واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تخریب مسجد غدیر در پرونده جنایات وهابیت تهران - ایرنا - تخریب اماکن مقدس دینی و مذهبی را نمی توان جنایت جدید گروه های تکفیری دانست، چون تخریب مسجد غدیر، یادگار ولایت و امامت به عنوان سابقه ای صد ساله از جنایات وهابیت در پرونده این گروه ها ثبت شده است.
واقعه غدیر خم از بزرگترین حوادث تاریخ اسلام است و مسجد غدیر نیز نشانه ای از این رویداد بزرگ جهان اسلام است و اگرچه امروزه این سرزمین، منطقه ای متروک است و جریان هایی وهابی تلاش بر زدودن آن از افکار جهانیان دارند ولی منطقه غدیر خم روزی شاهد یکی از بزرگترین حوادث تاریخ اسلام بوده که هیچگاه از ذهن و دل مسلمانان پاک نخواهد شد.
غدیر خم منطقه ای است که پیامبر اکرم(ص) در سال دهم هجری با معرفی حضرت علی(ع) دین اسلام را کامل کرد ولی وهابیون پس از 13 قرن مسجدی را که به فرمان حضرت محمد(ص) در این مکان بناشده بود؛ تخریب کردند.
غدیر خم تا قبل از سال دهم هجرت، یعنی آن زمانی که پیامبر اکرم(ص) پس از انجام آخرین مناسک حج و در راه بازگشت به مدینه به فرمان الهی امیرمومنان(ع) را به جانشینی خود معرفی کرد؛ هیچ منزلت و شرافتی نداشت و از آنجا که گفته اند «شرف المکان بالمکین»، این منطقه پس از واقعه غدیر خم جایگاه ویژه ای نزد مسلمانان و به خصوص شیعیان یافت.
در زبان عربی، به سرزمین هایی که در مسیر سیلاب قرار دارند و آب سیل ها با عبور از میان آن ها به دریا می ریزد، وادی گفته می شود. در این مسیرها، آب گیرهایی طبیعی به وجود آمده که پس از عبور سیل از آن ها، آب های باقی مانده در آن جمع می شوند و به چنین گودال ها وآب گیرهایی غدیر می گویند.
منطقه غدیر خم نیز در مسیر سیلاب هایی واقع شده است که پس از عبور از غدیر به جحفه می رسد و سپس تا دریای سرخ ادامه پیدا می کند و آب سیل ها را به دریاها می ریزد.
در مناطق مختلف عربستان، غدیرهای زیادی در مسیر سیل ها وجود دارد که با نام گذاری از یکدیگر شناخته می شوند. این غدیر هم برای شناخته شدن از غدیرهای دیگر، به نام خم نامگذاری شده است.
منطقه غدیر خم در سه یا چهار کیلومتری جحفه (یکی از میقات های پنجگانه) واقع شده است و در این منطقه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می شود.
غدیر خم به علت وجود آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان بود. این سرزمین گرمایی طاقت فرسا و شدید دارد. فاصله میان مکه تا غدیرخم 187 کیلومتر است و در جاده قدیم مکه به مدینه، پس از پیمودن یک مسیر 17 کیلومتری به دو راهی جحفه و مسجد غدیر می رسیم که این مسجد اکنون در شهر رابغ قرار دارد.
پیامبر اعظم(ص) پس از واقعه تاریخی غدیر خم دستور دادند تا در این منطقه مسجدی بنا شود تا موضوع غدیر خم به دست فراموشی سپرده نشود.
پس از این که رسول خدا(ص) موضوع جانشینی امیرمومنان(ع) را اعلام کردند، آن حضرت به علی(ع) فرمان دادند تا مسجدی در آن منطقه بنا کند و حضرت علی(ع) بعد از رحلت پیامبر(ع) مسجد غدیر را در آنجا ساختند و این مسجد 13قرن پا برجا بود ولی وهابیون بعد از به قدرت رسیدن، این مسجد را تخریب کرده و مسیر زایران بیت الله الحرام را که از این منطقه می گذشت ، تغییر دادند تا پیام غدیر منتقل نشود.
آثار مسجد غدیر که توسط پیامبر(ص) و اصحاب علامت گذاری شده بود، بار دیگر در زمان امیرمومنان(ع) احیا شد ولی پس از شهادت آن حضرت، معاویه ساربانی را با 200 نفر فرستاد تا آثار غدیر خم را با خاک یکسان کنند.
در زمان های پس بار دیگر مسجد غدیر بنا شد و از آنجا که در کنار جاده حجاج قرار داشت محلی معروف بود و حتی تاریخ نگاران و جغرافی نویسان آن را نام برده و محل آن را تعیین کردهاند.
اسناد و شواهد تاریخی نشان می دهد که ائمه معصومین (ع) به یاران خود سفارش می کردند تا از زیارت مسجد غدیر غفلت نکنند. مثلا امام حسین(ع) در مسیر بازگشت از مکه به کربلا توقفی در غدیر داشتند و امام باقر و امام صادق (ع) به مسجد غدیر آمدند و جای جای مراسم غدیر را برای اصحابشان تشریح کردند.
محدثان و علمای بزرگ نیز در غدیر حضور مییافتند و ادای احترام میکردند که به عنوان نمونه می توان به علی بن مهزیار اهوازی اشاره کرد که در قرن سوم در سفر حج خود به مسجد غدیر آمده است و همچنین در آثار بزرگانی همچون شیخ طوسی در قرن ششم، ابن حمزه در قرن هفتم و شهید اول و علامه حلی در قرن هشتم نام مسجد غدیر و تصریح به باقی بودن آثار آن در زمانشان تصریح شده است.
سید حیدر کاظمی از مراجع قرن سیزدهم در سال 1250 از وجود مسجد غدیر خبر داده و در آن زمان با آنکه جاده از غدیر فاصله داشته ولی مسجد آن مشهور بوده است و محدث نوری نیز از وجود آن در سال 1300 خبر داده و شخصا در آن حضور یافته و اعمال آن را بجا آورده است.
بنابراین مسجد غدیر تا یکصد سال پیش برپا بوده و با آنکه در منطقه مخالفان بوده ولی رسما محل عبادت و به عنوان مسجد غدیر معروف بوده است، تا آن که وهابی ها دو اقدام کینه توزانه برای از بین بردن مسجد غدیر انجام دادند. از یک سو مسجد را خراب کرده و آثار آن را از بین بردند و از سوی دیگر مسیر جاده را طوری تغییر دادند که از منطقه غدیر فاصله زیادی پیدا کرده است.
گرچه امروزه این سرزمین، منطقه ای متروک است و جریان هایی وهابی تلاش بر زدودن آن از افکار جهانیان دارند ولی منطقه غدیر خم روزی شاهد یکی از بزرگترین حوادث تاریخ اسلام بوده که هیچ گاه از خاطره مسلمانان پاک نخواهد شد و مسجد غدیر نیز نشانه ای از این رویداد بزرگ جهان اسلام است.
فراهنگ**1003**1601**
19/07/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]