واضح آرشیو وب فارسی:فارس: با حضور مسئولان فرهنگی و هنری
نمایشگاه خوشنویسی «مشق نور» در دماوند پایان یافت
نمایشگاه خوشنویسی «مشق نور» با حضور مسئولان فرهنگی و هنری در دماوند پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، عصر امروز اختتامیه نمایشگاه مشق نور با حضور مسئولان فرهنگی و هنری شهرستان دماوند در سالن نمایشگاههای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد. هنرمند خوشنویس خط ثلث دماوندی که آثارش در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار گرفت، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دماوند، اظهار داشت: 16 سال سابقه کار خوشنویسی دارم و خط ثلث را به صورت حرفهای هفت سال است که آغاز کردهام و به غیر از این خط، هفت نوع دیگر خط را کار میکنم. حامد توسلی با بیان اینکه یک سوم خط ثلث تخت و دو سومش دور یعنی دایرهای شکل است، تصریح کرد: این نوع خط در گذشته بیشتر برای نوشتن قرآن و اکنون اغلب برای تزیین حسینیهها، مساجد و محرابها مورد استفاده قرار میگیرد. وی با بیان اینکه در قسمتهایی از نمایشگاه تابلوهای نقاشی به چشم میخورد، گفت: این آثار متعلق به مریم خرمی نقاش خوشذوق دماوند است که 15 سال با گواهینامه درجه یک کار نقاشی میکند؛ البته خود نیز توانستم گواهینامه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنم. این هنرمند خوشنویس خط ثلث با بیان اینکه در این نمایشگاه، ترکیباتی از خط ثلث همچون دایرهای و بیضی و شکلهای مختلف در معرض نمایش قرار گرفت، ادامه داد: درصدد هستیم تا از ماه آینده کارگاههای خوشنویسی را در دماوند برگزار کنیم. توسلی با بیان اینکه الفبای کشیده، بلند و با دوایری به نسبت کمعمق و تو در تو نوشته شدن، از خصوصیات این نوع خوشنویسی است، بیان کرد: همین تو در تو نوشتن و سوار بر یکدیگر شدن کلمات باعث شده تا درجه خوانایی آن کم شود. وی با بیان اینکه این نوع خط به لحاظ ظاهری بیشباهت به خط محقق نیست، تصریح کرد: در خط ثلث برخلاف خط محقق، دور حرف بیشتر و اندازه آنها کوچکتر است؛ روشی که در اثر تکرار ضربههای عمودی و بلند حروف در این خط ایجاد میشود، القاکننده قدرت، عظمت و بزرگی آن است. این هنرمند خوشنویس خط ثلث با بیان اینکه مهمترین کاربرد خط ثلث در کتیبهنویسی است، افزود: خط ثلث دارای بار مذهبی نیرومندی است و به همین جهت، در دوران پس از انقلاب اسلامی در آثار گرافیکی برای نوشتن آیات قرآن و ادعیه و همچنین در عناوین برخی مجلهها، پشت جلد کتابها و طرح تمبرها استفاده میشود. توسلی ادامه داد: انواع گوناگون ثلث تزئینی توسط ابنمقله، ابنبواب و یاقوت ابداع شده که برای کتابت قرآن و دیگر کتب مذهبی به کار رفته است و بین آنها ابنبواب زیبایی و ظرافت را با خط ثلث همراه کرد؛ خط ثلث در ایران برای نوشتن عنوان سورههای قرآن کریم، پشت جلدنویسی، سرلوحها و به خصوص در کتیبهها و کاشیکاریها استفاده میشود. وی با بیان اینکه خطاطان، خط ثلث را مادر خطوط گفتهاند، افزود: ثلث خطی است که از کوفی استخراج شده و ابداع آن را به ابوعلی ابنمقله بیضاوی شیرازی، معروف به ابنمقله که در قرن سوم هجری زندگی میکرده است، نسبت دادند. انتهای پیام/67015/غ30
93/07/23 - 17:48
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]