تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815478570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توجه! اينجا همه چيز قيمت دارد حتي شفاف سازي...


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ آبان ۱۳۹۳ (۱۱:۶ق.ظ)
موج گزارش مي دهد: توجه! اينجا همه چيز قيمت دارد حتي شفاف سازي... گروه بازار سرمايه
فرايند ارايه اطلاعات ناشر به متولي بازار سرمايه و از طرفي زمان انتشار و نيز رويکرد ناظر معاملات در بازار سهام به دليل ضعف تضامين اجرايي در قانون بازار سرمايه و از طرفي و نبود ابزارهاي قانوني الزام آور و سختگيرانه همچنان کج دار و مريز پيش مي رود و از اين رو انتقاد سرمايه گذاران و سهامداران از اين نحوه رويکرد فعلاً راه به جايي نمي برد.
نقش بي بديل بازار سرمايه به عنوان دماسنج اقتصاد کشور براي هر دولتي که برسر کارآمده همواره با اهميت بوده است.حضور بيش از 40 صنعت متنوع در بازار سرمايه ايران و سرازير شدن سرمايه هاي ميلياردي اشخاص حقيقي و حقوقي در دهه هاي گذشته به اين بازار با اين ديدگاه بوده که بازار سرمايه به عنوان بازار منسجم و متشکل همواره بازاري عادلانه و شفاف براي هر سرمايه گذاري است که مي تواند با هر اندوخنه اي به آن وارد يا خارج شود.
تصويب قانون جديد بازار اوراق بهادار ايران در آذر ماه 84 از سوي مجلس و تدوين چارچوب هاي فعاليت در اين بازار براي مبادله آزاد سهام و جدا کردن بازار سرمايه از بازار پولي نيز با هدف تسهيل فرايند اطلاع رساني و دسترسي عادلانه همه ذينفعان بازار سرمايه به اطلاعات ناشران از طريق اعمال شفافيت در بازار بوده است. اين قانون که برپايه تجارب کشورهاي ديگر مثل مالزي تهيه شده است در حالي سازمان بورس و اوراق بهادار را به عنوان نهاد ناظر و سرپرست بر بازار تعيين کرده که دست کم در طول 9 سال گذشته هيچ تغييري در مواد قانوني آن با وجود توسعه ابعاد بازار سرمايه بوجود نيامده است.
موضوع شفاف سازي اطلاعات در بازار سهام و الزام ناشر به ارايه اطلاعات نهاني به سازمان بورس همواره دغدغه متولي بازار سرمايه بوده است اما حساسيت ها در اين زمينه چندان به نتايج مطلوب در اين بازار نيانجاميده است. از جمله انتقادهايي که در بازار سرمايه همواره از سوي معامله گران عنوان مي شود عملکرد ناظر بازار سهام و نحوه رويکرد وي نسبت به فرايند معاملات و از آنطرف نحوه ارايه گزارش هاي شفاف سازي در سامانه جامع اطلاع رساني ناشران (کدال) است. موضوعي که به دليل انباشت انتقاد ها در طول سال هاي اخير متوليان بازار سرمايه را به ناچار مجبور به راه اندازي سامانه اي براي ارايه گزارش سرمايه گذاران از ناهنجاري هاي بازار کرده است .با اين همه همچنان مشکلات قبلي پابرجا است و معلوم نيست تا چه زماني مي بايست به دليل ضعف قوانين و دستورالعمل هاي کاربردي همچنان برچسب بي اعتمادي سرمايه گذاران بر آن چسبيده باشد. نمونه اين رفتارها را مي توان به وضوع در بازار سهام ديد.
بطور مثال روند معاملات سهام شرکت گروه سرمايه گذاري ميراث فرهنگي با نماد معاملاتي "سمگا" ، آن زمان که با شايعه تعديل سود در بودجه برآوردي به يکباره از مبلغ 500 تومان به ازاي هر سهم با معاملات پر حجم و حتي ميليوني مواجه مي شود هيچ يک از ناظران بازار سهام ارايه اطلاعات شفاف سازي از اين شرکت کوچک و البته پر حاشيه را تا مرز 1000 تومان به ازاي هر سهم خواستار نيستند اما به محض دو برابر شدن قيمت سهم و برجا گذاشتن بازدهي 100 درصدي ، به يکباره اطلاعات مالي ناشر از دوره عملکردي بر کدال مي نشيند.
نماد هاي معاملاتي ديگري همچون "غدام"،شيران"،"واحياء" و ديگر نماد هاي معاملاتي فعال در بازار سهام را مي توان ديد که با چنين وضعيتي مواجه هستند. در تازه ترين رويدادها نيز صبح امروز معامله گران بازار سهام شاهد انتشار گزارش شفاف سازي شرکت خدمات دريايي و کشتيراني خط دريا بندر بودند.در اين نامه که در تاريخ 6 آبانماه امسال از سوي مديرعامل آن به سازمان بورس ارسال شده عنوان شده که "قيمت هاي توافقي سهام به نظر غير معمول و با مبالغ بالايي مورد معامله قرار گرفته است."
به عبارت ساده تر ناشر سهام به ناظر بازار اعلام کرده که در شرکت تا اين لحظه هيچ خبري نيست و دليلي براي رشد قيمت سهام در بازار توافقي وجود ندارد.اما معلوم نيست چرا ناشر نگفته و يا از وي خواسته نشده که شفاف سازي خود را آن زمان که قيمت سهام شرکت با نوسان مثبت 40 و 77 درصدي ،خود را در عرض دو روز متوالي از 300 تومان به مرز 1000 تومان مي رساند خبري از شفاف سازي به موقع و عادلانه براي همه سهامداران در بازار پايه توافقي فرابورس نيست. به تصوير زير توجه کنيد:


این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن