تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798677895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جریان رسانه ای داعش و شرکا چگونه شکست خورد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جریان رسانه ای داعش و شرکا چگونه شکست خورد؟ بغداد-ایرنا-هفته گذشته، بغداد تا آستانه سقوط پیش رفت، اما نه از طریق داعش و گروههای تروریستی، بلکه با ایجاد یک موج سنگین رسانه ای که آمریکایی ها آن را کلید زده و هدایت کردند.


اوایل هفته گذشته ، هیچ خبری نبود. البته از مدتها قبل افزایش تحرکات داعش در الانبار موضوع بحث های رسانه ای بود، اما روند تحولات در عرصه میدان نبرد، تغییرات چندانی نداشت.
موج رسانه ای اخیر با اظهارات مقامات آمریکایی شروع شد که از یک ماه پیش به این سو ، از داعش یک غول از چراغ جادو خارج شده ساختند، بطوری که طول زمان جنگ با داعش و مهار آن را طولانی عنوان کرده و بعضا از یک سال تا 30 سال برای آن زمان تعیین کردند.
دراین جنگ رسانه ای هیلاری کلینتون، چاک هیگل و بسیاری دیگر از مقامات آمریکایی مشارکت داشتند از جمله اوباما که همین آخری از نبردی طولانی مدت با داعش سخن گفت، اما اوج داستان زمانی رخ داد که ژنرال دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا ادعا کرد بالگردهای جنگی این کشور یک حمله در حوالی فرودگاه بغداد را دفع کرده اند و هم اکنون نبرد در اطراف فرودگاه بین المللی بغداد جریان دارد.
شاید بتوان گفت خبر ساندی تلگراف انگلیس، به نقل از یک منبع امنیتی عراقی، تاثیر سنگینی بر فضا داشت، بطوری که خبر داد، داعش به دروازه های بغداد رسیده است. این خبر اگرچه در رسانه های عراقی و منطقه بازتاب گسترده ای داشت، اما در افکارعمومی عراقی ها بویژه اهالی بغداد هیچ تاثیری نداشت و مانند همیشه آن را جدی نگرفته و یک تحرک رسانه ای به نفع داعش دانستند.
بسیاری از رسانه های بین المللی نیز به این اخبار دامن زدند و اسکای نیوز ادعا کرد که داعش در آستانه دروازه های بغداد است و مردم در حال فرار هستند. این خبرگزاری کمی سیرداغ آش پخته شده را زیاد کرد و گفت دربغداد خیابان های منتهی به منطقه سبز مسدود شده و نیروهای نظامی در شهر مستقر شده اند و ...
صبح دوشنبه گذشته اما این موج رسانه ای گویا کار خودش را کرده بود، بویژه آنکه جنگ روانی داعش نیز آن را همراهی می کرد. آنها شایعه کرده بودند که بزودی وارد بغداد می شوند.
شایعات داعش و موج رسانه ای بین المللی، منطقه ای، تقریبا کارساز شده بود و خیلی ها در روز سه شنبه در مقابل شبکه های ماهواره ای و اینترنت، دچار التهاب و دلهره شدند. زنگ می زدند تا خبر بگیرند که واقعا چه خبر است؟ در شهری که نه صدای گلوله ای از دوردست ها شنیده می شود و نه اوضاع آن نسبت به یک هفته قبل تغییری کرده، چه شده که اینگونه خبر می دهند.
این موج رسانه ای، حتی رسانه های مقاومت را نیز فریب داد بطوری که برخی از شبکه ها اخبار شبکه های بین المللی را بازتاب می دادند، درحالی که حتی به نمایندگان خود در بغداد اعتماد نمی کردند.
این موج رسانه ای دقیقا از بعد از ظهر چهارشنبه فروکش کرد و انگار اصلا اتفاقی نیفتاده است. هیچکس هم از این رسانه ها نپرسید که آن نیروی عظیمی که سیل آسا در راه بغداد بود چه شد ؟ کجا رفت؟
حالا دو سه روزی است که شبکه های عراقی، سرگرم تهیه گزارش های مستقیم و شهری هستند تا نشان دهند همه آن گزارش ها و جریان سازی یک دروغ بزرگ بود.
دوربین ها از همان روز اول به فرودگاه بغداد رفتند و از نشست و برخاست هواپیماها، تردد مسافران و گیت های باز گزارش گرفتند و به سطح خیابان ها رفتند تا بگویند "بابا خبری نیست، همه اش یک جنگ روانی بود!"
طی دو روز گذشته ، دوربین های تلویزیونی همچنان در ابوغریب و عامریه گشت می زنند تا با پخش تصاویر زنده ، بگویند زندگی جریان دارد و هیچ اتفاقی نیفتاده و از همه مهمتر اینکه اثری از حضور داعش در این مناطق نیست.
فرمانده پلیس ابوغریب زیر تابلو قرارگاه پلیس این شهر ایستاده و دوربین در حالی که او برای مخاطبان از امنیت می گوید، دائم می چرخد تا خیابان ها را از زوایای مختلف نشان دهد و با مردم عادی گفت وگو می کند.
در این مناطق هیچ اثری از درگیری مسلحانه دیده نمی شود و مردم در تردد هستند و مغازه ها باز است.
قدرت و سنگینی این موج رسانه ای بحدی بود که برخی اهالی مناطقی که در گزارش ها ادعا شده بود ، داعش در آن نقاط در حال پیشروی و نبرد است، می گویند، داشتیم باور می کردیم!
یک شهروند در حومه بغداد، به رسانه ها گفت: وقتی حجم خبرها را در اینترنت دیدم ، احساس کردم همین حالا پشت درخانه ما هستند. پس به خیابان رفتم تا ببینم خبری است؟
می گویند در موصل هم همین اتفاق افتاد. از چند روز پیش شایعه شد که داعش با دهها هزار نفر در راه است و فرماندهان گریخته اند و ... و چنان شد که وقتی داعش وارد موصل شد، هیچ نیرویی برای مقاومت وجود نداشت.
حالا خیلی ها معتقدند که سقوط موصل هم کار خود آمریکایی ها بوده است، چرا که این بار در ماجرای بغداد، همه چیز روشن و معلوم شد که آمریکایی ها به آب و آتش می زنند تا دوباره نظامیان خود را به عراق برگردانند.
یک کارشناس امنیتی در این زمینه گفت: ماجرای هفته گذشته کار خود آمریکایی ها بود و می خواستند ورود نظامیانشان به عراق را توجیه کنند.
به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران در عراق، آمریکایی ها برای بازگشت دوباره به عراق از یک سو باید ایجاد رعب در دل عراقی ها کرده و آنها را مجاب کنند بدون نظامیان آمریکایی قادر به دفاع از خود نیستند و از یک سو فضا را در افکار عمومی جهان و آمریکا آماده کنند.
بنابراین آمریکایی ها با ارتش رسانه ای خود بویژه در منطقه دست به کار شدند؛ العربیه، الجزیره، الحدث، اسکای نیوز و برخی رسانه های ضد حکومتی عراق، چنان آتش رسانه ای به پا کردند که دنیا آماده شنیدن یک خبر شوک آور شده بود.
جریان رسانه ای هفته گذشته برای سقوط بغداد، فارغ از نتایج و پیامدهای آن، قدرت رسانه را به نمایش گذاشت و نشان داد ارتش رسانه ای آمریکا، چگونه در خدمت اهداف و برنامه های استکباری این کشور است.
البته این نقشه و طراحی نگرفت، چرا ؟ برای اینکه عراقی ها تجربه موصل را داشتند و این بار بازی نخوردند. این بار نیروهای مردمی عراق اعم از سازمان بدر، کتائب حزب الله ، عصائب اهل الحق، سرایاالسلام و نیز عشایر اهل سنت در سراسر مناطقی که می تواند مورد تهدید داعش باشد، در کنار ارتش ایستاده اند و مردم هم خیالشان راحت بود و ارتش پشتوانه محکمی داشت. بنابراین کسی در برابر این جریان رسانه ای زانو نزد.
این گروهها و جریان ها که بطورعملی در مناطق تحت کنترل داعش سرگرم نبرد هستند، با آگاهی از این نیت آمریکایی ها اعلام کرده اند که به هیچ عنوان حضور دوباره نیروهای نظامی آمریکا در عراق را نمی پذیرند و آماده جنگ در دو جبهه ، از یک سو با داعش و از سوی دیگر با آمریکایی ها هستند.
حوادث هفته گذشته در عرصه رسانه را می توان بزرگترین جنگ رسانه ای سالهای اخیر دانست که از یک سو داعش با شایعه و آمریکایی ها با اهرم رسانه توانستند یک باور وهم آلود را به همه رسانه های جهان و حتی رسانه های محور مقاومت تحمیل کنند، اما حضور مردم و نیروهای مقاومت مردمی در صحنه بحران عراق آن را خنثی کرد.
خاورم*1*1770*7074**1566


26/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن