تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798320559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهر ورود ممنوع بر ترانه‌های اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸




30-135.jpg

کاکایی معتقد است، ترانه‌های اجتماعی به‌شدت ممیزی می‌شوند و از ترانه‌های عاشقانه‌ هم کلمه‌هایی چون بوسه، آغوش و گرفتن دست حذف می‌شود. این شرایط ترانه را نامتعادل می‌کند و هرچه ممیزی بیشتر می‌شود، ترانه‌های زیرزمینی هتاک‌تر و عصبی‌تر می‌شوند. عبدالجبار کاکایی - شاعر و ترانه‌سرا - در گفت‌و‌گو با خبرنگار ادبیات ایسنا، درباره وضعیت ترانه اجتماعی معتقد است: متاسفانه مهر ورود ممنوع بر روی ترانه‌های اجتماعی وجود دارد و این نوع ترانه‌سرایی به منزله سیاه‌نمایی تلقی می‌شود و از این رو به ترانه اجتماعی ستم می‌شود. در حالی که این حوزه کارساز است و می‌تواند با پرداخت موضوعاتی چون اشتغال، ‌اعتیاد وغیره مفید باشد. جدای از این‌که مسائل اجتماعی باید در ترانه بیاید، باید مسائل سیاسی هم به ترانه وارد شود و مسؤولان سیاسی پاسخگو باشند. اما در کشور ما چون کانال‌های ترانه اجتماعی بسته است و چه از طریق ارشاد و چه تلویزیون این چنین آثاری مجوز نمی‌گیرند. بنابراین ترانه‌های اجتماعی بسیار نحیف هستند و چیزی در چنته ندارند. به همین دلیل در مورد ترانه اجتماعی خوش‌بین نیستم و علت مخالفت با آن‌ را هم نمی‌فهمم. این ترانه‌سرا درباره علت مخالفت با ترانه‌های اجتماعی هم گفت: من علت مخالفت با این ترانه‌ها را تنگ نظری می‌دانم و فکر می‌کنم اگر اجازه بدهند ترانه اجتماعی به کارکردش عمل کند، می‌تواند مفید باشد و اگر سرکوب شود، به شکل دیگری خودش را نشان می‌دهد. این ترانه‌سرا درباره مورد استقبال قرار گرفتن ترانه‌هایی که برخلاف جریان روز حرکت می ‌کنند، گفت: من فکر می کنم ترانه‌هایی خاص به‌خاطر شرایط مورد استقبال قرار گرفتند و مثلا همیشه ترانه «همه چی آرومه» با نوعی لبخند معنا‌دار همراه می‌شد. چون برخلاف جریان روز حرکت می‌کرد. اما مسئله این است که ترانه اجتماعی جرات بروز ندارد و آنچه در فضای غیررسمی منتشر می‌شود، به عنوان موسیقی زیرزمینی مورد توجه قرار می‌گیرد، به شدت مورد علاقه جوانان است و هر چه بیشتر فیلتر می‌شود، عصبانی‌تر، هتاک‌تر و عصبی‌تر می‌شود. او درباره ترانه‌های عاشقانه هم گفت: ‌فضایی که در کشور برای ترانه باز شده، درواقع برای ترانه عاشقانه است، چون مشکل امنیتی و سیاسی ندارد و دارد از ادبیات عاشقانه قبل از انقلاب هم پیشی می‌گیرد و به نوعی به ترانه عاشقانه بدون درد نزدیک می‌شود. در صدا و سیما و ارشاد البته هنوز در مورد این ترانه‌ها ممیزی‌هایی وجود دارد. اما گاهی تعابیر در این ترانه‌ها به کار گرفته می‌شود که با اخلاق جامعه ما چندان سازگار نیست. این شاعر درباره ممیزی واژه‌ها در ترانه‌های عاشقانه نیز گفت: در ترانه‌های عاشقانه با واژگانی مانند لمس کردن، ‌دست کسی را گرفتن، ‌آغوش و یا لمس دو معشوق مخالفت می‌شود و اسم بردن از اشخاص، ‌آوردن اسم مونث و مذکر ممنوع است و درواقع سعی می‌شود که موضوع به سوی مفاهیم دوپهلو برده شود. در شوراهای کارشناسی تلویزیون و ارشاد چون دوستان شاعر وجود دارد و خودشان فوت و فن کار را خوب بلدند، ترانه را به سویی می‌برند که عشق آن، عشق معنوی باشد. متاسفانه این ملاحظه‌ها در شوراهای کارشناسی هست و فکر می‌کنم دلیل این ملاحظه‌ها این است که آن‌ها فکر می‌کنند مردم صلاحیت عاشقی ندارند و ریشه تفکر در شک و تردید و زیر سوال بردن صلاحیت اخلاقی مردم است و این‌ها جامعه را به سوی ناهنجاری هدایت می‌کند و چون همه چیز نامتعادل است، ترانه‌های زیر‌زمینی هم پر از واژه‌های شرم‌آوری شده که نمی‌توان آن‌ها را در محیط‌های خانوادگی شنید و سامان دادن به این اوضاع مدیریت چندین‌ساله می‌خواهد. کاکایی درباره مناسبات مالی در فضای ترانه‌سرایی کشور، گفت: مناسبات مالی امری طبیعی است و در همه حوزه‌های هنری هم هست، اما در این حوزه چون بسیاری از اشخاص به خاطر مساله اقتصادی وارد آن می‌شوند و تیم ‌های هنری هم مشاورهای جدی ندارند، اصولا انتخاب‌ها غیرحرفه‌ای است و انتخاب شعرها از مجرای تخصصی عبور نمی‌کند و اصولا با اطمینان با صدای خواننده و تخصص آهنگ‌ساز شعر‌های نازل انتخاب می‌شوند. اما مردم ما کلام‌شناس هستند و برای آن‌ها سخت است که از ترانه شاعری 23 ساله چیزی یاد بگیرند و معمولا زیر بار این ترانه‌ها نمی‌روند و اگر آسیبی متوجه ترانه باشد، از ورود همین افراد مبتدی است که به معیشت ترانه فکر می‌کنند و جایگاه اجتماعی ندارند. بنابراین وقتی بیزینس ترانه مطرح می‌شود، ما سیاهه‌ای از ترانه‌سرا‌ها داریم که حتی فی‌المجلس ترانه می‌گویند. ترانه خواننده‌ای در ارشاد رد می‌شود، اما در وزارتخانه ترانه‌سرای دیگری هست که آن‌را اصلاح کند و همان موقع پس بفرستد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن