تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815664947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جدال مثلث ها در دو اردوگاه |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: جدال مثلث ها در دو اردوگاه
بي شك آيت الله هاشمي ميانه رو در زاويه قائمه اين مثلث سياسي بود و دو بال اصلاح طلب و اصولگرايش، مي‌توانستند انتخابات رياست جمهوري را - آنطور كه پيروزي روحاني اتفاق افتاد - به سود او به پايان ببرند.
کد خبر: ۴۴۲۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲ - 16 October 2014


جواد حيدريان در سرمقاله ابتکار نوشت:


21 ارديبهشت 1392 زمان مناسبي بود تا هاشمي رفسنجاني از خاكستر داغ حوادث 88 برخيزد و در سن نزديك به 80 سالگي اش بار ديگر كانديداي رياست جمهوري ايران شود. آن روزها هاشمي در ضلع مثلثي خود را باز تعريف كرد كه هميشه اندازه زوايه هايش را در ذهن داشت. مثلثي كه در يك ضلعش سيد محمد خاتمي و در ضلع ديگرش اكبر ناطق نوري ديده مي‌شدند. هاشمي كه نيمي اصلاح طلب و نيمي اصولگرا به نظر مي‌رسيد، فرصت تاريخي را مغتنم دانست تا بعد از دو دوره فشار بي امان سياسي، عبايش را بتكاند و خود را در معرض راي مردم قرار دهد.


بي شك آيت الله هاشمي ميانه رو در زاويه قائمه اين مثلث سياسي بود و دو بال اصلاح طلب و اصولگرايش، مي‌توانستند انتخابات رياست جمهوري را - آنطور كه پيروزي روحاني اتفاق افتاد - به سود او به پايان ببرند. اما هاشمي رد صلاحيت شد، خاتمي موقعيت مناسبي براي كانديدا شدن نداشت وناطق هم دل خوشي از جريان تندروي همفكرش! تساهل و تسامح جاري در شخصيت اين مثلث توانسته بود اقبال عمومي را كه بعد از جريانات سال 1388 چندان مايل به مشاركت به نظر نمي‌رسيد قانع كند. حالا فرصت مناسبي بود تا دود سفيد جريان اعتدال كه ماحصل اجماع هاشمي، خاتمي و ناطق نوري بود، از دودکش سه جريان سياسي كشور بيرون بيايد و حسن روحاني را به رياست جمهوري ايران برساند.


انتخاب حساب شده روحاني «نه» دموكراتيكي به جريان اصولگراي پايداري بود و اميدي بود كه در دل تحول خواهان و دموكراسي طلبان نظام زنده شد. روحاني ديپلماسي ايران كه پيشتر مذاكره كننده ارشد هسته اي بود و تعاملات ديپلماتيك اتمي را در دوره اصلاحات مديريت كرد، اين نويد را مي‌داد كه مذاكرات هسته اي در سطوحي بالاتر و متمايل به نتيجه و مبتني بر منافع ملي دنبال شود و ركود اقتصادي بازمانده از دولت اجماعي اصولگرايان را سامان بخشد و كمر اقتصاد كشور را راست و سبد خانوارها را كمي پر كند و مهمتر اينكه شكاف اجتماعي ايجاد شده در جامعه بعد از 88 را ترميم و فضا را از شرايطي امنيتي به فرصتي سياسي بدل كند.


يكسال و نيم بعد از شكل گيري مثلث اعتدال، حالا جريان اصولگراي در حال شکل دهي مثلث مشابهي است تا بتواند در رياضيات سياسي ايران جواب صحيح خود را بيابد. آيت الله مصباح‌يزدي رئيس موسسه پژوهشي آموزشي امام خميني (ره)،‌ موحدي‌کرماني عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و آيت الله محمد يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با يکديگر ديدار مي‌کنند تا احتمال همگرايي و وحدت اصولگرايان را عملي سازند، اگرچه هندسه اصولگرايي، آنقدرها که اعتدالگرايان اهل تساهل و تسامح اند، شکل و رسم مناسبي ندارد به گونه اي که در انتخابات 92 هم رودروي هم صف آرايي کردند و در نهايت هم شکست خوردند.


مثلث متساوي الاضلاع اصولگرايي که به ظاهر در حال شکل گيري است، به نظر مي‌رسد متاثر و البته برگرفته از روش موفق اعتدال زير چتر اصلاح طلبي است که به رهبري هاشمي رفسنجاني و با حمايت دو ضلع کاريزماتيک اصلاح طلب و اصولگراي خاتمي و ناطق به پيروزي رسيد.


اگرچه جريان اصولگراي تند رو هر بار در مواجهه دموکراتيک با جريان اصلاح طلبي و ميانه روي معادله رقابت را واگذار کرده اما بيش از آنکه تقابل اين دو جريان در شرايط فعلي اهميت داشته باشد، بعيد بودن همگرايي و اجماع طيف اصولگرايان خود را نشان مي‌دهد. مصباح که انديشه اي شريعت محور دارد، چندان به مشارکت مردمي و اجماع دموکراتيک باور ندارد بلکه براي نمونه شخصيتي چون سعيد جليلي را داراي انديشه اي انقلابي و به اصطلاح برگزيده مي‌داند و اين تيپ کساني را مي‌پسندد که شمايل احمدي نژاد را برايشان نمايان سازد!


يزدي و موحدي کرماني اما تمايل بيشتري به رقابت هاي سياسي دارند. بي شک مواجهه مصباح با آيت الله يزدي و موحدي کرماني که دل به کاريزماي حداقلي چهره هاي نسبتا تکنوکرات اصولگرا چون محمد باقر قاليباف دارند، هرگز مواجهه تعاملي نخواهد بود و در رقابت هاي انتخاباتي اجماع کامل اين دو- سه انديشه، چشم انداز روشني را نشان نمي‌دهد. 












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن