تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804084358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز حرکتی جدید از هنرمندان کشور +تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


آوای سرزمین من؛
آغاز حرکتی جدید از هنرمندان کشور +تصاویر
در این میان جای دارد که در کشور ما تولیداتی صورت گیرد و واقعیت حوادث منطقه‎ی خاورمیانه برای افکار عمومی در سراسر دنیا به تصویر کشیده شود.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، هنر هفتم به عنوان هنری که جامع شش هنر ماقبل خود است، تاثیر بیشتری نسبت به شش صورت هنری پیشین بر مخاطب خود دارد. یک فیلم سینمایی به صورت توأمان، حواس بینایی و شنوایی مخاطب را به کار می گیرد و وی را وارد دنیای داستان می‎کند. وقتی حدود یک قرن و اندی پیش، برای اولین بار تصاویر متحرک مقابل چشمان بینندگان یک فیلم در سالن سینما قرار می‎گرفت به حدی شگفت زده می‎شدند و به وجد می‎آمدند که تو گویی آنان در حال مشاهده‎ی یک معجزه اند!
اما تقریبا از همان سال های اولیه‎ی اختراع سینما، برّنده بودن ابزار فیلم باعث شد تا چشم طمع طالبان قدرت به این هنر معطوف شود. بدین ترتیب سینما تقریباً از همان سال های اولیه‎ی اختراع خود (دوره ی سینمای صامت) مورد استفاده های تبلیغی و سیاسی گروه های قدرت طلب و تمامیت خواه قرار گرفت.

جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، دوران جنگ سرد، جنگ ویتنام و... همه و همه عرصه هایی هستند که آن گروه های قدرت طلب در این عرصه ها از فیلم و سینما استفاده ی تبلیغاتی کرده اند.

امروز نیز دیده می‎شود که یک کشوری به خاورمیانه حمله می‎کند، ابتدا به سراغ افغانستان می‎رود سپس به سراغ عراق می‎رود، بعد در سوریه جنگ افروزی می‎کند، از تروریست های منطقه‎ی خاورمیانه حمایت می‎کند، به اسرائیل سلاح می‎دهد. در هرکجای دنیا که اتفاقی می‎افتد، او گمان می‎کند که به او هم مربوط است؛ وارد ماجرا می‎شود و مداخله می‎کند و در مجموع خود را کدخدای دنیا می‎داند. بعد، دیده می شود که همین کشور برای توجیه جنایت های خود و برای به دست آوردن افکار عمومی دنیا از ابزار فیلم و سینما بهره می‎گیرد. تلاش می‎کند تا خود را حامی صلح و ثبات در خاورمیانه معرفی کند!

برای نمونه می‎توان به فیلم Hurt Lucker (مهلکه) اشاره کرد. در این فیلم نشان داده می‎شود که سربازان ایالات متحده تلاش می‎کنند تا بمب های کارگذاری شده در شهرهای عراق را خنثی کنند. بسیار زحمت می‎کشند! عده ای از آنان حتی جان خود را در این راه از دست می‎دهند! در مقابل، مردم عراق افراد بی‎چیز، پابرهنه و بدبختی نشان داده می‎شوند که گاه، خود باعث ناامنی و انفجار در شهرهای عراق می‎شوند!


بسیار جالب است که سازنده‎ی این فیلم که یک زن آمریکایی است، تلاش می‎کند تا در این فیلم، جای ظالم و مظلوم را عوض کند و ناامنی های عراق را به گردن خود مردم عراق بیندازد! و در مقابل سربازان جان برکف آمریکا را حامی صلح و ثبات نشان دهد!
جالب است که همین فیلم را به جشنواره‎ی اسکار می‎برند و در رقابت با فیلم پربیننده‎ی «آواتار»، در کمال ناباوری جایزه‎ی اسکار را به این فیلم (مهلکه) می‎دهند! یک پروپاگاندای * بزرگ. فیلم سقوط شاهین شکاری (Black hawk down)، فیلم سی دقیقه ی بامداد (Zero Dark Thirty)، سریال میهن(Homeland) و... تنها بخشی از فیلم هایی هستند که ایالات متحده به منظور پروپاگاندای خود، دست به تولید آنان زده است. پروپاگاندایی که در آن، حضور آمریکا در منطقه‎ی خاورمیانه برای مخاطب توجیه می‎شود، آمریکا مدافع صلح و ثبات و آزادی، و دیگران باعث و بانی تروریسم معرفی می‎شوند.    

 
در این میان جای دارد که در کشور ما تولیداتی صورت گیرد و واقعیت حوادث منطقه‎ی خاورمیانه برای افکار عمومی در سراسر دنیا معرفی شود. اما در اغلب اوقات دیده ‎شده است که نه تنها چنین اتفاقی نمی‎افتد؛ بلکه فیلمساز ایرانی فیلم ساختن در رابطه با این موضوعات را بازی های سیاسی می‎داند!
او ترجیح می‎دهد که درباره‎ی شرایط داخل ایران فیلم بسازد و به نقد جامعه‎ی ایران بپردازد! و فیلم ساختن درباره‎ی مظلومیت ملت عراق و افغانستان و پاکستان و بحرین و فلسطین و لبنان و... را بازی سیاسی قلمداد می‎کند! او حتی فیلمسازی در باب مظلومیت ملت ایران در جنگ ۸ ساله را نیز در ژانر کاری خود نمی‎بیند!
از سوی دیگر مدیریت سینمایی وقت هم با سوء تدبیر خود بر این آشفتگی صحه می‎گذارد. مثلاً دیده می‎شود که در همان زمانی که عبدالمالک ریگی توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگیر می‎شود، نه تنها معاونت سینمایی وقت دست به تولید فیلمی دراین باره نمی‎زند، بلکه یک فیلم غیرهمسو (به رنگ ارغوان) را از درون فیلم های توقیف شده بیرون می‎کشد و تصمیم به اکران آن می گیرد! مخاطب دچار سردرگمی می‎شود:« آیا وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی آن گروهی است که تروریست شرور منطقه را دستگیر می کند، یا آن چیزی که در فیلم «به رنگ ارغوان» مشاهده می شود؟!» و این یعنی سوء مدیریت.
اگر کاری که ایران در مورد عبدالمالک ریگی کرد را ایالات متحده انجام داده بود؛ مطمئنا چندین فیلم ساخته می‎شد تا به گوش تمام مردم دنیا برسد که ایالات متحده چه کرده است! ( هرچند که آنان خود حامی تروریسم اند.)
اما اخیرا حرکت هایی صورت گرفته است که امیدواریم کورسویی در این ظلمت باشد. در حال حاضر فیلمی به کارگردانی «عباس رافعی» در حال ساخت است که پرده از چهره‎ی سیاه گروه تروریستی داعش برمی‎دارد. این فیلم که عنوان آن «آوازهای سرزمین من» است؛ در حال حاضر در مرحله‎ی فیلمبرداری است. عباس رافعی که پیش از این ساخت فیلم هایی نظیر «کیمیا و خاک»، «فصل فراموشی فریبا»، «تولد دیگر» و... را در کارنامه‎ی خود دارد؛ این بار ساخت فیلمی درباره‎ی تروریست های داعشی را بر عهده گرفته است.    

   
مسئله ای که در این میان باید بدان توجه کرد این است که کیفیت ساخت فیلم نکته‎ی حائز اهمیتی است. تهیه‎ی یک فیلمنامه‎ی سطحی و تولید یک فیلم درجه دو(B Movie) کار سخت و ارزشمندی به نظر نمی‎رسد. هر فیلمساز آماتوری شاید از پس ساخت چنین فیلمی برآید. آن چیزی که ارزشمند است، تولید یک اثر هنری با کیفیت است که مخاطب را با روایت فیلم همراه کند.  بنابراین باید تا اکران فیلم «آوازهای سرزمین من» صبر کرد تا بتوان در مورد آن قضاوت درستی داشت.
• پروپاگاندا: دروغ های سیاسی برای فریب افکار عمومی (تبلیغات سیاسی)   فرهنگ نیوز 115    




۲۰/۰۷/۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن