تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805376862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غدیر و استقرار عدالت اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: غدیر و استقرار عدالت اسلامی قصرشیرین - ایرنا - پیام اصلی واقعه تاریخی غدیر همدلی و همبستگی امت اسلام و استقرار عدالت اسلامی با هدف مقابله با استکبار جهانی است.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، غدیر نه تنها متعلق به امت اسلام و شیعیان که متعلق به همه بشریت است و راه عزت و سعادت انسان ها در گرو حرکت در این مسیر نورانی و عمل به پیام های آن است.
واقعه غدیر که در 18 ذی الحجه سال دهم هجری بوقوع پیوست، تنها یک حادثه تاریخی یا نام یک سرزمیننیست بلکه تفکر و نشانه ای است از تداوم خط نبوت.
واقعه عظم غدیر چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد؛ غدیر روز اکمال دین، اتمام نعمت و موجب خشنودی خداست و روز بزرگ، گشایش و روز تکامل است.
غدیر نه تاریخ نه جغرافیا و نه روایت، بلکه ولایت است و پیشوند غدیر، رسالت و پسوند آن نیز ولایت و امامت است.
غدیر، سرچشمه همیشه جوشان ولایت است که از سینه تفتیده "خم" به جام محبت دوستداران پیامبر و خاندانش جاری است و شایسته هر ثناست و تفسیر بدر و احد و شان نزول صفین و نهروان است.
بدر، عدالت می خواست، احد شجاعت آرزو می کرد، خیبر تماشای صداقت را تمنا داشت و غدیر، آمین آن همه ثنا و دعا بود.
غدیر، روز انسان است و تداوم رسالت محمد صلی الله علیه و آله در ولایت علی (ع) است. غدیر، عید پیمان، میثاق و عهد و عید عدالت و رهبری است.
پیامبر (ص) در سال دهم هجرت پس از اعمال حج که به سوی مدینه بازگشت در روز هجدهم ذی الحجه که قافله های بسیاری پیش از پیامبر حرکت می کردند و عده ای نیز از پسِ حضرت می آمدند، پیامبر به سرزمین غدیر خم رسید.
او به فرمان الهی دستور داد سواران و پیادگان توقف کنند، آنان که رفته اند، بازآیند و آنان که نیامده اند، برسند سپس بر انبوهی از جهاز شتران قرا گرفت و خدای را سپاس گفت و از اینکه بزودی از میان آنان خواهد رفت، خبر داد.
نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) از مردم خواست تا درباره چگونگی ابلاغ رسالت وی گواهی دهند و همگان فریاد برآوردند: "شهادت می دهیم که تو پیام حق را ابلاغ کردی، نصیحت کردی و جهاد نمودی، خداوند تو را پاداش نیکو دهد".
پیامبر اکرم (ص) آنگاه از جایگاه والای خود در میان امت سخن گفت و از آنان بر اولویت خود گواه خواست و پس از شنیدن پاسخ های یک صدا و بلند، دست علی علیه السلام را گرفت و با شکوهی شگرف و فریادی رسا فرمودند: "من کنت مولا فهذا علی مولاه". سه بار این جمله را تکرار و بر یاوران و پذیرندگان ولایت او دعا کردند.

** ویژگی های علی (ع) از دیدگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله

حضرت محمد (ص) بارها با اشاره به موقعیت معنوی امام علی (ع) بر فضیلت های آن حضرت و وصی بودن ایشان تاکید کردند. آن حضرت در سخنانی به دخترش، فاطمه (ع) می فرماید: "ای فاطمه! آیا خشنود نیستی من تو را به همسری کسی درآوردم که اسلامش پیش تر از دیگران و دانشش بیشتر از همگان است؟ به راستی، خدای تعالی به اهل زمین توجه فرمود و از میان ایشان، پدرت را برگزید و او را پیامبر قرار داد. بعد دوباره به آنها توجه فرمود و از ایشان شوهرت را برگزید و او را وصی قرار داد".
همچنین رسول خدا (ص) فرمودند: "ای فاطمه! به راستی برای علی فضیلت هایی است که هیچ کس آن را ندارد: تو که بانوی زنان بهشتی، همسر او هستی. دو نتیجه و زاده رحمت، حسن علیه السلام و حسین علیه السلام که فرزند زادگان من هستند، فرزندان او هستند. برادرش، جعفر بن ابی طالب کسی است که با دو بال در بهشت آراسته گردیده است و با فرشتگان هر کجا که بخواهد پرواز می کند. علم اولین و آخرین نزد اوست. او نخستین کسی است که به من ایمان آورد. او آخرین کسی است که هنگام مرگ با من دیدن می کند. او وصی من و وارث همه اوصیاست".
**********
غدیر در قرآن
آیه ای که پیش از اعلام رسمی ولایت امیر مؤمنان علی (ع) نازل شد، از یک سو، بیانگر اهمیت فوق العاده غدیر و از سوی دیگر، نشان دهنده نگرانی های رسول خدا (ص) در این باره است: "ای پیامبر! آنچه را از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملا به مردم برسان و اگر این کار را نکنی، رسالت او را انجام نداده ای. خداوند تو را از خطرهای احتمالی مردم نگه می دارد و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمی کند".
قرآن کریم، آشکارا اعلام نشدن ولایت علی (ع) را با ناتمام ماندن رسالت الهی برابر می داند.
آیه ای که پس از اعلام ولایت امام علی (ع) در غدیر نازل شد، موجی از شادی را در دل های مومنان پدید آورد و آرامش و اطمینان خاطر به آنان بخشید: "امروز کافران از زوال دین شما نا امید شدند. بنابراین از آنها نترسید و از من بترسید. امروز دین شما را کامل و نعمت ها را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان آیین جاودان شما پذیرفتم".
*********************
غدیر در کلام معصومان (ع)
روایت است که روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله رو به امیر مؤمنان (ع) کرد و فرمودند: " ای علی! خداوند آیه شریفه یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ را درباره ولایت تو بر من نازل کرد، تا آن را تبلیغ کنم. به یقین، کسی که خدا را بدون ولایت تو ملاقات کند، عملش باطل است".
همچنین از فاطمه (س) پرسیدند که آیا رسول خدا (ص) پیش از رحلتش درباره امامت امیر مؤمنان علی (ع) چیزی فرمودند؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: "عجبا! آیا روز غدیرخم را فراموش کرده اید؟".

** پاسداشت غدیر ، سنت نبوی

جوامع بشری نیازمند یادآوری و حضور همیشگی هویت های فرهنگی و اصالت های معنوی است. زنده نگاه داشتن شعایر الهی، رسالتی است که مرزبانان عقیده و ایمان، از جمله رسول اکرم (ص) همواره بر آن تاکید داشته اند. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که فرمودند: "به من تبریک بگویید؛ زیرا خداوند مرا به پیامبری و اهل بیت من را به امامت ممتاز ساخته است".
چیری که بیشتر از هر چیزی دیگری لازم و ضروری به نظر می رسد تبیین فلسفه وجودی واقعه غدیرخم در جامعه است تا بتوان از برکات وجودی این روز عظیم و تاربخی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

** آداب غدیر

در تاریخ اسلام ، غدیر و امامت به همان اندازه اهمیت دارد که روز مبعث از جایگاه بسیار والایی در بین امت اسلامی برخوردار است. زیرا غدیر ، امامت را به وجود آورد و ادامه رسالت بود.
به دلیل اهمیت عید غدیر بعنوان بزرگترین و مهمترین اعیاد اسلامی آداب بی شماری برای آن بیان شده است. فراوانی آداب و اعمال این روز ، با اعمال هیچ روزی قابل مقایسه نیست و در این آداب و اعمال، همه گروه ها مورد خطاب قرار گرفته اند.
از جمله آداب عبادی این روز می توان به نماز شب و روز غدیر ، نماز مسجد غدیر ، روزه ، یاد خدا و پیامبر، زیارت امیر مؤمنان علی علیه السلام و غسل اشاره کرد.
همچنین جشن و عید گرفتن، تبریک و تهنیت به پیامبر، دید و بازدید، صدقه دادن، دیدار با رهبری و بیعت ، اتحاد و اجتماع، از جمله آداب اجتماعی و سیاسی سفارش شده در این روز است.

** حماسه سرای بزرگ ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی می گوید:

چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی خداوند امر و خداوند نهی
که من شهر علمم، علی یم در است درست این سخن گفتِ پیغمبر است
گواهی دهم این سخن راز اوست تو گویی دو گوشم به آواز اوست
اگر چشم داری به دیگرسرای به نزد نبی و وصی گیر جای
منم بنده اهل بیت نبی ستاینده خاک پای وصی
خود آن روز نامم به گیتی مباد که من نام حیدر نیارم به یاد
بر این زادم و هم بر این بگذرم یقین دان که خاک پیِ حیدرم
همچنین لسان الغیب حافظ شیرازی در غزلی که زبانزد خاص و عام است، می گوید:
ای دل غلام شاه جهان باش و شاه باش پیوسته در حمایت لطف الله باش
آن را که دوستی علی نیست، کافر است گو زاهد زمانه و گو شیخ راه باش
امروز زنده ام به ولای تو یا علی فردا به روح پاک امامان گواه باش
عید امامت و ولایت بر تمامی عاشقان مبارک باد.ک/4
2501/571
گزارش از فرزین مدرسی- از دفتر قصرشیرین ایرنا


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن