امام حسین(ع) و رفتار شناسی حضرت زینب(س) در نهضت عاشورا پرداخت. وی اظهار داشت: حضرت زینب (س) با لباس اسارت وارد شام می‌شود و با لباس پیروزی از شام بیرون می‌رود زیرا یزید بهترین لباس و خوارکی ها و غلامان را برای ایشان و بازماندگان آن حضرت می‌فرستد که این نشانه پیروزی آن حضرت است.       به گفته این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام، حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا در کوفه، شام و مدینه یزیدیان را رسوا کرد و عَلم مظلومیت و حقانیت امام حسین(ع) را در آن شهرها برافراشته کرد.
حضرت زینب(س) جهادگر عاشورا این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: حضرت زینب (س)، بزرگترین جهادگر رسوا کردن حاکمان ظالم و مسببان واقعه عاشوراست. وی با اشاره به نقش حضرت زینب (س) در زنده نگهداشتن عاشورا گفت: حضرت زینب(س) افزون بر اینکه در تمامی لحظات رزم امام حسین(ع) و دیگر اصحابشان در کنارشان بود بعد از شهادت ایشان نیز مسئولیت فرزندان برادرش و بازماندگان عاشورا را برعهده گرفت. محمدزاده اظهار داشت: پس از شهادت همه مردان لشکر امام حسین(ع) دشمنان به خیمه‌ها حمله کردند اما با تدبیر حضرت زینب(س) و سخنان تندی که ایشان خطاب به لشکریان گفتند، هیچ یک از فرزندان و زنان بازمانده این واقعه آسیبی از سوی لشکریان عمر سعد ندیدند و زیر سُم اسب‌ها جان ندادند. به گفته این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام، حضرت زینب (ع) عابد و زاهدی تمام عیار و مطیع محض امام حسین(ع) بود، به نحوی که حتی در سخت‌ترین شرایط واقعه کربلا لحظه ای دست از عبادت نکشید و حرکتی بدون اذن برادرش انجام نداد. وی بیان کرد: بعد از اینکه حضرت زینب (س) به اسارت گرفته شد در درگاه عبیدالله بن زیاد در مقابل حاکم ظالم قرار گرفت و با گفتن کلمه یا ابن مرجانه و نشان دادن نسب عبیدالله، عزت خود و خاندانش را به رخ وی کشید.       این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: حضرت زینب (س) در شام با کلام خود یزید را به مقابله دعوت کرد و فرمود هر کاری می توانی بکن، اما تو نمی توانی نام ما و نهضت برادرم را از صحنه روزگار پاک کنی، این نهضت تا ابد باقی خواهد ماند.
بیعت با یزید برابر با مرگ اسلام بود یک کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در زمان یزید، سنت رسول الله(ص) به سنت ابوسفیان و سیره علوی به سیره معاویه تبدیل شده بود و جاهلیت در جامعه اسلام قد عَلم کرده بود لذا بیعت امام حسین(ع) با یزید برابر با مرگ اسلام بود. وی بیان کرد: هر انقلاب و نهضتی برای رسیدن به پیروزی علاوه بر خون نیازمند یک پیام است لذا پیام آور نهضت، باید همچون رهبر نهضت از آگاهی فوق العاده‌ای نسبت به اصل نهضت برخوردار باشد و با آگاهی حق و باطل را برای مردم مجسم کند. که این ویژگی ‌ها در وجود امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) وجود داشت. این نویسنده و پژوهشگر در ادامه به تحلیل جامعه اسلام در زمان امام حسین(ع) و دلایل قیام آن حضرت پرداخت و افزود: با بوجود آمدن جریان سقیفه بنی‌ساعده تا پایان حکومت عثمان، شرایطی در امت اسلامی ایجاد شد که باعث بوجود آمدن بدعت‌هایی در دین شد. وی گفت: معاویه با 20 سال حکومت بر جهان اسلام و 20 سال قبل از آن، با حکومت بر مردم شام، توانست مردمی را تربیت کند که در کربلا روبروی امام معصوم(ع) زمان خود بایستند و ایشان را خارجی و یزید را امیرالمومنین خطاب کنند.       محمدزاده عنوان کرد: نسل کربلا؛ نسلی است که در پایان عمر عمر متولد شد، در زمان حکومت عثمان رشد پیدا کرد و چرخش این نسل در زمان معاویه شکل گرفت؛ لذا این نسل دیگر چیزی از اسلام نداشت.
تحلیل دوران حکومت معاویه این کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام با تحلیل دوران حکومت معاویه اظهار داشت: عدالت که رکن اساسی اسلام بود در این  دوران به کلی محو شد، مردم به جرم افکار و اندیشه‌های آزادانه زندانی می‌شدند و اموالشان مصادره می شد، زمامداری حکومت اسلامی تبدیل به حکومت استبدادی موروثی شده بود و مساوات و مشورت به کلی در جامعه اسلامی تعطیل گردیده بود و جای خود را به تعصبات قومی و جاهلی داده بود.       به گفته محمدزاده تمام تلاش دین و اندیشه‌های دین آن است که انسان‌هایی را تربیت کند که زبان، قلم و قدمشان یکی باشد اما معاویه انسان‌ها را بی هویت کرد و افرادی را تربیت نمود که در یک لحظه فاصله دوستی و دشمنی را عوض  می کردند.
از بین رفتن اصول اسلام وی ادامه داد: تمام اصول اسلامی از بین رفته بود و اگر امام(ع) پس از مرگ معاویه با یزدی بیعت می‌کرد و دست به قیام نمی‌زدند دیگر نه اسمی و نه رسمی از اسلام باقی می‌ماند. وی در ادامه سخنانش به جریان عزیمت امام حسین(ع) و اهل‌بیتشان(ع) از مدینه به مکه و حرکت ایشان به سمت کوفه اشاره کرد و افزود: امام(ع) در زمان خروج از مکه فرمودند که دنیا افراد را به خود مشغول کرده، امت جدم رسول الله(ص) فاسد شده و حلال او حرام و حرام او حلال شده است و در دین بدعت‌های بسیاری بوجود آمده است.       یادآور می‌شود؛ سلسله نشست های بزم اندیشه به منظور آگاه سازی نسل جوان با موضوعات دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز، از طریق دسترسی مستقیم به اساتید و صاحبنظران تراز اول ملی به همراه پرسش و پاسخ حضوری هر هفته در موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزرا می شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن