تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836836058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وصله‌هاي يک هويت چند تكه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وصله‌های یک هویت چند تکه
وصله‌های یک هویت چند تكه
«پرتره‌ی مرد ناتمام» عنوان مجموعه داستانی به قلم امیرحسین یزدان بد است که سعی دارد جلوه‌ای از انسان معاصر ایرانی و شرایط و عوامل گوناگون اجتماعی، تاریخی و فلسفی تاثیرگذار بر زندگی وی را انعکاس دهد.این مجموعه با روایت زندگی مهرداد ناصری (به عنوان نماینده‌ای از قشر فرهیخته جامعه) و جنبه‌های مختلف شخصیتی و رفتاری او (که در هریک از 8 داستان مجموعه به طور مستقیم و غیرمستقیم بدان اشاره می‌شود)‌ آهسته‌آهسته تکه‌های مختلفی از پازل شخصیت او را در کنار یکدیگر می‌چیند و در نهایت باعث شکل‌گیری یک نمای کلی در ذهن مخاطب می‌شود.نویسنده از منظرگاه‌های مختلفی برای بیان داستان‌های مجموعه بهره می‌برد. استفاده از روایت دانای کل در «یک دقیقه روی سفیدی دوکی شکل، داد زن» و راوی اول شخص در «فردا بر می‌گردم، برای مارسیای رذل عزیز، چیزی شبیه سونیا، هنوز یوسف، جنوار» و روایتگری در قالب نامه‌نگاری (برای مارسیای رذل عزیز )، روزنگاری (فردا بر می‌گردم) و دیالوگ (الترا لایت) شرایطی را فراهم می‌آورد که از زوایای مختلف به مساله واحد نگریسته شود. در این راستا گاه نویسنده برای القای بهتر مفهوم مد نظر از زاویه دیدهای کمتر رایجی همچون اول شخص جمع نیز استفاده می‌کند.در داستان برای مارسیای رذل عزیز که دلدادگی مهرداد ناصری در دوران دانشجویی را به تصویر می‌کشد، انتخاب راوی اول شخص جمع که دلالت بر 3 کاراکتر (مهرداد ناصری و دوستانش فرج و رضا) دارد و همچنین خطاب قراردادن مارسیا با ضمیر دوم شخص جمع (به نشانه احترام) بدرستی توازن 3 نفر در مقابل یک نفر و برتری مارسیا بر هر سه را القا می‌کند: «ما سبب نمی‌فهمیدیم. در دنیایی بودیم که هر چیز مسبب اصلی خودش را داشت. هر کوفتی که بود بالاخره سببی بود برای خودش... آن روز که آمدید باران می‌بارید. گفتند یکی از آمریکا آمده.»در داستان‌های مجموعه از عنصر زبان خوب بهره گرفته شده است. در فردا بر می‌گردم با زبانی طنزگونه مواجهیم که زن باردار 20 ساله‌ای روایتگر آن است. حضور طنز در این داستان 2 کارکرد دارد:الف ـ به عنوان یک داستان پیوسته که قرار است داستان اصلی را تکمیل کند زبان طنز و نگاه قضاوتگر شخصیت پیرامون مهرداد ناصری موجب می‌شود که جنبه‌های غیرعادی زندگی ناصری به هجو کشیده شده و به سخره گرفته شود. حضور چنین نگاهی بیگانگی و عدم‌ارتباط مهرداد ناصری با دیگران را که در داستان نخست بدان اشاره شده تایید می‌کند.ب ـ به عنوان یک داستان مستقل در پس این روزنگاری‌ها، وحشت شخصیت اصلی حضور دارد که وی با تمسک به این زبان طنز دائم در حال انکار آن است. وحشت از عمل، تنهایی و زندگی تکراری که به دفعات به طور غیرمستقیم به آنها اشاره می‌شود: «من هم یک عمل ساده می‌کنم که اصلا مهم نیست. یک روز، نهایت 2 روز توی بیمارستان مواظبم هستند و هیچ دردی هم ندارد. ص26» در برای مارسیای رذل عزیز هر چه در داستان پیش می‌رویم، زبان رویکرد ادبی و ذهنی‌تری می‌یابد و استفاده از فرم جملات به هم پیوسته کمک می‌کند که سیلان ذهن یک دانشجوی رشته ادبیات در فضایی بین خواب و بیداری بهتر انتقال یابد. اما این قابلیت در چیزی شبیه سونیا گاه به افراط کشیده می‌شود و باعث گنگ‌شدن بخش‌هایی از داستان می‌شود. در جنوار نیز که داستانی پلیسی است و به بیان ماجرا در یک دوره تاریخی خاص اشاره دارد به لحاظ عنصر زبانی بهره‌گیری از کلمات و اصطلاحات و شیوه گفتار رایج آن دوره تاریخی به بهتر تجسم‌یافتن داستان در ذهن مخاطب کمک می‌کند.تلاش نویسنده بر آن است که هر کدام از داستان‌های مجموعه تکمیل‌کننده بخشی از داستان نهایی که در نگاه کلان بازتاب دهنده جامعه معاصر ایرانی است باشند. اما این خصیصه گاه مخاطب را با تک داستان‌هایی مواجه می‌کند که قابلیت ساختاری لازم را به طور مستقل ندارند. وجود چنین امری موجب می‌شود که داستانی همچون داد زن جنبه‌ای سطحی و شعاری به خود بگیرد و چیزی شبیه سونیا در حد یک کلی‌گویی باقی بماند و از یک طرح داستانی فراتر نرود. با این حال بهره‌گیری از این قابلیت بینامتنی به چندلایه شدن آثار مجموعه کمک کرده است.در تعریف «بینامتنیت» که نخستین بار توسط ژولیا کریستوا ارائه شده، اشاره می‌شود که هر متن ادبی بر اساس متون پیشتر خوانده شده، فهم می‌‌شود. از اقسام این ارتباط بینامتنی می‌توان به استفاده از متنی کهن در دل روایت جدید اشاره کرد که ادراک بهتر متن دوم را فراهم می‌سازد.در مجموعه داستان پرتره مرد ناتمام بهره جستن از قصه کهن یوسف و زلیخا در داستان «هنوز یوسف» و اشاره به ماجرای رستم و سهراب در داستان جنوار مصداقی از این بهره‌برداری‌اند و در نهایت حضور همه این قابلیت‌ها مخاطب را با مجموعه داستانی مواجه می‌کند که رنگ و بوی ایرانی دارد.میثم نبی‌تهیه و تنظیم : بخش ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن