تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803377645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش ابولا در سياست خارجي آمريکا براي مقابله با چين و کنترل معادن غني افريقا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ آبان ۱۳۹۳ (۲۳:۳۹ب.ظ)
نقش ابولا در سياست خارجي آمريکا براي مقابله با چين و کنترل معادن غني افريقا گروه بين الملل خبرگزاري موج،
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، رقابت تسليحاتي دو ابر قدرت شوروي و آمريکا در دوران جنگ سرد، دانشمندان را به فکر استفاده از ويروس هاي بيماري زا در اسلحه ها کرد. از اين رو وقتي يکي از افراد آگاه از برنامه هاي نظامي شوروي به ايالات متحده رفت، از تصميم روس ها براي استفاده از ويروس ابولا و ماربورگ در کلاهک هاي تسليحاتي خبر داد. پس از آن بود که دولت و ارتش آمريکا علاقه مند به ساخت واکسن اين بيماري ها شد.
اين ويروس در سال 1979 شناسايي شد و در اواخر دسامبر 2013 به يکباره در گينه و ليبريا شيوع يافت. در اين ميان شايعاتي مبني بر توليد ويروس ابولا توسط شرکت هاي صنعتي- نظامي آمريکا وجود دارد که تلاش دارند از اين ويروس به عنوان يک سلاح بيولوژيک استفاده کنند؛ زيرا به سرعت شيوع پيدا مي کند و مبتلايان را از پاي در مي آورد. از اين رو هر کسي که واکسن آن را در اختيار داشته باشد مي تواند در موقعيت برتري قرار گيرد.
در اين راستا جان پريسله، يکي از پزشکان حاضر در کمپ مقابله با ابولا در سيرالئون، هم با اشاره به اقدامات شرکت زيمپ آمريکا در ساخت نمونه غير رسمي واکسن ابولا گفته است: رسانه هاي آمريکا با تبليغات گسترده، ابتدا نگراني هاي شديدي را درباره ويروس ابولا به وجود مي آورند و سپس درمان آن را ارائه مي کنند مانند آنچه در ماجراي شيوع آنفولانزاي پرندگان رخ داد.
در واقع استفاده از ابزار رسانه هاي پرمخاطب توسط دستگاه سياست خارجي غربي، يک امر متداول است. آنها چندي پيش نيز با بزرگ نمايي پيش روي هاي داعش، نشان دادن اقدامات وحشيانه آنها در کشتار و تجاوز زمينه لازم براي ايجاد يک ائتلاف بين المللي و کسب مجوز از افکار عمومي دنيا براي مداخله در سوريه و عراق بدون تشکيل جلسه شوراي امنيت، به وجود آوردند.
از اين رو چندان دور از ذهن نيست که امروز ابولا و شيوع گسترده آن؛ به ويژه مانور بر انتقال اين بيماري به اروپا و آمريکا، در دستور رسانه هاي غربي باشد. هرچند که در واقعيت ما شاهد مرگ روز افزون مردم غرب آفريقا بر اثر ابتلا به ابولا هستيم. لکن مسأله اينجا است که چرا پس از شناسايي 35 ساله اين ويروس و نيز يک دهه کار آزمايشگاهي براي تهيه واکسن بر روي ميمون ها، به يکباره در اواخر سال گذشته ميلادي اين بيماري در گينه شيوع يافت.
جمهوري گينه ثروتمندترين و در عين حال فقيرترين کشور آفريقا است. اين کشور با در اختيار داشتن حدود يک سوم ذخاير قطعي بوکسيت (ماده اوليه آلمينيوم)، دومين توليد کننده بزرگ اين ماده در جهان است. اين در حالي است که صنعت آلومينيوم به دليل اهميت فراوان جزو صنايع مهم و استراتژيک در هر کشوري محسوب مي‏ شود. همچنين گينه داراي ميزان قابل توجهي از ذخاير طلا، الماس و آهن است. به گونه اي که در خاک و زمين نقاط مختلف پايتخت و بسياري از مناطق اين کشور ذرات آهن مشاهده مي گردد. در همين راستا يک شرکت معدنکاوي کانادايي در نهايت موفق شد پروژه جنجالي استخراج مس، طلا و ديگر فلزات گران بها از عمق 1500 متيري اقيانوس اطلس را محقق سازد. بيشترين درآمد اين کشور آفريقاي غربي، از طريق استخراج معادن آن حاصل مي شود. بر اين اساس پيش بيني مي شود 50 ميليارد دلار سرمايه گذاري در ظرف 10 سال آينده در اين حوزه صورت گيرد.
ضمن آنکه آب فراوان و شرايط آب و هوايي مساعد زمينه مناسبي براي کشاورزي مکانيزه در مقياس صنعتي را براي اين کشور به وجود آورده است. قهوه، غلات، برنج، موز، ارزن، بادام زميني و عسل بخش مهمي از صادرات کشاورزي گينه محسوب مي شود. به همين دلايل کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه نگاه ويژه اي به کشورهاي آفريقايي به خصوص کشورهاي جنوب صحراي آفريقا دارند.
چين به عنوان مهمترين رقيب ايالات متحده، در سال 2003 بزرگترين مصرف کننده مس جهان شد. اين کشور 46 درصد بيش از آمريکا از اين محصول در صنايع خود استفاده مي کرد. همچنين در سال 2006 پکن اعلام کرد قرار است مس، آلمينيوم، سنگ آهن و ساير مواد معدني ديگر را براي مقابله با نوسانات بازار ذخيره کند. با اين تفاسير آفريقا نقش مهمي در ارائه مواد معدني اقتصاد چين دارد. در اين ميان کشورهاي جنوب صحراي آفريقا مانند گابن، جمهوري آفريقاي مرکزي، غنا، گينه و کامرون در راس هستند.
از سوي ديگر، مؤسسات تحقيقاتي آمريکا و کانادا يک دهه قبل از تهيه واکسن 100 درصد تضميني براي ميمون ها در برابر ابولا، ويروس آفريقايي، خبر دادند و اعلام کردند که تا سال 2010 يا 2011 صدور اين واکسن عملي شود. اما هرگز عملياتي نشد. علت اين امر مخالفت اغلب شرکت هاي دارويي براي صرف مبالغ عظيم مورد نياز براي توسعه محصولات به کشورهاي با توان پرداخت اندک بود. آزمون واکسن ابولا بر انسان و توليد آن يک تا يک و نيم ميليارد دلار هزينه داشت.
در اين ميان اخباري مبني بر شيوع يکباره ابولا در اولويت خبري رسانه ها قرار گرفت. پس از آن بود که کشورهاي دنيا به فکر جمع آوري پول براي تهيه واکسن بر آمدند. کشورهاي عضو اتحاديه اروپا 1.3 ميليارد دلار و آمريکا بيش از 100 ميليون دلار براي اين امر اختصاص دادند. همچنين واشنگتن بيان کرد احتمال افزايش مبلغ مذکور به 500 ميليون نيز وجود دارد. ضمن آنکه کميسيون اروپا بيان کرد در حال تهيه 24.4 ميليون يورو براي کمک به صندوق تحقيقات واکسن ابولا است.
طبق برآورد بانک جهاني پيش بيني مي شود ابولا تا پايان سال 2015، در غرب آفريقا حدود 32.6 ميليارد دلار هزينه خواهد داشت. در همين راستا شرکت مايکروسافت براي کمک به کشف داروي مقابله با اين ويروس 100 ميليون دلار به مرکز تحقيقات پزشکي ماساچوست پرداخت. استراليا 18 ميليون دلار و بريتانيا از اختصاص 80 ميليون پوند براي ساخت مراکز درماني خبر دادند. در واقع شواهد نشان مي دهد نظام سرمايه داري تا زماني که عده کثيري از مردم جان خود را از دست ندهند حاضر به سرمايه گذاري نيست.
در اين شرايط ايالات متحده به بهانه مبارزه با ابولا و کمک به تسريع کمک رساني ها در غرب آفريقا، از اعزام سه هزار پرسنل نظامي به اين منطقه خبر داد. خروج آمريکا از افغانستان و عراق دست اين کشور را در مانور در اين قاره افزايش داد. از اين رو طبق برنامه بوش که منجر به ايجاد فرماندهي منطقه ششم ارتش آمريکا در آفريقا گرديد، کشورهاي جيبوتي، کنيا، نيجريه، بورکينافاسو، اوگاندا، اتيوپي و گينه محل استقرار سربازان ايالات متحده شد. سخنان مدير سابق ضد تروريسم افريقا در پنتاگون که افريقا را يک اولويت در عمليات ضد تروريسم و مقابله با افراط گرايي اسلامي براي سياست خارجي آمريکا مي داند و نيز تأکيد مجلس نمايندگان بر حضور پايدار نظاميان اين کشور در آفريقا به دليل منافع آمريکا، در نهايت باعث ارسال نظاميان به گينه شد.
اين در حالي است که مقامات ايالات متحده پس از پيدايش يک مورد ابتلا به ابولا در تگزاس، دستور به تشکيل تيم پزشکي مبارزه با اين ويروس در کل ايالات متحده دادند که در حالت آماده باش کامل باشند، اما؛ در مقابل مرگ بيش از چهار هزار آفريقايي بر اثر ابولا، صرف بر اعزام نيروي نظامي به اين منطقه تمرکز کردند.
در اين رويداد به نظر مي رسد واشنگتن در صدد افزايش حضور خود در گينه و جلوگيري از حضور گسترده تر چين در معادن اين کشور و نيز توسعه روابط تجاري با اين کشور ثروتمند آفريقايي است. زيرا اينجا تنها بحث دسترسي به معادن نيست. سرمايه گذاري در زيرساخت ها، راه آهن، جاده، صادرات ماشين آلات صنعتي و کشاورزي، ايجاد کشاورزي مکانيزه، در اختيار گرفتن تجارت محصولات مزروعي و دسترسي گينه به آب هاي اقيانوس اطلس چشم انداز پر رونقي براي اقتصاد آمريکا گشوده است.
همچنين شرکت هاي تحقيقاتي آمريکايي پول لازم براي ادامه پژوهش هاي پزشکي بر روي واکسن ابولا را دريافت مي کنند و همان گونه که ابتدا عنوان شد، ايالات متحده آمريکا با در دست داشتن پادزهر اين بيماري، تصميم گيرهاي سياسي و تجاري گينه، سيرالئون و ليبريا را در دست خواهد گرفت. شايان ذکر است ليبريا و سيرالئون نيز در زمره کشورهاي غني معدني سنگ آهن، الماس و تتانيوم هستند.

زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن