تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815562073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الگوی مصرف رسانه ای در حال تغییر است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون وزیرارشاد: الگوی مصرف رسانه ای در حال تغییر است تهران- ایرنا- معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: الگوی مصرف رسانه ای در حال تغییر است و روز به روز از میزان تاثیر و نفوذ مطبوعات ملی کاسته می شود و در مقابل، سهم چند رسانه دیگر در حال افزایش است.


به گزارش خبرنگار حوزه رسانه ایرنا، حسین انتظامی روز چهارشنبه در اولین همایش مدیران مطبوعات استان های کشور با حضور مدیران اتحادیه مطبوعات محلی استانی و کارشناسان و دانشجویان حوزه مطبوعات در محل سالن همایش های کتابخانه ملی گفت : رسانه های بین المللی، اجتماعی، تخصصی و تک موضوعی و از همه مهمتر، رسانه های محلی، از آن دسته رسانه هایی هستند که میزان تاثیر و نفوذ آن ها روز به روز در حال افزایش است.

** کاهش تیراژ عمومی مطبوعات سراسری
معاون مطبوعاتی در ادامه با اشاره اینکه تیراژ عمومی مطبوعات سراسری هم در حال کاهش است و علت اصلی آن در تغییر الگوی مصرف رسانه ها است، خاطرنشان کرد: این چهار دسته از رسانه ها باید شرایط مطلوب حاضر را درک کرده و از این مزیت نسبی، بهره مندی مطلوب را داشته باشند.
وی در ادامه اظهار داشت: در طول چند سالی که در هیات نظارت بر مطبوعات یا در مسولیت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بوده ام برخی همکاران مطبوعات استانی درخواست هایی مبنی بر تغییر گستره نشریه خود از استانی به کشوری را داشتند که البته تا جایی که ممکن بوده همواره سعی بر منصرف کردن آنها داشته ام.
وی گفت : رویکرد جدید وزارت ارشاد در معاونت مطبوعاتی این است که با اتخاذ سیاست های تشویقی در مواردی چون توزیع آگهی های دولتی، توزیع یارانه های مطبوعات، جلوگیری از فعالیت های پرفشار روزنامه های سراسری و تخطی آن ها از آئین نامه های اجرایی، مسیر این درخواست ها را از محلی به ملی معکوس کند.

** دولت یازدهم به دنبال واسپاری
انتظامی همچنین در ادامه به موضوع رویکردهای عمومی دولت در قبال مردم پرداخت و با بیان اینکه اگر همچنان برنامه ها بر مبنای فعالیت های گذشته انجام گیرند اتفاق خاصی نخواهد افتاد گفت: دولت یازدهم در ابتدای کار اعلام کرد که ما به دنبال واسپاری کار مردم به خودشان هستیم.
وی با بیان اینکه همه دولت ها این شعار را مطرح می کنند، عملیاتی کردن این شعار را حائز اهمیت دانست و گفت: اگر دولتی اراده کرده و به نفع بخش خصوصی و تشکل ها عقب نشینی کند جلوه هایی از واگذاری کار مردم به خودشان را شاهد خواهیم بود.
معاون مطبوعاتی ادامه داد: اگر دولتی در تدوین پیش نویس لوایح و دستورالعمل آن ها به جای اینکه خود را عقل کل بپندارد، به تشکل های برخاسته از صنوف اتکا کند نشان از اعتقاد و التزام آن دولت به این شعار است .
انتظامی با بیان اینکه همیشه همکاران مطبوعاتی را به تاسیس و توسعه تشکل ها تشویق کرده ایم، حرکت بر مبنای مکانیزم های شفاف، جامع و روشن را لازمه کار تشکل ها برای جلوگیری از خودکامگی های جدید دانست و تصریح کرد: علت اینکه بسیاری احزاب سیاسی و تشکل های صنفی درخشش چندانی نداشته اند این بوده که آن ها دموکراسی را یک طرفته می خواسته اند و می پنداشتند که دموکراسی تنها آیین چگونه بالا رفتن است.
وی در همین زمینه افزود: تست دموکراسی هم باید به روش معکوس جواب دهد و یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که تنها یک دموکراسی با رای گیری صرف نیست بلکه دارای مردم سالاری واقعی است.

** تشکل های صنفی اقتدار خود را حفظ کند
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ضمن ابراز خرسندی از توسعه فعالیت های اتحادیه مطبوعات محلی گفت: تشکل های صنفی برای اینکه اقتدار و مشروعیت خود را حفظ کنند باید خود را در معرض اعضاء قرار دهند و بمنظور شفاف سازی، اسامی اعضا و فرآیند عضوگیری را منتشر کنند.
انتظامی با بیان اینکه رویکرد دیگر دولت، اصلاح و کارآمدی قوانین و مقررات است اظهار داشت: متاسفانه در برخی موارد ضعف قانون، در برخی موارد دیگر وفور و حتی ناکارآمدی قوانین را شاهد هستیم.
به گفته وی، بندهایی در آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات و قانون تبلیغات کشور وجود دارد که زمان آن ها گذشته است و شناسایی نقاط ضعف و قوت، یکی از نقاط مشترک دولت و تشکل ها برای همکاری است.
وی با تاکید بر اینکه پاسخگویی یکی دیگر از رویکردهای دولت یازدهم است و پاسخگو بودن نشانه هایی دارد، به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد و گفت: یکی از قوانینی که به نام قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 88 تصویب و ابلاغ شد در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت. این قانون 3 آیین نامه دارد و روح حاکم بر آن این است که دولت و حاکمیت موظف است که هر آنچه که برای مردم حق و تکلیف ایجاد می کند در صورت مراجعه در اختیار آنان گذاشته و برای اطلاع رسانی بر روی پورتال های سازمانی خود قرار دهد.
معاون مطبوعاتی همچنین تصریح کرد: مبارزه با فساد، شفافیت است و اگر رویکرد شفاف سازی در بخش هایی از دولت اجرا شد می توان نتیجه گرفت که رویکرد دولت در حال تغییر به وضعیت مطلوب است.

** ضرورت توسعه بنگاه های مطبوعاتی
انتظامی بر توسعه بنگاه های مطبوعاتی به عنوان یکی از سیاست های اصلی معاونت مطبوعاتی تاکید و تصریح کرد: یکی از محوری ترین مسائل مربوط به مطبوعات استانی، عدم رعایت آمایش سرزمینی است که انجام آن وظیفه دولت بوده است.
وی تنوع رسانه ای، عوامل زیرساختی و سخت افزاری و نیروی انسانی را از جمله موارد آمایش سرزمینی عنوان و با اشاره به اینکه در برخی از استان ها با وفور نشریات مواجه هستیم خاطرنشان کرد: در برخی استان ها ده ها روزنامه چاپ می شود و در برخی دیگر از استان ها نیز روزنامه های دو رگه ای چاپ می شود.

** طرح ادغام نشریات محلی و تشکیل بنگاه های مطبوعاتی
معاون مطبوعاتی در ادامه سخنان خود طرح ادغام نشریات محلی و تشکیل بنگاه های مطبوعاتی را پیشنهاد داد و گفت: نشریاتی که به یک صاحب امتیاز حقوقی متعلق باشد، یارانه حمایتی 25 درصدی دریافت می کنند در حالی که نشریاتی که متعلق به یک فرد باشد یارانه 10 درصدی دریافت می کنند.
وی در پایان خطاب به مدیران مطبوعات محلی گفت: یکی از کمک های شما می تواند این باشد که به جای مطرح کردن مسائل و مشکلات به صورت انفرادی، در جلسات هم اندیشی مشترک، چند محور را مشخص و برای رفع آن ها چاره اندیشی کنیم.
در پایان با حضور معاون مطبوعاتی از طرح ویژه اتحادیه مطبوعات محلی رونمایی و جلسه پرسش و پاسخ حضار با معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد برپا شد.
فراهنگ**1355**1601**


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن