تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799161773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حاجیان ؛سوغاتی سفر معنوی حج را دعای خیر قرار دهند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حاجیان ؛سوغاتی سفر معنوی حج را دعای خیر قرار دهند سمنان - ایرنا - حاجی آمده است، با عرقچین سفید، حاج خانم کمی آن طرف تر ایستاده با روسری سفید، مهمان ها دعوتند به صرف چای و شیرینی، نه از ولیمه خبری هست و نه از سوغاتی خاصی.


بازگشت 61 هزار حاجی بیت الله الحرام چند روزی است آغاز شده است، حاجیانی که علاوه بر اینکه به انجام دادن درست اعمال و مناسک خود فکر می کنند در اندیشه تهیه سوغاتی برای دوستان و آشنایانشان نیز هستند.
در میان این حاجیان، هستند افرادی که برای ولیمه و سوغاتی خیلی پیش از اینها برنامه ریزی کرده اند.
"نرگس الف" بانوی 65 ساله ای است که خرج ولیمه تمتع خود را برای تهیه جهیزیه دختر یک خانواده آبرومند اختصاص داده است.
این بانوی نیکوکار گفت: پس از بازگشتم مهمانی کوچکی فقط با حضور فرزندان و نوه هایم برگزار کردم ولی بخش عمده ای از هزینه مهمانی را برای تهیه جهیزیه دختری که روز عید غدیر عروس می شود به او هدیه دادم.
آقای "م س" حتی نمی خواست نامش به اختصار در این گزارش درج شود، او همه هزینه مهمانی و سوغاتی حج تمتعش را در ماه مبارک رمضان برای آزادی دو زندانی نیازمند هدیه کرده است.
او گفت: من حتی آن دو زندانی را نمی شناسم ولی می دانم دعای خیر آنها همیشه پشت سر من و خانواده ام هست، دوستان و آشنایان هم لطف کردند و از من نپرسیدند چرا بعد از حج مراسمی نداشتم، خدا خیرشان دهد!
"حدیث ض" هم که به نیابت از مادر مرحومش به حج تمتع امسال مشرف شده است، از هزینه مهمانی و سوغاتی های ریز و درشت آن صرف نظر کرده و آن را به یکی از بیماران صعب العلاج خانواده اش هدیه کرده تا سلامتی خود را باز یابد.
او گفت: مطمئنم اگر فامیل ببینند "علی" کوچولو سلامتیش را باز یافته خیلی بیشتر از شرکت در مهمانی حاجیه خانم شدن من خوشحال می شوند.
در مقابل این افرادی که با چشم پوشی از هزینه های میلیونی مهمانی و سوغاتی های حج به دیگران کمک می کنند، افرادی هم هستند که لیست به دست در بازارها به دنبال سوغاتی و برگزاری مراسم کوچک و بزرگ حج هستند.
به عنوان مثال "صالح م" که امسال به همراه مادر خود به حج تمتع اعزام شده، از دلشوره های مادرش برای بازگشت از سفر گفت: مادرم از یکی دو ماه پیش تعدادی پارچه چادر رنگی، پیراهن مردانه، روسری، اسباب بازی و ... خریده و به عنوان سوغاتی بازگشت از حج برای این و آن کنار گذاشته است.
در مقابل، مادر صالح معتقد است، زائر باید حتی یک سنگ ریزه هم که شده از سفرش برای آنهایی که به دیدنش می آیند بیاورد.
وی که بانویی 63 ساله است، افزود: پس از بازگشت از سفر حج خیلی ها که به دیدنمان آمدند برایمان کادو آوردند، قربانی کردند و یا پارچه مقدمتان مبارک نوشتند، بالاخره باید یک طوری از خجالت اینها بیرون آمد.
"سمانه شرف الدین" برای دومین بار است که به سفر معنوی حج مشرف می شود، او چهار سال پیش به عمره مفرده اعزام شده و از این سفر تجربیاتی دارد.
وی افزود: بخاطر شوق حجاج ایرانی برای خرید سوغاتی در بازارهای مکه و مدینه، فروشگاه های 20 ریالی زیادی وجود دارد، در این فروشگاه ها انواع و اقسام کالاهای چینی عرضه می شود و حجاج هم بدون توجه به کیفیت این کالا و فقط به انگیزه اینکه برای دوستان و آشنایان خود سوغاتی ببرند از این کالاها می خرند.
شرف الدین با بیان اینکه صاحبان این فروشگاه ها پول خوبی به جیب می زنند، گفت: آنها حتی برای رفاه حال حجاج ایرانی! از فروشندگانی استفاده می کنند که به زبان فارسی مسلط هستند.
یک حساب سر انگشتی نشان می دهد اگر هر زائر خانه خدا فقط یک میلیون تومان برای خرید سوغاتی به عربستان ببرد، سالانه چه ارز هنگفتی از کشور خارج می شود و جالب است که ما ایرانی ها که این همه از کیفیت کالاهای چینی می نالیم، موقع خرید سوغاتی، همین کالاها را می خریم.
این زائر که چند روز دیگر از سفر حج تمتع بر می گردد ،افزود: البته باید به این موضوع هم توجه داشت که طرف چینی هم موقعیت شناسی در تجارت را در ایام حج به اوج خود می رساند، فقط کافی است به تسبیح، مهر، صلوات شمار، قبله یاب و جانمازی که برایتان سوغاتی می آورند نگاه کنید تا به سادگی عبارت maid in china را ببینید.
این زائر با اطمینان گفت: طرف عربستانی هم از این خرید ناراضی نیست چون مشتری در حال خرید کالای چینی کالای عربی را هم می بیند و البته می خرد، بیچاره چرخ اقتصاد داخلی .
وی ادامه داد:براساس احادیث اسلامی هدیه و سوغات حج، بخشی از حج است و پیامبر اسلام (ص) هم از زائران حج طلب خرما و آب زمزم می کرد زیرا رنگ و بوی حرمین شرفین را داشت ولی متاسفانه در سالهای اخیر خرما و آب که هدیه حج در سنت پیامبر است جای خود را به سوغاتی های گران قیمت و غیرمعنوی داده است.
"معصومه خرم" کارشناس مذهبی عملکرد حاجیان ایرانی در سالهای اخیر را حاکی از نفوذ تجمل گرایی و توجه به مادیات در مهمترین و بزرگترین رویداد معنوی زندگی هر مسلمان دانست و آن را آسیب جدی فرهنگی این سفر معنوی خواند.
خرم با بیان اینکه تغییرات در برگزاری حواشی سفر معنوی حج، هزینه اضافی را به حجاج تحمیل می کند، گفت: این تغییرات که ناشی از چشم و هم چشمی هاست باعث می شود حاجی به جای پرداختن به آداب و مناسک حج و ادای مستحبات، دغدغه خرید سوغاتی را داشته باشد.
وی با یادآوری اینکه در مناسک آسمانی و معنوی حج هرگز حرفی از سفره های رنگین برای ولیمه و سوغاتی های گران قیمت نیامده است ،افزود: دعوت از میهمانان برای دیدار مسافر خانه خدا از این جهت اهمیت دارد که به نوعی تداعی کننده خاطرات شیرین معنویت در کنار خانه خدا است و حاجی می تواند ذره ای از معرفت صفا، مروه، عرفات و مشعر را به دیگران منتقل کند.
خرم معتقد است: برای شکستن و تغییر فرهنگ غلط چشم و هم چشمی و هزینه های سرسام آور خرید سوغاتی و برگزاری مراسم بازگشت حجاج، باید قبل از اعزام به حج، حجاج را با اصل اثر بخشی حج در روح و روان آدمی آشنا کرد تا خرید از فروشگاههای پر زرق و برق مکه و مدینه جزو اصلی مناسک حج لحاظ نشود.
این کارشناس مذهبی با بیان حدیثی از حضرت امام جعفر صادق (ع) گفت: آن امام معصوم می فرمایند: "کسی که به دیدار حج گزار برود و با او دست دهد، همچون کسی است که حجرالأسود را لمس کرده است" بنابراین کسانی که به دیدار حاجیان می روند همین سعادت را که انگار به حجر الاسود دست زده اند را به عنوان تحفه ای از سرزمین وحی بپذیرند و منتظر سوغاتی های بعدی نباشند.
بیشتر حاجیان برای اقوام درجه یک خود سوغاتی می آورند ولی در سال های اخیر رسم تازه ای در چاپ کارت های دعوت حجاج دیده می شود، پایین متن دعوت همان جا که نام حاج آقا و حاجیه خانم را نوشته اند با فونت درشت می نویسند: "لطفا از آوردن هر گونه هدیه خودداری کنید، وجود شما در مراسم ما برازنده ترین هدیه است" خیلی ها هم امسال بدون برگزاری مراسم خاصی، یک عمر دعای خیر خانواده ای را برای خود دارند، چرا که خاطره خوب یک حج را برای کسی که حتی نمی شناسد به یادگار می گذارد.ک/4
7340/599/ 605


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن