تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):روزه رجب و شعبان توبه ‏اى از جانب خداى عزيز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819626461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساماندهی فرهنگی، نیاز اصلی شهرهای گردشگرپذیر و ساحلی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ساماندهی فرهنگی، نیاز اصلی شهرهای گردشگرپذیر و ساحلی نوشهر - ایرنا - مقوله فرهنگ و اقدامات فرهنگی که بسیاری از نابسامانی های اجتماعی حاصل بی توجهی به آن است، کمتر در اجرای برنامه های ساماندهی شهرهای ساحلی شمال کشور مورد توجه قرار می گیرد.


تاکید بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بر اهمیت مقوله فرهنگ و اشارات رهبر معظم انقلاب اسلامی به این موضوع و نامگذاری امسال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ» و تاکید معظم له بر ارجح بودن فرهنگ بر مقوله اقتصاد، ضرورت توجه به این موضوع اساسی را بیش از پیش آشکار می کند.
اهمیت فرهنگ در گفتمان انقلاب اسلامی ایران به حدی است که رهبر انقلاب در بیاناتی فرموده اند که «فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جانم را در راهش فدا نمایم» و تاکید می کنند که «فرهنگ مثل هوایی است که چه بخواهیم چه نخواهیم باید تنفس کنیم، بنابراین اگر تمیز باشد یا آلوده، اثر متفاوتی را برجامعه و کشور خواهد داشت».
با این حال مجموعه اقدامات فرهنگی که در کشور به اجرا در می آید، نشان می دهد که اهمیت این موضوع آن طور که لازم است، هنوز درک نشده و برنامه ریزی های صورت گرفته متناسب با خطری که در نتیجه بی توجهی به فرهنگ متوجه کشور می شود، نیست.
ضرورت پرداختن به مقوله فرهنگ در شهرهای گردشگرپذیر بویژه در شمال کشور که مردم برای استفاده از سواحل در آن حضوری انبوه دارند، بر کسی پوشیده نیست و شاید بتوان ادعا کرد این مناطق بیش از سایر نقاط کشور درگیر مسایل فرهنگی است.
آمارها نشان می دهد که حدود 90 درصد از گردشگرانی که با سلایق و فرهنگ های متفاوت به استان های شمالی سفر می کنند، قصد استفاده از مواهب طبیعی بویژه دریا را دارند و از این رو لازم است مسوولان ذیربط برنامه ریزی منسجم و هدفمندی را در زمینه فرهنگ داشته باشند زیرا هجمه های فرهنگی به نوعی فرهنگ بومی منطقه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
شماری از مسوولان و کارشناسان عمده ترین دلایل بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی در این استان ها ساحلی را فراهم نبودن زیرساخت ها در ابعاد مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی و عمرانی می دانند و تاکید دارند که با اعمال مدیریت یکپارچه و نیز تخصیص اعتبارات ملی می توان این مشکلات را به تدریج رفع کرد.
کارشناسان، نبود نیروهای توانمند و کارآمد، ضعف نظارت ناشی از کمبود امکانات و تجهیزات امنیتی و انتظامی، کمبود اجرای برنامه های فرهنگی بومی و محلی، شناسنامه دار نبودن ویلاهای استیجاری، کم توجهی به قدرت تبلیغات با هدف افزایش سطح آگاهی مردم برای استفاده صحیح از سواحل را از مشکلات موجود در ارایه خدمات به مسافران و گردشگران در این مناطق می دانند که زمینه برخی نابسامانی های فرهنگی و اجتماعی را فراهم می آورد.
ترویج استعمال قلیان در سواحل بویژه در میان جوانان، رعایت عفاف و حجاب، اقدامات هنجارشکنانه و خلاف عرف و رفتارهای ضدفرهنگی از جمله مواردی است که بعضاً در سواحل دیده می شود و آثار آن ساکنان بومی این مناطق را نیز آزار می دهد.
رهبر انقلاب اسلامی درسال 88 که مهمان مردم شهرستان چالوس بودند، بر این نکته اشاره داشتند که در استفاده از موهبت های الهی از جمله دریا باید مسوولان به نحوی برنامه ریزی کنند که به ارزش ها و باورهای دینی، فرهنگی و اخلاقی مردم این منطقه نیز خدشه ای وارد نشود و باید برای حفظ حریم های الهی و ارزش ها مردم منطقه که سال ها درحفظ آن تلاش کرده اند، مدیریت مطلوب اعمال شود.
«محمدعلی رحیمی» که یکی از مدیران اجرایی برنامه های فرهنگی ساحل امید در سال های گذشته در مناطق ساحلی شمال کشور بود، در این باره می گوید: مسایل استان های ساحلی باید در سه بخش فرهنگی، اجتماعی و عمرانی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در زمینه فرهنگی و اجتماعی باید گفت از آنجا که نظام اسلامی بر مبنای اجرای قوانین شرع مقدس اسلام تدوین و تعریف شده، استفاده دریا و رعایت موازین اسلامی در شهرهای ساحلی با دیگر کشورها متفاوت است.
رحیمی یادآور شد: هرچند سایر کشورها هیچ محدودیتی در استفاه از دریا ندارند اما در ایران به پشتوانه فرهنگ غنی و نیز شعائر اسلامی نباید رویه چنین باشد زیرا این رویکرد برای رسیدن انسان به کمال است.
وی به فراهم نبودن زیرساخت های مناطق ساحلی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و عمرانی اشاره کرد و گفت: استفاده از ساحل ظرفیتی دارد؛ استان های شمالی کشور از جمله مازندران هر سال میزبان میلیون ها گردشگر و مسافر هستند و کسب درآمد حلال در این منطقه از نگاه فرهنگی باید منطبق براصول و موازین اسلامی باشد که این موضوع نیازمند مدیریت منسجم است.
رحیمی با ابراز نگرانی از این که به علت فراهم نبودن زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی در استفاده از ظرفیت های ساحلی شمال کشور به عاملی تهدید کننده برای ساکنان بومی این مناطق مبدل شده است، گفت: رفتارهای خلاف عرف و ضدفرهنگی از سوی برخی گردشگران از عوامل تهدید کننده ای است که امروز در شهرهای ساحلی شاهد آن هستیم.
مدیر سابق اجرای طرح های فرهنگی ساحل امید گفت: البته در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، فعالیت هایی چون مشاوره های دینی در سواحل در زمینه ازدواج، مباحث خانوادگی، ارتباطات اجتماعی و شبکه های ویدوئویی و استفاده از ظرفیت های شنیداری در سواحل اجرا شده اما این اقدامات محدود و ناکافی بوده است.
رحیمی، اعمال مدیریت یکپارچه بر سواحل، ایجاد و توسعه طرح های سالمسازی دریا متناسب با استانداردهای نوین، نظارت و بازرسی های پیوسته با هدف ورود و خروج گردشگران و مسافران به این طرح ها و خارج از آن، تقویت امکانات و تجهیزات نیروهای امنیتی و انتظامی، برخورد جدی با پدیده بدحجابی و مسایل ضداخلاقی، شناسایی و ساماندهی اماکن مسکونی استیجاری و نظارت بر آن را از جمله موارد بسیارمهم برای پیشگیری از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی در سواحل دانست.
رحیمی همچنین گفت که در بخش عمرانی نیز زیرساخت های لازم برای رفاه و آسایش مردم در این استان ها فراهم نیست و با وجود وعده های دادشده در سال های گذشته مبنی بر آزاد سازی حریم 60 متری دریا در این مناطق متاسفانه چنین اقداماتی به طور اساسی صورت نگرفته است.
خزر بزرگترین دریاچه بسته جهان است که از مجموع شش هزار و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی آن، ۷۴۰ کیلومتر در حاشیه سه استان شمالی ایران قرار دارد.
از ۷۸ درصد ساخت و سازهای صورت گرفته در نوار ساحلی ۳۳۸ کیلومتری مازندران، ۲۸ درصد مربوط به بخش های دولتی، ۴۴ درصد بخش خصوصی و بقیه به مراکز نظامی، صنعتی و آموزشی اختصاص دارند.
به گفته رحیمی، سال گذشته قرار بود طرح جامع ساماندهی سواحل در بخش های مختلف از جمله حوزه های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی با اعتباری بالغ بر 9 هزارمیلیارد ریال تهیه و براساس قانون برنامه پنجم توسعه اجرا شود که این اتفاق رخ نداد.
وی پیشنهاد کرد که با توجه به اعیاد مذهبی و آیین های ملی در کشور، برنامه هایی را برای مناطق ساحلی طراحی و برگزار گردشگران اجرا کرد تا در ترویج فرهنگ و سنت های بومی منطقه نقش ایفا کند.
به گفته رحیمی در سال های اخیر اقداماتی ابتکاری شامل پخش اذان، برگزاری نماز جماعت، اجرای برنامه های موسیقی زنده بومی و محلی، راه اندازی رادیو ساحل از سوی نهادهایی چون بسیج و سپاه و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان ایجاد پارک سالم، در برخی از طرح های سالمسازی دریا برگزار شده اما با توجه به گستره مناطق ساحلی این اقدامات کافی نیست.
امام جمعه نوشهر به عنوان یکی از شهرهای عمده گردشگرپذیر و ساحلی نیز در این باره گفت: مسوولان نباید به طرح های سالمسازی دریا با دید درآمدزایی بنگرند بلکه نگاهی فرهنگی به این موضوع داشته باشند.
حجت الاسلام محمود مشایخ افزود: ورود مسافران با فرهنگ های مختلف برای استفاده از دریا متاسفانه فرهنگ بومی و محلی منطقه را تحت شعاع قرار داده است.
وی با ابراز نگرانی از پدیده بدحجابی و رفتارهای ضدفرهنگی در مناطق ساحلی اظهار کرد: مسوولان برای رفع این آسیب اجتماعی راهکارهای اساسی اتخاذ کنند.
دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های ساحلی گیلان نیز با یادآوری ورود گردشگران از اقصی نقاط کشور در فصول مختلف سال به ویژه تابستان به این استان به ایرنا گفت: داشتن رویکرد مناسب فرهنگی و اجتماعی به سواحل دریا، موجب تقویت همبستگی ملی می شود.
یونس رنجکش دریا و سواحل را فرصتی برای همبستگی های اجتماعی دانست و افزود: حضور اقوام مختلف در سواحل آن هم در یک بازه زمانی مشخص بویژه تابستان، فرصتی را برای همبستگی بین قومیت ها بوجود می آورد.
وی به رویکردهای دولت یازدهم برای افزایش نشاط اجتماعی در جامعه اشاره کرد و هدف از اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی و طرح های دریا را بهره گیری از فرصت های دریا برای تولید نشاط اجتماعی در سطح ملی دانست.
دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های ساحلی گیلان ادامه داد: سواحل فرصتی برای رسیدن به نشاط اجتماعی است و از این رو باید به اجرای برنامه های فرهنگی در سواحل با نگاه ملی نگریسته شود.
وی نداشتن برنامه های مناسب در حوزه اجتماعی و فرهنگی برای گردشگران و استفاده کنندگان از سواحل را موجب افزایش آسیب های وارده و تولید ناهنجاری های بیشتر در جامعه دانست.
زنجکش گفت: اجرای مناسب برنامه های فرهنگی و اجتماعی در سواحل استان های ساحلی و از جمله گیلان، نیازمند تامین اعتبارات ملی است اما در شرایط کنونی به دلیل کمبود اعتبارات و منابع مالی نمی توانیم به اهداف توسعه فرهنگی مورد نظرمان دست یابیم.
رییس هیات بازرسی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور نیز در این باره به ایرنا گفت: ارایه خدمات مطلوب در بخش ساماندهی سواحل با اعمال مدیریت ثابت و مشخص میسر است و تحقق این امر به تعیین متولی مشخص نیاز دارد.
هیات وزیران در مصوبه ای وزارت کشور را موظف کرده است با همکاری همه دستگاه های اجرایی و از طریق استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها، شهرداری ها و دهیاری های استان های ساحلی و همچنین استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی وسازمان های مردم نهاد، سواحل کشور را در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، ایمنی، امنیتی و عمرانی مدیریت و ساماندهی کند.
رضا محمدی در این باره می گوید: بر اساس مصوبه دولت، وزارت کشور مدیریت ستاد ساماندهی سواحل را بر عهده دارد که با همکاری استانداران و فرمانداران مناطق ساحلی موفقیت هایی در این زمینه به دست آمده اما تنها راهکار اساسی در این بخش، مشخص شدن یک متولی خاص است.
624/1535/608/ 2025


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن