تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834632770
فرق حرکت امام حسین ع با حرکت های افراطی در چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
فرق حرکت امام حسین ع با حرکت های افراطی در چیست؟ وبلاگ > جعفریان، رسول - متن گفتگویی است در باره افراط گری در باورها و رفتارها و مهم تر از همه این که ممکن است برخی از اقدامات تند به امام حسین (ع) منسوب شود که قطعا درست نیست. این مسأله نیازمند توضیح است.
روش ائمه (ع) در مقابله با افراطیگری در دین و افراطیگریهای مذهبی چه بود؟ چه نمونههای تاریخی در این باره وجود دارد؟
افراط و اعتدال به طور معمول در دو بخش است. یکی در باورها که شامل باورهای فکری و همین طور حقوقی و فقهی می شود، و دیگری در رفتارها. در بخش باورها، اصولا تشیع، مرامی است که روی خط اعتدال است. برای مثال، نه چندان عقل گراست که منکر ظواهر قرآن و اخبار و احادیث شود، و نه شیفتگی افراطی نسبت به اخبار و احادیث دارد که منکر عقل و خرد شود.
همین طور در بخش تعریف «ایمان» که یکی از نشانه های مهم در شناخت افراط و اعتدال در میان فرقه های اسلامی است، تشیع، یک خط میانه را دنبال می کند. خوارج، افراطی بودند، و هر کسی را که به زعم آنان مرتکب «گناه کبیره» می شد، کافر می دانستند. در این بخش، معتزله هم چندان فرقی با خوارج نداشتند، و نهایت چنین شخصی را نه مومن و نه کافر می دانستند.
اما در مذهب تشیع، علمای شیعه، هر کسی که شهادتین را می گفت و به توحید و نبوت اعتقاد داشت، مسلمان می دانستند. البته برای ایمان مراتبی قائل بودند اما گوینده «لا اله الا الله و محمد رسول الله» را مسلمان می دانستند و از تمام حقوق مسلمانی برخوردار. من انکار نمی کنم که در میان شیعیان نیز باورهای افراطی بوده و هست، اما معتقدم ، اساس در تشیع «اعتدال» بوده و هست و برای همین امام باقر علیه السلام فرمودند: خوارج دین را بر خود سخت گرفته اند [انّ الخوارج ضیّقوا علی انفسهم] در حالی که دین «اوسع» و وسیع تری از چیزی است که اینها می گویند [ان الدین اوسع من ذلک].
شاهدش این است که نگاه خوارجی، درست در مقابل نگاه امیرالمؤمنین (ع) درست شد، و همین خودش نشان می دهد که اسلام اعتدالی امام علی (ع) در تقابل با اسلام خوارج بوده است. اگر تشیع افراطی است، چرا خوارج مقابلش درآمدند؟ معلوم است که راه آنها جداست. دلایل افراطیشدن آدمها درباره دین را چه میدانید؟ در دورههای گذشته هم همین علتها باعث افراطیگری بود؟
معمولا دو چیز عامل افراط می شود: یکی این که آدم هدف اصلی دین را متوجه نشود و نداند که دین برای چه هدفی در دنیا آمده، از جمله در نیابد و نفهمد که دین، همه چیز را برای این دنیا نگذاشته و بخشی را برای آخرت و محاسبه در آنجا گذاشته است. و دیگر این که به برخی از آیات توجه کند و به برخی توجه نکند. یا فقط به قرآن توجه کند، اما به سیره پیامبر(ص) (ص) و ائمه (ع) و مشی حقوقی و فقهی اسلام توجه نکند. این دو نکته مهم است. ما اول باید فلسفه دین را درست بفهمیم و بر اساس آن از کلیت قرآن روش زندگی و تعامل با دیگران را درک کنیم. از خیلی چیزها در قرآن نهی شده، اما متولّی برای اجرای آن گذاشته نشده است. معنایش این است که در یک فضای آزاد، کسانی ممکن است مرتکب آنها بشوند، اما قیامت به آنها رسیدگی می شود. انجام دادن این خطاها یا ندادن آن، در ایجاد حالت های قدسی معنوی و یا غیر قدسی در وجودشان موثر است و خودشان وقتی این قبیل گناهان را می کنند بهره کمتری در تقرب و نزدیکی به خدا می برند. اما کسانی خیال می کنند متولی اجرای همین اموری هستند که خدا برای آنها متولی نگذاشته است. اگر قرار بود همه چیز کنترل شود، باید در همه خانه ها هم تجسس می شد، باید بزور بی نمازها را می گرفتیم و داخل مسجد می کردیم، در حالی که اسلام چنین چیزی را نخواسته است، اما می بینیم که برخی دنبال این هستند و می خواهند برای آن موارد هم قانون درست کنند. نکته دیگر این که باید به تمام آیات یکجا نگریست. قرآن البته به جهاد توصیه می کند، اما به صلح و همزیستی مسالمت آمیز هم توصیه می کند. اگر قرار باشد ما برداشت القاعده ای و داعشی از قرآن داشته باشیم، آن وقت، فقط آیات جهاد را می خوانیم و به آیات دیگر توجه نمی کنیم.
بنابر این همان طور که گفتم، ما باید اول فلسفه دین را تعریف کنیم و بعدهم کلیت قرآن را در نظر بگیریم. این کار هم باید زیر نظر کسانی باشد که عمری به فهم قرآن مشغول بوده اند. این که می بینیم مراجع تقلید معتدل هستند، باید در کار تندروهایی که گاه لباس دین هم بر تن دارند، اینها شک کنیم. ما باید روش مراجع تقلید را الگوی خود قرار دهیم و از افراطی گری بپرهیزیم.
این را من عرض کنم که برخی در صدر اسلام بی دین نبودند که از سوی ائمه مورد انتقاد قرار می گرفتند، بلکه چنین می نمودند که دیندارتر و سخت گیرتر از بقیه هستند. تکلیف ما در برابر این افراطیگریها چیست؟
تقویت عقل جمعی جامعه، گسترش دادن علم و آگاهی میان مردم، ترویج اخلاق حسنه پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و به طور کلی تقویت فرهنگ اسلام سهلانه، مهم ترین کاری است که همه ما به خصوص اصحاب قلم و رسانه می توانیم داشته باشیم. ممکن است در کوتاه مدت نتیجه ندهد، اما به هر حال ترویج دانایی و گسترش اخلاق مدارای با مردم، تاثیر خود را خواهد داشت.
بخش مهمی از افراطی گری ناشی از جهل است، جهل به دین، جهل به اهداف انسانی، جهل به روش های درست زندگی کردن، جهل به حقوق دیگران. جهالت را باید از بین برد تا همه چیز درست شود.
چطور باید مرز بین افراطیگری و رفتار و تفکر درست درباره دین را تشخیص بدهیم؟
در یک جامعه پیشرفته، مرزها را قانون (در مرحله وضع و اجرا) مشخص می کند. این اولین نکته و آخرین است. ابتدا باید قوانین درست باشد و البته اعتقاد به آن هم باشد. قوانین را ما از قرآن و حدیث و عقل و اجتهاد در می آوریم و استنباط می کنیم. کسانی که قانون گذار هستند، جایگاه مهمی در باره کمک به مردم در تشخیص روشها دارند.
بعد از قانون، اجرای آن و اعتقاد و باور به آن توسط مردم و مهم تر از آنها مسوولان است. جلوگیری از کارهای خودسرانه است. مملکتی که قانون و قانونگذار دارد، نباید محل جولان مشتی افراد افراطی باشد که در نهایت به مملکت آسیب می زنند. تخلف از قوانین قرآنی، خودش اولین مرحله افراطی گری است. ا
فراطی ها کسانی هستند که زیر بار قانون نمی روند، و گاه برای افراط خود قانون هم درست می کنند. مثل این که کسی از دمکراسی علیه دمکراسی استفاده کرده برای آن قانون هم درست کند و بگوید من قانونی عمل می کنم. اینها کاسه از آش داغ تر هستند و خود را دیندارتر از بقیه می بینند.
در بخش قانون دینی، رساله عملیه و مراجع تقلید اصل است. در حوزه اجتماع هم مراکز قانون گذاری مهم است. آنها خود باید حافظ قانون باشند و خدای نکرده به نفع روشهای مورد قبول خود آنها را دستکاری و توجیه نکنند. هیچ چیزی به اندازه قانون نمی تواند مرزهای رفتاری افراد را مشخص کند و اگر کسی از آن تخطی کرد او را مجرم بشمارد و اجازه ندهد از هر کسی با هر هدفی، روش افراطی باب شود. مهم آن است که قانون بالاتر از همه قرار داشته باشد، و چیزی مهم تر از آن نباشد. فرق حرکت امام حسین (ع) با حرکت های افراطی در چیست؟
ممکن است کسانی تصور کنند که حرکت امام حسین (ع) یک حرکت تند و افراطی بوده است. این نکته را دو گروه ممکن است بگویند. نخست کسانی که خودشان داعیههای تندروانه دارند و برای این روش و رویه خود می خواهند یک مستندی پیدا کنند.
گروه دیگر کسانی هستند که از مسیر تشیع بیرون هستند و می خواهند به عنوان انتقاد حرکت امام حسین (ع) را خروج بر خلیفه وقت نشان دهند، چنان که سابقا کسانی از علمای قدیم از مخالفان اهل بیت، می گفتند چرا امام حسین به روی حاکم زمان شمشیر کشیده است! همین چند روز قبل هم یکی از مفتی های سعودی برای این که چیزی علیه داعشی ها بگوید که حالا ضد حکومت شده اند، باز اشاره ای به حرکت امام حسین (ع) هم داشت که قیامش درست نبوده است.
اینها حرکت امام حسین (ع) را نشناخته، تاریخ را درست نخوانده و از ظن خود یار کربلا یا مخالف آن شده اند. برای توضیح این مسأله چند نکته را در باره حرکت امام حسین (ع) باید در نظر گرفت.
1. امام بر اساس یک سنت اصیل اسلامی و انسانی، برابر یزید مستبد و فاسد موضع گرفت. این موضع نه تنها در سمت و سوی اصلاح جامعه بود، بلکه به این دلیل هم بود که از نظر مبانی شیعه، امامت حق امام بود و باید آن حضرت خود را در معرض آن قرار می داد تا مردم به سمت و سوی ایشان اقبال کنند.
2. امام حسین (ع) در این مسیر، روش مبارزاتی کاملا عاقلانه و مدبرانه ای را انتخاب کرد و و کوشید تا اولا از دست حکومت فاسد شهر مدینه به مکه برود تا امنیت داشته باشد و دیگر این که در صورت امکان یک حرکت عمومی را علیه یزید شکل دهد. برای مبارزه راه معقولی را انتخاب کرد و تا وقتی به صورت ظاهری مطمئن به آمادگی کوفه نشد، به راه نیفتاد. به علاوه نصحیت را همیشه اول از همه مطرح می کرد.
3. زمانی که مردم کوفه، به سمت یزید مایل شدند و از ایشان روی گردان شدند، سعی کرد خود را از معرکه نجات دهد و بی جهت خود را دم شمشیر مشتی جاهل و جانی مانند ابن زیاد قرار ندهد. شعار ایشان این بود که اگر به نامه های خود وفادار نیستید اجازه بدهید من برگردم یا به مرزی از مرزهای اسلامی بروم. متاسفانه به خاطر خباثت ابن زیاد، اما این تلاش نتیجه نداد و امام در کربلا در محاصره دشمن قرار گرفت و پیشنهاد های وی برای خلاصی از این وضعیت به جایی نرسید.
4. دشمن با سماجت ومحاصره امام در کربلا، قصد داشت هم شخصیت امام را خرد کند، هم از او بیعت بگیرد و هم او را عاقبت بکشد. بنابرین امام، میان ذلت و عزت قرار گرفت و مردانه ایستادگی کرد و عزلت را بر ذلت ترجیح داد. جالب است که تسلیم هم نشد و وقتی دشمن آمد، باز روشنگری را اصل قرار داده مرتب سخنرانی کرد. و قتی نپذیرفتند و به جنگش آمدند، تسلیم نشد تا شهید شد. غیر از این هرچه می کرد ذلت بود. اما امامان بعدی که در این شرایط قرار نگرفتند، خود را در معرض تیر و شمشیر دشمن قرار ندادند.
وقتی این مسیر و نقاط چهارگانه بالا را دنبال کنیم می بینیم که این دشمن او یزید و ابن زیاد و شمر بودند که آدم های افراطی و خشن بوده و حاضر به هیچ گونه رفتار مداراگونه نبودند. آنان آدم های رذلی بودند که می خواستند امام حسین (ع) را ذلیل کنند، بیعت بگیرند و بعد هم بکشند، اما امام، با روح مردانگی و آزادگی خود، برابر این خواست ایستاد و جاودانه شد.
مقصود از این توضیحات این است که امام، دقیقا مسیری آرام و طبیعی را برای مواجه با فساد و استبداد طی کرد، اما دشمن، همین حد از انتقاد را برنتافت، او را متهم به خروج بر خلیفه وقت کرده، برابر او ایستاد و به جنگش رفت و امام برای عزت خود و دینش جنگید. این را هیچ کس خشونت و افراط نمی گوید. نه امام حسین (ع) جنگ را آغاز کرد، نه قدرت طلب بود، و نه حتی در همین جنگ، با خشونت رفتار کرد ، بلکه با خشونت با وی رفتار شد، با استبداد و ستم با وی برخورد شد و با بی رحمی به شهادت رسید و تازه اسب هم بر اجساد مبارک آنان تاخته شد. این خشونت و افراطی گری متعلق به اموی هاست که به اسم دفاع از خلیفه وقت صورت گرفت. آنها بودند که به اسم دین و خلیفه مسلمین و مشروعیت او با خشونت رفتار کردند. امام حسین (ع) به هیچ روی تمایل به جنگیدن نداشت، چنان که پدرش در جمل و صفین هم جنگ را آغاز نکرد و آن قدر صبر کرد تا دشمن جنگ را آغاز کرد.
به طور کلی روش ائمه (ع)، حتی در مواجه با دولت های ستم پیشه، روشی است که هم مقابله را نشان می دهد، هم این مقابله را عاقلانه تعریف می کند. این مسأله در فقه شیعه به خوبی تبیین شده و در روش تاریخی نیز که ائمه و علمای شیعه در مبارزه با ظلم انتخاب کرده اند، آشکار است. مقام تشیع به عنوان یک دین بالاتر از آن است که مقطعی و صرفا برای حکومت لحظه ای فکر کند. تشیع اسلام اصیل است که می کوشد تا همه جوانب جامعه انسانی را در نظر بگیرد و برای آن برنامه داشته باشد، برای همه نسلها.
باز هم تأکید می کنم که باید روش علمای بزرگ را دید نه مدعیانی که روش های تند و جاهلانه را به عنوان روش دین و مذهب معرفی می کنند. آن که و آنچه برای ما حجت است، روش ائمه اطهار (ع) و مراجع تقلید است و بس. منبع: همشهری جوان شماره 479 شنبه دهم آبان 1393 (با اندکی اصلاح و اضافات)
شنبه 10 آبان 1393 - 15:59:57
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
کاروان نمادین امام حسین(ع) در ورامین حرکت کرد -
کاروان نمادین امام حسین ع در ورامین حرکت کرد ورامین - خبرگزاری مهر همزمان با روز دوم ماه محرم کاروان نمادین امام حسین ع حرکت خود را در ورامین آغاز کرد به گزارش خبرنگار مهر صبح امروز دوشنبه و همزمان با دومین روز از ماه محرم و بر اساس یک سنت چند ساله کاروان نمادین امام حسینصادق آیینهوند: سیاست ماکیاولی معاویه در جامعه عرب/ریشههای حرکت اصلاحی امام حسین(ع) چه بود؟
صادق آیینهوند سیاست ماکیاولی معاویه در جامعه عرب ریشههای حرکت اصلاحی امام حسین ع چه بود رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت گفتمانهای رایج پیش از قیام عاشورا و تفسیرهای مختلف از اسلام عامل حکومت معاویه و یزیدیان شد این گونه بود که امام حسین ع تصمیم به حرکتی اصلابرگزاری کنفرانس حرکت تاریخی عاشورا و اهداف امام حسین(ع)در راولپندی
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۲ کنفرانس حرکت تاریخی عاشورا و اهداف امام حسین ع با همکاری انجمن عالمی پنجتن پاک در شورای هنری راولپندی برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این کنفرانس که محمد اکبری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در راولپندی باعزام سپاه ابن زیاد جهت ممانعت از حرکت مردم کوفه برای یاری امام حسین(ع) -
گام به گام با کاروان کربلا اعزام سپاه ابن زیاد جهت ممانعت از حرکت مردم کوفه برای یاری امام حسین ع قم - خبر گزاری مهر در روز پنجم محرمالحرام سال 61 هجرى قمرى عبيدالله بن زياد مردي را به دنبال شبث بن ربعي فرستاد تا وي را به كربلا گسيل كند و زجربن قیص نیز بر سر راه کربلا بایست27 ذیالحجه؛ لشکر«حر» مانع حرکت کاروان امام حسین(ع) میشوند
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۱ در روز 27 ذیالحجه امام حسین ع به منزل توقفگاه ذو حسم رسیدند و در همین محل بود که لشکر حربن یزید ریاحی نیز به این مکان رسیدند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در روز بیست و ششم ماه ذیالحجه حضرت اباعبداللهالحسینحرکت نمادین کاروان امام حسین(ع) در چهارمحال و بختیاری/ حضور پر شور عزاداران حسینی -
گزارش خبری مهر حرکت نمادین کاروان امام حسین ع در چهارمحال و بختیاری حضور پر شور عزاداران حسینی شهرکرد - خبرگزاری مهر ورود نمادین کاروان امام حسین ع به کربلا همزمان با دوم محرم الحرام در فرخ شهر استان چهارمحال و بختیاری بازسازی شد به گزارش خبرنگار مهر ورود نمادین کاروان امایک حرکت غیرسفارشی برای امام حسین (ع)
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۵ محمدرضا جوادینسب از برگزاری یک نمایشگاه گروهی نقاشیخط خصوصی در نگارخانهی هنر ایران خبر داد این هنرمند در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا دربارهی برپایی این نمایشگاه اظهار کرد نمایشگاه در حلقه مستان با نیت عرض ارادت به ساحت امام حسیعلت حرکت امام حسین (ع) به سمت کوفه پس از اطلاع از شهادت حضرت مسلم
امام حسين ـ عليه السلام ـ بعد از مرگ معاويه با حکومت یزید مواجه کشد که از او بيعت مي خواست با توجه به شناختي که از يزيد داشت از بيعت امتناع و دست به حرکت عملي مخالف حکومت زد از آنجا که شيعيان و دوست داران اهل بيت در کوفه از حضرت خواسته بودند که به سمت ايشان برود حضرت ابتدا عبه مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان صورت گرفت حرکت نمادین کاروان امام حسین (ع) در ریگان
به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان صورت گرفتحرکت نمادین کاروان امام حسین ع در ریگانبه مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان حرکت نمادین کاروان امام حسین ع به سمت سرزمین کربلا در ریگان انجام شد به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان پیش از ظهر امروز همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایامدر راستای اجرای نیات واقفان خیر اندیش صورت گرفت اجرای تعزیه حرکت امام حسین(ع) از مکه به کربلا در همدان
در راستای اجرای نیات واقفان خیر اندیش صورت گرفتاجرای تعزیه حرکت امام حسین ع از مکه به کربلا در همداندر راستای اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش تعزیه حرکت امام حسین ع از مکه به سوی کربلا اجرا شد به گزارش خبرگزاری فارس از همدان عصر امروز در راستای اجرای امینانه نیات واقفین خاستاد حوزه علمیه قم: نهضت امام حسین(ع) الگویی برای حرکت آزادیخواهان در تمام زمانهاست
استاد حوزه علمیه قم نهضت امام حسین ع الگویی برای حرکت آزادیخواهان در تمام زمانهاستاستاد حوزه علمیه قم گفت پیام نهضت عاشورایی امام حسین ع مختص به زمان و مکان خاصی نیست و الگویی برای حرکتهای آزادیخواهان جهان در تمام زمانهاست به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج حجتالاسلام حسنپیام قیام امام حسین(ع) حرکت در خط امامت و ولایت است
نوری زاده پیام قیام امام حسین ع حرکت در خط امامت و ولایت است خبرگزاری پانا معاون استان ها و امور تبلیغات سازمان تبلیغات اسلامی گفت آمریکا و اسرائیل یزیدیان امروز هستند و عزاداری برای امام حسین ع نوعی از مبارزه با ظالمان و یزیدیان امروز است ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱ آبان ساعت 08 04 &nbامام جمعه موقت مشهد: مسیر آیتالله مهدویکنی، حرکت بر خط ولایتفقیه بود/ آمریکا به دنبال تفرقهاندازی در جوامع
امام جمعه موقت مشهد مسیر آیتالله مهدویکنی حرکت بر خط ولایتفقیه بود آمریکا به دنبال تفرقهاندازی در جوامع اسلامی استامام جمعه موقت مشهد گفت مرحوم آیتالله مهدویکنی از جمله افرادی بودند که در مسیر زندگی خود راه ولایتفقیه را پیش گرفتند و اسلام ناب را سرلوحه زندگی خود قرار داامام موسی صدر، دین را در خدمت انسان می داند/ حرکت امام حسین(ع) حرکتی اصلاحی برای نجات جامعه بود
امام موسی صدر دین را در خدمت انسان می داند حرکت امام حسین ع حرکتی اصلاحی برای نجات جامعه بود فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت در همایش «ابعاد وجودی انسان» که به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد ابعاد وجودی انیادداشت اسیدپاشی؛ مظلومیت مضاعف امام حسین(ع)/شرایط تحقق فرهنگی امر به معروف چیست
یادداشتاسیدپاشی مظلومیت مضاعف امام حسین ع شرایط تحقق فرهنگی امر به معروف چیستاین روزها عدهای حادثه اسیدپاشی به دختران در اصفهان را به آمران به معروف و ناهیان از منکر مربوط دانسته و در پی آن حملات گستردهای را به این فریضه الهی صورت میدهند خبرگزاری فارس ـ سجاد اسلامیان 1 أنتکرار/ شرح جملهای که امام خامنهای 3 بار در نماز آیتالله مهدویکنی تکرار کردند آیتالله شبستری: آیتالله مهد
تکرار شرح جملهای که امام خامنهای 3 بار در نماز آیتالله مهدویکنی تکرار کردندآیتالله شبستری آیتالله مهدویکنی مثل برخی افراد خط خط حرکت نمیکردندعضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مرحوم آیتالله مهدویکنی وظیفه خبرگان را صیانت از رهبری میدانستند گفت ایشان سیاست را عین دیانتامام جمعه دلبران: درسهای عاشورا همواره حیاتبخش و حرکتآفرین است
امام جمعه دلبران درسهای عاشورا همواره حیاتبخش و حرکتآفرین استامام جمعه دلبران گفت درسهای عاشورا همواره بحثی زنده حیاتبخش و حرکتآفرین است به گزارش خبرگزاری فارس از قروه حجتالاسلام مهدی فیضکرمیان در همایش بزرگ لبیک یا حسین ع که ظهر امروز با حضور مسئولین هیئتهای مذهبی-
گوناگون
پربازدیدترینها