تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804532147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشديد جنگ قيمتي ميان ايران و عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تشديد جنگ قيمتي ميان ايران و عربستان
شيب ملايم قيمت نفت در مسير كاهشي خود طي ماه‌هاي گذشته، در هفته‌هاي آينده نيز ادامه خواهد يافت
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


شيب ملايم قيمت نفت در مسير كاهشي خود طي ماه‌هاي گذشته، در هفته‌هاي آينده نيز ادامه خواهد يافت؛ جنگ قيمت علني شده و ايران نيز براي مقابله با اقدامات عربستان، قيمت نفت خود را كاهش داده است و با تخفيف‌هاي خود، قصد دارد بازارهاي خود را حفظ كند.
 عربستان با همراهي كامل با سياست‌هاي امريكا براي كاهش قيمت نفت براي از پا درآوردن اقتصاد كشورهاي روسيه و ايران، به مشتريان خود تخفيف مي‌دهد تا نه تنها هيچ اقدامي براي جلوگيري از كاهش بيشتر قيمت نفت انجام ندهد بلكه بهاي نفت را به سوي تجربه «سقوط» سوق دهد.
در مقابل كشورهاي عضو اوپك تنها نظاره‌گر اقدامات عربستان بوده و تحرك خاصي را در اين‌باره از خود نشان نمي‌دهند البته به جز ايران كه قيمت نفت خود را كاهش داده است.
عربستان كه قصد دارد با نفت ارزان‌تر خود نسبت به بازار نفت، به نوعي در نقش «بازار خراب‌كن» ظاهر شود با تاكتيك جديد ايران مواجه شده است؛ تاكتيكي كه مي‌توان نام «حراج» را روي آن گذاشت و مشخص نيست اين تخفيف‌ها تا چه زماني ادامه پيدا كند و از يك دلار به چند دلار برسد.
بلومبرگ در گزارشي آورد: در حالي كه شاخص‌هاي جهاني نفت در هفته‌هاي اخير به شدت كاهش يافته است، ايران نفت خود را در ماه نوامبر در آسيا با بالاترين تخفيف در طي حدود شش سال گذشته ارائه خواهد كرد كه برابر با كاهش قيمتي است كه عربستان اعمال كرده است.
به گفته دو منبعي كه از تصميمات قيمت‌گذاري اطلاع دارند، شركت ملي نفت ايران قيمت‌هاي رسمي فروش نفت خود به مشتريان در آسيا را براي ماه نوامبر كاهش داده است. اين كاهش يك هفته پس از آن اتفاق افتاد كه عربستان، بزرگ‌ترين صادر‌كننده نفت جهان قيمت نفت سبك عرب خود براي آسيا را به پايين‌ترين رقم از دسامبر ۲۰۰۸ تاكنون رساند. قيمت نفت برنت ديروز به پايين‌ترين رقم در حدود چهار سال گذشته رسيد.
اوگن وينبرگ، تحليلگر كومرزبانك فرانكفورت در اين‌باره گفت:«كاهش قيمت نفت از سوي ايران بروز جنگ قيمت‌ها را هر چه بيشتر محتمل مي‌سازد.» وي افزود:«ايران كاملاً از مسير و حس حاكم بر بازار مطلع است. با توجه به اينكه ما شاهد كاهش‌هاي پي در پي هستيم، اين به نظر نوعي عمل و عكس‌العمل خواهد بود.»
توليد‌كنندگان نفت خاورميانه در آسيا كه بزرگ‌ترين بازار آنها به شمار مي‌رود، با رقابت شديدتري مواجه هستند. در حالي كه بازارهاي بين‌المللي با فزوني عرضه روبه‌روست، محموله‌هايي از امريكا، روسيه و امريكاي لاتين در حال پيدا كردن مشتريان خود در آسيا هستند.
شركت ملي نفت ايران ماه آينده نفت سبك ايران را كه مهم‌ترين نوع نفت صادراتي اين كشور است، در آسيا ۸۲ سنت كمتر از قيمت متوسط عمان و دوبي به مشتريان عرضه خواهد كرد. اين رقم يك دلار كمتر از قيمت ماه اكتبر است و بزرگ‌ترين كاهش قيمت از دسامبر ۲۰۰۸ تاكنون به شمار مي‌رود. بر اساس آمارهاي جمع‌آوري شده توسط بلومبرگ، اين كاهش قيمت مشابه كاهش قيمت اعمال شده از سوي عربستان است. هر دو كشور قيمت نفت‌هاي اصلي خود براي مشتريان آسيايي را براي چهارمين ماه متوالي كاهش داده‌اند.
رويترز نيز اعلام كرد نفت سنگين ايران در ماه نوامبر، ۲دلار و ۶۱ سنت كمتر از متوسط عمان و دوبي در بازار آسيا عرضه خواهد شد، در حالي كه اين رقم در ماه اكتبر يك دلار و ۹۱ سنت كمتر از متوسط عمان و دوبي بود. بدين ترتيب ايران قيمت نفت سنگين خود را نيز ۷۰ سنت كاهش داده است.
همچنين قيمت نفت فروزان در ماه نوامبر ۲ دلار و ۴۴ سنت كمتر از متوسط عمان و دوبي خواهد بود كه اين رقم نسبت به ماه اكتبر ۷۰ سنت ارزان‌تر شده است. قيمت نفت سنگين ميادين سروش و نوروز نيز براي ماه نوامبر ۶ دلار و ۹۰ سنت كمتر از متوسط عمان و دوبي تعيين شده كه ۱۰ سنت نسبت به قيمت ماه اكتبر پايين‌تر است.
 در پيش بودن فصل سرما نيز مي‌تواند انفعال اوپك در برابر افت قيمت نفت را توضيح دهد. شايد اعضاي اوپك به اميد افزايش تقاضا در پي سرد شدن نيمكره شمالي و در نتيجه افزايش قيمت‌ها نشسته‌اند.
به هر ترتيب نشست بعدي اوپك قرار است يك ماه و 17 روز ديگر يعني 27 نوامبر در وين اتريش برگزار شود و با توجه به تنش‌هاي سياسي حتي از اين نشست هم نبايد انتظار اقدام مؤثري براي تقويت قيمت نفت داشت.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن