تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819237435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز: عدم وجود شاخص های پایش مواد غذایی از چالش های پیش روی امنیت غذایی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز: عدم وجود شاخص های پایش مواد غذایی از چالش های پیش روی امنیت غذایی است اهواز - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: عدم وجود شاخص های پایش و ارزیابی سلامت مواد غذایی در برخی موارد، یکی از مهمترین چالش های رسیدن به سطح مناسب از امنیت غذایی است.


به گزارش ایرنا دکتر "بهزاد شریف مخمل زاده" در همایش روز جهانی غذا در سالن شهدای دانشگاه با بیان اینکه باید جهاد علمی در این زمینه صورت گیرد گفت: یکی از نیازهای اصلی ما تدوین شاخص هایی برای تایید سلامت مواد غذایی می باشد.
وی افزود: عدم پایش مناسب سلامت مواد اولیه از جمله آلاینده های مختلف زیست محیطی و سموم دفع آفات و قاچاق انواع فرآورده های غذایی و ورود مواد غذایی آلوده از مرزهای غیر قانونی به کشور از جمله دیگر چالش ها محسوب می شود.
مخمل زاده تصریح کرد: باید هشدارهای لازم در این زمینه به مردم اعلام شود و تمام سازمان های ذیربط برای حل این مشکل کمک کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: عدم وجود تشکیلات صنفی صنایع تولید کننده مواد غذایی در استان و عدم گسترش ازمایشگاههای کنترل کیفی مواد غذایی خصوصی در استان و محدودیت فضا از جمله دیگر مشکلات می باشد.
وی به راهکارهای ارتقای امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: غربالگری سلامت مواد غذایی از مهمترین راهکارهای ارتقای امنیت مواد غذایی است که در یک پروژه دو ساله از تیرماه آغاز شده است.
مخمل زاده با بیان اینکه پایش بر روی سبد اصلی مواد غذایی در حال انجام است اضافه کرد: محصولاتی شامل خیار، گوجه فرنگی، کاهو، برنج های تولید داخل و سیب زمینی با صرف هزینه های زیادی از نظر باقی مانده سموم دفع آفات محصولات کشاورزی در حال پایش هستند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: همچنین فرآورده های لبنی، گوشتی، آبزیان، نان، گندم، آرد و روغن نیز از نظر شاخص های سلامتی مورد پایش قرار می گیرند.
وی اظهارداشت: در مرحله نخست، هفت محصول پایش می شوند.
مخمل زاده با اشاره به اینکه نظارت دقیق بر تولید کنندگان مواد غذایی و اقتصاد غذایی نیز از دیگر راهکارهای ارتقای امنیت غذایی محسوب می شود گفت: سازمان صنعت و معدن و مجمع امور صنفی باید به محصولاتی که توسط غذا و دارو، ناسالم اعلام می شود اجازه توزیع ندهند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به اقتصاد غذا اشاره کرد و ادامه داد: اگر مشوق های اقتصادی مناسب برای صنایع غذایی ایجاد شود، حجم تولید و تکنولوژی های جدید افزایش یافته و غذاهای با کیفیت تر تولید می شود.
وی خاطرنشان کرد: ترویج کشاورزی خانوادگی، تقویت کشاورزی در روستاها و توجه به پتانسیل تولید غذاهای سنتی در استان مانند آبزیان و خرما یعنی به عبارتی نوآوری در صنعت غذا با استفاده از پتانسیل های بومی از جمله دیگر راهکارها می باشد.
قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این همایش ابراز امیدواری کرد: جایگاه غذایی کشور با تلاش و تحقیقات جامع ارتقا یابد و با ابداع روش های تحقیقاتی جامع، زمینه استفاده بهتر از مواد غذایی و سلامت غذا ایجاد شود تا شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر در کشور باشیم.
دکتر "علی خدادادی" در ادامه به طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: این طرح در مرحله اول به درمان و درمرحله دوم به بهداشت اختصاص یافته است.
وی افزود: مرحله سوم طرح با ارائه کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت کلید خورده است که می تواند میثاقی برای جامعه پزشکی باشد.
خدادادی تصریح کرد: یکی از بندهای برنامه پنجم توسعه، تایید و بازنگری تعرفه ها می باشد که در مرحله سوم طرح تحول در نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته است و هیچ تخلفی در زمینه تعرفه ها قابل اغماض نیست.
قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: از دستاوردهای مهم مرحله سوم طرح، حذف دریافت های نامتعارف، کمک به اقتصاد بیمارستان ها، سازماندهی نظام بازار سلامت، ایجاد توازن و تعادل در ارزش خدمات تخصصی و تحقق و توسعه عدالت می باشد.
مسول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز اظهارداشت: چرا امروز انسان ها با وجود پیشرفت های فراوان بامساله سوء تغذیه و کمبود غذا برای برخی انسان های مواجه هستند.
حجت الاسلام "آیت عادلی نژاد" با اشاره به اینکه در گذشته انسان ها بیشتر از آنکه خود را صاحب حق برای استفاده طبیعت و زمین بدانند خود را مسول می دانستند اضافه کرد: بشر امرور از روزی که جایگاه خود را از انسان مکلف و مسول به جایگاه انسانی محق تغییر داده و برای خود این حق را قائل شده که از زمین، طبیعت و محیط زیست برای خود هرگونه که می خواهد استفاده کند درگیر این مشکلات شده است.
وی تصریح کرد: تعریف درست از انسان این است که انسان پیش از آن و بیش از آنکه در استفاده از زمین، طبیعت و همه نعمتها مکلف و مسول است نسبت به آیندگان و نسل های بعدی مسولیت دارد.
حجت الاسلام عادلی نژاد با اشاره به اینکه نگاه صحیح و دینی این است که ای انسان، زمین، طبیعت و سرزمین تو مال تو نیست بلکه امانتی در اختیار توست ادامه داد: اگر انسان مسول به انسان محق تبدیل شود مهمترین نتیجه آن این است که نگاه امینانه انسان در زمین به نگاه مالکانه تبدیل می شود.
مسول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: انسان با احساس تملک به خود اجازه می دهد به نحو افراطی از موجودیهای روی زمین استفاده کند.
مدیر کل حفاظت از محیط زیست خوزستان نیز در این همایش با اشاره به اینکه نقش سازمان محیط زیست، پیشگیرانه است اظهارداشت: مطالعات زمین پزشکی در حال انجام است که مطالعه، آنالیز و نمونه برداری از اراضی کشاورزی، یکسری فلزات سنگین و ترکیبات آلی و برخی موارد دیگر در این برنامه در نظر گرفته شده است.
"احمد رضا لاهیجان زاده" افزود: با انجام آنالیزها به طور کامل، می توانیم وضعیت موجود استان را بیان کنیم که می تواند راهنمای خوبی برای سلامت غذایی باشد.
7157/551


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن