تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798411914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خودکفایی ایران در اکتشاف و حفاری مخازن زمین‌گرایی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
خودکفایی ایران در اکتشاف و حفاری مخازن زمین‌گرایی
مدير دفتر انرژی زمين‌گرمايی سازمان انرژی‌های نو ايران (سانا) از خودکفايی جمهوری اسلامی ايران در اکتشاف و حفاری مخازن زمين‌گرمایی خبر داد.


به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، حسين پرخيال اظهار داشت سنجش ظرفيت انرژي زمين‌گرمايي با ظرفيت ديگر انرژي‌هاي تجديدپذير متفاوت است به‌طوري که ميزان ظرفيت انرژي خورشيدي ازطريق برخي محاسبه‌ها و اطلاعات ماهواره‌اي و ظرفيت باد نيز با تعيين ميزان و جهت باد در نقاط مختلف کشور مشخص مي‌شود.

وي افزود: شناسايي ظرفيتهاي زمين‌گرمايي نيازمند هزينه بسياري است؛ چراکه به کمک مجموعه‌اي از مطالعه‌هاي زمين‌شناسي و ماهواره‌اي مناطق مستعد شناسايي شده و سپس در آن مناطق با انجام کارهاي ژئوشيمي و ژئوفيزيک لکه‌ها مشخص شود.

مدير دفتر انرژي زمين‌گرمايي سازمان انرژي‌هاي نو ايران (سانا) ادامه داد: با انجام مطالعه‌هاي دقيق‌تر بر روي لکه‌ها، مي‌توان ظرفيت آن لکه را مشخص کرد.

وي با بيان اينکه در سامانه‌هاي هيدرو ترمال همچون نيروگاه زمين‌گرمايي مشگين‌شهر بايد مخازن آب داغ که همان لکه‌هاي اشاره‌شده هستند، شناسايي شوند، گفت: دست‌کم 20 لکه در نقاط مختلف کشور وجود دارد که 11 لکه در آذربايجان‌غربي، سه‌ لکه در اردبيل، دو منطقه در محلات، يک منطقه در تفتان و لکه‌هاي ديگري در نقاط مختلف شناسايي شده‌اند.

پرخيال افزود: از سه لکه کشف‌شده در اردبيل، مطالعه‌ها روي يک لکه را انجام داديم که ميزان انرژي قابل استحصال از اين لکه که نيروگاه مشگين‌شهر نيز در آن قرار دارد، بين 250 تا 500 مگاوات برآورد شده است.

وي با بيان اينکه نيروگاه مشگين‌شهر نخستين نيروگاه زمين‌گرمايي کشور است، گفت: نخستين چاه‌هاي زمين‌گرمايي کشور در مشگين‌شهر زده شد که تاکنون 11 چاه حفر شده است.

مدير دفتر انرژي زمين‌گرمايي سازمان انرژي‌هاي نو ايران (سانا) ادامه داد: يک چاه نيمه‌عميق است که براي تزريق مورد استفاده قرار مي‌گيرد و عمق مابقي چاه‌ها بالاي دوهزار تا سه‌هزار متر است.

پرخيال از امکان بهره‌برداري از هفت چاه اکتشافي نيروگاه زمين‌گرمايي مشگين‌شهر خبر داد و گفت: سه چاه به‌دليل اکتشافي بودن، امکان بهره‌برداري ندارند که ما مي‌توانيم از اين هفت چاه، 31 مگاوات برق بگيريم.

وي يادآور شد‌: پنج مگاوات از مجموع 31 مگاوات به مناقصه رفته است و اواخر اين ماه نيز پيمان‌کار مشخص و اعلام مي‌شود.

پرخيال خاطرنشان کرد: براساس پيش‌بيني‌هاي صورت‌گرفته، نصب و راه‌اندازي نيروگاه زمين‌گرمايي مشگين‌شهر دو سال به طول مي‌انجامد و تا پايان طرح حدود 45 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.

وي با اشاره به دستاوردهايي که تاکنون اين نيروگاه براي کشور داشته است، گفت: با کمک تعدادي از دانشگاه‌ها و پژوهش‌گاه‌ها، توانايي انجام عمليات اکتشاف نيروگاه‌هاي زمين‌گرمايي را به‌دست آورده‌ايم به‌طوري که هم‌اکنون عمليات اکتشاف مناطقي مثل آذربايجان‌غربي، آذربايجان‌شرقي، اردبيل، محلات و خراسان جنوبي به‌وسيله متخصصان ايراني در حال انجام است و بنا داريم ظرفيت‌سنجي را براي کل کشور انجام دهيم.

پرخيال خاطرنشان کرد: پيش از اين، امکان اکتشاف اين چاه‌هاي زمين‌گرمايي را نداشتيم و بايد از کمک خارجي‌ها بهره مي‌گرفتيم اما هم‌اکنون اين کار به‌راحتي به‌وسيله متخصصان ايراني انجام مي‌شود.

وي افزود: خيلي از کشورها امکان حفاري اين چاه‌ها را ندارند اما با توجه به اين که ما تجربه حفاري چاه‌هاي نفت را داريم، حفاري اين چاه‌ها به آساني صورت مي‌گيرد و در کنار آن نيز توانايي انجام مهندسي مخزن را در داخل کشور داريم.

پرخيال وي يادآور شد: با توجه به استخراج آب گرم از چاه‌هاي زمين‌گرمايي، اجراي چنين طرح‌هايي افزون‌بر توليد برق، آباداني منطقه را به‌دنبال خواهد داشت.

مدير دفتر انرژي زمين‌گرمايي سازمان انرژي‌هاي نو ايران با بيان اينکه استفاده از انرژي زمين‌گرمايي در جهان کاملا مقرون به‌صرفه است، گفت: براساس آمار منتشرشده امسال‌ ميلادي، هزينه استفاده از انرژي زمين‌گرمايي برحسب سنت بر کيلووات ساعت، بسيار به هزينه برق حاصل از سوخت‌هاي فسيلي نزديک است.

وي اظهار داشت: هزينه‌هاي انرژي زمين‌گرمايي حتي از نيروگاه‌هاي ذغال‌سنگ‌سوز و انرژي بادي در ساحل کمتر است.

وي خاطرنشان کرد: ما بايد به سمت طرح‌هايي برويم که افزون‌بر توليد برق، آباداني و اشتغال‌زايي زيادي با خود به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن