تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798984192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگ جدید امریکا و دوره نارضایتی جهان عرب/ نگاهی به استراتژی ناكارآمد جنگی آمریكا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
جنگ جدید امریکا و دوره نارضایتی جهان عرب/ نگاهی به استراتژی ناكارآمد جنگی آمریكا
پس از شکست در جنگ ساختگی علیه تروریسم در افغانستان و عراق ، آمریکا یک جنگ جدید را برای حمایت از "اقتصاد جنگی" ، "بازیافتن رهبری جهانی شکست خورده خود" و "نابودکردن کل منطقه عربی" برای تعریف یک جانبه سرنوشت مردم فلسطین ، آغاز كرده است .


به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، دكتر "محبوب خواجه" در گزارشی در پایگاه "پیپل وویس" نوشت:  رهبران عرب ائتلاف، از تلاش‌های آمریكا برای بمباران مواضع داعش در عراق و سوریه كه در داخل كشور خودشان از پشتوانه مردمی برخوردار نیست ، حمایت همه‌جانبه می‌كنند. رهبران مستبد عرب ساكن در قصرهای مجلل ، بدون ارزیابی دیدگاه و نظرات مردم خود ، درک روشنی از نتایج "حماقت سیاسی" شان را ندارند .


 از قضا، حملات هوایی ایالات متحده و کشتار غیرنظامیان می‌تواند به تحریك مخالفین ارتجاعی و اقدامات تلافی‌جویانه برای سرنگونی رژیم‌های دست‌نشانده منطقه منجر گردد .


 "دیوید گارتنشتاین راس" در پایگاه خبری فارن پالسی در مقاله " تشکر از اوباما برای بمباران داعش - چرا القاعده بزرگترین برنده حملات هوایی امریکا علیه داعش خواهد بود". ("2014/09/24)، چنین استدلال می‌کند که رئیس جمهور اوباما از استراتژی نادرستی برای حمله به داعش استفاده نكرده است : " از بین بردن داعش به دیگر گروه‌های تروریست در سوریه فرصت‌هایی را فراهم می‌كند كه می‌تواند عواقب جدی در بر داشته باشد ."


 امریکا در سالهای اخیر در حوزه تفکر و شیوه‌های استراتژیک جنگی در صحنه تئاتر جنگ در افغانستان و عراق و در حال حاضر در سوریه ، شكست‌هایی داشته است . جنگ تازه به رهبری آمریکا در عراق و سوریه اثرات غیر قابل تصوری را در کل جهان عرب و مسلمان در پی خواهد داشت .


آمریکا و متحدان اروپایی آن، با تحمیل سناریوی ساختگی اختلافات فرقه‌ای سنی و شیعه ، خشونت‌های خیابانی و درگیری‌های بزرگ اجتماعی در سراسر جهان اسلام را ایجاد كرده است . حتی در دوره جهالت اعراب، فرهنگ عرب نشان داده است ، خویشتنداری و ارزش‌های انسانی به قبایل مختلف احترام گذاشته می‌شده است (در طول ماه ذی‌القعده و حج ) و در این ماه‌ها مبارزه با بدترین دشمنان خود را ترك می‌كردند و اجازه حركت آزاد مردم را می‌دادند . جای تعجب نیست که چرا ، براساس منابع روزنامه الحیات عربستان سعودی ، 93 درصد توده‌ها با جنگ علیه داعش در این دوره زمانی مخالف هستند . آیا پادشاه عربستان برای پیوستن به ائتلاف جنگ در طول ماه مقدس حج چنین دیدگاهی دارد؟ با بررسی پیامدهای حباب رونق اقتصادی عرب ، واردات نفت كشورهای غربی با صنعتی سازی این كشورها ، جهان عرب را به ضعف فرهنگی و تفکر سوق داده است (اعراب مصرف گرا).


استراتژی جنگ آمریکا بر هدف "مرگ و میر و نابودی کل منطقه عربی" پایه‌گذاری شده است ، تا از این طریق شرکت‌های آمریکایی را برای رسیدن به کنترل مستقیم بر ذخایر نفت و صادرات قادر سازد . یکی دیگر از اهداف حیاتی این استراتژی ، پنهان‌كردن موضوع آزادی فلسطین و اسرائیل است . آمریکا در جنگ ، بر اصول و ارزشهای بشردوستانه پایبند نیست .


باراك اوباما، فرمانده ائتلاف جنگی، جرأت یادآوری موضوع سوزاندن قرآن توسط نیروهای آمریکایی و ادرار بر روی اجساد مردگان افغانی و قتل عام مردان ، زنان و کودکان در دوره اشغال نظامی را نخواهد داشت . مخالفان مداخله آمریکا در عراق و سوریه به خوبی می‌دانند که چقدر امریکا از سوی مردم اعراب متنفر است . رئیس جمهور اوباما استراتژی مشخصی برای "شکست و نابود کردن داعش " در خاورمیانه ندارد . اگر اوباما ادعا می‌کند ، یک استراتژی جدیدی را از طریق حملات هوایی بر جمعیت غیر نظامی عراق و سوریه ، آنهم با كمك نیروهای ائتلاف بدترین رهبران مستبد عرب  ، طرح ریزی كرده است ، در واقع او در باتلاق سیاسی خود فرو رفته است. امریکا به‌خوبی می‌داند كه با دخالت نظامی در درگیری‌های پیچیده اجتماعی در جهان عرب ، بیشتر از پیش متضرر خواهد شد . استراتژیست‌های ایالات متحده ابتكار سیاسی و یا قدرت اخلاقی و معنوی برای تعیین آینده سیاسی منطقه عربی را ندارند . 


حملات هوایی در كنار حضور فیزیكی نیروهای زمینی خارجی ، محبوبیت و قدرت سازمانی و قابلیت مبارزه علیه داعش را در عراق و سوریه افزایش خواهد داد . اگر مداخله آمریکا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم ، هیچ نشانه‌ای از اثربخشی و موفقیت در جنگ با داعش حداقل در شرایط کنونی وجود ندارد .


** جنگ آمریکا و "انسان" جهانی 
با وجود انتشار اسناد رسانه‌ای از کشته‌شدن گروگان‌ها در منطقه درگیری ، مردم آمریکا از جنگ دیگری در منطقه خاورمیانه حمایت نمی‌كنند . آمریكا قربانی "عقده قدرت و حس ترس از آینده خود" (منافع) شده است . تمام سلاح‌های پیشرفته امریکا ، سلاح‌های کشتار جمعی هستند ، كه می‌توان علیه مردم و هر كشوری به كار گرفته شوند . "انسان جهانی" ، شور و شوق صلح دارد ، نه جنگ . 


سیاستمداران بی فكر ادعا می‌كنند كه ماموریت جنگ با تروریسم را با هزینه سنگین ، قتل میلیون‌ها نفر از مردم در عراق ، افغانستان و پاکستان ، انجام داده‌اند . "شروود راس" در مقاله " نسل‌کشی تحت حمایت آمریكا علیه عراق 1990-2012 " ، به كشته شدن 3.3 میلیون نفر از جمله 750،000 کودك اشاره داشته است . 


گلوبال ریسرچ (2012/12/06) ، با یادآوری بیانیه پروفسور فرانسیس بویل (جنایات جنگی دادگاه کوالالامپور ) و بسیاری دیگر از گزارش‌های تحقیقی ، به وضوح نیروهای تحت هدایت ایالات متحده را ، برای قتل‌عام بیش از سه میلیون غیرنظامی در عراق سرزنش كرده‌ است .


 آمریکا و انگلیس مقصران اصلی برای نابودی برنامه‌ریزی شده عراق ، افزایش خشونت‌های فرقه‌ای و برچیدن حکومت سیاسی هستند .  


تاكنون هزاران سرباز آمریکایی در جنگ‌های ساختگی كشته و زخمی شده‌اند و روزانه 18 تا 25 كهنه سرباز خودکشی می‌كنند . اكثر آمریکایی‌ها به طرز وحشتناکی حس درماندگی و ترس از عواقب ناشی از بی‌اهمیتی رهبران خود و شرارت در برابر آمریكایی‌ها و انسان جهانی را دارند . 


 آمریكا در دام سیاست‌های كثیف گرفتار شده است . جنگ‌ها و کشتار مردم بیگناه صلح و آرامش جهانی را ایجاد نمی‌كند .


قابل ذکر است که مجتمع‌های نظامی صنعتی بزرگ مستقر در واشنگتن ، حامیان جنگ‌های ساختگی علیه تروریسم هستند. 


اگر امریکا نمی‌تواند از عهده مشکلات داخلی خود ، خشونت غیر معمول ، کشتار مردم بی گناه ، بلایای طبیعی و سیاست ترس برآید ، چگونه می‌تواند برای دولت‌های دست نشانده خود در جهان عرب مفید واقع گردد ؟ 


مشكل اصلی پیش روی آمریكا چیست ؟ 
ویلیام بودرمن در مقاله " کشوری در جنگ با توهم" می‌گوید : " آمریکا در جنگ با خود است ، ما در حال جنگ با تروریسم كه خودمان ساخته‌ایم ، هستیم . دشمن اصلی امریکا بی‌نام ، بی‌شکل ، و "نیروهای وابسته" است ... فهرست دشمنان آمریکا ناشناس و محرمانه طبقه‌بندی می‌شوند .....". 


از زمان آغاز حملات هوایی به رهبری آمریکا در عراق و سوریه و درسراسر جهان عرب ، هزاران نفر از مردم بی‌گناه هر روز در سراسر جهان عرب كشته می‌شوند . دخالت نظامی آشکار با استراتژی "شکست و نابودکردن داعش " توجیه شده است ، اما دستور کار واقعی آن "مرگ و میر و از بین بردن فرهنگ كل عرب" است . در این صورت ، کشورهای عربی در موضوع آتی اسرائیل فلسطین جایگاه ضعیفی برخوردار خواهند شد . آینده‌ای بدون حل مسئله آزادی فلسطین ! .


*** در جستجوی مذاکره سیاسی / یا دوره تحولات اساسی کشورهای عربی
استبداد ریاکارانه ، استراتژی مداخله نظامی آمریكا در سراسر خاورمیانه را تحت الشعاع خود قرار داده است . هیچ یك از مدعیان صلح جهانی هوشمندانه در مورد آینده جهان تفكر نمی‌كنند بلكه منافع خود را ترجیح می‌دهند . آیا مردم متخلف ، با افکار نادرست و اعمال اشتباه می‌توانند از پس مدیریت صلح و جنگ جهانی برآیند ؟ 


در جنگ غزه ، در سال جاری ، حدود 2100 فلسطینی قتل‌عام شدند ، از جمله افرادی که در مدارس و بیمارستان‌ها پناهنده شده بودند . آیا این جنایت جنگی اسرائیل به مانند داعش مستحق بمباران هوایی نیست ؟ .... آیا مدعیان صلح جهانی وظیفه فوری برای ادب‌كردن عربستان سعودی احساس نمی‌كنند ؟ عربستان سعودی در سال جاری 59 نفر را سر بریده است ، برای جرائمی از جمله زنا ، جادوگری و سحر . آیا رفتار رژیم فعلی عربستان با مردم خود خطر و نقض آزادی مدنی محسوب نمی‌شود ؟؟ پیشتر استراتژی بمباران اوباما علیه داعش ، باعث نزدیكی داعش و جبهه النصره شد . بیش از 6،000 نفر از جنگجویان افراطی پس از آغاز بمباران داعش ، به این گروه اضافه شده‌اند .     


چرا رئیس جمهور اوباما تعامل دیپلماسی با داعش را نمی‌تواند پیش بگیرد ؟   


دیوید سوانسون در پایگاه خبری "دیسیدنت ویس" در این مورد می‌نویسد :
" آنچه اكنون مورد نیاز است ، دیپلماسی است . دولت آمریکا چرا زمانی كه موضوع صلح مطرح است ، با آنها و كشورهای دیگر از موضع گفتگو وارد نمی‌شود ؟ بدیهی است ، قتل عام چند زندانی خارجی (از سوی داعش) را نمی‌توان به عنوان اصول رفتار اسلامی و ارزش‌های جهان اسلام پذیرفت ، و با چشم‌پوشی عمدی غرب ، این گروه به اشغال و جذب شمار زیادی از جنگجویان در سراسر کشورهای عربی ادامه داده است . بمباران داعش بیشتر غیرنظامیان را به كام مرگ خواهد كشاند و به عقب‌نشینی داعش از شیوه‌های ارتجاعی تهاجمی كمك نخواهد كرد . آمریکا و متحدان آن در تلاش برای بمباران و نابودکردن زیر ساخت‌های اقتصادی اعراب و جوامع انسانی آن هستند ، و مطلقا نشانی از رسیدگی به مشکلات سیاسی و انسانی مهم در حال ظهور از بكارگیری استراتژی ائتلاف علیه داعش وجود ندارد . نگاهی به اسرائیل داشته باشید !. برای تجاوز خود به مردم فلسطین یا حزب الله همیشه به بهانه كوچیك اكتفا می‌كند . این كار را چند بار انجام داده است . هیچ کس به انتقاد از رژیم اسرائیل تاكنون لب به سخن نگفته است . دیوید کامرون نیز به طور قطع چنین كاری نخواهد كرد . در سراسر خاورمیانه ، اسیران برای آزادی دیگر اسیران آزاد می‌شوند . آزادسازی اربابان و امیران و سربازان (تروریست‌ها) در مقابل آزادسازی دیگر اسیران ، به زمان جنگ‌های صلیبی باز می‌گردد . 


" اوباما می‌گوید ، ما با شیطان مذاکره نمی‌كنیم" . 


جای تعجب نیست ، چرا آمریکا از منطق قدرت و نه قدرت منطق برای پاسخ به بحران انسانی مهم جهانی استفاده می‌كند.  آمریکا و شرکای ائتلافی آن خود در مسیر اشتباه قرار دارند .


جنگ‌های تحمیلی، تفکر مثبت انسان و انرژی‌های خلاق برای بیان یک آینده پایدار را تحت الشعاع قرار می‌دهد . انسانیت جهانی جوامع عرب معاصر ، فرهنگ خونین جنگ‌زده آنها را كه توسط مزدوران خارجی و چند دیکتاتور خودکامه تحمیل شده است ، چگونه می‌بیند ؟ چه نوع پیامی از ارزش‌های مدنیت ، اخلاقی و فکری آنها به چشم‌های مراقب جامعه جهانی انتقال داده‌اند ؟ چرا رهبران عرب پیشرفت اجتماعی را نادیده گرفته‌اند و در توسعه سیستم نهادهای دولتی قابل دوام و سیستم‌های مردم گرا (براساس حکومت دموکراتیک اسلامی) شکست خورده‌اند ؟ در بین کشورهای عربی صادركننده نفت ، یک موسسه یا دانشگاه برای آموزش مردم در مدیریت جنگ و صلح وجود ندارد . این با تاریخ عرب در تضاد است . چه نوع الگویی رهبران عرب برای نسل حاضر و آینده توصیف كرده‌اند ؟ آیا برای نسل فعلی اعراب تصوری برای تغییرات سیاسی و توسعه انسانی از رونق اقتصادی - نه مبتنی بر نفت - وجود دارد ؟


آیا رهبران آمریکا و یا کشورهای عربی ، پایان بازی را می‌دانند ؟ پس از بمباران داعش به رهبری آمریکا ، چه نوع چشم‌انداز سیاسی و جغرافیایی در انتظار خاورمیانه (كشورهای عرب) خواهد بود ؟ جنگ بین دو نهاد و ایدئولوژی‌های مخالف ، منطقه را ویران کرده است . رهبران ایالات متحده و پادشاهان عرب استعمار نو ، از منطق و عقل سرپیچی كرده‌اند . رهبران ائتلاف عرب در مسیر مخالف منافع توده‌های عرب ، حركت می‌كنند . سناریوی بمباران داعش به تقویت داعش و گروه‌های ارتجاعی ، برای به دست آوردن مشروعیت عمومی ، كمك خواهد كرد .


 قرن بیست یكم ، دوره جدید چالش‌های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و استراتژیک پیچیده و فرصت‌های فراگیر است ، و به تفکر جدید ، رهبران جدید و اهداف جدید برای تغییر ، مدیریت تعارض و صلح آینده نیاز است . 


رهبران فعلی جهان ( اوباما كامرون شاهزاده‌های امارات قطر ) هنگامی که در قدرت هستند ، درگیر سیاست‌های منافع‌گرانه خود هستند و شیوه‌های دور از منافع مردم و احساس صلح ، همبستگی و شادی جهانی را در دستور كار خود قرار می‌دهند . 


برای به چالش کشیدن سکوت رهبران ایالات متحده ، اروپایی ، و تمام پادشاهان استعمار نو خاورمیانه ، بشریت باید راه‌هایی برای اندیشیدن فراتر از سلطه چند كشور جنگ سالار ، قتل عام ، توحش در برابر فرهنگ انسانی و تمدن ، پیدا كند . 


برای هدایت و نجات انسان‌ها از تجاوز برنامه‌ریزی شده از جنگ سالاران جهانی ، جامعه جهانی آگاه و بالغ به دنبال متفکران ، تحصیل كردها و رهبران فعال صادق با وحدت منسجم ، چشم‌انداز و توانایی‌های اخلاقی ، معنوی ، می‌گردد . 


براساس تضمین و حفظ منافع فعلی و آینده خود ، جنگ‌طلبان اجازه ظهور و رشد و بالندگی این نوع جامعه جهانی را نخواهد داد و جوامع جهان سوم و مخصوصا دنیای اعراب در خاورمیانه دچار چنین نقیصه‌ای شده است . 




انتهای پیام./







تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن