تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816993328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغییر فضای بین المللی به سود فلسطین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تغییر فضای بین المللی به سود فلسطین تهران - ایرنا - تغییر فضای بین المللی پس از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه به سود طرف فلسطینی، از افزایش روزافزون هزینه های سیاسی و امنیتی ادامه سیاست های نژادپرستانه این رژیم در سرزمین اشغالی نشان دارد.


تازه ترین جنگ رژیم صهیونیستی علیه ساکنان باریکه ی غزه که 51 روز طول کشید و با پیروزی نسبی مقاومت فلسطین و شکست مطلق مقام های تل اویو به پایان رسید شرایط نوینی در نظام بین الملل، منطقه و سرزمین اشغالی به سود فلسطینیان ایجاد کرده است.
طی این جنگ که در آن 2 هزار و 200 فلسطینی شهید و هزاران نفر زخمی و دهها هزار نفر بی خانمان شدند، جامعه جهانی علیه رژیم صهیونیستی بیش از پیش موضع گیری کرد.
به دنبال همین یورش بود که میزان پشتیبانی دولت های اروپایی از رژیم صهیونیستی کم شد و در برابر، فشارها بر این رژیم برای پذیرش حق فلسطینیان افزایش یافت.
با توجه به موج محکومیت جنایت های رژیم اشغالگر قدس در تجاوز به غزه، وزن معادلات به سود طرف فلسطینی به ویژه جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و جنبش جهاد اسلامی سنگین شد.
نکته کلیدی این تغییر وزن به سود حماس را می توان در گفت و گوهای آتش بس دید که حماس یکی از طرف های این گفت و گوها بود. این در حالی است که رژیم صهیونیستی تا پیش از این هیچگاه حماس را به رسمیت نمی شناخت. این که رژیم اشغالگر قدس مجبور می شود با حماس به گفت و گو (هر چند غیرمستقیم) بنشیند نشان دهنده افزایش وزن قدرت حماس است.
رژیم اسراییل در شرایط سختی گیر کرده است؛ از یک سو فشارهای بین المللی علیه آن برای پایان دادن به اشغالگری هایش افزایش یافته است، از سوی دیگر برخی کشورهای اروپایی از جمله سوئد طی روزهای گذشته دولت فلسطینی را به رسمیت شناخته اند و مجلس عوام انگلیس نیز در اقدامی نمادین به پذیرش دولت فلسطینی رای داد.
در چنین فضایی «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست بازسازی غزه که بیستم مهر ماه در قاهره برگزار شد، بحث از سرگیری گفت و گوهای به اصطلاح صلح خاورمیانه را مطرح کرد.
پرسش مطرح در گزارش حاضر، این است که آیا بار دیگر گفت و گوهای سازش میان طرف فلسطینی و رژیم صهیونیستی از سر گرفته می شود؟
به عنوان پرسشی زمینه ساز، این مساله مطرح می شود که شرایط منطقه ای و جهانی پس از یورش رژیم صهیونیستی به نوار غزه چه تغییری کرده و سمت و سوی معادلات به کدام طرف (فلسطین یا رژیم صهیونیستی) چرخش داشته است؟
برای پاسخ به نخستین پرسش باید بر تحولات منطقه ای و جهانی پس از پایان نبرد غزه نگاهی کوتاه انداخت و سپس به این مساله پرداخت که تا چه اندازه امکان از سرگیری گفت و گوهای به اصطلاح صلح خاورمیانه وجود دارد.
* تغییر فضای بین المللی علیه رژیم صهیونیستی
همانگونه که گفته شد حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه موجی از پشتیبانی های جهانی از فلسطین و بیزاری از اشغالگران قدس را به دنبال داشت.
این امر فضا را به سود طرف فلسطینی تغییر داد که در اثبات آن می توان به برخی شواهد اشاره کرد که بازنمودی از چنین تحولاتی است.
به عنوان نخستین شاهد تغییر فضا علیه رژیم صهیونیستی در پی تهاجم به غزه، می توان به سردی بیش از پیش روابط سردمداران کاخ سفید و سران رژیم صهیونیستی اشاره داشت.
آمریکا که در پی تحولات خاورمیانه به شدت در جهان عرب درگیر شده است نمی خواهد در شرایط کنونی بحران تازه ای تمرکزش را بر هم زند. پیشروی های گروه تروریستی - تکفیری «داعش» در خاورمیانه این ترس را ایجاد کرده است که کل منطقه در آتش نفرت و خشونت این گروه بسوزد و منافع بلندمدت آمریکا در منطقه به خطر افتد.
بر همین پایه بود که واشنگتن به ایجاد ائتلافی بین المللی علیه داعش دست زد.
کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هسته ائتلاف علیه داعش را تشکیل می دهند. در شرایطی که حاکمان عرب زیر فشار شدید افکار عمومی داخلی خود به سبب همکاری با آمریکا قرار دارند، هرگونه ورود آنها به مساله فلسطین در پشتیبانی از رژیم صهیونیستی می تواند حاکمان عرب را با واکنش «خیابان های عربی» روبرو سازد و این، به معنای ایجاد خلل در ائتلاف علیه داعش خواهد بود.
بنابراین «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا، پس از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه موضع انتقادی نسبت به دولت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گرفته است. اوج این انتقادها را در آخرین دیدار نتانیاهو و اوباما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدیم که یکی از سردترین دیدارها طی سال های گذشته بود.
به عنوان نشانه دوم می توان به تلاش برخی کشورهای اروپایی در شناسایی فلسطین به عنوان یک کشور اشاره کرد.
«استفان لوفون» نخست وزیر سوئد، یازدهم مهرماه اعلام کرد کشور فلسطین را به رسمیت می شناسد. بنابراین سوئد به جمع بیش از 120 کشور پیوست که فلسطین را به رسمیت شناخته اند.
کشورهایی مانند لهستان، مجارستان و اسلواکی پیش از پیوستن به اتحادیه اروپا کشور فلسطین را به رسمیت شناخته بودند، اما سوئد نخستین عضو قدیمی اتحادیه اروپا بود که به این اقدام دست زد.
بنابراین اقدام سوئد می تواند نقطه عطفی در رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به مساله فلسطین به شمار آید.
مجلس عوام انگلیس نیز بیست و یکم مهرماه در اقدامی نمادین با 274 رای موافق در برابر 12 رای مخالف، کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.
همچنین به نوشته بیست و دوم مهرماه ایرنا، «لوران فابیوس» وزیر امورخارجه فرانسه، اعلام کرد پاریس باید کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد.
به عنوان نشانه دیگر، می توان به موضع گیری «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد، در پی دیدار از نوار غزه اشاره کرد.
به گزارش بیست و دوم مهرماه ایرنا، وی گفت: هیچ یک از گزارش ها و نشست های شورای امنیت نمی توانست ذهن مرا برای دیدن این ویرانی ها و خسارت هایی که دیدم، آماده کند.
رژیم صهیونیستی چندی پیش - پس از جنگ غزه - مجوز ساخت 2 هزار و 600 واحد مسکونی صهیونیست نشین را در مناطق شرقی بیت المقدس صادر کرد. این اقدام با مخالفت و محکومیت آمریکا و اتحادیه اروپا و حتی دبیر کل سازمان ملل روبرو شد.
این مساله را نیز می توان عاملی دیگر در تشدید فشارها بر رژیم صهیونیستی تفسیر کرد.
* فشار بر رژیم صهیونیستی و احتمال از سرگیری گفت و گوهای سازش
با کنار هم گذاشتن این شواهد می توان گفت رژیم صهیونیستی هر روز با فشارهای بین المللی بیشتری برای به رسمیت شناختن حقوق فلسطینیان و پایان بخشیدن به اشغالگری ها روبرو است.
از سوی دیگر، با توجه به حاکم بودن فضای تندروی در دستگاه سیاستگذاری رژیم صهیونیستی در دوره ی نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، این فشارها به صورت تقویت مواضع تندروهای راستگرا خود را نشان می دهد. در نتیجه همزمان با تشدید فشارهای بین المللی علیه رژیم صهیونیستی فضای افراطی گری نیز در سرزمین اشغالی پررنگ شده است.
در هر صورت، رژیم صهیونیستی جز تن دادن به این فشارهای بیرونی چاره ای ندارد؛ چرا که در پایان فقط انزوای منطقه ای و بین المللی در انتظار آن خواهد بود.
در چنین فضایی احتمال از سرگیری گفت و گوهای سازش میان رژیم صهیونیستی و مقام های فلسطینی دور از انتظار نیست و شاید بر پایه همین محاسبات باشد که جان کری بار دیگر بر گفت و گوهای به اصطلاح صلح خاورمیانه تاکید می کند.
بنابراین دور از ذهن نیست در صورت توافق گروه های فلسطینی مشارکت کننده در تشکیل دولت وحدت ملی، در ماه های آتی گفت و گوها میان فلسطینیان و مقام های تل اویو از سر گرفته شود.
به عنوان یک گزینه احتمالی، حتی شاید گفت و گوهای سازش پیامدی از پیگیری گفت و گوهای آتش بس باشد که با میانجیگری مصر میان رژیم صهیونیستی و طرف فلسطینی در جریان است.
در صورت وقوع چنین اتفاقی به دلیل تغییر شرایط فضای موجود، رژیم صهیونیستی به امتیازدهی بیشتری وادار خواهد شد؛ حتی شاید سرانجام حضور حماس (در قالب دولت وحدت ملی فلسطینی) به عنوان یک طرف گفت و گو بر این رژیم تحمیل شود.
بر پایه شواهد در عرصه بین المللی، به سود این رژیم است که خود پیش قدم شده و به گفت و گو با طرف فلسطینی اقدام کند؛ زیرا در غیر این صورت با واقعیت پذیرش جهانی کشور فلسطین در مجامع بین المللی روبرو خواهد شد.
چه رژیم صهیونیستی بار دیگر وارد گفت و گوهای سازش با طرف فلسطینی شود و چه به ادامه سیاست های نژادپرستانه خود ادامه دهد، هزینه های سیاسی و حتی امنیتی تداوم سیاست های نژادپرستانه این رژیم روز به روز بیشتر می شود.
از مهدی جوکار - گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهشم**م.ج**1961**1358


24/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن