تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798597207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سه اثر تاريخي در فهرست آثار ملي ثبت شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ آبان ۱۳۹۳ (۲۰:۲۰ب.ظ)
سه اثر تاريخي در فهرست آثار ملي ثبت شد مدير کل دفتر ثبت آثار گفت: سه اثر مهم تاريخي فرهنگي در فهرست آثار ملّيِ غيرمنقول ثبت شد‎.
به گزارش خبرگزاري موج، فرهاد نظري با اعلام اين خبر گفت: در جلسه کميتۀ ثبت و حريم آثار ملّي غيرمنقول، سه اثر تپه کبود وال در استان گلستان، محوطه دره ديمه استان لرستان و قنات شش مَقسَم گوهر ريز جوپار استان کرمان در فهرست آثار ملّي به ثبت رسيد.
وي ادامه داد: تپه کبود وال با قدمت دوره عصر آهن، دوره اشکاني، ساساني و اسلامي، در دامنه جنوبي ارتفاعات البرز و در حد فاصل رودخانه زرين گل و کبود وال واقع شده است، محوطه دره ديمه با قدمت دوره پليوسن پليستوسن و دوره پارينه سنگي علاوه بر اينکه ارزش تاريخي دارد، به دست آمدن فسيل هاي مربوط به دوره پليوسن پليستوسن در آن به شناخت زيست بوم و پوشش حيواني منطقه کمک شاياني مي کند همچنينقنات شش مَقسَم گوهر ريز جوپار با قدمت دست کم صفوي، از معدود قنات هاي با دبي بالاي در استان کرمان و يکي از قنات هاي نامزد ثبت جهاني در پرونده زنجيره اي قنوات است که علاوه بر اينکه يکي از عوامل اصلي شکل‌گيري شهر تاريخي جوپار است، از تقدس خاصي در بين اهالي شهر برخوردار است.
نظري در توضيح محوطه دره ديمه افزود: اين محوطه با عرض 140 متر و طول 150 متر و ارتفاع تقريبي 15 متر از سطح جادۀ نورآباد به خرم آباد واقع است، محوطه دره ديمه يک تپۀ آبرفتي متشکل از لايه هاي مختلف دوره پليوسن پليستوسن و دوره پارينه‌سنگي است که از شمال و غرب داراي شيب 15 درجه، از سمت جنوب متصل به يک تپۀ آبرفتي ديگر و از سمت شرق مشرف بر جاده آسفالته است. بخش وسيعي از يال شرقي به دليل فعاليت جاده‌سازي و خاک‌برداري هاي زياد به صورت پرتگاهي است که لايه هاي زمين شناسي با دانه بندي هاي مختلف در برش آن قابل ملاحظه است.
مديرکل دفتر ثبت آثار ادامه داد: تپه کبودوال به طول 150 متر و عرض 100 متر به شکل بيضي و در جهت شمالي-جنوبي کشيده شده است. ارتفاع تپه در بلندترين نقطه داراي 25 متر از سطح زمين هاي اطراف است. البته ارتفاع تپه در قسمت‌هايي که ماشين آلات راهسازي اقدام به تخريب آن کرده اند حدود 8 متر است. عمليات راه سازي صورت گرفته در عرصۀ اين تپه باعث به وجود آمدن جاده‌اي به عرض 8 متر در مرکز تپه شده که در جهت شرقي غربي کشيده شده و اثر را به دو قسمت شمالي-جنوبي تقسيم کرده است. اين اثر در دامنه جنوبي ارتفاعات البرز و در حد فاصل رود خانه زرين گل و کبود وال قرار گرفته است و وجود همين منابع آبي و جنگل‌ها و منابع طبيعي غني مي‌تواند دليل استقرار انسان ها در دوران گذشته در اين مکان باشد.
وي همچنين با اشاره به اينکه قنات شش‌ مقسم گوهر ريز جوپار يکي از معدود قنات هاي با دبي آب بالا در استان کرمان است، افزود: اين قنات به طول 5 کيلومتر از عوامل اصلي شکل‌گيري شهر تاريخي جوپار به شمار مي آيد. قنات گوهر ريز يکي از قنات هاي کانديد ثبت جهاني در پرونده زنجيره اي قنوات کشور است که جنبه مقدس بودن آن در بين اهالي بر ارزش آن افزوده است، به گونه اي که مردم منطقه به يکي از مادر چاه هاي قنات معروف به چاه صاحب زمان اعتقاد خاصي دارند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن