تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819519830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفظ موسیقی ریشه دار دغدغه من است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مهر افزوز خواننده موسیقی پاپ: حفظ موسیقی ریشه دار دغدغه من است تهران - ایرنا - هژیر مهر افروز خواننده موسیقی پاپ می گوید موسیقی مقامی مهمترین دستاورد زندگیش است. او هر چند نسبت به بکارگیری ایده های جدید در موسیقی خود بی اعتنا نیست اما معتقد است که غرب ایران بخصوص تنبور نوازی ریشه های کهن تاریخی دارد و دغدغه اش حفظ آن است.


به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا این خواننده که عضو گروه آیان است، می گوید کارهای این گروه تلفیقی نیست بلکه ترکیبی است چرا که داشته های موسیقی مقامی، سنتی و پاپ را با هم ترکیب می کنیم نه تلفیق و همین امر موجب شده به لحنی متفاوت که مختص خودمان هست برسیم.
او در روزی که میهمان ایرنا بود از دغدغه های خود در مورد حفظ موسیقی ریشه دار ایرانی گفت تا دین خود را هر چند اندک به این موسیقی ادا کند.
هژیر مهر افروز به خبرنگار ما می گوید در کنسرت ها سعی می کنیم نمونه های غیر مرسوم نوازندگی را عرضه کنیم بطوریکه هم ریشه دار باشد و هم برای مخاطب امروزی جذابیت داشته باشد.
میهمان امروز ایرنا زاده کرمانشاه است و او زادگاه خود را این چنین توصیف می کند اینجا فرهنگ، هنر و آداب و رسوم بخش جداناشدنی مردمان این سرزمین بوده و هست، باید اعتراف کنم شاید اگر در جای دیگری بدنیا می آمدم تا این اندازه به یادگیری موسیقی علاقه نشان نمی دادم.
وی در این مصاحبه پدرش را از مشوقین خود برای حضور در این حرفه می داند.

**موسیقی مقامی مهمترین دستاورد من است
این خوانند پاپ با بیان اینکه از داشته های موسیقی مقامی در کارهای خود استفاده می کنم گفت: موسیقی غرب ایران بخصوص تنبور نوازی ریشه های کهن تاریخی دارد و علاقه دارم آن را در کارهای خود استفاده کنم.
وی با اشاره به اینکه از کودکی با شیوه نوازندگی ساز تنبور آشنایی دارد افزود : مقام های تنبور از جمله " ساروخوانی" نقاط مشترک بسیاری همچون ساختار و گامها با موسیقی باستان دارد که این مهم کهن بودن این موسیقی را تصدیق می کند .
هژیر مهر افروز گفت : همیشه از ایده های تازه در موسیقی استقبال کرده ام و بر این عقیده ام که ریشه های موسیقی در کل دنیا یکی هستند.
این نوازنده تنبور اظهار داشت : موسیقی که امروز ما در گروه آبان ارائه می دهیم تلفیقی نیست بلکه ترکیبی است چرا که داشته های موسیقی مقامی، سنتی و پاپ را با هم ترکیب می کنیم نه تلفیق و همین امر موجب شده به لحنی متفاوت که مختص خودمان هست برسیم .
وی ادامه داد : در کنسرت ها سعی می کنیم نمونه های غیر مرسوم نوازندگی را عرضه کنیم بطوریکه هم ریشه دار باشد و هم برای مخاطب امروزی جذابیت داشته باشد .
مهر افروز با بیان اینکه در اجرای گروه آبان از سازهایی همچون نی ، عود ، کمانچه در کنار سازهای غربی استفاده می کنیم گفت: سعی داریم به یک ساختار کلی دست یابیم و تجربه های تازه را رقم بزنیم.

** سطح موسیقی جامعه را در نظر بگیریم
وی افزود: از همان زمان کودکی با راهنمایی های خانواده و بخصوص پدرم با داشته های موسیقی آشنا شدم .
وی ادامه داد: در 12 سالگی با ردیف های موسیقی آوازی آشنا شدم و چندی بعد با پرداختن ردیف های سازی موسیقی سنتی ایران یادگیری این هنر را به صورت حرفه ای دنبال کردم .
ایوی با اشاره به دوران خاطراه انگیز دوران نوجوانی خود افزود : پدرم که با موسیقی آشنایی داشت برای من جایزه در نظر می گرفت بطوریکه اگر مرحله ای از یادگیری موسیقی را با موفقیت پشت سر می گذاشتم مرا تشویق می کرد و به من جایزه می داد .
مهر افروز اظهار داشت : در 20 سالگی به تهران آمدم و با شاخه های دیگر موسیقی آشنا شدم و فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کردم .

**سال 83 اولین اجرای رسمی
این خواننده گفت : سال 83 بود که به همراه یک گروه موسیقی در همایشی برنامه اجرا کردم و بعداز آن در شهر تبریز نیز در قالب کنسرت به روی صحنه رفتم .
وی با بیان اینکه نخستین آلبوم رسمی خود را سال 87 منتشر کرده افزود : این آلبوم با مضمون موسیقی مقامی غرب ایران با نام دل قلندر روانه بازار شد .
مهر افروز خاطر نشان کرد : از همین زمان بود که گروهی موسیقی آبان کار خود را آغاز کرد و از آنروز به بعد همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد .

** موسیقی می تواند در جامعه تاثیر گذار باشد
وی در ادامه صحبت های خود گفت : یکی از شاخصه های اصلی هنر موسیقی این است که می تواند در جامعه تاثیر گذار باشد بطوریکه موسیقی خوب بر فرهنگ عمومی جامعه تاثیر مثبت خواهد داشت و نمونه مبتذل آن می تواند تاثیرات جبران ناپذیری را در میان مردم به همراه داشته باشد .
مهر افروز استفاده از کلام فاخر در موسیقی پاپ را یکی از نکته های مهم برشمرد و افزود : اگر خوانندگان موسیقی پاپ از کلام شعرای بزرگ که دارای کلام فاخر هستند در کارهای خود استفاده کنند تاثیر بیشتری بر روی مخاطب خود می گذارند .
وی ادامه داد : استفاده از کلام فاخر علاوه بر بالا بردن سطح کیفی آثار بر روی فرهنگ عمومی و نوع نگرش مخاطب تاثیر گذار خواهد بود .

** بهترین دوران موسیقی
مهر افروز در بخشی دیگر از سخنان خود از فعالیت های مثبت وزارت ارشاد و دفتر موسیقی ابراز خرسندی کرد و گفت : به نظر من موسیقی بهترین دوران خود را سپری می کند.
وی ادامه داد : حدود دو سال است که فعالان عرصه موسیقی با خیال آسوده تری به کار خود ادامه می دهند که این مهم نوید دهنده روزهای خوب آینده است.
این خواننده با تشکر ازپیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ارجمند از جنس موسیقی است و به دغدغه های فعالان این عرصه آشنایی کامل دارد که این موضوع باعث شده در کار خود موفق باشد.
مهر افزور خاطر نشان کرد : در فضای کنونی موسیقی رقابت بیشتر شده و بیشتر شاهد نوگرایی و ایده های تازه هستیم که دلیل اصلی آن امنیت خاطر موسیقیدانان و امید به روزهای آینده است .
وی با اشاره به اینکه موسیقی پاپ ما دوران گذار را پشت سر می گذارد گفت : در همه جای دنیا این دوره ها وجود داشته و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست .

**باید سطح موسیقی جامعه را نیز در نظر گرفت
وی با اشاره به ذائقه مخاطبان موسیقی پاپ افزود : سعی می کنیم روی این مقوله تمرکز داشته باشیم تا بتوانیم موسیقی را زنده نگاه داریم .
مهر افروز ادامه داد : در برخی از موارد از روی اجبار سطح موسیقی عموم جامعه را در نظر می گیریم و از کیفیت موسیقی می کاهیم چرا که بیشتر مخاطبان ما مردم عادی با ذائقه های مختلف هستند.
این خواننده گفت : از این رو می کوشیم در کنسرت های خود برخی قطعاتی که هم از لحاظ کیفی و مضمون سطح بالا تری دارند را نیز به مخاطبان خود عرضه کنیم و پیام اصلی موسیقی خود که درون گرایی هست را به مخاطب ارائه دهیم.
وی خاطر نشان کرد : نمی شود به مخاطب امروز تنها موسیقی سطح بالا عرضه کرد چرا که خسته می شود ، اما می توان در طول کنسرت با استفاده از ترکیب موسیقی مقامی و پاپ گوشه ای از دستاوردهای کهن این هنر را نیز به مخاطب عام معرفی کرد.
این خواننده در پایان خاطر نشان کرد : تمام دغدغه من این است که در قالب موسیقی پاپ قابلیت های موسیقی مقامی کشورمان را نیز به مخاطبانی که از موسیقی سنتی خسته شده اند بشناسانم تا آنها نیز در طول زمان به این موسیقی علاقه مند شوند.
گروه موسیقی آبان به خوانندگی هژیر مهر افروز 20 مهرماه در دوسانس 20 و 22 در مرکز همایش های برج میلاد برنامه خواهد داشت .
فراهنگ(5)**9252** 1569


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن