تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814748305




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحقیقات پایه ای ژنتیک در ایران ضروری است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دبیرانجمن علمی کاردیوژنتیک: تحقیقات پایه ای ژنتیک در ایران ضروری است تهران- ایرنا- دبیر انجمن علمی کاردیوژنتیک ایران گفت:تحقیقات پایه ای در مورد شناخت ویژگی های بومی و ژنتیکی در ایران به منظور ارایه درمان های متناسب با نوع قومیت ایرانی ضروری است.


دکتر سیدحمید جمال الدینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد:با توجه به وجود قومیت های مختلف و تنوع ژنتیکی در ایران، لازم است در زمینه شناخت و حفظ ذخایر ژنتیکی به منظور تولید دارو و ارایه درمان های متناسب تحقیقات گسترده ای صورت گیرد.
وی توضیح داد:در صنعت داروسازی ، تولید دارو به ویژه داروهای گران قیمت و بیماری های خاص مانند سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی بر اساس نتایج بررسی استعدادهای ژنتیکی افراد در جوامع پیشرفته و میزان پاسخگویی آنها به داروها صورت می گیرد.
جمال الدینی گفت: سازمان غذا و داروی آمریکا برای بیش از 150 قلم دارو الزام انجام بررسی های ژنتیکی پیش از مصرف را صادر کرده است چراکه طبق بررسی های انجام شده، افراد از نظر میزان پاسخگویی به داروها و مدت مورد نیاز به بستری شدن در بیمارستان متفاوت هستند.
وی ادامه داد:همچنین طبق نتایج بررسی های صورت گرفته بین 30 تا 50 درصد میزان هزینه درمان بیماران با انجام آزمایش های ژنتیکی پیش از تجویز دارو، کاسته می شود.
متخصص ژنتیک پزشکی گفت: با توجه به وجود تفاوت های ژنتیکی در جوامع مختلف، استفاده صرف از مطالعات دیگر کشورها در این زمینه اشتباه است و باید پژوهش های هدفمند به منظور شناسایی تفاوت های ژنتیکی در هر کشور از جمله ایران صورت گیرد تا بر اساس نتایج این مطالعات، درمان بیماران صورت گیرد.
جمال الدینی در مورد وضعیت انجام آزمایش های ژنتیکی در ایران گفت: به رغم پرداخت هزینه های زیاد برای آزمایش های ژنتیکی، به دلیل نبود توجه به مطالعات انجام شده در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و نبود بانک های ذخیره ژنتیکی و بیوبانک ها، در زمینه درمان بیماری های غیرواگیر مانند سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی همچنان مشکلاتی در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به نبود هماهنگی بین بخش های مختلف در زمینه انجام دادن تحقیقات ژنتیکی، افزود: به منظور پرهیز از تکرار پژوهش ها و کاهش هزینه ها باید به ایجاد ذخایر ژنتیکی و بیوبانک ها توجه شود.
جمال الدینی ادامه داد: همچنین از آنجایی که سالانه مقادیر قابل توجهی ارز به ورود دارو و روش های درمانی نوین اختصاص می یابد، آشنایی با استعدادهای ژنتیکی موجود در کشور می تواند مقادیر قابل توجهی در کاهش هزینه های درمانی موثر باشد.
وی به تولید مقالات علمی در کشور و انتشار آنها در مجلات بین المللی اشاره کرد و گفت: ارایه نتایج تحقیقات علمی در قالب مقاله و انتشار آن در مجلات معتبر علمی مرتبط با شرکت های بزرگ دارویی تنها برای این شرکت ها سودآوری دارد و برای کشور ما هیچگونه منفعت مالی و درمانی درپی ندارد.
جمال الدینی بر لزوم ایجاد زیرساخت های لازم برای بهره برداری از نتایج تحقیقات علمی تاکید کرد و افزود: در کنار انجام تحقیقات علمی لازم است زیرساخت های لازم برای استفاده از نتایج این تحقیقات و همچنین انجام آزمایش های ژنتیکی مرتبط با بیماری های مختلف در کشور ایجاد شود.
وی گفت: در حال حاضر برخی نمونه های ژنتیکی بیماران برای انجام آزمایش های لازم به کشورهای دیگر ارسال می شود که البته برای رفع نیاز آنی بیماران و درمان آنها ارسال این نمونه ها الزامی است اما لازم است برای رفع این نیاز در سال های آتی زیرساخت های لازم در این زمینه در کشور ایجاد شود.
جمال الدینی افزود: ارسال نمونه های ژنتیکی به سایر کشورها می تواند زمینه لازم را برای شرکت های داروسازی این کشورها برای استفاده از این نمونه ها و تولید داروهای متناسب با آنها و در ادامه فروش این اقلام دارویی با قیمت های بسیار بالا به بیماران نیازمند را فراهم کند.
وی گفت: ایجاد زیرساخت های لازم در زمینه تحقیقات و آزمایش های ژنتیکی علاوه بر کاهش هزینه های درمانی، جلوگیری از بهره برداری از نمونه های ژنتیکی از طرف شرکت های بزرگ داروسازی و کاربردی شدن تحقیقات صورت گرفته، می تواند زمینه اشتغال فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با علم ژنتیک را در کشور فراهم کند.
علمی(4)1834**1440


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن