تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترين [مرتبه] ايمان آن است كه بدانى هركجا باشى خدا با تو است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819792064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توجه به هدف عاشورا به‌جای چشم و ابرو


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۰




44-69.jpg

جلیل صفربیگی با تشریح تفاو‌ت‌های نوحه‌ و مرثیه با شعر آیینی، از نوحه‌هایی که در ظاهر می‌مانند انتقاد کرد و گفت برخی نوحه‌ها به جای ترویج هدف عاشورا، فقط به توصیف چشم و ابرو می‌پردازند. این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات ایسنا، درباره وضعیت شعرهای عاشورایی که به عنوان نوحه در ایام ماه محرم خوانده می‌شوند، گفت: شعر شیعی بخشی از شعر آیینی پارسی است که به حادثه عظیم عاشورا و کربلا پرداخته است و شاعران برجسته متاخر و متقدم شعرهای بسیار خوبی در این حوزه دارند. بخشی هم وجود دارد که به آن شعری هیاتی گفته می‌شود که بیش‌تر این شعرها به صورت نوحه منتشر می‌شوند. او افزود: شعرهای آیینی از نظر محتوایی و ساختاری شعرهای ارزشمندی هستند، از ذخیره‌های شعر فارسی هستند و سطح آن‌ها فراتر از حدی است که در نوحه‌ها مطرح است. در نوحه‌ها چند موضوع مطرح است‌؛ مخاطب ما در نوحه عامه مردم است، پیر و جوان و کودک مخاطب نوحه‌ها هستند و در نتیجه موضوع نوحه‌ها باید برای همه قابل درک باشد. علاوه بر این کسی که نوحه می‌گوید باید از سبک‌های نوحه‌سرایی جدید و قدیم باخبر باشد و موسیقی نوحه را بشناسند، چون با نوحه زنجیر و سینه زده می‌شود و باید موسیقی نوحه حفظ شود و گوشه چشمی هم به مَقتل داشت و جزییات حادثه عاشورا را بدون دخل و تصرف در نوحه آورد و برای متاثر کردن مردم از آن بهره گرفت. همان‌طور که گفتم‌، چون دایره مخاطب نوحه بزرگ‌تر است‌، زبان آن باید عام‌تر باشد. صفربیگی خاطرنشان کرد: شعر آیینی ما رسالت دیگری دارد و طبیعی است سطح این شعرها بالاتر باشد. در این شعرها شاعران از تخیل و آرایه‌های ادبی استفاده می‌کنند و ممکن است همه جنبه‌های تاریخی را در شعر خود مورد نظر نداشته باشند. در نتیجه تفاوت‌های عمده‌ای بین نوحه و مراثی با شعرهای جدی آیینی وجود دارد. اما گاه واعظان خوش‌ذوقی هستند که شعرهای عاشورایی شاعرانی چون سیدحسن حسینی و قیصر امین‌پور را که شامل مضامین عالی هستند،‌ می‌خوانند. او درباره رواج برخی نوحه‌ها با مفاهیم بعضا سخیف هم گفت: بحث نوحه‌سرایی و شعرهای مربوط به نوحه به آسیب‌شناسی جدی نیاز دارد. در گذشته نوحه‌سرایان ما به شمایل و ظاهر اهل بیت (ع) توجه می‌کردند و در نتیجه شعرها در سطح و پرداختن به مفاهیمی چون چشم و ابروی ائمه اطهار (ع) باقی می‌ماند و این شعر به رواج نگاه عاشورایی و توجه به ظلم‌ستیزی که پیام کربلاست، نمی‌رسید. در سال‌های اخیر این رویکرد کم‌تر شده و اصولا در نوحه‌ها توجه به مفاهیم بیش‌تر شده است. صفربیگی تأکید کرد: بخشی هم هست که به تقلید ترانه و سبک‌های ترانه‌سرایی معاصر می‌پردازد. اما مراجع و بزرگان به نهی این موضوع پرداخته و روشنگری کرده‌اند و اکنون به ندرت از اشعار سست و درباره ظواهر استفاده می‌شود. اما حذف این نگاه کار فرهنگی می‌خواهد و رسانه‌های ما در این حوزه مؤثرند و باید دقت داشته باشند که چه نوع نوحه‌هایی را پخش می‌کنند. این شاعر با اشاره به لزوم نظارت بر نوحه و موسیقی عاشورایی گفت: در وزارت ارشاد بخشی برای نظارت بر موسیقی وجود دارد‌، اما مراثی عاشورایی و نوحه‌ها از کانال خاصی نمی‌گذرند و اگر چه کانالیزه شدن آن‌ها هم تاثیرات خاص خودش را دارد‌، اما برای بازپخش آن‌ها در رسانه‌ها می‌توان نهادی را داشت که بر این موضوع نظارت کند. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن