تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804359980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عاری شدن هیات از معنا، بزرگ ترین تهدید محرم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عاری شدن هیات از معنا، بزرگ ترین تهدید محرم قزوین - ایرنا- هفته نامه افق آینده به سردبیری "محسن جلیلوند" در آخرین شماره خود مطلبی را با تیتر "عاری شدن هیات از معنا، بزرگ ترین تهدید محرم" منتشر کرده است.


به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانید: چند سالی است که با رسیدن محرم، افکار روشنفکر مابانه ای را می شنویم که عزاداری سید الشهداء را امری سطحی و ظاهری معرفی می کنند و جملاتی مانند "حسین (ع ) نگریستن می خواهد، نه گریستن"، یا "حسین (ع ) عزادار نمی خواهد، بلکه پیرو مکی خواهد". در نتیجه به نوعی عزاداران امام حسین را زیر سوال می برند. علاوه بر آن، این نوع تفکر گاه از نامطلوب بودن اعمال اکثریت عزاداران در طول سال با آن چه که مورد رضایت ائمه است، ایراد می گیرد و مثلا می گویند:"فلان حاجی در بازار تمام پاساژش را سیاه می کند و تا آخر سال هم مشتری هایش را" و با القای این نوع جملات، عملا عزاداری ها را امری بی اثر نشان داده و آن را زیرسوال می برد.
بماند که حساب برخی از عزاداران از عزای حسینی جداست و البته اینکه اگر امروز برخی به این درجه از فهم رسیده اند که حسین (ع ) یک سبک زندگی است که باید به کار گرفته شود نه یک رسم و عادت در نتیجه همان عزاداری های صحیح ایجاد شده است. با این حال انتقادات قابل تاملی بر رسم هیات و عزاداری برخی وارد است شاید بشود این انتقادات را این گونه آغاز کرد که چه شد که رسم عزای حسین (ع) از امام صادق و همه ائمه، از فرزدق و محتشم، از مقدس اردبیلی، مرحوم شیخ احمد کافی، موذن زاده و دیگران به هیات دیوانگان کاشان با کیفیت و رسالتی کاملا مشخص ! و حسین سیب سرخی ، حمید علیمی و امثالهم رسید؟
چه شد که اهل سنت درجه یک ترین مرثیه ها را در رثای حادثه کربلا چه به لحاظ مضمون و چه به لحاظ تصویر پردازی سرود و در عوض در این سالها ما جواد ... را داشتیم که به سبک "خونه مادر بزرگه ..."، نوحه "عباس رفته آب بیاره زینب چشم انتظاره ...." را می خواند و اینگونه هیات را به مضحکه خاص و عام می کشاند. انتقاداتی که بایکوت کردن آن ها و پاسخ ندادن به آنها شاید انحرافات فراوانی را در آینده این مملکت ایجاد کند.

مجالس اباعبداله (ع ) دریچه ای به سمت سبک زندگی اسلامی است
نبوی از مداحان استان قزوین به شاخص می گوید: دریچه ای که سبک زندگی اسلامی در آن ترسیم می شود؛ تنها در مجالس اباعبدالله (ع ) قابل مشاهده است، بنابراین مداحان در انتخاب شعر وسواس داشته باشد و مسوولین و متولیات هیات ها در انتخاب سخنران حساس باشند.
وی با اشاره به جایگاه عزای حسینی در سبک زندگی اسلامی عنوان کرد: اگر گذری بر نقش اباعبدالله الحسین (ع) در جامعه شیعی داشته باشیم خواهیم دید مردم بیشتر مقید به حضور در مجالس منتسب به اباعبدالله هستند.
وی اذعان داشت: امروزه راه حق و باطل، ظلمات و نور در جلسات حسینی تفکیک می شود و کسانی که گرداننده این مجالس هستند نقش مهمی در تبیین و تفکیک حق و باطل دارند.
نبوی در ادامه با بیان اینکه نقش مداح پر رنگ تر از سایر متولیان مجالس حسینی است، گفت: مداح عمود یک هیات است که نقطه قوت این عمود برپایه معارف اسلامی استوار است.
این ذاکر امام حسین (ع ) افزود: یک مداح باید برای درک معارف تلاش کند، امور مداح هماهنند یک مبلغ دینی است که باید معارف را بر دل مردم برساند که بسیار فراتر از بعد جسمانی است و اگر این کار انجام دهد، خدمت به اهل بیت (ع ) را به کمال می رساند .
وی با اشاره به آسیب های موجود در عرصه مداحی تصریح کرد: ایجاد مزاحمت برای مردم، ترجیح دادن عمل مستحب عزادارای بر عملی واجب، استفاده از سبک های نامشروع و غیر مجاز و دور از شان اهل بیت (ع ) و تحکم به مستمع از جمله آسیب هایی است که فعالیت یک مداح را تحت الشعاع قرار می دهد.
این ذاکر امام حسین (ع ) با اشاره به راهکار جذب جوانان به هیات ها و مساجد اذعان داشت: باید در منبر و عزادارای ها نیر کاربردی صحبت کنیم، از بیان مباحث حاشیه ای و روزنامه ای پرهیز کرده و حرف دل مردم را بازگو کنیم و برای درمانش راهکار ارایه دهیم.
نبوی با بیان اینکه هیات ها و مجالس باید خروجی مطابق سبک زندگی اسلامی داشته باشد، افزود: یک مجلس، زمانی خروجی خوبی خواهد داشت که مبحث گفته شده در آن مطابق با فطرت انسان باشد که هم پذیرای جوانان بوده و هم بازخورد آن مثبت است.
این ذاکر اهل بیت (ع) با اشاره به ضرورت اساسی متخصص و عالم بودن مداحان، سخنرانان و بانیان هیات توضیح داد: از کسانی برای مداحی و سخنرانی دعوت کنیم که اهل دانش و مطالعه هستند و بر تزکیه نفس خود تلاش می کنند، نه افرادی که تنها تلاش کرده اند خود را به سمت قابل تحمل بودن بکشانند.
نبوی اضافه کرد: در حال حاصر در قزوین کمیت هیات ها افزایش یافته اما به کیفیت توجه این نشده است که در همین راستا باید به سخنران پروری توجه ویژه ای شود.

اغراق مداحان موجب رواج خرافات می شود
مسوول بسیج مداحان استان قزوین گفت: بیان خواب و اغراق گویی مداحان برای مجلس گرمی موجب رواج خرافات و ایجاد مکتب های نوظهور می شود.
"محمد طالقانی" با اشاره به اینکه عدم توجه به فرمول مداحی از جمله مشکلات هیات داری است، اظهار داشت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب یک جلسه مداحی می تواند اثر بخش تر از سخنرانی یک واعظ باشد.
وی اذعان داشت "یک مداح به طور مستقیم با عواطف و احساسات مردم در ارتباط است و یک واقعه مهم تاریخی را به مردم ارایه می دهد که مردم نسبت به آن تعصب خاصی دارند".
طالقانی با بیان اینکه مداحی همانقدر که تاثیر مثبت دارد، به همان میزان می تواند منفی باشد، عنوان کرد: زبان حال گویی برخی مداحان بدون توجه به سند و روایات، از آسیب های حرفه مداحی است که درصورت عدم مطالعه تاریخ و تسلط بر سیره ائمه اظهار (ع ) به وجود می آید.
مسوول بسیج مداحان استان قزوین افزود: نداشتن اطلاعات کافی یک مداح، بیان اغراق آمیز واقعیت ها، بدعت گذاری و بیان خواب و داستان برای مجلس گرمی موجب رواج خرافات و بروز مکتب های نوظهور می شود .
وی با بیان اینکه مطالعه کتاب و مقاتل، مداحی را از انحراف دور می کند، خاطرنشان کرد: برخی برای متفاوت بودم در مداحی بخش هایی از مقاتل را می خوانند که کمتر گفته شده است .
این مسوول با اشاره به هنر مداحی تصریح کرد: ما قرآن را نمی توانیم تغییر دهیم ولی شاهد تفسیرهای مختلفی از علمای بزرگ در این رابطه هستیم؛ در مداحی نیز می توان با بازنویسی و پردازش واقعه با حفظ اصل مطلب به شکلی هنرمندانه شور و شعور را به طور همزمان به مخاطب القا کرد.
این مداح اهل بیت (ع ) گفت: مداحی و سینه زنی، روضه خوانی و سخنرانی هر کدام به تنهایی برای یک مجلس کافی نیست و یک مجلس کامل عزاداری باید همه این فاکتورها را داشته باشد.
وی با بیان اینکه مداح باید مخاطب شناس باشد، تاکید کرد: یک مداح بعد از گذراندن اصول و فنون و سبک های مداحی باید یک روانشاس خوب باشد و نیاز مخاطب خود را بسنجد.

روضه باز قضاوت قلب را به دنبال دارد
مسوول بسیح مداحان استان قزوین در بیان یکی از بدعت ها و مسائل انحرافی در هیات های مذهبی از اصطلاح جالبی به نام "روضه بازی " استفاده می کند و می گوید: روضه باز خواندن را برای گرفتن اشک از مستمع می خواهد که همین مساله موجب قضاوت قلب برای مخاطبان و خود مداح می شود،چرا که روضه خواندن جایگاه و شرایط خاص خودر را می طلبد.
طالقانی با بیان اینکه داشتن صدای خوب برای مداحی مهم است؛ اما کافی نیست، عنوان می کند: مداحی نیاز به آموزش دارا در این بین هیچ صدایی بالاتر از صدای "هل من ناصر ینصرنی" اباعبدالله الحسین (ع) در جهان نیست و رسالت ما پیروی از مکتب عاشوراست و ان شاء الله تمام توطئه های دشمن خنثی خواهد شد.

بی توجهی به حقیقت عزادارای
در معارف دینی ما به طور مکرر در زمینه عزادارای به سید الشهداء علیه اسلام توصیه شده است و از لحاظ شرع مقدس، شکی در موضوعیت اقامه عزا برای امام غریب باقی نمی ماند. اما متاسفانه ما به جای مبنا قرار دادن این همه تاکید باز هم به نظرات عده ای می پردازیم که اصلا معلوم نیست چقدر از دین شناخت دارند.
برهنه شدن در هیات بدون توجه به فتوای مراجع به ویژه فتوای صریح رهبری که این حرکت را منع کردند، عدم آسیب رسانده به بدن با قمه و سایر اقلام، عدم روی آوردن به اشعار و سبک های سخیف، پرهیز از سیاسی بازی و.... موارد متعددی هستند که متاسفانه گریبانگیر بسیاری از هیات های عزاداری ما شده اند.
مواردی که یقینا در دسته بدعت های ناپسند می گنجد و دیگر به حدی رسیده است تا در آستانه دهه محرم فکری جدی و عملی برای سد راه شدن آنها اندیشده شود.
7390/ 614


15/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن