تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820374924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی هویت و ملیت اصیل ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: با مقدمه ای از دکتر علی اکبر ولایتی بررسی هویت و ملیت اصیل ایرانی تهران - ایرنا - "جستارهایی در حیات فرهنگی ایرانیان" تألیف جلیل عرفان منش با مقدمه دکتر علی اکبر ولایتی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.


به گزارش گروه اندیشه ایرنا ، مولف این کتاب با مرور منابع تاریخی متعدد موجود، پیوند میان ملیت ایرانی و دین به نحو عموم، و دین اسلام به طور خاص را می جوید. هرچند در این اثر به ضرورت موضوع و انگیزه مولف، ویژگی ها و امتیازات اقوام ایرانی مطرح می شود، لکن عرضه این جستارها به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن قوت ها و برتری های سایر ملل، یا به انگیزه برتری جویی بر دیگر انسان ها نیست که به باور اسلامی ما ، نگاهی به داشته های ما ایرانیان برای بازیابی خویش و حرکت مجهزتر به سمت چشم اندازهای برتر الهی است.
مؤلف این اثر را ، در هفت فصل تدوین نموده است. موضوعات فصل های کتاب عبارتند از : پیشینیه ایرانیان و جایگاه اقوام بومی ایران، تبیین سجایای اخلاقی ایرانیان و سهم ایرانیان در پیدایش خط، ذوالقرنین در اندیشه ایرانی، گسترش اسلام در مرزهای ایران، استمرار هویت ایرانی در دوران اسلامی و نقش ایرانیان در معماری اسلامی، زبان فارسی و تحکیم هویت ایرانی و اسلامی، نقش آیین های ملی و مذهبی در تقویت هویت ایرانی و اسلامی، نقد و بررسی فراز و فرودهای هویت ایرانی- اسلامی در دوران معاصر.
فصل دوم کتاب به طور مجزا به نقد و بررسی واژه ی ذوالقرنین در اندیشه ایرانی اختصاص یافته است. کیستی ذوالقرنین و انطباق آن با شخصیت های تاریخی از دیرباز موضوع بحث برانگیزی بوده است. طرح این موضوع که ذوالقرنین کیست، هم از این رو که می گویند اسکندر مقدونی است و یا داریوش و کوروش، پادشاه هخامنشی، با تاریخ ایران پیوند خورده و بخشی از تاریخ و هویت ما ایرانیان شده است. بنابراین در این فصل سعی شده با تحقیق در منابع تاریخی مشخص شود که ذوالقرنین کیست و جایگاه آن در شکل گیری هویت ایرانیان تا چه اندازه بوده است.
دکتر علی اکبر ولایتی در مقدمه کتاب " حیات فرهنگی ایرانیان" در تعریف واژه هویت اظهار داشته است: واژه هویت که در زبان فارسی گاهی آن را همانی یا این همانی معنی کرده اند، می تواند به فرد و همچنین جمع تعلق گیرد یعنی هویت در افراد و آحاد یک ملت رخ می نماید و سپس اجتماع و قوم را دربرمی گیرد. به همین سبب در تعریف هویت می توان گفت: "مجموعه علائم و نشانه هایی که یک فرد را از فرد دیگر متمایز کند، اعم از سیاسی، تاریخی، فرهنگی، مادی، معنی و ... را هویت گویند.
این اثر در 588 صفحه برای نخستین بار به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن