تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819088382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش امید به حفظ اراضی ملی با تشدید مقابله با زمین خواری در مازندران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: افزایش امید به حفظ اراضی ملی با تشدید مقابله با زمین خواری در مازندران نوشهر ـ ایرنا ـ پدیده تصرف اراضی جنگلی و مرتعی در شمال ایران به ویژه مناطق گردشگرپذیر غرب مازندران سال ها است که نگرانی هایی را به وجود آورده اما با اراده دولت به ویژه در چند ماه اخیر، مقابله با تصرف اراضی شدت یافته است.


به گزارش ایرنا، مطابق آمار رسمی، در هفت ماه نخست امسال 83 هکتار از اراضی ملی غرب مازندران از دست متصرفان آزاد شد که این مقدار در مدت مشابه سال 1392 در مجموع 27 هکتار بود.
تشکیل یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اسفند 1384 و همچنین تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال در استان مازندران از سال 1385 باعث توجه بیشتر به حفظ اراضی ملی و مبارزه با زمین خواری شده بود اما عزم و اراده جدی تری برای ورود مقتدرانه به این عرصه نیاز بود.
از طرف دیگر، در سال های اخیر هماهنگی و همکاری بین ادارات منابع طبیعی و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نسبت به قبل بیشتر شده است و اکنون این سه نهاد با شناخت خوبی که از نحوه عملکرد یکدیگر یافته اند، در عملیات مختلف خلع ید اراضی ملی مشارکت مؤثری دارند.
مردم نیز به دلیل اطلاع رسانی مطبوعات و رسانه های صوتی و تصویری و وبگاه های اینترنتی، آگاهی افزون تری در مورد ارزش های طبیعت و ضرورت حفظ جنگل ها و مراتع یافته اند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: در گذشته ما از خیلی از موارد مربوط به تصرف اراضی مطلع نمی شدیم ولی اکنون حساسیت مردم به این قضایا بیشتر شده است و گزارش های مردمی زیادی به دست ما می رسد.
سرهنگ یوسفعلی ادیب افزود: اکنون مردم با مشاهده هر گونه تجاوز به جنگل ها و مراتع صدای اعتراض خود را به گوش مسؤولان می رسانند که امر پسندیده ای است.
وی تاکید کرد: در نقطه مقابل، مسؤولان نیز به موضوع تصرف اراضی حساس تر شده اند و بیش از پیش در صدد مبارزه با این پدیده مخرب هستند.
وی با اشاره به نقش مهم رسانه های گروهی در افزایش توجه عمومی به لزوم مقابله با تخریب و تصرف اراضی ملی اظهار داشت: اکنون حتی مسؤولانی که حوزه کاریشان ارتباط مستقیمی با منابع طبیعی ندارد در خلع ید اراضی ملی فعال هستند.
ادیب یادآور شد: در سال های اخیر ابزار ارتباطی مردم نیز بیشتر شده است و اکنون وجود تلفن همراه با پوشش گسترده و اینترنت در مناطق مختلف، این زمینه را فراهم کرده است تا هر کس بتواند در صورت مشاهده تخلف، موضوع را در کوتاه ترین زمان به مراجع ذی ربط اطلاع دهد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، راه اندازی شماره رایگان و بدون پیش شماره 1504 را عامل دیگری برای سهولت ارتباط مردم با منابع طبیعی برای اطلاع رسانی در مورد تصرف اراضی ملی برشمرد.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، به خبرنگار ایرنا گفت: به وجود آمدن عزم جدی در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و همچنین استانداری مازندران از مهم ترین دلایل افزایش مقابله با تصرف اراضی در ماه های اخیر بوده است.
علی کیان افزود: بازدید گروه ویژه معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و هیأت همراه که یک ماه قبل انجام شد نیز در افزایش اهتمام و هماهنگی مسؤولان بی تأثیر نبود.
وی تاکید کرد: هم اکنون ارتباط و هماهنگی خوبی بین نهادهای مختلف برای مقابله با تصرف اراضی ملی وجود دارد ولی بعضی مسائل حاشیه ای موجب بروز مشکلاتی می شود.
کیان توضیح داد: برای مثال برخی تحولات سیاسی در کشور، باعث می شود تمرکز مسؤولان بر امور دیگر بیشتر گردد که در این حالت برخورد با متخلفان مانند وضع عادی نیست.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، اظهار داشت: سوء استفاده برخی از متخلفان که فیلم تخریبِ ساخت و سازهای غیر قانونی را در اینترنت و شبکه های بیگانه منتشر و مظلوم نمایی می کنند یکی دیگر از مشکلات ما است.
وی یادآور شد: در مجموع، هم اکنون هم افزایی مناسبی بین ادارات منابع طبیعی و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی وجود دارد.
کیان افزود: کمبود نیروی انسانی و همچنین نداشتن و یا ناکافی بودن ماشین ها و تجهیزاتی همچون بیل مکانیکی و لودر که فراهم کردن آن از دیگر نهادها زمان می بَرَد باعث می شود در خلع ید اراضی ملی مشکلاتی پیش بیاید.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس به خبرنگار ایرنا گفت: با تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال در استان مازندران در سال 1385 عزم مسؤولان برای مبارزه با تجاوز به اراضی ملی افزایش یافت.
مهرداد خزایی پول افزود: در شهرستان چالوس نیز با توجه به حساسیت موضوع تصرف اراضی ملی، جلسات متعددی بین منابع طبیعی و فرمانداری و مسؤولان قضایی برگزار و مقرر شد احکام خلع ید صادر شده در سال های قبل، پیگیری و اجرایی شود.
وی اظهار داشت: همچنین تصمیم گرفته شد در چارچوب تبصره ماده 55 قانون اصلاح قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، با تخلفات جدید، به سرعت برخورد شود.
خزایی پول یادآور شد: مطابق این قانون، منابع طبیعی مکلف است به محض اطلاع از تصرف اراضی، با استفاده از یگان حفاظت و ماموران منابع طبیعی، عملیات رفع تجاوز را انجام دهد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس درباره علت افزایش مبارزه با تصرف اراضی ملی در ماه های اخیر گفت: حمایت و هم افزایی وزارت کشور و استانداری در دو سه ماه اخیر زیادتر شده است.
وی تاکید کرد: اگر هماهنگی خوبی بین سه نهاد اصلی در رفع تصرف اراضی ملی، یعنی منابع طبیعی و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، برقرار باشد، حفظ عرصه های طبیعی بهتر صورت می گیرد که هم اکنون در چنین مسیری هستیم.
خزایی پول با اشاره به معضل تغییر کاربری زمین های کشاورزی در استان مازندران و مقابله ادارات جهاد کشاورزی با آن تصریح کرد: وقتی با تغییر کاربری زمین های کشاورزی که ملک خصوصی مردم است در چارچوب قانون برخورد می شود، بدیهی است مبارزه با متجاوزان به انفال که ملک عمومی است باید قاطع تر باشد.
حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران _ نوشهر با 313 هزار هکتار جنگل و 197 هزار هکتار مرتع از رامسر تا رُویان را پوشش می دهد. ک/4
7517/1535/506


15/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن