تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806366940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دختری که با یک ‌سال تاخیر نوبل گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
دختری که با یک ‌سال تاخیر نوبل گرفت
«ملاله یوسف زی» نوجوان ۱۷ ساله پاکستانی بعد از تلاش‌های بسیار در زمینه آموزش و پرورش، بالاخره توانست جایزه صلح نوبل را با یک ‌سال تاخیر دریافت کند تا کوچکترین برنده این جایزه لقب بگیرد.

خبرگزاری فارس: دختری که با یک ‌سال تاخیر نوبل گرفت



مجله مهر نوشت: سه سال پیش وقتی ملاله 14 ساله در حال برگشتن از مدرسه بود. تروریست‌های طالبان به قصد ترور ملاله به او حمله کردند. اما خوشبختانه این ترور نافرجام ماند و ملاله با وجود جراحت‌های سنگینی که به بدنش وارد شد، زنده ماند تا برای آزادی تحصیل دختران سرزمینش تلاش کند. هنوز هم در صورت ملاله می توان آثاری از جراحات آن حمله تروریستی را پیدا کرد. بعد از مخابره شدن قصه ملاله و این حمله تروریستی، رسانه‌های جهان به این موضوع به شدت واکنش نشان دادند. او بعد از این اتفاق به بیمارستان متنقل شد و پزشکان توانستند گلوله را از سرش بیرون آورند تا ملاله به زندگی و تلاشش ادامه دهد. ملاله تصمیم گرفت که در آینده حقوق بخواند تا بتواند وارد دنیای سیاست شود و اتفاقات خوشی برای کشورش به ارمغان بیاورد.

ملاله در تمام این مدت پای حرفش ایستاد و به تلاشش برای مبارزه علیه افراط گرایان طالبان ادامه داد. همه حرف ملاله یک جمله است. آن هم این‌که دختران سرزمینش بتوانند آزادانه تحصیل کنند. او توانست «جایزه بین المللی صلح کودکان» و «جایزه ملی جوانان» را به خاطر فعالیت‌هایش برای تحصیل دختران دریافت کند. او یک‌بار هم روی جلد مجله «تایم» رفت تا ملاله کوچک، جهانی‌تر شود. بعد از آن، ملاله کتاب خاطراتش را با عنوان «منم ملاله» منتشر کرد. ترجمه این کتاب در نمایشگاه کتاب تهران امسال نیز رونمایی شد.

«منم ملاله» شرح خاطرات ملاله از زمانی که مورد اصابت گلوله طالبان قرار گرفت تا زمانی است که به انگلیس منتقل شد. او در این کتاب به شرح فعالیت‌های فرهنگی‌اش در دره سوات می‌پردازد که  یکی از مراکز حضور طالبان است.

ملاله در تیرماه سال گذشته در مقر سازمان ملل هم سخنرانی کرد و با حرفهایش جهانیان را تحت تاثیر قرار داد. او در بخشی از سخنرانی خود گفت: «خواهران و برادران عزیزم، من ضد هیچ کسی نیستم. اینجا هم نیامده ام تا برای انتقام شخصی از طالبان تا دیگر گروه های تروریستی سخن بگویم. من اینجا آمده ام تا برای حق همه کودکان برای برخورداری از آموزش و تحصیل سخن بگویم. من برای پسرها و دخترهای تمام افراط گرایان، به ویژه طالبان آموزش مطالبه می‌کنم. من حتی از آن فرد طالبان که مرا هدف گلوله قرار داد متنفر نیستم. حتی اگر در دستم اسلحه ای داشته باشم و او جلوی من ایستاده باشد، من به او شلیک نخواهم کرد. این شفقت را من از محمد(ص)، پیامبر رحمت و عیسی مسیح آموخته ام. این میراث تحول را از مارتین لوترکینگ، نلسون ماندلا و محمد علی جناح به ارث برده‌ام. »

ملاله 17 ساله، امسال همراه با «کایلاش ساتیارتی» مهندس برق 53 ساله هندی توانست جایزه صلح نوبل 2014 را از آن خود کند. کایلاش ساتیارتی نیز فعالیت های خود را با هدف حمایت از حقوق «کودکان کار» آغاز کرد. طبق آمار، این فعال حقوق کودکان تاکنون 75 هزار کودک کار را از شرایط غیرانسانی رهایی داده است. او بعد از دریافت این جایزه گفت: «دریافت این مدال باعث افتخار است. من این جایزه را از طرف تمام کودکان در سراسر جهان می‌پذیرم، کسانی که برای تحصیل می‌جنگند» بعد از این اتفاق، سران کشورهای مختلف از ملاله تقدیر کردند. دولت کانادا اعلام کرد که به او نشان «شهروند افتخاری» این کشور را خواهد داد و ملاله را در 22 اکتبر به این کشور دعوت کرد. نخست وزیر پاکستان نیز ملاله را «افتخار پاکستانی‌ها» دانست. اما طالبان این کشور بیکار ننشسته اند و این دختر نوجوان را تهدید به مرگ کردند. ملاله سال گذشته نیز برای دریافت این جایزه کاندیدا شد. اما این جایزه به «سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی» رسید. علت این انتخاب هم تلاش های این سازمان برای از بین بردن سلاح های شیمیایی در جهان اعلام شد. جالب این‌جاست که در فهرست برندگان جایزه صلح نوبل، نام حامیان تروریست همچون «شیمون پرز» رئیس‌جمهور و «اسحاق رابین» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «باراک اوباما» و «جیمی کارتر» از آمریکا هم دیده می‌شود. جالب‌تر این‌که اوباما در سال 2009، در رقابت با «بنیامین نتانیاهو» توانست جایزه صلح نوبل را از آن خود کند!! حالا باید دید آیا ملاله جهانی شده می تواند دختران سرزمینش را آزادانه به تحصیل و مدرسه بفرستد؟ آیا او پای قول دوران نوجوانی اش یعنی سیاستمدار شدن می ایستد؟  آیا ملاله مسیرش را در بزرگسالی ادامه خواهد داد؟ یا اینکه دریافت جایزه صلح نوبل و گرفتن نشان های افتخاری پایان راه این دختر مبارز خواهد بود؟ باید منتظر ماند. مطلب فوق مربوط به سایر رسانه ها می باشد وخبر گزاری فارس صرفا آن را باز نشر کرده است بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/

93/07/22 - 12:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن