تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819815235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقدير نمايندگان كردستان از مجريان سد داريان


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 11:01:32 , 1393/07/03
در نشستي عنوان شد:
تقدير نمايندگان كردستان از مجريان سد داريان
پنج نماينده مردم كردستان در مجلس باابراز اميدواري براي آبگيري زود تر سد داريان و حفظ همزمان آب چشمه بل خواستار آن شدند که در رسانه ها و به خصوص صدا و سيما در مورد تلاش هاي وسيع بعمل آمده اطلاع رساني صورت گيرد و از دست اندرکاران مطالعه و اجراي اين پروژه هاي مهم زيربنايي قدرداني كردند.
به گزارش روابط عمومي شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران؛ 5 تن از نمايندگان مردم استان کردستان در مجلس شوراي اسلامي به همراه حاج مصطفي قادري مشاور وزير نيرو و قدمي مديرکل امور مجلس وزارت نيرو طي نشست مشترکي با مهندس «سيد محمدرضا رضازاده» رئيس هيات مديره و مديرعامل شرکت، در جريان آخرين وضعيت اجراي پروژه هاي سد سازي غرب کشور ، چشمه بل و سد داريان قرار گرفتند. 


در اين نشست که مهندس بزرگ زاده ، معاون فني و پژوهش ها ، مهندس مشيري و مهندس احمد زاده مجريان سد هاي داريان،آزاد و ژاوه، مهندس رضازاده گزارشي از وضعيت آب هاي غرب کشور در حوضه استان هاي کردستان و کرمانشاه و ايلام ارائه کرد .


مهندس رضازاده بر توسعه و رونق کشاورزي و صنايع در استان کردستان تاکيد کرد و افزود: هرگونه توسعه در کردستان منوط به تامين زيرساخت هاي لازم خصوصا آب و برق پايدار است و ضروري است که با تسريع اجراي اين طرح ها بستر هاي توسعه فراهم شود. 


مهندس رضا زاده ضمن تشريح آخرين وضعيت سدهاي آزاد ،ژاوه و داريان افزود :با ساخت اين سدها چهره استان هاي کردستان ، کرمانشاه و ايلام عوض خواهد شد و ضمن تامين آب بسترهاي اشتغال در زمينه هاي گردشگري ، آبزي پروري بوجود خواهد آمد. 


وي در کنار توسعه و ساخت سد ها، حفظ ميراث فرهنگي و محيط زيست را با اهميت شمرد و گفت : در هنگام مطالعه براي ساخت سد داريان ملاحظات متعدد محيط زيستي و ميراث فرهنگي مد نظر ما بوده است از اين رو بخاطر حفظ روستاي هجيج و امامزاده عبيدالله مشخصات طرح اصلاح شده است و براي چشمه بل مطالعات مفصلي صورت گرفته و راهکارهاي اجرايي آن پيش بيني شده است.


مهندس بزرگ زاده معاون فني و پژوهش هاي شرکت نيز در اين جلسه اشاره نمود . مطالعات حوضه آب هاي غرب کشور از سال 1318 آغاز شده است و در دوران هاي مختلف اين مطالعات به پيش رفته و از سال 1382 برخي از پروژه هاي اين حوضه ها به شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران واگذار شده است . 


وي در مورد چشمه بل افزود: در حدود 5 كيلومتري بالادست سد داريان قرار دارد . آبدهي متوسط چشمه حدود 5/1متر مكعب بر ثانيه مي‌باشد البته در زمان هاي محدودي از سال اين آبدهي افزايش مي يابد و ما با هماهنگي سازمان محيط زيست طرحي را در دست اقدام داريم تا بتوانيم ضمن ساخت سد آب چشمه بل را به جايي ديگر منتقل کنيم . 


وي گفت: در زمان ساخت سد داريان 19 محل را براي ساخت سد مطالعه کرديم و از اين بين فقط 3 مکان از جنبه هاي مختلف مناسب تشخيص داده شد که در هر سه مکان مظهر چشمه بل به ناچار زير تراز آب قرار مي گيرد. 


وي در مورد اين طرح گفت :در سال 85 شرکت مهندسي مشاور مهاب قدس مسوول مطالعه و ارائه طرحي براي حفظ چشمه بل شد و طي 8 سال گذشته با حفر گمانه ها و تونل هاي متعدد طرحي را آماده نمود که بر اساس آن دهانه چشمه فعلي مسدود و آب اين چشمه با احداث يک شفت فلزي به ترازي بالاتر از درياچه منتقل شود. 


وي افزود: فقط براي مطالعه طرح حفظ چشمه بل علاوه بر انجام مطالعات ژئوفيزيكي به روشهاي ژئوالكتريك، ميكروگراني سنجي، توموگرافي و زمين رادار، 380 متر تونل ، 1564 متر گمانه اکتشافي و 2500 متر گمانه بدون مغزه گيري حفاري شده است. هم اکنون حفاري هاي شفت صد درصد تمام شده و فقط عمليات لوله گذاري باقي مانده است . 


وي در پايان افزود : چشمه بل در محل فعلي به دليل نداشتن جاده مناسب و دور از دسترس بودن تاکنون توجيه اقتصادي براي بهره برداري از آن وجود نداشته است ولي در محل جديد مي توان علاوه بر در اختيار داشتن 330 ميليون متر مکعب آب در درياچه سد داريان از ظرفيت اين چشمه نيز براي تامين آب شرب و جذب توريست استفاده نمود و روستاي هجيج نيز به ماسوله کردستان که مشرف بر درياچه سد هم خواهد بود تبديل مي گردد. 


در پايان اين جلسه نمايندگان مردم استان کردستان ضمن پرسش سوالات خود بر تسريع در ساخت سد ها تاکيد نمودند و خواستار آن شدند تا با بهره برداري از اين سد ها، دسترسي مردم و کشاورزان به آب پايدار و برق مطمئن زودتر فراهم گردد. 


همچنين با ابراز اميدواري براي آبگيري زود تر سد داريان و حفظ همزمان آب چشمه بل خواستار آن شدند که در رسانه ها و به خصوص صدا و سيما در مورد تلاش هاي وسيع بعمل آمده اطلاع رساني صورت گيرد و از دست اندرکاران مطالعه و اجراي اين پروژه هاي مهم زيربنايي قدرداني نمود.

 



11:01:32 , 1393/07/03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن