تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819799169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعیین نرخ منطقی خرید تضمینی گامی به سمت خودکفایی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: تعیین نرخ منطقی خرید تضمینی گامی به سمت خودکفایی تهران - ایرنا - نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تعیین نرخ منطقی و مناسب برای خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی می تواند گامی به سمت خودکفایی کشور در تولید این محصولات باشد.


ابوذر ندیمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: معتقدم برای تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید فاکتورهای نرخ تورم و هزینه های تمام شده تولید در طول یکسال مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان آنکه نرخ تورم هر کشور در تعیین قیمت محصولات تولیدی آن کشور موثر است، اظهار داشت: دولت ها برای خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی نظیر خرید گندم باید به طور حتم میزان افزایش تورم و هزینه های جانبی نهاده های تولید همچون قیمت کودشیمیایی، سم، بذر، حقوق و دستمزد کارگری و حمل نقل را لحاظ کنند.
وی ادامه داد: به طور مثال همانگونه که دولت ها هر ساله مبلغی را برای افزایش حقوق کارمندان و کارگران در نظر می گیرند باید در خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز چنین عمل کنند چرا که بخش کشاورزی بیش از هر بخش دیگری به حمایت دولت نیاز دارد.
نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان در مجلس تصریح کرد: به طور معمول نرخ خرید تضمینی در کشور ما کف قیمت ها محاسبه می شود، اما در این نرخ علاوه بر در نظرگرفتن فاکتورهای افزایش نرخ تورم و هزینه های تمام شده تولید باید سود منطقی نیز برای تولیدکنندگان درنظر گرفته شود تا تولید اقتصادی باشد.
وی افزود: همچنین تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی محصولات کشاورزی علاوه بر ایجاد انگیزه در کشاورزان، افزایش و پایداری تولید، کاهش واردات و جلوگیری از خروج ارز از کشور، گامی به سمت خودکفایی درتولید محصولات کشاورزی خواهد بود.
وی تاکید کرد: قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی در تولید محصول با کیفیت و نحوه برداشت صحیح محصول توسط تولیدکنندگان نیز نقش بسزایی خواهد داشت.
ندیمی با اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی سال زراعی آتی(93 - 94)متناسب با هزینه های تمام شده تولید نیست، گفت: امسال نیز با توجه به نرخ تورم و بالا بودن هزینه های تمام شده تولید باید نرخ هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 2 هزار و 500 و برگ سبز درجه دو 2 هزار تومان تعیین می شد تا بخشی از مشکلات صنعت چای کشور مرتفع شود.
وی اضافه کرد: تعیین منطقی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای با پوشش هزینه های تمام شده تولید می تواند سبب کاهش تغییر کاربری باغات چای و کاهش خروج ارز برای واردات این محصول به کشور شود.
وی درباره تعیین نرخ خرید تضمینی گندم سال زراعی جاری با وجود عدم نارضایتی گندمکاران نسبت به این موضوع گفت: گندم یک کالای استراتژیک است و دولت برنامه خودکفایی تولید در این محصول را در دستور کار خود دارد، بنابراین باید به برخی از محصولات کشاورزی از جمله گندم نگاه ویژه ای داشته باشد.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تولید و تجارت محصولات کشاورزی بر میزان تولید و تجارت واقف است بنابراین قیمت های پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی معقول و طوری است تا ضربه ای به تولید و تجارت کشور وارد نشود.
وی با تاکید براینکه امنیت غذایی باید مورد توجه مسئولان باشد، افزود: قیمت پیشنهادی و کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی یک هزارو 350 تومان بوده بنابراین انتظار می رود دولت نیز نرخ خرید تضمینی را متناسب با قیمت کارشناسی و حداقل تفاوت تعیین کند نه آنکه قیمت خرید هر کیلوگرم گندم را برای سالجاری 1150 تومان تعیین کند که برای کشاورزان صرفه اقتصادی تولید نداشته باشد.
اقتصام(4)9186**1558


14/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن