تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833922596
تاریخچه روضه خوانی در ایران
واضح آرشیو وب فارسی:الف: تاریخچه روضه خوانی در ایران
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۱
تاریخچه روضه خوانی در ایران به عهد صفویه میرسد. کمی پیش از آغاز عهد صفویه، ملاحسین کاشفی با نگارش کتاب «روضه الشهدا» سنگ بنای آن را پایه گذاری کرد.روضه خوانی در ایران از زمان شکل گیری، کارکردی تبلیغی داشته است. به گونهای که روضه خوانها با هنر و فن خود ابزار اصلی این مهم به شمار میرفتند. آیت الله گلپایگانی در مورد نقش تبلیغی روضه خوانی گفتهاند: «اگر یک قدری بگذرد و این مجالس نباشد، ترویج کم میشود و فاصله مردم از اسلام، مفاهیم و اهدافش زیاد میشود. اگر مجالس روضه نباشند و به جای آن مجالس سخنرانی داشته باشیم، این طور نمیشود که بهره برداری کرد... در هر دهی، در هر شهری، در هر مکانی این دین با این مجالس ترویج میشود.» [۱]از تاریخ پیدایش و چگونگی روضه خوانی به شکل امروزی اطلاع دقیق و کاملی وجود ندارد؛ اما به احتمال زیاد ریشه آن به دوران اولیه اسلام باز می گردد و اهل بیت (علیهم السلام) بنیانگذار آن هستند. ائمه معصومین (ع) شیعیان را به برپایی مجالس حسینی ترغیب میکردند.اما تاریخچه روضه خوانی در ایران به عهد صفویه میرسد. کمی پیش از آغاز عهد صفویه، ملاحسین کاشفی با نگارش کتاب «روضه الشهدا» سنگ بنای آن را پایه گذاری کرد. «روضه و روضه خوانی، به معنای ذکر مصیبت سید الشهدا و مرثیه خوانی برای ائمه معصومین (ع) است که مورد تشویق امامان و یکی از عوامل زنده ماندن نهضت حسینی و پیوند روحی و عاطفی شیعه با اولیای دین است. اشک ریختن و گریستن در مصائب اهل بیت (ع) نشانه عشق به آنان است و علاوه بر سازندگیهای تربیتی برای سوگوار، موجب اجر و پاداش الهی در آخرت و بهرهمندی از شفاعت اباعبدالله الحسین است.»معنای روضه در اصل، باغ و بوستان است اما سبب اشتهار مرثیه خوانی به «روضه» آن است که مرثیه خوانان در گذشته، حوادث کربلا را از روی کتابی به نام «روضة الشهدا» میخواندند که تالیف ملاحسین کاشفی است. ملاحسین کاشفی سبزواری (متوفای ۹۱۰ هجری) یکی از دانشمندان و خطبای با قریحه و خوش آواز سبزوار در قرن نهم هجری بود.» [۲]مولف «روضه الشهدا» این کتاب را به زبان فارسی نوشت. موضوع آن درباره رویدادهای کربلا و مصیبتهای امام حسین و اهل بیت (علیهم السلام) است. از آنجایی که مطالب این اثر را در مجالس عزاداری روی منبر میخواندند، خوانندگان این کتاب به «روضه خوان» معروف شدند. به نظر میرسد کتاب روضه الشهدا اولین کتاب مقتل فارسی است که خواندن آن بین فارسی زبانان رواج داشته است. روضه خوانی به روش قرائت کتاب «روضه الشهدا» در ایران از دوره صفویه آغاز شده است.روضه خوانان بر مبنای محتوا و نوع گفتار به دو نوع «ذاکرین» و «واعظین» تقسیم میشدند. «ذاکرین با استفاده از ویژگیهای نقالی همچون داشتن آواز خوش و تسلط بر موضوعهای نقل و شناخت روحیه مخاطبان و همچنین توانایی ترسیم و تجسم وقایع و تغییر درحالات و رفتار مناسب با حادثه به ذکر مصیبت و واعظین با گفتن آیات و احادیث به موعظه، پند و اندرزگویی میپرداختند.» [۳]ژان کالمار درباره مراسم عزاداری در دوران صفویه نوشته است: «تجدید خاطره فاجعه کربلا به صورتی که در زمان صفویه جانی تازه گرفت، دنباله سنتی قدیمی از آداب مذهبی است؛ مانند بقاع شهیدان کربلا، سینه زنی و روضه خوانی در روز عاشورا و در دهه اول محرم، که به وسیله مسلمانانی که گرایشهای عقیدتی گوناگون دارند اجرا میشده است.» [۴]روی کار آمدن دولت صفویه و رسمی شدن مذهب شیعه در ایران به همراه نگارش کتاب «روضه الشهدا»، نقش به سزایی در آیین سوگواری و روضه خوانی در ایام محرم داشتهاند به گونهای که روضه خوانی سبکی جدید از عزاداری به حساب میآمده است. علاوه بر دوران صفویه، در عصر قاجار نیز روضه خوانی و عزداری ادامه یافته و تعزیه نیز که در زمان صفویه مسیر تکاملی خود را پیمود، در عصر قاجار به اوج شکوفایی خود رسید.در این دوره معمولا یک روضه خوان پیش از آغاز تعزیه، از روی کتاب «روضة الشهدا» روضه میخواند و پس از آن، تعزیه و شبیه به نمایش در میآمد. به تدریج که تعزیه به صورت یک نمایش مذهبی مشخص و مستقل و جا افتاده در آمد، روضه خوانیهای مقدماتی نیز از آن حذف شد.روضه خوانی و عزاداری در دوران قاجاریه با صفویه از چند وجه قابل تمایز است. نخست آنکه عزاداریها به دهه اول محرم خلاصه نمیشد. در دوره صفویه معمولاً عزادارى از ماه محرم تجاوز نمى کرد، امّا در این دوره، مراسم عزادارى مدت زمان بیشترى را در بر مى گرفت. در ماه هاى محرم و صفر مردم در بسیارى از محلههای تهران مراسم روضه خوانى برپا مى کردند. دوم اینکه زنان از فعالترین قشرهایی بودند که در مراسم عزادارى ماه محرم، روضه خوانى و نمایش هاى تعزیه شرکت داشتند به نوعی پررنگترین حضور اجتماعی زنان در دوران قاجار محسوب میشد.بیشترین بخش نقل روضه خوانان مانند شاخههای مختلف نقالی مذهبی ایرانی، نقل مربوط به پیامبر (ص)، اهل بیت (علیهم السلام)، امامان خصوصا شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش بود که به شکلی تاثیرگذار و نمایشی از سوی روضه خوانان برای حاضران نقل میشد.نحوه اجرای روضه بدین ترتیب بود که روضه خوانان به میان مردم رفته، روی یک صندلی یا منبر مینشستند و با سخنانی گیرا شهادت امام حسین (ع) و همراهانش را به شکل نمایشی بیان کرده و مردم را به گریه وا میداشتند. روضه خوانی بیشتر از انواع دیگر نقالی مذهبی به گفتار و نحوه بیان تکیه داشت. این افراد در سخنرانی چنان توانمند بودند که ساعتها پشت سر هم و بدون لحظهای توقف حرف میزدند. لباس و پوشش روضه خوانها هم در جای خود قابل ذکر و توجه است. «آنها به شیوهای محترمانهتر از سایر ایام لباس میپوشیدند. روی شانهها، بر پشت و روی شکم پارچهای بزرگ و سیاه میانداختند که نواری از آن به پهنای یک پا تا روی پاهایشان آویخته میشد و روی عمامه هم پارچه سیاهی میانداختند که تقریبا همه آن را میپوشاند.» [۵]هر چند «روضه الشهدا» تا مدتها در میان ایرانیان یکی از اصلیترین منابع کسب اطلاع از وقایع عاشورا بود، اما در دهههای اخیر پس از وارد شدن برخی انتقادات به صحت اطلاعات تاریخی این کتاب، از شهرت و محبوبیت آن کاسته شد.روضه خوانی، سنت و سبکی مذهبی و دیرینه است که در تثبیت مذهب شیعه در ایران و شناساندن مصائب ائمه معصومین (علیهم السلام) خصوصا شهدای کربلا در ماههای محرم و صفر تاثیرگذار بوده است. اگرچه در مسیر تاریخ، گاهی خرافه به آن افزوده شده اما نقش روضه نویسها و روضه خوانها در این مهم امری غیرقابل انکار است. علاوه بر این روضه خوانان، هنرمندانی هستند که با هنر خویش خدمتی فرهنگی و دینی انجام دادهاند.منبع: خبرگزاری دانشجو
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
در بزرگداشت میرزا احمد نجفیزنجانی مطرح شد دلایل رواج قرآن به خط عثمانطه/ نسخ ایرانی غلطخوانی قرآن را کاهش م
در بزرگداشت میرزا احمد نجفیزنجانی مطرح شددلایل رواج قرآن به خط عثمانطه نسخ ایرانی غلطخوانی قرآن را کاهش میدهددر بزرگداشت میرزا احمد نجفیزنجانی خوشنویسی که 5 بار قرآن را کتابت کرده است به دلایل اقبال جامعه قرآنی برای استفاده از قرآن به خط عثمانطه و ضرورت گسترش رسمالخط ایرنگاهی به تاریخچه اتوبوس در ایران
نگاهی به تاریخچه اتوبوس در ایران آغاز حمل و نقل اتوبوسی در ایران شباهت زیادی با روند جهانی آن دارد در ایران نیز پیش از ورود اتوبوسهای موتوری واگنهای اسبی وظیفه جابهجایی مسافر را به عهده داشتند به گزارش نامه نیوز این شیوه از حمل و نقل عمومی اولین بار اواخر سلسله قاجار در تآقای جنتی؛ ایران جای تک خوانی زنان نیست
آقای جنتی ایران جای تک خوانی زنان نیست بسیج دانشجویی ۴۰ دانشگاه کشور در نامه سرگشادهای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تکخوانی زنان در کشور اعتراض کردند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو بسیج دانشجویی ۴۰ دانشگاه کشور در نامه&zwnروضه مسلم بن عقیل |اخبار ایران و جهان
روضه مسلم بن عقیل روضه مسلم بن عقیل با صدای حاج محمود کریمی کد خبر ۴۴۴۶۳۸ تاریخ انتشار ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲ ۳۸ - 25 October 2014 دانلود لینک لینک را کپی کنید دانلودآیت االه مهدوی کنی نمونه ای کامل از عالم ربانی بود/ روضه خوانی ابا عبدالله (ع) یک کار سیاسی است -
آیت الله خاتمی آیت االه مهدوی کنی نمونه ای کامل از عالم ربانی بود روضه خوانی ابا عبدالله ع یک کار سیاسی است همدان-خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان گفت آیت الله مهدوی کنی نمونه کامل عالم ربانی بود به گزارش خبرنگار مهر آیت الله شیخ علی خاتمی ظهر یکشنبه در مرااجرای 10 روز،روضهخوانی و مداحی پس از نماز مغرب و عشاء در خانه شهیدان
اجرای 10 روز روضهخوانی و مداحی پس از نماز مغرب و عشاء در خانه شهیدان معاون فرهنگی اجتماعی ناحیه یک شهرداری منطقه2 از اجرای روضه بعد از نماز مغرب و عشاء به مدت 10 روز در خانه شهیدان ناحیه خبر داد سیدسعید قاضی معاون فرهنگی اجتماعی ناحیه یک شهرداری منطقه 2 در گفتگو باخبرنگاردر نشست ائمه جماعت کوهبنان صورت گرفت تاکید امام جمعه کوهبنان بر برپایی آیین روضهخوانی در منازل
در نشست ائمه جماعت کوهبنان صورت گرفتتاکید امام جمعه کوهبنان بر برپایی آیین روضهخوانی در منازلامام جمعه کوهبنان بر برپایی آیین روضهخوانی و محافل قرآنی در منازل تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان حجتالاسلام عباس جعفری ظهر امروز در نخستین نشست ائمه جماعت مساجد و مبلغانعکس / آموزش فشرده روضهخوانی!
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۳ تصویر زیر بنری را نشان میدهد که تبلیغ آموزش فشرده روضهخوانی است به گزارش ایسنا این عکس را سایت پارسینه منتشر کرده و عکاس آن محسن امین است انتهای پیامهمسر شهید اندرزگو: همسرم با کراوات و ریش تراشیده روضه خوانی میکرد
همسر شهید اندرزگو همسرم با کراوات و ریش تراشیده روضه خوانی میکردهمسر شهید اندرزگو گفت از وقتی که با هم ازدواج کردیم دائم منبر میرفت و در حین منبر مداحی نیز داشت اما خود من به جز دو یا سه بار بیشتر پای روضه او نبودهام اما خبر دارم که روضههای سوزناکی میخوانده است تابناکپیروزی بدون حمایت ایران ممکن نبود/ امیدواریم نماز را با حضرت آیت الله خامنه ای در مسجد الاقصی بخوانیم
دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین پیروزی بدون حمایت ایران ممکن نبود امیدواریم نماز را با حضرت آیت الله خامنه ای در مسجد الاقصی بخوانیم تهران - ایرنا - رمضان عبد الله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و هیأت همراه در دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت که پیروزی های مقاروضه حضرت رقیه (س) با صدای حاج محمود کریمی |اخبار ایران و جهان
روضه حضرت رقیه س با صدای حاج محمود کریمی کد خبر ۴۴۵۱۸۸ تاریخ انتشار ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸ ۲۵ - 27 October 2014 دانلود لینک را کپی کنید دانلودنماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری : روضهخوانی در مجالس عزا راه احیای نهضت کربلاست
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری روضهخوانی در مجالس عزا راه احیای نهضت کربلاستنماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری اشک ریختن برای شهدای دشت کربلا و روضهخوانی را یکی از منشهای امام عصر عج عنوان کرد و گفت روضهخوانی در مجالس عزا راه زنده نگهداشتن نهضت کربلاست در عصرفاتحهخوانی برای «ندا آقا سلطان» روی پردهی سینمای ایران!+عکس
فاتحهخوانی برای ندا آقا سلطان روی پردهی سینمای ایران عکس سایت رجانیوز در یادداشتی خطاب به رئیس سازمان سینمایی نوشت استاد سابق دانشگاه امام صادق ع باید میان اصول و خط قرمز ها و رضایت سینماگران شبهروشنفکر یکی را انتخاب کند متن یادداشت رجانیوز به شرح ذیل است قصهی- مراسم روضه خوانی بانوان در آمل
مراسم روضه خوانی بانوان در آمل فائزه سلیمی ۱۳۹۳-۰۸-۱۰ ۱۶ ۰۹روضه خوانی میثم مطیعی برای آیت الله مهدوی کنی
روضه خوانی میثم مطیعی برای آیت الله مهدوی کنی در واپسین روزهای حیات آیت الله مهدوی کنی حاج میثم مطیعی جهت شفای ایشان روضه خوانی کردند لینک تاریخ انتشار ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۱۰روضه خوانی با کراوات و ریش تراشیده! +تصاویر
روضه خوانی با کراوات و ریش تراشیده تصاویر همسر شهید اندرزگو گفت از وقتی که با هم ازدواج کردیم دائم منبر می رفت و در حین منبر مداحی نیز داشت اما خود من به جز دو یا سه بار بیشتر پای روضه او نبوده ام اما خبر دارم که روضه های سوزناکی می خواند به این مطلب امتیاز دهید  مهمترین اخبار رسانههای مجازی کشور رضاخان با روضههای سیدالشهدا چه کرد؟/ فوتبالیست مسیحی لیگ برتر در هیئت عزا
مهمترین اخبار رسانههای مجازی کشوررضاخان با روضههای سیدالشهدا چه کرد فوتبالیست مسیحی لیگ برتر در هیئت عزاداری جان مردم ایران بازیچه سیاسیبازی ابتکاررضاخان با روضههای سیدالشهدا چه کرد فوتبالیست مسیحی لیگ برتر در هیئت عزاداری و جان مردم ایران بازیچه سیاسیبازی ابتکاراز مهم-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها