تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820261376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشگیری از حادثه بهتر از درمان است - عارف اسماعیل زاده گیوی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به بهانه هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی پیشگیری از حادثه بهتر از درمان است - عارف اسماعیل زاده گیوی* اردبیل - ایرنا - حوادث طبیعی از جمله زلزله ، سیل ، طوفان ، گردباد ، سونامی ، تگرگ ، بهمن ، رعد و برق ، تغییرات شدید درجه حرارت ، خشکسالی بلایای هستند که گریبانگیر اکثر کشورها از جمله ایران بوده اند، بلایا و حوادثی یی که هنوز امکان مقابله صدردرصدی با آنها وجود ندارد و پیگشیری در انها بهترین درمان است.


ایران از لحاظ حوادث طبیعی و غیرمترقبه جزو 10 کشور بلاخیز جهان محسوب می شود و از کشورهایی است که بر روی کمربند زلزله قرار گرفته است.
از 43 نوع بلای طبیعی 34 نوع در کشور و 17 نوع در استان اردبیل تجربه شده ، بنابراین لازم است برنامه ریزی های لازم برای فرهنگ سازی در جهت کاهش اثرات حوادث طبیعی و خسارت ناشی از آنها در دستور کار دستگاه ها و مسوولان قرار بگیرد.
هر یک از عناصر جوی به تنهایی می تواند بلایای مهمی مانند افزایش دما و گرمازدگی ، سرعت های زیاد باد و وقوع توفان ، بارش های تندری و وقوع تگرگ ، یخبندان و سرمازدگی را ایجاد کند اما بیشترین خسارات جانی و مالی در اثر پدیده های جوی ترکیبی و خطرات ثانویه ناشی از آنها است.
حوادث طبیعی اصولا ماهیتی پیچیده دارند و در شرایط کنونی بسیاری از آنها خارج از کنترل انسان به نظر می رسند اما شکی نیست که میزان آسیب پذیری نتیجه عملکرد عوامل انسانی است و در چنین شرایطی افزایش دانش و آگاهی های عمومی خود عامل مهمی در کاهش اثرات بلایای طبیعی در استان است.
علاوه بر این که نقش اثرگذار سامانه های هشدار سریع در کاهش حوادث و اطلاع رسانی به مردم موثر است، ایجاد بانک اطلاعات جامع از وقوع حوادث طبیعی نیز نقش بسزایی در تصمیم گیری و عملکرد موثر در زمان بحران دارد.
در این راستا تبیین اهمیت توجه به آمادگی در مقابله با حوادث طبیعی ، برخورداری از آمادگی دایمی و انجام تمرینات ضروری و آموزش های همگانی مرتب در زمینه بلایای طبیعی لازم و با انجام آموزش های لازم و افزایش دانش مدیریت جامع بحران باید آمادگی مقابله و بازتوانی را در حوادث و بلایای طبیعی احتمالی داشته باشیم.
تردیدی نیست که نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه و آگاه سازی عموم موثر است و رسانه ها باید برای افزایش توانایی های روحی و اعتماد به نفس مردم برای مقابله با تاثیرات منفی حوادث طبیعی تلاش کنند.
به عقیده کارشناسان حوزه بحران ، پیشگیری در عرصه کاهش بلایای طبیعی مستلزم آموزش مداوم به افراد جامعه است و هزینه هایی که برای برگزاری مانورها و انتقال آموزش های لازم انجام می گیرد سرمایه گذاری برای پیشگیری از تداوم آسیب پذیری هموطنان در مواقع بحران و سوانح بعدی است.
در این حال در استان اردبل مدیرکل مدیریت بحران از ثبت 34 زمین لرزه در شش ماه اول سال جاری خبر داده است.
به گفته علی اسلامی، در این مدت بیش از 13 حادثه طبیعی از جمله سرمازدگی ، سیل و خشکسالی نیز در استان اردبیل ثبت شده است.
با این وضعیت و با توجه به اینکه حدود 36 درصد جمعیت استان اردبیل در روستاها سکونت دارند، لازم است طرح بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی با جدیت دنبال شده و با فرهنگ سازی مورد استقبال روستائیان قرار بگیرد.
به هر حال آنچه واضح است اینکه آموزش های مداوم همگانی ، ایجاد امکانات و زیرساخت های مناسب ، افزایش دانش مدیریت جامع بحران ، سنجش توانمندی نیروهای امدادی و مردمی برای روبروشدن در مواقع حساس ، مقاوم سازی مسکن واحدهای آموزشی و جلب توجه هر چه بیشتر اقشار مختلف جامعه به این امر از جمله مواردی است که باید مورد توجه مسوولان ذیربط قرار بگیرد.
*خبرنگار ایرنا در شهرستان کوثر
7123/594/530


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن