تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821067974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عقل سالم در بدن سالم - عارف اسماعیل زاده گیوی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عقل سالم در بدن سالم - عارف اسماعیل زاده گیوی نیاز انسان به حرکت و فعالیت ازابتدای خلقت برای بشریت اهمیت داشته است، ورزش جزء لاینفک زندگی درهر جامعه می باشد و وسیله ای برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی است .


به عقیده کارشناسان، ورزش و فعالیت فیزیکی در سلامت روان نیز مؤثر است، مطالعات نشان می دهد که موارد افسردگی، اضطراب و... در اثر فعالیت فیزیکی بهبود یافته و ورزش به عنوان یک عامل حمایتی در درمان بیماری روانی نیز پذیرفته شده است.
ورزش و فعالیت جسمانی در پیشگیری از بیماری ها و رسیدن به بالاترین سطح سلامتی و بازدهی اقتصادی و اجتماعی نقش داشته و دین اسلام نیز اهمیت فراوانی به ورزش داده است.
امام صادق (ع) می فرمایند : « تنبلی و کسالت دشمن کار و تلاش است » و امام سجاد (ع) نیز در رساله حقوق می فرماید:«بدن تو بر تو حقی دارد، حق آنست که آنرا سالم نیرومند و مقاوم در برابر شداید و سختی ها و در کمال نشاط نگهداری».
تردیدی نیست که حرکت و جنبش از ویژگی های حیات انسان و دارای انگیزه و ریشه ای در سرنوشت او و عاملی برای رشد و سلامت و نشاط اوست و به این جهت انسان نیازمند به حرکت و ناگزیر از حرکت است. منع انسان از حرکت نه تنها موجب توقف رشد بلکه سبب افسردگی، بروز رفتار ناهنجار و از دست رفتن شور و نشاط زندگی وی می گردد.
تحقیقات زیادی در این زمینه نشان داده است که ورزش علاوه بر این که ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است رابطه نزدیکی با سلامت روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری های روانی دارد.
ورزش از اضطراب و افسردگی می کاهد، اعتماد به نفس را افزایش می دهد و خودپنداره را تقویت می کند.
تردیدی نیست که اکثر مردم بر این موضوع واقفند که ورزش، بخش مهمی از نحوه زندگی است، ورزش منظم سلامت جسمی و عقلی را حفظ می کند و قادر است، خطر پیدایش بیماری های مزمن را کاهش دهد، امید به بقا را افزایش دهد و کیفیت زندگی را در طول سال های آینده بهبود بخشد و در این زمینه فرهنگ سازی از اقدامات لازم است.
توجه به ورزش از اهمیت برخوردار است و امکانات عمومی کشور باید بیشتر متوجه گسترش تربیت بدنی در جامعه باشد و به استناد اصل سوم قانون اساسی کشور، همه امکانات برای فراهم آوردن تربیت بدنی رایگان برای همه مردم و در تمام سطوح به کار برده شود و ملا ک قرار گیرد.
ورزش به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی موجب آزاد شدن انرژی های اندوخته شده است و این خود بسیار لذت بخش و آرامش دهنده است. با توجه به اهمیت ورزش بخصوص در دوران نوجوانی وجوانی نقش مدارس نیز در توسعه این امر بسیار مهم است.
متأسفانه در مدارس ما درس و ورزش به ندرت با یکدیگر توأم می شوند، اغلب آنها که به پرورش نیروی بدنی خود همت گماشته اند از پرداختن به قدرت فکری خویش غافلند و بیشتر دانش آموزان مستعد و پرتلاش نیز که مدام به مطالعه و کار فکری مشغولند از نظر بدنی در حد بسیار ضعیفی قرار دارند که این خود نیمی از تلاش شبانه روزی آنها را هدر می دهد، در حالی که راه بسیار ساده تر و سالم تری مانند ورزش می توانند علاوه بر سلامت، نشاط و افزایش فعالیت ذهنی، شور و اشتیاق آنان را نسبت به درس خواندن تضمین کند.
به عقیده دبیران ورزش مدارس، وابسته نبودن درس تربیت بدنی به چارچوب کلاس، نداشتن امتحان کتبی و تصحیح اوراق و... موجب شده تا عموم مردم تصور کنند، معلم تربیت بدنی راحت ترین و بی دردسرترین معلم مدرسه است. اما برخلاف این تصور، با مشکلات و عوامل استرس زای متعددی مواجهند که می توان با دقت به آنها به وظیفه سنگین دبیران تربیت بدنی، علاوه بر وظیفه ای که سایر همکاران بر عهده دارند پی برد.
با این وصف چنین به نظر می رسد که بسیاری از مدارس از تامین حداقل امکانات ورزشی دانش آموزان در ساعات ورزش ناتوانند. به عنوان مثال چندسال قبل، طرحی به نام طرح آشنا از سوی کارشناسان دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش اعلام شد که براساس آن، دانش آموزان دوره ابتدایی تحت آموزش شنا قرار می گرفتند و هدف آن، آموزش نکات اولیه شنا و غوطه وری در آب به دانش آموزان ابتدایی بود اما نبود امکانات و بودجه، آن را به بن بست کشاند.
واقعیت آن است علیرغم تمام برنامه ها، گفته ها و شعارها که در وصف اهمیت ورزش وبخصوص ورزش مدارس بیان شده در عرصه اجرایی شدن نتوانسته ایم به هدف مورد نظر خود برسیم و متاسفانه زنگ ورزش در مدارس کشور جدی گرفته نمی شود.
کوتاه سخن آنکه ورزش نباید برای پر کردن وقت تلقی شود و همیشه این شعار را مدنظر قرار دهیم که عقل سالم در بدن سالم است.
* خبرنگار ایرنا در شهرستان کوثر استان اردبیل


26/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن