تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814798978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پشمچی زاده: قطع درختان در زمان مدیریت شهری فعلی صورت نگرفته است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: صد و ششمین جلسه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران :
پشمچی زاده: قطع درختان در زمان مدیریت شهری فعلی صورت نگرفته است
شهردار منطقه 5 در جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: به دفعات مختلف در کمیسیون ها حضورپیدا کرده ایم و درباره این موضوع توضیحات داده ایم.
به گزارش خبرنگاراجتماعی باشگاه خبرنگاران پشمچی زاده با تاکید بر مطلب فوق بیان کرد: زمین مورد اشاره در شمال بزرگراه آیت الله کاشانی نرسیده به تقاطع ستاری واقع شده که از شمال به خیابان دانش، از جنوب به بلوار آیت الله کاشانی، از شرق به شهرک فرهنگیان و از غرب به خیابان شهید الهی منتهی می شود. دراین محدوده مذکور در سال 1335 اراضی مزورعی و باغات حسن آباد وجود داشته است و درواقع از باغچه ها و اراضی مزروعی تشکیل شده بود.

پشمچی زاده اضافه کرد: در سال1365 بخش هایی از این اراضی تبدیل به بافت مسکونی می شود و در فرایندی تغییراتی در زمین ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه این اراضی بخشی از پلاک 124 ثبتی شهر تهران است، گفت: درخصوص قسمتی از آن شهرداری تهران با آموزش و پرورش توافق کرده است. به طوری که شهرداری تهران اجازه می دهد در بخشی از زمین؛ 117 هزار مترمربع بنا احداث شود.

شهردار منطقه5 ادامه می دهد: در سال 1371 ابتدای پروسه توافق شهرداری تهران با تعاونی وزارت آموزش و پرورش وجود داشته است. بلافاصله بعد از اینکه توافقات انجام می گیرد. شهردار وقت منطقه از کمیسیون ماده 7 و به نمایندگی کمیسیون ازمدیرعامل سازمان پارک ها تقاضا می کند، در تاریخ 18 مهر 72 اجازه دهند قطع و انتقال درختان صورت گیرد. البته قبل از این اتفاقات نسبت به جمع آوری درختان در محل اقدامات صورت گرفته بوده و آغاز جمع آوری درختان در سال 1371 صورت گرفته بوده است.

پشمچی زاده با بیان اینکه در روند صدور پروانه، کارشناس کمیسیون اقدام به برداشت وضعیت درختان می کند، تصریح می کند: بنا بر گزارش در بخشی از عرضه 70 هزار مترمربعی، 478 اصله درخت با بن های متقاوت قطع می شود. لازم به ذکر است با بن های بالای 200 سانتی متر برخورد ویژه ای می شود و با بن های 100 سانتی متر نیز همین طور اما متاسفانه درخت انار با بن 238 و گردو با بن بالا قطع شده است. این ها همه نشانگر این است که درختانی که در آن محل وجود داشته درختان خاصی بوده اند. جمع آوری این درختان توسط شهرداری صورت می گیرد. در سال های 71 و 77 به استناد مکاتباتی که شهروندان و ذی نفعان دارند بر خلاف رویه بدون اخذ مجوز کمیسیون ماده 7 این اتفاق صورت می گیرد.

وی افزود: در 19 اسفند سال 71 عده ای از اهالی نامه ای به شهردار وقت تهران می دهند و اظهار می کنند که در خیابان آیت الله کاشانی چند قطعه باغ به مساحت تقریبی 15 هکتاراست که از گوشه و کنار درختان خشکانده شده اند. شهردار وقت منطقه پاسخ می دهد که براساس موضوع کمیسیون درخت قطع می شود. این درحالی است که اهالی نیز نسبت به این اقدام معترض می شوند.
پشمچی زاده در ادامه به نامه 18 اسفند ماه 77 اشاره و بیان کرد: در این نامه هم هنوز اهالی به روند قطع درختان معترض هستند یعنی یک پروسه شش ساله از سال 71 تا 77 طی می شود. در اینجا تاکید می کنم که مدرک این اتفاقات نوین عکس هوایی مربوط به سال 82 است که موجود می باشد.

وی همچنین گفت: در پایان دهه 70 شرایط به نحوی می شود که ریسک سرمایه گذاری بر روی پروژه های مشارکتی انجام شده و سازمان اقدام به خاکبرداری به منظور ایجاد برای مجتمع تفریحی می کند که در آن بخش های مختلفی مانند باشگاه قایقرانی، سالن ورزش های آبی، رستوران و بخش های خدماتی پیش بینی شده است. از این رو اقدام به خاکبرداری به عمق 15 متر در این زمین می نماید.

پشمچی زاده با بیان اینکه از اواخر سال81 تا یک دهه هیچ تغییری در سیما و پوشش گیاهی این زمین ایجاد نشده است، خاطرنشان کرد: طی این مدت هیچ تاسیسات عمومی و پارکی برای بهره برداری از فضای سبز در این زمین ایجاد نمی شود.این در شرایطی است که دائما در شهرداری شکایت متعددی از سوی شهروندان داشتیم که اظهار می کردند در محدوده مورد بحث زمینی است که محل ریختن نخاله و زباله شده و به لحاظ زیست محیطی شرایط نابسمانی را در منطقه ایجاد کرده است.

شهردار منطقه 5 افزود: درانتهای دهه 70 و 80 فراخوان های زیادی درر روزنامه های کثیرالانتشار دادیم که همه دال بر نگاه شهرداری با دیدی اقتصادی برای ایجاد پروژه تفریحی است. در همه فراخوان ها بحث «باغ نور»، «مجموعه خدماتی تجاری نور» و یا «مجموعه تفرجی نور» بوده است و بحث بوستان مادر مطرح نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه این زمین عاری از درخت و پوشش گیاهی است اعلام کرد: کلیه عکس های ماهواره ای یک دهه اخیر موید این موضوع هستند. ما هیچ موافقت نامه ای تحت عنوان بوستان نور و هیچ ردیف ابلاغ اعتباری تحت عنوان پارک مادر یا بوستان نور نداریم. هیچ بحثی راجع به پارک مادر در منطقه 5 مطرح نشده است. بلکه سازمان خدمات موتوری در یک زمان محدود خاک برداری می کند و سپس زمین رها می شود. از انتهای دهه 70 به بعد زمین بدون هیچ تغییری در محل خودش با همان گودبرداری اولیه بدون ایجاد تاسیسات وجود داشته است. طبیعی است شهرداری در این دوره تعهدات خودش را به شهر تهران منطقه 5 ناحیه 5 و محله مهران انجام داده است. در همین پلاک چند بوستان از جمله بوستان تربیت وجود دارد. هسته حدود 3 – 4 هزار متری است. در حال حاضر مساحت این بوستان در همین پلاک 30 هزار مترمربع است. در شعاع 500 متری اینجا 140 هزار متر مربع توسعه فضای سبز داشته ایم. بوستان های تربیت، نیلوفر یک و دو، میلاد یک و دو و بوستان قیام در آن ایجاد شده است.

شهردار منطقه5 همچنین گفت: امروز سرانه فضای سبز منطقه 5 به رغم تکلیف طرح جامع راهبردهای توسعه شهر که 10 متر مربع به ازای هر شهروند است، در منطقه ما 2807 مترمربع سرانه فضای سبز وجود دارد و در همین محله 16.2 مترمربع سرانه فضای سبز است.

وی با بیان اینکه البته خارج از این در زمین آموزش و پرروش و بانک مرکزی این اتفاق می افتد تصریح کرد: در انتهای دهه 70 گودبرداری صورت می گیرد. در دهه 80 این زمین صرفا برای فراخوان های مختلف اقتصادی مد نظر قرار می گیرد. با همان انگیزه ای که در انتهای دهه 70 وجود داشته و در نهایت حالا ما با زمینی روبرو هستیم که در سال 92 برای صدور مجوز اقدام می شود.

پشمچی زاده با بان اینکه کمیسیون ماده 5 نتایج کلیه مغایرت ها را تایید و تصویب می کند، تصریح کرد: نهایتا دراین سند که به امضای همه اعضای کمیسیون ماده پنج رسیده است، تصویب نهایی تغییرات و سند نهایی طرح تفصیلی که بالغ بر 406 برگ نقشه است، وجود دارد. بنابر این مسیر کاملا منطقی و مشخص است که در نهایت به مصوبه کمیسیون ماده پنج انجامیده است. درواقع طرح تفصیلی از پنجم فروردین ماه 91 ملاک عمل برای صدور پروانه ها بوده است. بعد از مصوبه اسفند سال 90 شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه چهارم اردیبهشت 91 کلیات را تصویب و اگر ابهاماتی داشته طی هشت بند اعلام می کند. در نامه ای که 9 اردیبهشت 91 به امضای دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می رسد به کمیسیون ماده 5 ابلاغ می شود و نهایتا طرح تفصیلی شهر تهران به تصویب می رسد.

شهردار منطقه5 ادامه داد: بعد از فرایند بازنگری و تدقیق، معاون وقت وزیر راه و شهرسازی مصوبه نهایی طرح تفصیلی شهر تهران را ابلاغ کرده و شهردار تهران درباره این مصوبه تاییدیه لازم را منعکس می کند. در ادامه این فرایند مصوبه در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی چاپ می شود و با چاپ این مصوبه عملا فرایند تهیه و تصویب طرح تفصیلی و امضای کلیه نقشه های اصلی با امضا و رویت همه اعضای کمیسیون ماده پنج برای این زمین تغییرات مصوب می شود.

وی در ادامه به برخی از استدلال های حقوقی پرداخته بیان کرد: برابر ماده 51 آئین نامه نحوه بررسی، تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، منطقه ای و ملی مقررات شهرسازی و معماری کشور اگر چنانچه مغایرت اساسی بین نقظه های طرح تفصیلی و جامع مشاهده شود،باید مراتب از دبیرخانه شورای عالی بلافاصله اعلام شود. دبیرخانه نیز مراتب را به کمیسیون ماده 5 را اعلام و مراجع ذیربط برای رفع ابهام اقدام کند، اما همه نامه های حاکی از این است که درباره این تغییر هیچ گونه ابهام و مکاتبه ای با شهرداری تهران صورت نگرفته است.

وی در پایان گفت: ما در فراز و نشیب های اقتصادی و مسایلی که بر کشور می گذرد با تدابیری که شما در شورا و شهردار محترم تهران و مجموعه مدیریت شهری داشته اند، به سلامت گذشته ایم. شهرداری بیش از سایر نهادها از نوسانات قیمت ها، مخصوصا قیمت حامل های انرژی ضرر می بیند، اما همه این موارد را با تدابیر به خوبی گذرانده ایم. آنچه بیش از همه ما را متاثر می کند ضربه خوردن اعتماد اجتماعی است. وقتی موضوعی را مطرح می کنیم اعتماد اجتماعی مردم بی دلیل واقعی و به ناحق نسبت به ما آسیب می بیند. در یک رسانه مکتوب و یا یک سایت می بینیم تصویر پارک ساخته شده بسیار آباد منتشر می شود و به عنوان بوستان مادر از آن یاد می شود. اگر در این میان از جایی آسیب ببینم، از ضربه خوردن به اعتماد مردم است.


انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن