تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799335748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاری دوسالانه های ملی تذهیب تلاشی برای احیای هنری کهن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: برگزاری دوسالانه های ملی تذهیب تلاشی برای احیای هنری کهن مشهد - ایرنا - تذهیب به ظاهر هنری مهجور است که برای همگان چندان شناخته شده نیست اما ریشه این هنر در اندیشه ایرانی با قدمتی به بلندای تاریخ تمدن است لذا برگزاری چهارمین دوسالانه ملی تذهیب های قرآنی در مشهد تلاشی برای احیای این هنر کهن می باشد.


به گزارش ایرنا، در چارچوب این دوسالانه که هم اینک در نگارخانه های رضوان و بهار مشهد در حال برگزاری است 151 هنرمند زن و 26 هنرمند مرد تذهیبکار از 20 استان کشور 259 اثر در بخشهای تذهیب، گل و بوته و گل و مرغ، مثنی سازی و تشعیر را به نمایش و داوری گذاشته اند.
نقوش بدیع و زیبای اطراف صفحات قرآنی و جملات خوشنویسی شده که اغلب زراندود است را تذهیب می گویند. نقاشان از این هنر برای هرچه زیباتر نمودن جلدها یا صفحات کتابهای نفیس در موضوعات علمی، فرهنگی به ویژه قرآنی، لوحهای مربوط به هنر خوشنویسی و دیوان اشعار بهره می گیرند.
تذهیب به جملات ادبی و متون مذهبی، زیبایی دیداری می بخشد و استادان تذهیب همچون کیمیاگران با نقوش زراندود اشعار و جملات شکیل و پرمحتوا را در قابی زیبا و درخشان قرار می دهند که ارزش آنها را در دید بازدیدکنندگان صدچندان می کند.
هنر تذهیب ریشه ایرانی دارد و پیشینه اش به دوره ساسانیان بازمی گردد اما با ورود اسلام به ایران و بعدها در دوره صفوی این هنر در کنار آیات قرآنی جلوه ای خاص یافت و بسیار مورد توجه قرار گرفت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز زمینه های خوشنویسی، نگارگری و تذهیب در کشور فراهم شد و جوانان زیادی به این هنر گرایش یافتند.
یک تذهیب کار مشهدی با 25 سال سابقه فعالیت در این رشته هنری و سالها تجربه در تذهیب قرآنی به شمار می رود، در تفسیر هنر تذهیب می گوید: نقوشی که بر روی صفحه کاغذ با رنگ لاجورد و رنگ طلایی کار شود اصطلاحا به آن هنر تذهیب گفته می شود که به معنای طلاکاری است.
"طاهر نبی زاده" افزود: شکل گیری هنر تذهیب به زمانی که کتابت بر روی پوست حیوانات، برگهای پهن گیاهان یا لوحهای کاغذی انجام می گرفته است بازمی گردد.
وی بیان کرد: هنر تذهیب در دوره های مختلف تمدن ایرانی وجود داشته و در دوره صفوی به اوج خود رسیده است.
او گفت: پیشینه نقوش هنر تذهیب فعلی به دوره ساسانیان بازمی گردد که ساده تر و مختصرتر از اکنون و بر روی سنگها، لوحهای چوبی و گچ بریها انجام می شده است.
این هنرمند افزود: تذهیبی که اکنون انجام می گیرد هنری خلاصه شده از نقوش طبیعت، گیاهان و حیوانات به صورت خیلی ساده اما با گردشها و در واقع تکرار واگیرها و حواشی کار بر روی کاغذ است.
نبی زاده گفت: قبل از دوره پهلوی هنر تذهیب شکوفا بود اما با رشد صنعت چاپ اقبال به این هنر رو به ضعف نهاد ولی دوباره این هنر با ظهور انقلاب اسلامی شکوفا شد.
وی ادامه داد: هنر تذهیب فعلی اصالت گذشته خود را از دست داده که دلیل از بین رفتن این اصالت نیز آمیخته شدن این هنر با صنعت چاپ است.
او افزود: در چند سال اخیر با همت آستان قدس رضوی و برگزاری دوسالانه های تذهیب قرآنی تا حدودی هنر تذهیب در مسیر واقعی خود قرار گرفته و در حال بازیابی اصالت گذشته است.
این هنرمند تذهیب کار با تاکید بر ضعف آموزشی در این هنر گفت: منابع آموزشی مفید برای تبیین هنر اصلی و قدیمی تذهیب و آموزش اصول آن به دانشجویان و علاقه مندان به این هنر بسیار اندک است.
وی افزود: برگزاری جشنواره ها و نمایشگاههای تخصصی در این زمینه و معرفی آثار تذهیب که در موزه ها و دیگر اماکن نگهداری از آثار هنری وجود دارد می تواند به معرفی هر چه بیشتر این هنر کمک می کند.
او تاکید کرد: برگزاری هر چه بیشتر نمایشگاهها و جشنواره های تخصصی تذهیب می تواند به هنرمندانی که در این عرصه شکوفا شده اند کمک زیادی کند که جای قدیمیها را در این رشته هنری پر نمایند.
این هنرمند مشهدی گفت: آموزش هنر تذهیب با بهره گیری از اساتید فن از طریق صدا و سیما، تالیف کتابهای موثر در این زمینه، نظارت دقیق تر مسوولان بر کلاسهای آموزشی در این زمینه می تواند به غنای این هنر کمک کند.
وی افزود: باید از افراد متخصص در راس امور مدیریتی مربوط به هنر تذهیب استفاده شود تا براساس شناخت واقعی از این هنر و افراد دست اندرکار تصمیم گیری نمایند.
داور نمایشگاه آثار منتخب چهارمین دوسالانه تذهیب های قرآنی گفت: پیش از اینکه موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی اقدام به برگزاری دوسالانه های تذهیب کند این هنر در قالب دوسالانه های نگارگری به نمایش گذاشته می شد که در معرفی آن چندان تاثیرگذار نبود.
نبی زاده اظهار کرد: برگزاری چهار دوره دوسالانه تذهیب توسط موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی به شناخت و معرفی این هنر و تربیت هنرمندان برجسته کمک زیادی کرده است.
وی افزود: امسال ارزش محتوایی و فنی آثار ارائه شده به چهارمین دوسالانه تذهیب در مقایسه با سه دوره پیشین به مراتب بیشتر بوده است.
او گفت: با برگزاری متوالی دوسالانه های تذهیب افراد توانمند در این بخش شناسایی و افراد ضعیف تر به افزایش توانمندیهای خود ترغیب شده اند که با حمایت بیشتر مسوولان کارهای خود را گسترش می دهند.
یک هنرمند تذهیب کار دیگر نیز می گوید تذهیب یک هنر حسی است و در صورتی می تواند پیامی را در قالب هنر به بیننده انتقال دهد که در کنار خوشنویسی و نگارگری قرار گیرد.
"فهمیه کاظمی یزدی" افزود: اگر هنر تذهیب در کنار اشعار یا احادیثی که بیانگر سبک زندگی اسلامی، مفاهیم قرآنی و تمدن اسلامی باشند قرار گیرد آنگاه می تواند انتقال دهنده پیام مورد نظر باشد.
وی بیان کرد: استفاده از هنرهای مختلف در معرفی فرهنگ، آداب و رسوم نواحی و اقوام ایران و اصول اسلامی هم جلوه بیشتری دارد و هم به آثاری ماندگار تبدیل می شود و در این میان کار تذهیب به دلیل ماهیت آن می تواند در تبیین عشق و ارادت مردم به ائمه معصومین(ع) یا عمق احکام قرآنی نقش مهمی داشته باشد.
این هنرمند برجسته، در تعریف هنر تذهیب نیز گفت: در این سبک همزمان با اینکه یک کار هنری در حال انجام است، به نوعی عبادت نیز انجام می گیرد و از این جهت آرامش بر انسان مستولی می شود.
وی افزود: آرامشی که در هنر تذهیب موج می زند تاثیر بسیاری بر زندگی ام گذاشته و موفق شده ام از کنار مشکلات به آرامی بگذرم و آنها را پشت سر بگذارم.
او با تاکید بر پررنگتر شدن فعالیتها در زمینه هنر تذهیب گفت: در مشهد تنها مرکز آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی بطور تخصصی در زمینه قرآن پژوهی و آموزش هنر تذهیب فعالیت می کند لذا باید مکانهای معتبر بیشتری در این زمینه فعالیت داشته باشند.
وی افزود: به جز مرکز آفرینشهای هنری در مشهد کلاسهایی که در مورد قرآن پژوهی و هنر تذهیب برگزار می شود تخصصی نبوده و استادان آنها به صورت حرفه ای آموزش نمی دهند.
این بانوی هنرمند برگزاری دوسالانه های تذهیب را در معرفی بیشتر این هنر و شناسایی و تربیت نیروهای متخصص مفید عنوان و بیان کرد: نمایشگاه دوسالانه ای که امسال برگزار از کیفیت بالایی برخوردار بود و من از آن نهایت استفاده را بردم و دیگر همکارانم را نیز به شرکت در این نمایشگاه تشویق کردم.
عضو هیات مدیره موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی نیز می گوید: بی شک برگزاری دوسالانه تذهیبهای قرآنی در مشهد این شهر را به پایتخت هنر تذهیب در کشور تبدیل کرده است.
"جواد آرین منش" گفت: دوسالانه تذهیبهای قرآنی که برای چهارمین دوره متوالی از سوی موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در حال برگزاری است تاکنون یکی از موثرترین جشنواره های هنری کشور بوده است.
وی افزود: جشنواره ها در واقع نقطه توسعه و تکامل هنر هستند که هدف توسعه و تکامل هنر ها را دنبال می کنند.
او گفت: اکثر جشنواره های هنری یک حرکت نمایشی بوده و نتایج قابل توجهی ندارند.
وی افزود: استمرار برگزاری دوسالانه تذهیبهای قرآنی از امتیازات این جشنواره است و شاهد هستیم که هر دوره این دوسالانه نسبت به دوره های قبل پیشرفت چشمگیری دارد.
عضو هیات مدیره موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه بیش از 80 درصد آثار چهارمین دوسالانه تذهیب، آثار تولید شده در خراسان را شامل می شود افزود: تنها حوزه ای که در خراسان از این هنر حمایت می کند و سبب ترویج تذهیب در کشور می شود موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی است که با تاسیس "مکتب هنر رضوان" برای توسعه هنرهای ایرانی اسلامی تلاش می کند.
وی درباره جایگاه هنر تذهیب در کشور نیز گفت: با وجود اینکه هنرمندان تذهیب برای خلق آثار خود زحمت زیادی می کشند و سختی کار زیادی را تحمل می کنند رشته تذهیب بین هنرهای دیگر فراگیری ندارد.
آرین منش با اشاره به بخش مثنی سازی آثار تذهیب در این جشنواره اظهارداشت: یکی از کاربردهای مثنی سازی نیاز موسسات موزه ای و کتابخانه ای از جمله موسسه کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است و علاوه بر این مثنی سازی اشتغالزایی و ایجاد فرصتهای شغلی برای هنرمندان این رشته را به دنبال دارد.
وی گفت: متولیان هنر باید به این نکته توجه داشته باشند که توسعه هر هنر از جمله هنر تذهیب نیازمند تعریف کاربردی آن هنر است.
نمایشگاه آثار برگزیده چهارمین دوسالانه ملی تذهیبهای قرآنی که از 14 مهر ماه در نگارخانه رضوان موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در مشهد گشایش یافته 24 مهر ماه پایان می یابد.
مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی به عنوان متولی برگزاری این نمایشگاه گفت: آثار برگزیده به انتخاب هیات داوران از مجموع 259 اثر ارسالی به دبیرخانه این دوسالانه از سوی 177 شرکت کننده از 20 استان کشور انتخاب و شایسته حضور در نمایشگاه شناخته شدند.
"علی ثابت نیا" افزود: 151 هنرمند زن و 26 هنرمند مرد آثار خود را از 20 استان به دبیرخانه این دوسالانه ارسال کردند که در این میان خراسان رضوی و تهران دارای بیشترین شرکت کننده بوده اند.
وی ادامه داد: این آثار در بخشهای تذهیب، گل و بوته و گل و مرغ، مثنی سازی و تشعیر در محل نگارخانه های رضوان و بهار مشهد به نمایش گذاشته و از 9 نفر از برگزیدگان نیز در مراسم پایانی قدردانی می شود.
او در ادامه با بیان اینکه هنر تذهیب مهجور مانده و از ساختارهای سنتی دور شده است گفت: هدف از برگزاری این دوسالانه حمایت و ترویج هنرهای سنتی حرم مطهر امام رضا(ع) به ویژه تذهیب است که از هنرهای ریشه دار و مرتبط با اعتقادات دینی می باشد.
وی رویکرد اصلی دوسالانه تذهیبهای قرآنی را احیا تکنیکها و مکاتب در حال فراموشی تذهیب عنوان و بیان کرد: تلاش کردیم هر ساله کیفیت آثار نسبت به دوره گذشته بیشتر شود و با آموزش هنرمندان در این عرصه زمینه آشنایی جهانیان با هنر ایرانی اسلامی فراهم گردد.
وی افزود: با توجه به این که مشهد به عنوان یکی از قطبهای برجسته کشور در هنر تذهیب شناخته شده تلاش داریم تا با تمرکززدایی از پایتخت بتوانیم این فرصت را با برگزاری این دوسالانه ها با حداکثر استانداردهای لازم در این شهر فراهم کنیم.
7489/660


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن